1381/07/03
دیدار جمعی از برگزیدگان المپیادها و آزمونهای سراسری با رهبر انقلاب
جمعی از برگزیدگان المپیادهای جهانی و کشوری و افراد ممتاز آزمونهای سراسری سال 80 و 81، امروز در دیداری صمیمانه با رهبر معظم انقلاب اسلامی، با ایشان گفتگو کردند.
در این دیدار آقای علی محرابی بهار ـ دارنده مدال طلای المپیاد زیستشناسی سال 80 در سخنان خود با ارائه پیشنهاد ایجاد کلوپهای علمی گفت: این کار میتواند حساسیت بیش از حد در مورد المپیادها را کاهش دهد و با ارتقاء سطح دانشگاهها حساسیت نسبت به علم و پژوهش را در سطح جوانان افزایش بخشد.
خانم فاطمه احمدی دارنده مدال طلای المپیاد ادبیات کشور نیز خواستار توجه بیشتر به استعدادهای درخشان و نخبگان کشور و حمایت علمی و عملی از آنان بویژه استعدادهای درخشان دختر شد و پیشنهاد کرد: برای اعزام استعدادهای درخشان به خارج از کشور جهت بهرهگیریهای علمی و بکارگیری آنان در داخل سازماندهی منسجمی از جانب دستگاههای مسؤول انجام گیرد.
آقای اشکان بلوچی برگزیده فیزیک آکادمی علوم لهستان و رتبه برتر جشنواره خوارزمی و برنده مدال از جشنواره جهانی «گام اول بسوی نوبل» هم در سخنان خود با تأکید بر لزوم توجه بیشتر به کار علمی گروهی در کشور، از عدم ضمانت اجرایی آییننامههای مربوط به اعطای تسهیلات دانشگاهی به نفرات برگزیده المپیاد انتقاد کرد. آقای بلوچی همچنین توجه بیشتر به علوم پایه در کشور را ضروری خواند.
آقای امیررضا محسنزاده کرمانی دارنده طلای المپیاد فیزیک، نوع نگرش به رشتههای دانشگاهی را نادرست دانست و گفت: در دانشگاهها باید بجای تکیه بر نمره و مدرک بر مقالات علمی و کارهای پژوهشی تأکید شود. وی پیشنهاد کرد: در دوران سربازی از توان علمی استعدادهای درخشان در پژوهشکدههای مجهز علمی در مراکز نظامی استفاده شود.
خانم نورالسادات ترابی ـ دارنده مدال طلای المپیاد جهانی شیمی سال 81 نیز در سخنان کوتاهی گفت: باید زمینهای فراهم شود که کسانی که برای تحصیل به خارج میروند بتوانند در پایان تحصیل، بدون مواجه شدن با مقررات پیچیدهی اداری، به کشور باز گردند و علم خود را در خدمت به جامعه بکارگیرند.
آقای محمد فلاحی سیچانی رتبه اول کنکور تجربی در سال 1380 و دانشجوی رشته بیوتکنولوژی دانشگاه تهران با اشاره به جایگاه این رشته جدید گفت: از آنجا که نخستین فارغالتحصیلان این رشته در چند سال آینده وارد بازار کار میشوند، باید برای آنان برنامهریزی اصولی شود تا امکان استفاده از تخصص آنان در بخشهای مورد نیاز فراهم گردد.
آقای فرشید سادات شریفی ـ دارنده مدال طلای المپیاد ادبیات کشور و رتبه اول جشنواره خوارزمی با انتقاد از کم توجهی مراکز آموزشی عالی به معیارهای محتوایی گفت: با ملاکهای کمی نمیتوان توان نخبگان علمی و دانشجویان برگزیده را ارزیابی کرد بلکه باید تلاشهای تحقیقی و پژوهشی را مورد توجه قرار داد و زمینه را برای افزایش اینگونه فعالیتها فراهم کرد. آقای ساداتشریفی گفت نباید المپیادها تبدیل به نوعی کنکور شود بلکه باید المپیادها را مبنا و پایه کارهای گروهی پژوهشی قرار داد.
خانم سعیده امیرتیموری رتبه ششم کنکور سال 81 در رشته علوم انسانی از استان کرمان با اشاره به مشکلات مناطق محروم خواستار توجه بیش از پیش به استعدادهای درخشان این مناطق شد و بر لزوم ایجاد فضای علمی در دانشگاهها و کاستن از کاغذبازی موجود تأکید کرد.
خانم مهشید تشکری، نفر سوم رشته هنر کنکور سال 81 نیز با اشاره به نقش هنر در ارتقاء یا تخریب فرهنگ جامعه گفت: اگر در دوران دبیرستان و دانشگاه به ایجاد زمینه برای تقویت هنر صحیح و متعهد توجه نشود، جامعه از ابتذال هنری، دچار مشکلات فراوانی خواهد شد.
آقای سیدمحمد آذین نفر هفتم کنکور سال 81 در رشته علوم انسانی با تأکید بر لزوم توجه جدی به مسئله پژوهش و تحقیقات علمی گفت: باید زمینهای فراهم شود تا دانش پژوهان با اقتباس از دستاوردهای علمی دیگر کشورها بدور از کپیبرداری، زمینه توسعه و پیشرفت علمی در کشور را فراهم آورند.
آقای داود مرادی گراوندی رتبه سوم کنکور سال 81 در رشته ریاضی با انتقاد از برخی مسائل جامعه پیشنهاد کرد از میان نخبگان یک گروه مشاورین تشکیل شود و در دستیابی به راه حلها به دیدگاههای آنان توجه گردد.
آقای بهمن بهمنی دارنده طلای المپیاد ریاضی سال 80 بر لزوم الگوسازی از نخبگان علمی کشور برای قشر جوان تأکید کرد و گفت: اگر فرهنگ تفکر در جامعه فراگیر شود، قابلیت استفاده از نخبگان بالا میرود.
در این دیدار همچنین خانم سمیرا فروتن مادر سیدفرشید ساداتشریفی دارنده طلای ادبیات سال 80 کشوری و رتبه اول جشنواره خوارزمی ضمن تشکر از فراهم شدن فرصت این دیدار، نوجوانان و جوانان کشور را سرشار از شور و انرژی دانست و گفت: توجه به نیازهای این آینده سازان،و دادن امید، آنان را به بهترین خدمتگزاران کشور تبدیل خواهد کرد.
در این دیدار پس از سخنان شماری از برگزیدگان المپیادهای جهانی و کشوری و نفرات برتر کنکور، رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابراز خرسندی فراوان از دیدار با جمعی از جوانان هوشمند و ممتاز کشور تأکید کردند: تکریم نخبگان و شور و شوق حرکت و تلاش علمی باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود.
حضرت آیتالله خامنهای با استقبال از دیدگاهها و نظریاتی که دانشجویان در این دیدار بیان کردند افزودند: خدا را سپاسگزاریم که دغدغههایی که در سالهای اخیر بارها مورد تأکید قرار گرفته است همچون «لزوم اهمیت دادن به علوم محض، فراهم آوردن بستر مناسب برای رشد فکری و علمی و توجه مستمر به پژوهش و تحقیق، به مطالبات عمومی جوانان هوشمند جامعه تبدیل شده است.
ایشان برنامهریزی ویژه برای نخبگان را بموازات برنامهریزی عمومی برای رسیدگی به همه قشرهای جامعه، ضروری خواندند و خاطرنشان کردند: فراهم آوردن امکانات لازم برای نخبگان و شکوفا کردن استعدادهای آنان، عین عدالت است چرا که صاحبان فکرها و ذهنهای ممتاز میتوانند در پیشرفت علم، فرهنگ، هنر، صنعت و همه مسائل مورد نیاز کشور، تأثیر محسوسی بگذارند.
حضرت آیتالله خامنهای در تبیین ابعاد مختلف رفتن برخی نخبگان به خارج تصریح کردند اگر این کار با هدف استفاده از امکانات دیگر کشورها برای تکامل علمی و خدمت بهتر به کشور و جامعه انجام شود در حقیقت مهاجرت نخبگان است و امر پسندیدهای محسوب میشود.
ایشان با اشاره به تلاش بیگانگان برای ربودن استعدادهای انسانی و ثروتهای حقیقی دیگر کشورها افزودند این مسئله بعد بسیار منفی خروج برخی نخبگان از کشور را تشکیل میدهد ضمن آنکه اگر جوان هوشمندی صرفا برای زندگی راحتتر در خارج میهن خود را رها کند، این مسئله نیز نامطلوب است.
ایشان با اشاره به تأکید دین مبین اسلام مبنی بر فراگیری علم از هر جای جهان تصریح کردند: نخبگان کشور نباید احساس کنند امکان ارتقاء و تعالی علمی از آنان سلب شده است بهمین منظور دستگاههای ذیربط باید برای سفر مطالعاتی اینگونه افراد به خارج برنامهریزی منظمی انجام دهند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی اهتمام به تولید علم را، وظیفه اصلی اندیشمندان و استعدادهای فکری کشور خواندند و افزودند: مشکلی که از حدود 150 سال پیش و از ابتدای ورود علم جدید به کشور، گریبانگیر جامعه شده است معضل ترجمه و تفکر ترجمهای است چرا که براساس این نگرش، جرأت ایجاد فضای جدید علمی از جامعه سلب میشود و به علت رواج اندیشه ترجمهای در میان نخبگان فرهنگ، اخلاق و عقاید سیاسی بیگانگان نیز وارد کشور میشود.
مقام معظم رهبری فراموشی تمدن و هویت ملت را بدترین مشکل ممکن برای یک کشور برشمردند و تأکید کردند: ایرانیها پایهگذاران بسیاری از علوم بودهاند و غربیها علوم فراوانی را از ما آموختهاند اما متأسفانه بر اثر تبلیغات بیوقفه غربیها، امروز باور عمومی به توانایی و استعداد ایرانی کمرنگ شده است در حالیکه میتوان با همت نخبگان کشور و برپایی جنبش نرمافزاری کاری کرد که پنجاه سال دیگر ایران از لحاظ علمی بار دیگر سرآمد شود و غرب باز هم به علم و دانش این سرزمین نیازمند گردد.
ایشان تلاش بیوقفه و مشتاقانه استعدادها و اندیشمندان را برای ایجاد حرکت علمی ضروری خواندند و افزودند: نباید فراموش کرد که قلههای علمی امروز جهان، برای کسب این جایگاه سختیهای فراوانی تحمل کردهاند.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به لزوم فراهم شدن امکانات لازم برای نخبگان و جوانان ممتاز کشور افزودند: ژرفاندیشی در علم و ساختن علمی کشور مسؤولیت سنگینی است که همه نخبگان در تمامی رشتهها باید آن را بسیار جدی بگیرند.
مقام معظم رهبری با اشاره به حضور درخشان جوانان ایرانی در المپیادهای جهانی افزودند: موفقیتهای این عزیزان جرأت و جسارت علمی قشر جوان ایران را به جهانیان ثابت کرد.
ایشان اقتباس علمی از دیگران را با تبعیت از فرهنگ و اخلاق آنان، کاملا متفاوت دانستند و خاطرنشان کردند: فرهنگ بیدینی و اصالت مادیات ربطی به پیشرفت علوم غربی ندارد و پیشرفت علمی غرب، هیچگاه به معنای برتری فرهنگی آنان نبوده است.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به پرورش بزرگانی نظیر ابنسینا، زکریای رازی، خوارزمی و دیگر مفاخر تاریخ ایران در دامان فرهنگ اسلامی خاطرنشان کردند: فرهنگ اسلامی همچنان که در مقاطعی از تاریخ اسلام ثابت شده است میتواند پیشرفت همه جانبه را برای یک کشور به ارمغان بیاورد.
در این دیدار آقای معین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در سخنانی با اشاره به اهمیت والای عنصر زمان و لزوم بهرهگیری از فرصتها جهت دستیابی به پیشرفت و توسعه علمی گفت: پیش نیاز توسعه فرهنگی و اجتماعی کشور، توسعه علمی است و لازمه توسعه علمی هم توسعه انسانی است و در کشور ما که نخبگان آن از تعهد به همراهی دین و دانش برخوردار میباشند زمینه توسعه علمی بسیار مهیاتر است.
وی توجه ویژه به استعدادهای درخشان را از سیاستهای راهبردی وزارت علوم نام برد و افزود: بر همین اساس اقداماتی جهت حمایت از استعدادهای درخشان انجام گرفته که تخصیص اعتبارات سالیانه، تسهیلات ویژه آموزشی، امکان تحصیل همزمان در دو رشته تحصیلی، امکان اعطای بورس و پذیرفته شدن در دانشگاهها بدون آزمون از جمله این اقدامات است.
در این دیدار آقای علی محرابی بهار ـ دارنده مدال طلای المپیاد زیستشناسی سال 80 در سخنان خود با ارائه پیشنهاد ایجاد کلوپهای علمی گفت: این کار میتواند حساسیت بیش از حد در مورد المپیادها را کاهش دهد و با ارتقاء سطح دانشگاهها حساسیت نسبت به علم و پژوهش را در سطح جوانان افزایش بخشد.
خانم فاطمه احمدی دارنده مدال طلای المپیاد ادبیات کشور نیز خواستار توجه بیشتر به استعدادهای درخشان و نخبگان کشور و حمایت علمی و عملی از آنان بویژه استعدادهای درخشان دختر شد و پیشنهاد کرد: برای اعزام استعدادهای درخشان به خارج از کشور جهت بهرهگیریهای علمی و بکارگیری آنان در داخل سازماندهی منسجمی از جانب دستگاههای مسؤول انجام گیرد.
آقای اشکان بلوچی برگزیده فیزیک آکادمی علوم لهستان و رتبه برتر جشنواره خوارزمی و برنده مدال از جشنواره جهانی «گام اول بسوی نوبل» هم در سخنان خود با تأکید بر لزوم توجه بیشتر به کار علمی گروهی در کشور، از عدم ضمانت اجرایی آییننامههای مربوط به اعطای تسهیلات دانشگاهی به نفرات برگزیده المپیاد انتقاد کرد. آقای بلوچی همچنین توجه بیشتر به علوم پایه در کشور را ضروری خواند.
آقای امیررضا محسنزاده کرمانی دارنده طلای المپیاد فیزیک، نوع نگرش به رشتههای دانشگاهی را نادرست دانست و گفت: در دانشگاهها باید بجای تکیه بر نمره و مدرک بر مقالات علمی و کارهای پژوهشی تأکید شود. وی پیشنهاد کرد: در دوران سربازی از توان علمی استعدادهای درخشان در پژوهشکدههای مجهز علمی در مراکز نظامی استفاده شود.
خانم نورالسادات ترابی ـ دارنده مدال طلای المپیاد جهانی شیمی سال 81 نیز در سخنان کوتاهی گفت: باید زمینهای فراهم شود که کسانی که برای تحصیل به خارج میروند بتوانند در پایان تحصیل، بدون مواجه شدن با مقررات پیچیدهی اداری، به کشور باز گردند و علم خود را در خدمت به جامعه بکارگیرند.
آقای محمد فلاحی سیچانی رتبه اول کنکور تجربی در سال 1380 و دانشجوی رشته بیوتکنولوژی دانشگاه تهران با اشاره به جایگاه این رشته جدید گفت: از آنجا که نخستین فارغالتحصیلان این رشته در چند سال آینده وارد بازار کار میشوند، باید برای آنان برنامهریزی اصولی شود تا امکان استفاده از تخصص آنان در بخشهای مورد نیاز فراهم گردد.
آقای فرشید سادات شریفی ـ دارنده مدال طلای المپیاد ادبیات کشور و رتبه اول جشنواره خوارزمی با انتقاد از کم توجهی مراکز آموزشی عالی به معیارهای محتوایی گفت: با ملاکهای کمی نمیتوان توان نخبگان علمی و دانشجویان برگزیده را ارزیابی کرد بلکه باید تلاشهای تحقیقی و پژوهشی را مورد توجه قرار داد و زمینه را برای افزایش اینگونه فعالیتها فراهم کرد. آقای ساداتشریفی گفت نباید المپیادها تبدیل به نوعی کنکور شود بلکه باید المپیادها را مبنا و پایه کارهای گروهی پژوهشی قرار داد.
خانم سعیده امیرتیموری رتبه ششم کنکور سال 81 در رشته علوم انسانی از استان کرمان با اشاره به مشکلات مناطق محروم خواستار توجه بیش از پیش به استعدادهای درخشان این مناطق شد و بر لزوم ایجاد فضای علمی در دانشگاهها و کاستن از کاغذبازی موجود تأکید کرد.
خانم مهشید تشکری، نفر سوم رشته هنر کنکور سال 81 نیز با اشاره به نقش هنر در ارتقاء یا تخریب فرهنگ جامعه گفت: اگر در دوران دبیرستان و دانشگاه به ایجاد زمینه برای تقویت هنر صحیح و متعهد توجه نشود، جامعه از ابتذال هنری، دچار مشکلات فراوانی خواهد شد.
آقای سیدمحمد آذین نفر هفتم کنکور سال 81 در رشته علوم انسانی با تأکید بر لزوم توجه جدی به مسئله پژوهش و تحقیقات علمی گفت: باید زمینهای فراهم شود تا دانش پژوهان با اقتباس از دستاوردهای علمی دیگر کشورها بدور از کپیبرداری، زمینه توسعه و پیشرفت علمی در کشور را فراهم آورند.
آقای داود مرادی گراوندی رتبه سوم کنکور سال 81 در رشته ریاضی با انتقاد از برخی مسائل جامعه پیشنهاد کرد از میان نخبگان یک گروه مشاورین تشکیل شود و در دستیابی به راه حلها به دیدگاههای آنان توجه گردد.
آقای بهمن بهمنی دارنده طلای المپیاد ریاضی سال 80 بر لزوم الگوسازی از نخبگان علمی کشور برای قشر جوان تأکید کرد و گفت: اگر فرهنگ تفکر در جامعه فراگیر شود، قابلیت استفاده از نخبگان بالا میرود.
در این دیدار همچنین خانم سمیرا فروتن مادر سیدفرشید ساداتشریفی دارنده طلای ادبیات سال 80 کشوری و رتبه اول جشنواره خوارزمی ضمن تشکر از فراهم شدن فرصت این دیدار، نوجوانان و جوانان کشور را سرشار از شور و انرژی دانست و گفت: توجه به نیازهای این آینده سازان،و دادن امید، آنان را به بهترین خدمتگزاران کشور تبدیل خواهد کرد.
در این دیدار پس از سخنان شماری از برگزیدگان المپیادهای جهانی و کشوری و نفرات برتر کنکور، رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابراز خرسندی فراوان از دیدار با جمعی از جوانان هوشمند و ممتاز کشور تأکید کردند: تکریم نخبگان و شور و شوق حرکت و تلاش علمی باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود.
حضرت آیتالله خامنهای با استقبال از دیدگاهها و نظریاتی که دانشجویان در این دیدار بیان کردند افزودند: خدا را سپاسگزاریم که دغدغههایی که در سالهای اخیر بارها مورد تأکید قرار گرفته است همچون «لزوم اهمیت دادن به علوم محض، فراهم آوردن بستر مناسب برای رشد فکری و علمی و توجه مستمر به پژوهش و تحقیق، به مطالبات عمومی جوانان هوشمند جامعه تبدیل شده است.
ایشان برنامهریزی ویژه برای نخبگان را بموازات برنامهریزی عمومی برای رسیدگی به همه قشرهای جامعه، ضروری خواندند و خاطرنشان کردند: فراهم آوردن امکانات لازم برای نخبگان و شکوفا کردن استعدادهای آنان، عین عدالت است چرا که صاحبان فکرها و ذهنهای ممتاز میتوانند در پیشرفت علم، فرهنگ، هنر، صنعت و همه مسائل مورد نیاز کشور، تأثیر محسوسی بگذارند.
حضرت آیتالله خامنهای در تبیین ابعاد مختلف رفتن برخی نخبگان به خارج تصریح کردند اگر این کار با هدف استفاده از امکانات دیگر کشورها برای تکامل علمی و خدمت بهتر به کشور و جامعه انجام شود در حقیقت مهاجرت نخبگان است و امر پسندیدهای محسوب میشود.
ایشان با اشاره به تلاش بیگانگان برای ربودن استعدادهای انسانی و ثروتهای حقیقی دیگر کشورها افزودند این مسئله بعد بسیار منفی خروج برخی نخبگان از کشور را تشکیل میدهد ضمن آنکه اگر جوان هوشمندی صرفا برای زندگی راحتتر در خارج میهن خود را رها کند، این مسئله نیز نامطلوب است.
ایشان با اشاره به تأکید دین مبین اسلام مبنی بر فراگیری علم از هر جای جهان تصریح کردند: نخبگان کشور نباید احساس کنند امکان ارتقاء و تعالی علمی از آنان سلب شده است بهمین منظور دستگاههای ذیربط باید برای سفر مطالعاتی اینگونه افراد به خارج برنامهریزی منظمی انجام دهند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی اهتمام به تولید علم را، وظیفه اصلی اندیشمندان و استعدادهای فکری کشور خواندند و افزودند: مشکلی که از حدود 150 سال پیش و از ابتدای ورود علم جدید به کشور، گریبانگیر جامعه شده است معضل ترجمه و تفکر ترجمهای است چرا که براساس این نگرش، جرأت ایجاد فضای جدید علمی از جامعه سلب میشود و به علت رواج اندیشه ترجمهای در میان نخبگان فرهنگ، اخلاق و عقاید سیاسی بیگانگان نیز وارد کشور میشود.
مقام معظم رهبری فراموشی تمدن و هویت ملت را بدترین مشکل ممکن برای یک کشور برشمردند و تأکید کردند: ایرانیها پایهگذاران بسیاری از علوم بودهاند و غربیها علوم فراوانی را از ما آموختهاند اما متأسفانه بر اثر تبلیغات بیوقفه غربیها، امروز باور عمومی به توانایی و استعداد ایرانی کمرنگ شده است در حالیکه میتوان با همت نخبگان کشور و برپایی جنبش نرمافزاری کاری کرد که پنجاه سال دیگر ایران از لحاظ علمی بار دیگر سرآمد شود و غرب باز هم به علم و دانش این سرزمین نیازمند گردد.
ایشان تلاش بیوقفه و مشتاقانه استعدادها و اندیشمندان را برای ایجاد حرکت علمی ضروری خواندند و افزودند: نباید فراموش کرد که قلههای علمی امروز جهان، برای کسب این جایگاه سختیهای فراوانی تحمل کردهاند.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به لزوم فراهم شدن امکانات لازم برای نخبگان و جوانان ممتاز کشور افزودند: ژرفاندیشی در علم و ساختن علمی کشور مسؤولیت سنگینی است که همه نخبگان در تمامی رشتهها باید آن را بسیار جدی بگیرند.
مقام معظم رهبری با اشاره به حضور درخشان جوانان ایرانی در المپیادهای جهانی افزودند: موفقیتهای این عزیزان جرأت و جسارت علمی قشر جوان ایران را به جهانیان ثابت کرد.
ایشان اقتباس علمی از دیگران را با تبعیت از فرهنگ و اخلاق آنان، کاملا متفاوت دانستند و خاطرنشان کردند: فرهنگ بیدینی و اصالت مادیات ربطی به پیشرفت علوم غربی ندارد و پیشرفت علمی غرب، هیچگاه به معنای برتری فرهنگی آنان نبوده است.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به پرورش بزرگانی نظیر ابنسینا، زکریای رازی، خوارزمی و دیگر مفاخر تاریخ ایران در دامان فرهنگ اسلامی خاطرنشان کردند: فرهنگ اسلامی همچنان که در مقاطعی از تاریخ اسلام ثابت شده است میتواند پیشرفت همه جانبه را برای یک کشور به ارمغان بیاورد.
در این دیدار آقای معین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در سخنانی با اشاره به اهمیت والای عنصر زمان و لزوم بهرهگیری از فرصتها جهت دستیابی به پیشرفت و توسعه علمی گفت: پیش نیاز توسعه فرهنگی و اجتماعی کشور، توسعه علمی است و لازمه توسعه علمی هم توسعه انسانی است و در کشور ما که نخبگان آن از تعهد به همراهی دین و دانش برخوردار میباشند زمینه توسعه علمی بسیار مهیاتر است.
وی توجه ویژه به استعدادهای درخشان را از سیاستهای راهبردی وزارت علوم نام برد و افزود: بر همین اساس اقداماتی جهت حمایت از استعدادهای درخشان انجام گرفته که تخصیص اعتبارات سالیانه، تسهیلات ویژه آموزشی، امکان تحصیل همزمان در دو رشته تحصیلی، امکان اعطای بورس و پذیرفته شدن در دانشگاهها بدون آزمون از جمله این اقدامات است.