news/content
نسخه قابل چاپ
1388/02/23

وعده خطرناک/ یادداشت

وعده خطرناک

دکتر حمید احمدی*

در مقاطع مختلف تاریخ اقوام و قومیت‌ها در برخی مواقع احساس می‌کنند که از طرف دولت مرکزی نادیده گرفته شده‌اند. این حس بالطبع با پیامدهای منفی‌ای برای دولت مرکزی همراه است. در نقطه مقابل این رویکرد، در مقاطع مختلفی نیز دیده می‌شود که توانایی‌های قومیت‌ها با حس اعتماد به مرکز، به یک فرصت در آن اقلیم تبدیل می‌شود. این رویکرد در سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع مردم کردستان مورد تاکید واقع شد از آن جهت که تنوع اقوام را یک فرصت برای نظام اسلامی‌ دانستند. در واقع سفر عالی‌ترین مقام کشور به استان کردستان ذهنیت اعتماد را در بین اقوام کرد نسبت به حکومت مرکزی تقویت کرد.

از سوی دیگر لازم است در آستانه انتخابات ریاست جمهوری حاشیه یا انتقادی بر نحوه تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری وارد شود؛ عده‌ای از نامزدها با حضور در میان اقوام ایرانی وعده توجه بیشتر به این اقوام را در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سر می‌دهند، این وعده می‌تواند بسیار خطرناک باشد از آن جهت که تصور بی‌اعتمادی را بین اقوام تقویت می‌کند.

با مطرح شدن این شعارها، اقوام احساس می‌کنند که در دوره‌های گذشته توجهی به آنها نشده و حقوقشان ضایع شده است. این نامزدها متوجه خطرات شعارهایی که مطرح می‌کنند نیستند. نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با این شعارها به جای اینکه زمینه‌ای ایجاد کنند تا همه اقوام، خود را ایرانی بدانند، مهر تاییدی بر این تصور اقوام می‌گذارند که دولت مرکزی، اقوام را تافته جدا بافته دانسته و در حقشان جفا شده است!

نامزدهای انتخابات باید هوشیار باشند مبادا در برنامه‌های تبلیغاتی‌شان از کم‌توجهی به این اقوام در دولت‌های گذشته سخن ‌کنند و بر این حس نادرست صحه گذارند.


*عضو هیات علمی دانشگاه تهران و نویسنده کتاب «قومیت و قوم گرایی در ایران»

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی