others/special
عهدشکن‌های مدرن

بی‌اعتمادی به آمریکا عین واقع‌گرایی است

عهدشکن‌های مدرن

مذاکره برای آمریکایی‌ها ابزار ژست قدرت‌گرفتن است؛ در حالی که آمریکا در مذاکره اهل فریب و دروغ و نقض‌ عهد است. دشمنی که با ما اختلاف ۱۸۰ درجه‌ای در سیاست‌های منطقه‌ای دارد، می خواهد با مذاکره خیالش از مبارزات اسلامی راحت شود و هیچ امتیازی هم نخواهد داد.
پایان یک خیال و آغاز عبرت

بررسی تجربه دولت‌های یازدهم و دوازدهم در اعتماد به غرب

پایان یک خیال و آغاز عبرت

| محمد صرفی
آن‌هایی که امروز از مذاکره و توافق با آمریکا دم می‌زنند، دچار یکی از این دو خطای تحلیلی هستند: یا به ماهیت و ریشه این تقابل توجه‌نکرده و آن را به مسائلی مانند هسته‌ای یا بُرد موشک‌ها تقلیل می‌دهند. یا دشمن را بسیار قوی و ما را ضعیف می‌پندارند، پس چاره‌ای جز کوتاه‌آمدن نمی‌ماند.
پایان رؤیای «بُرد-بُرد»

نگاهی به تجربه اعتماد به غرب در دولت یازدهم و دوازدهم؛

پایان رؤیای «بُرد-بُرد»

| روح‌الأمین سعیدی
نگاهی که مقامات دولت به نظام بین‌الملل داشتند، بر اساس یک تفسیر به‌شدت ساده‌سازی‌شده و خوش‌بینانه از محیط جهانی شکل گرفته بود. تصور مقامات دولت این بود که می‌توان در مذاکره با ابرقدرت‌ها به یک بازی بُرد بُرد رسید و قدرت‌های بزرگ هم حاضرند که به این بازی تن بدهند!
زنجیره بدعهدی غرب؛ از مصدق تا دولت دوازدهم

روایتی از دیدار سال ۹۱ اعضای مجمع تشخیص مصلحت با رهبر انقلاب

زنجیره بدعهدی غرب؛ از مصدق تا دولت دوازدهم

| محمدحسین صفارهرندی
دفعه‌ی اوّلمان نیست که از «اعتماد به غرب» و آمریکا ضربه می‌خوریم. در قضیه‌ی ملی‌شدن صنعت نفت، خوش‌بینی به آمریکا فوق‌العاده زیاد بود. دکتر مصدق واقعاً ملی‌گرا بود، امّا نقطه‌ضعف اساسی‌اش خوش‌بینی زیاد به آمریکا بود و در نهایت فریب خورد.
 
نماهنگ | عبرت آیندگان

مروری بر تجربه اعتماد به غرب، همراه با بیانات منتشر نشده رهبر انقلاب؛

نماهنگ | عبرت آیندگان

بخش‌هایی از بیانات سال ۱۳۹۱ رهبر انقلاب در دیدار اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره‌ی تجربه‌ی اعتماد به آمریکا که برای نخستین‌بار منتشر شده است.
دوگانه جعلی دموکرات و جمهوری‌خواه

ارزیابی تجربه سیاست خارجی دولت یازدهم و دوازدهم

دوگانه جعلی دموکرات و جمهوری‌خواه

| محمد جمشیدی
آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که باید فشار بر ایران را حفظ کنند. آخرین تئوری‌ای که مطرح شد این بود که مشکلات ایجادشده برای برجام ناشی از شخص ترامپ است، امّا الآن که دولت جمهوری‌خواه رفته و دموکرات‌ها آمده‌اند، به همان برجام هم راضی نیستند و به‌دنبال طراحی قرارداد تحمیلی جدیدی هستند.
آسیب‌شناسی قبله‌نمای غربی دولتمردان

ضرورت آگاهی ملی به کرونای سیاسی «اعتماد به غرب» در ایران معاصر

آسیب‌شناسی قبله‌نمای غربی دولتمردان

| موسی نجفی
اساس و ذات انقلاب اسلامی، یک انقلاب ضدغربی است. لذا، نشناختن چنین امر مهمی از سوی مدیران ارشد نظام این معنا را به ذهن متبادر می‌کند که برخی دولتمردان در سالیان اخیر در شناخت اصول اوّلیه‌ی انقلاب اسلامی ضعیف بوده‌اند!
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی