news/content
پیوندهای مرتبطخبرخبربياناتبياناتفيلمفيلمصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1400/08/30
مرور آیات مورد اشاره در بیانات رهبر انقلاب

به رسم آیه‌ها | دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره شهدای ایلام

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اعضای ستاد مرکزی برگزاری کنگره‌ی سه هزار شهید استان ایلام (۱۴۰۰/۰۸/۳۰)، درباره‌ی ارزش کار شهدا و پیام شهیدان، به آیاتی از قرآن استناد کردند که پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR، این آیات و بیانات رهبر انقلاب درباره‌ی آنها را در جدول زیر مرور میکند.
 
عنوان بیانات ترجمه آیه
ارزش کار شهدا شهید ما در واقع مصداق و مظهرِ «اِنَّ اللهَ اشتَرىٰ مِنَ المُؤمِنینَ اَنفُسَهُم وَ اَموالَهُم بِاَنَّ لَهُمُ الجَنَّة» است؛ یعنی جان خودش را دارد با خدا معامله میکند؛ شهید این است. سوره‌ی توبه، آیه ۱۱۱، ترجمه:
در حقیقت، خدا از مؤمنان، جان و مالشان را به [بهای‌] اینکه بهشت برای آنان باشد، خریده است.
رفتار صادقانه شهدا با پیمان خدا آیه‌ی شریفه‌ی «مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِر»؛ اینها با عهد خود، پیمان خود، با خدای متعال صادقانه رفتار کردند؛ شهید این است؛ یعنی [این] پیمان بستن با خدا است، معامله کردن با خدا است. سوره‌ی احزاب، آیه ۲۳، ترجمه:
از میان مؤمنان مردانی‌اند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند برخی از آنان به شهادت رسیدند و برخی از آنها در [همین] انتظارند.
شنیدن پیام شهیدان این یادبودی که شما فراهم کرده‌اید، بایستی گوش ما را به پیام شهیدان باز کند. شهیدان به ما میگویند: وَیَستَبشِرونَ بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم اَلّا خَوفٌ عَلَیهِم وَ لا هُم یَحزَنون؛  این راه، راهی است که خوف و حزن ندارد، ترس و اندوه ندارد؛ راه خدا است دیگر؛ در این راه بایستی ثابت‌قدم بود، در این راه بایستی با قدرت حرکت کرد، در این راه باید با وسوسه‌های دشمنان متزلزل نشد. سوره‌ی آل‌عمران، آیه ۱۷۰، ترجمه:
[شهدا] برای کسانی که از پی ایشانند و هنوز به آنان نپیوسته‌اند شادی می‌کنند که نه بیمی بر ایشان است و نه اندوهگین می‌شوند.

 

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی