• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1389/03/17
آیت‌الله مهدوی کنی

نمی‌توانند مشی رهبری را تحمل کنند

بیست و یک سال رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از زیان آیت‌الله مهدوی کنی

برخی نمی‌توانند مشی رهبری را تحمل کنند
آیت‌الله مهدوی کنی در پاسخ به سؤالی مبنی بر چگونگی استمرار راه امام در زمان رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفت: اگر از دیدگاه واقع‌بینانه به روش رهبری و امام بنگریم، راه رهبری همان راه امام است، ولی اگر از دیدگاه سلایق سیاسی و گروهی نگاه کنیم، آن‌ها راه را برخلاف سلیقه خود می‌بینند و نمی‌توانند خط رهبری را تحمل کنند.

ایشان افزودند: در مواقع حساس اگر مراجعه به رفتار امام داشته باشیم به این نتیحه می‌رسیم که  رهبری نیز همان کارها را انجام داده، مطابق همان روش امام. البته شاید اکنون بعضی‌ها بیایند بگویند آن‌ها مقطعی بوده، ولی این‌گونه تفسیرها علمی و شرعی نیست. علماء و فقها و حقوقدان‌ها همه بر این مطلب اتفاق دارند که مورد مخصص نیست، به خصوص اگر مسئله به دلیل عام اتکاء داشته باشد.

دبیر جامعه روحانیت مبارز تهران با بیان این مطلب که امام بر قانون تأکید جدی داشته و در موردی نیز فرمودند که «هر کس گفته قانون را قبول ندارم حرف بی‌خود می‌زند» گفت: ما در فقه هم داریم وقتی در مورد خاصی یک حکمی می‌آید، ولی یک علت عام می‌آید، ما آن را تعمیم می‌دهیم و می‌گوییم مربوط به مورد خاص نیست، مورد را مخصص به تعبیر طلبه‌ها نمی‌بینیم. از این رو من با این نظر نگاه می‌کنم به روش مقام معظم رهبری که امام هر کاری انجام دادند ایشان هم انجام داده است.

آیت‌الله مهدوی کنی با بیان اینکه من آقا را از قبل انقلاب از قم می‌شناسم، از مشهد، دوران انقلاب و زندان، تصریح کرد: ایشان بهترین فرد برای رهبری پس از امام بودند و هستند. من از روزی که مسئله نامزدی ایشان برای ریاست جمهوری مطرح شد، من اعلام آمادگی کردم که برای این که دست ایشان باز باشد از پست نخست‌وزیری استعفا خواهم داد.

وی افزود:‌ من همان شب جمعه که اعلام شد ایشان رای آورده، یعنی آیت‌الله خامنه‌ای و قبل از اینکه رأی ایشان تنفیذ شود، استعفایم را نوشتم و در هیأت دولت مطرح کردم که شما از وزرای من هستید و من می‌خواهم استفعا بدهم و شما بروید پی کارتان. نامه خوبی هم نوشتم که یادم می‌آید جمله‌ای برای ایشان نوشتم که برای اینکه دست شما برای تشکیل دولت جدید باز باشد من استعفا می‌دهم.

هجوم خبرنگاران برای تماشای فروپاشی جمهوری اسلامی در خرداد ۶۸
 عضو خبرگان رهبری با یادآوری خاطراتی از خرداد سال ۶۸ گفت: در ایام کسالت حضرت امام (ره)، برای معالجه در خارج از کشور بودم اما ولی بعد از ارتحال برای تشییع امام برگشتم، در میان راه با تعداد زیاد خبرنگارانی مواجه شدم  که می‌خواستند به ایران بیایند به طوری که هواپیماها پر شد.

وی گفت: این افراد حتی حاضر بودند با قیمت‌های کلانی بلیت بگیرند، چون آن‌ها فکر می‌کردند بعد از امام، انقلاب و نظام اسلامی از هم پاشیده خواهد شد، در حالی‌که ما آنجا بودیم و شنیدیم که آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری انتخاب شد، آن‌ها یک دفعه عقب‌نشینی کردند و فهمیدند که پیش‌بینی آن‌ها اشتباه بود.

دبیر جامعه روحانیت مبارز تهران گفت: امام همواره از اختلاف مسئولان به ویژه علماء و روحانیون انقلابی بسیار نگران بودند، حتی بار آخر که برای وصیت‌نامه، اصحاب حل و عقد را دعوت کردند، ایشان گفتند انقلاب روی غلتک افتاده، جایگاه خود را گرفته و من از هیچ چیزی نسبت به آینده ترس ندارم. الّا اختلاف میان شما. من از این می‌ترسم، اگر شما با هم باشید انقلاب ضربه‌ای نمی‌خورد. بله، ممکن است دشمنان اذیت و آزاری برسانند ولی نمی‌توانند کاری کنند. نگرانی ایشان در همین مورد بود.
آیت‌الله مهدوی کنی در خصوص جریان فتنه سال گذشته گفت: آقایانی که نظرات رهبری را قبول نکردند، واقعاً اشتباه کردند، هم به خودشان و هم به انقلاب ضربه زدند. با پذیرش از رهبری، واقعاً ما این مشکلات بعدی را پیدا نمی‌کردیم .

وی با بیان این مطلب که من معتقد هستم که حوادث پیش آمده در انتخابات ۸۸ یک فتنه بود که آقایان گرفتار آن شدند و گروهی را نیز آلوده کردند افزود: معنای فتنه همین است که گاهی سران فتنه خود غافل از آنند.

آیت‌الله مهدوی کنی گفت: من در همان زمان به آقایان هم پیغام دادم که شماها می‌گویید ما نظام و رهبری را قبول داریم، بنابراین بعد از اینکه این انتخابات واقع شد برخلاف میل شما ولو اینکه شما می‌گویید خطاهایی انجام شده، راهش این نبود که این‌طور برخورد کنید. وی افزود: این افراد باید خواسته‌هایشان را از طریق قانون مطرح می‌کردند ولو اینکه به راهشان ادامه می‌دادند اما باید به قانون و نظام و رهبری احترام می‌گذاشتند.

بعضی‌ها در جریان فتنه موجب امیدواری دشمن شدند
 آیت‌الله مهدوی کنی، عضو خبرگان رهبری گفت: همه می‌دانند که امام مکرر می‌فرمودند اگر یک روزی دیدید که دشمن‌ها از شما تعریف کردند، شما این را بدانید که حتماً یک جای کارتان اشکال دارد. ما هیچ وقت منتظر نیستیم که آمریکا از ما تعریف کند. این‌ها دشمن ما هستند.

وی افزود: برخی افراد، موضع‌گیری‌ها و برنامه‌هایی را اجرا کردند که در آن مقطع دشمن به این جریان امیدوار شد و وقتی دشمن به این جریان امیدوار بشود، معلوم می‌شود اساس کار،  نادرست است.
دبیر جامعه روحانیت مبارز تهران تصریح کرد: برخی از این افراد کارشان را این‌گونه توجیه می‌کنند که در این مقطع از تأیید و پشتیبانی آمریکایی‌ها استفاده می‌کنیم و بعد می‌رویم روی خط خودمان، درحالی که امام هیچ‌گاه از موج‌سواری‌ها استفاده نکرد.

در مقابل دشمنان تسلیم نشویم
آیت‌الله مهدوی کنی افزود: باید نسبت به تحریکات دشمن بیدار باشیم و در برابر فشار دشمنان تسلیم نشویم. این همان نقش رهبری است. اگر دشمنان ما احساس کنند که ما در بعضی موارد فشارهایی به ما می‌آورند و ما تسلیم می‌شویم، آن‌ها ما را رها نخواهند کرد و یکی از مهم‌ترین خصوصیاتی که امام داشتند همین بود و من شهادت می‌دهم که مقام معظم رهبری هم همین موضع را در مواقع حساس دارند.

دبیر جامعه روحانیت تهران گفت: کسانی که به اسم اینکه ما در مجامع بین‌المللی منزوی نشویم، به ما احترام کنند و این حرف‌ها را بزنیم، دشمن کوتاه بیاید این‌ها اشتباه می‌کنند، چون این تعبیر قرآن است «و لن ترضی عنک الیهود و النصاری حتی تتبع ملتهم» یهود و نصاری از شما راضی نخواهند شد مگر اینکه تابع آن‌ها باشیم. اگر دست‌ها را ببریم بالا، آمریکایی‌ها می‌گویند چه خوب.

منبع:فارس