• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1380/05/01

دیدار صدها تن‌ از اصحاب‌ فرهنگ‌ و هنر و اندیشه‌ با رهبر انقلاب

صدها تن‌ از اصحاب‌ فرهنگ‌ و هنر و اندیشه‌ در رشته‌های‌ سینما، تئاتر، نویسندگی‌، موسیقی‌، نقاشی‌، شعر، خوشنویسی‌، ترجمه‌ و دیگر رشته‌های‌ هنری‌ و فرهنگی‌ امروز با حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ دیدار و گفتگو کردند.

در این‌ دیدار سه‌ ساعته‌ و صمیمانه‌ آقای‌ علی‌ نصیریان‌، هنرمند تئاتر و سینما، خانم‌ فاطمه‌ راکعی‌ شاعر، آقایان‌ نوری‌زاد نویسنده‌، ایرج‌ راد هنرمند تئاتر و سینما، فریدون‌ ناصری‌ موسیقیدان‌، مسعود کرباسچی‌ مدیرکل‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ استان‌ سیستان‌ و بلوچستان‌، درمنش‌ کارگردان‌ سینما، خانم‌ مهدوی‌ دامغانی‌ مترجم‌، آقایان‌ داریوش‌ پیر نیاکان‌ موسیقیدان‌، ناصرخاورزاده‌ نقاش‌ و مجسمه‌ساز، ابراهیم‌ حاتمی‌کیا کارگردان‌ سینما، مرتضی‌ آخوندی‌، نماینده‌ اتحادیه‌ ناشران‌، نامی‌ نقاش‌، اورامی‌ شاعر، طالبی‌ کارگردان‌ تلویزیون‌ و سینما، منوچهر محمدی‌ تهیه‌ کننده‌ سینما، حسین‌ رمضانی‌ مسؤول‌ انجمن‌ قرآن‌ و نهج‌البلاغه‌ از استان‌ چهارمحال‌ و بختیاری‌، خانم‌ فرزانه‌ اسعدی‌ از هنرمندان‌ هنرهای‌ تجسمی‌، و آقایان‌ موسوی‌ نویسنده‌ و ابوالحسن‌ محصص‌ خوشنویس‌ به‌ بیان‌ دیدگاهها و نظریات‌ خود در زمینه‌های‌ مختلف‌ فرهنگی‌ و هنری‌ پرداختند. مشکلات‌ هنرهای‌ نمایشی‌ بویژه‌ تئاتر، لزوم‌ افزایش‌ امکانات‌ رشته‌های‌ مختلف‌ هنری‌ برای‌ پرورش‌ استعدادهای‌ جوان‌، مشکلات‌ معیشتی‌ هنرمندان‌، ضرورت‌ اصلاح‌ برخی‌ دیدگاههای‌ موجود در جامعه‌ نسبت‌ به‌ هنر و هنرمند، لزوم‌ توجه‌ مضاعف‌ به‌ حل‌ مشکلات‌ زنان‌ هنرمند، ضرورت‌ توجه‌ بیشتر دولت‌ به‌ اعتبارات‌ بخشهای‌ هنری‌، روند رو به‌ افزایش‌ طرح‌ برخی‌ مسائل‌ انحرافی‌ در بعضی‌ فیلمهای‌ سینمایی‌، توجه‌ بیشتر به‌ وضع‌ مترجمان‌ و تلاشهای‌ آنان‌ برای‌ آشنایی‌ جوانان‌ با اثار برجسته‌ ادبی‌ جهان‌، وضع‌ موسیقی‌ و هنرهای‌ تجسمی‌ در جامعه‌ و لزوم‌ سیاست‌گذاری‌ دقیق‌ و صحیح‌ در این‌ زمینه‌ها، سیاست‌زدگی‌ در سینما و برخوردهای‌ سیاسی‌ جناحهای‌ مختلف‌ با هنر سینما، انفعال‌ در برابر تهاجم‌ فرهنگی‌ در عرصه‌ کتاب‌، پیشرفت‌ هنر نقاشی‌ ایران‌ در داخل‌ و خارج‌ و لزوم‌ توجه‌ بیشتر به‌ این‌ رشته‌ هنری‌ و حمایت‌ از هنرمندان‌ نقاش‌، توجه‌ مضاعف‌ به‌ هنرهای‌ بومی‌ و فولکوریک‌، پیامدهای‌ دیدگاههای‌ متحجر، لیبرالی‌ و سکولار در عرصه‌ هنر و اندیشه‌ و تبیین‌ ملاکها و معیارهای‌ صحیح‌ در افکار عمومی‌ برای‌ ارزیابی‌ تولیدات‌ فرهنگی‌ و هنری‌ محورها و موضوعاتی‌ بودند که‌ هنرمندان‌ به‌ بیان‌ آنها پرداختند.

در این‌ دیدار پس‌ از بیان‌ دیدگاههای‌ جمعی‌ از اصحاب‌ فرهنگ‌ و هنر و اندیشه‌، حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌، با ابراز خرسندی‌ از این‌ دیدار و گفتگوی‌ صمیمانه‌، حقیقت‌ هنر را گوهری‌ بسیار گرانبها و موهبتی‌ الهی‌ خواندند و تصریح‌ کردند در مواجهه‌ با هنر و هنرمند و قضاوت‌ در این‌ عرصه‌ها، باید ظرافتهای‌ فراوان‌ و مرزهای‌ بسیار حساس‌ و دقیقی‌ را رعایت‌ کرد.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ هنر را مجموعه‌ای‌ از احساس‌ و ادراک‌ زیباییها و حقایق‌، و تبیین‌ آنها برشمردند و خاطرنشان‌ کردند هنر حقیقتی‌ بسیار فاخر و عطیه‌ای‌ از جانب‌ پروردگار است‌ که‌ مانند هر موهبت‌ دیگر الهی‌، مسؤولیتها و تکالیفی‌ را برای‌ صاحب‌ آن‌ بهمراه‌ می‌آورد. ایشان‌ در تبیین‌ تعبیر "هنر متعهد" به‌ مسؤولیتهای‌ انسانی‌ هر فرد اشاره‌ کردند و افزودند هنرمند علاوه‌ بر تکالیف‌ ذاتی‌ انسانی‌، بعلت‌ ویژگیهای‌ بسیار ممتاز هنر، باید درخصوص‌ قالب‌ و مضمون‌ آثار خود نیز احساس‌ تعهد کند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در همین‌ زمینه‌ به‌ هنرمندان‌ توصیه‌ کردند علاوه‌ بر مسؤلیت‌پذیری‌ در خلاقیت‌، نوآوری‌ و پیشرفت‌ در قالب‌، همواره‌ در قبال‌ مضمون‌ و محتوای‌ آثار خود نیز احساس‌ مسؤولیت‌ کنند و از این‌ طریق‌ به‌ مخاطبان‌ خود احترام‌ بگذارند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ هنر و اخلاق‌ را ممزوج‌ یکدیگر خواندند و افزودند هر قدر یک‌ هنرمند به‌ مرحله‌ بالاتری‌ از فکر و اندیشه‌ و درک‌ عقلانی‌ برسد، جوهره‌ کارهای‌ هنری‌ او کیفیت‌ و ارتقاء بیشتری‌ خواهد یافت‌ و درک‌ هنری‌ او از پشتوانه‌ بیشتری‌ برخوردار خواهد شد. ایشان‌ با اشاره‌ به‌ لزوم‌ انگیزه‌های‌ متعالی‌ اخلاقی‌ و انسانی‌ در هنرمندان‌ خاطرنشان‌ کردند نمی‌توان‌ در وادی‌ هنر با انگیزه‌های‌ سطحی‌ و یا ناسالم‌ حرکت‌ کرد و سرافراز و موفق‌ بود.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با تفکیک‌ کامل‌ هنر دینی‌ از هنر ریاکارانه‌ متحجر و قشری‌گرا تأکید کردند هنر دینی‌ آن‌ است‌ که‌ معارفی‌ را که‌ ادیان‌ الهی‌ و کاملتر از همه‌ دین‌ مبین‌ اسلام‌ با هدف‌ سعادت‌ حقیقی‌ بشر، بدنبال‌ ترویج‌ آن‌ بوده‌اند، در جوامع‌ انسانی‌ منتشر کند و در افکار بشر، ماندگار و جاودانه‌ سازد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ تصریح‌ کردند در هنر دینی‌، الزامی‌ به‌ استفاده‌ از واژگان‌ یا نمادهای‌ مذهبی‌ نیست‌ بلکه‌ ترویج‌ هنرمندانه‌ مقولاتی‌ نظیر "عدالت‌، حقوق‌ انسانی‌ و مسائل‌ اخلاقی‌" و پرهیز از "ابتذال‌ و استحاله‌ هویت‌ انسان‌ و جامعه‌" می‌تواند نمونه‌های‌ خوبی‌ از هنر دینی‌ باشد ایشان‌ با تأکید بر اینکه‌ مسائل‌ هنری‌ و فرهنگی‌ با بخشنامه‌ و دستور و حکم‌ درست‌ نمی‌شود بلکه‌ نیازمند انگیزه‌ است‌ به‌ تبیین‌ هنر انقلابی‌ پرداختند و افزودند: انقلاب‌ از هنر و هنرمند تنها یک‌ توقع‌ دارد و آن‌ اینکه‌ جامعه‌ هنری‌ با همان‌ نگاه‌ زیباشناختی‌ هنر، به‌ پدیده‌هایی‌ همچون‌ ایثار و فداکاری‌ مردم‌ در پیروزی‌ انقلاب‌ و حماسه‌ 8 سال‌ دفاع‌ مقدس‌ بنگرد و این‌ زیباییها را با زبان‌ هنرمندانه‌ تبیین‌ کند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با تجلیل‌ از آثار بسیار با ارزشی‌ که‌ در رشته‌های‌ مختلف‌ هنری‌ در زمینه‌ هنر دینی‌ و انقلابی‌ بوجود آمده‌ است‌ افزودند: در این‌ زمینه‌ باید بسیار بیشتر فعالیت‌ شود. ایشان‌ در بحث‌ هنر و سیاست‌ ضمن‌ تأکید بر لزوم‌ دوری‌ هنرمندان‌ از بازیهای‌ سیاسی‌ و خطی‌ افزودند: همواره‌ به‌ مسؤولان‌ توصیه‌ کرده‌ام‌ که‌ نگذارید خطوط سیاسی‌، جناح‌ بندیها و شبه‌ حزبها وارد عرصه‌ هنر و فرهنگ‌ شوند چرا که‌ در اینصورت‌ همه‌ چیز تباه‌ خواهد شد.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌، تأکید بر ارزشها و پایداری‌ بر آنها را از سیاسی‌ کاری‌ کاملا منفک‌ دانستند و افزودند: هنرمندان‌ باید با پایبندی‌ به‌ حدود و ارزشها، از دچار شدن‌ به‌ بی‌هویتی‌ پرهیز کنند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ اسناد منتشر شده‌ در آمریکا در مورد دخالت‌ بخش‌ هنری‌ CIA در کودتای‌ 28 مرداد از طریق‌ انتشار مقالات‌ مطبوعاتی‌ و کاریکاتور در مطبوعات‌ ایران‌ افزودند: واقعیت‌ این‌ است‌ که‌ مستکبران‌ جهانی‌ از هنر و ابزارهای‌ هنری‌ برای‌ تحقق‌ اهداف‌ نامشروع‌ خود کاملا بهره‌ می‌برند و در چنین‌ اوضاع‌ و احوالی‌، مردم‌ از هنرمندان‌ کشور توقع‌ دارند که‌ در دفاع‌ از جامعه‌، کشور و انقلاب‌ تواناییهای‌ هنری‌ خود را بکار گیرند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با اشاره‌ به‌ پایداری‌ نظام‌ اسلامی‌ و ملت‌ بزرگ‌ ایران‌ در مقابل‌ زورگوییهای‌ قدرتها افزودند: جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ با کسی‌ سرجنگ‌ ندارد اما هیچگاه‌ در برابر مطامع‌ و فشارهای‌ سیاسی‌ تبلیغی‌ آمریکا تسلیم‌ نمی‌شود و این‌ بزرگترین‌ جرم‌ ملت‌ ایران‌ در دیدگاه‌ قدرتهای‌ استکباری‌ است‌.

ایشان‌ در بخش‌ دیگری‌ از سخنانشان‌ با تأکید بر لزوم‌ رسیدگی‌ به‌ وضعیت‌ معیشتی‌ هنرمندان‌، اهمیت‌ مسئله‌ اقتصاد در هنر را یادآور شدند و افزودند: وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ باید از هنرمندانی‌ که‌ کار هنری‌ آنان‌ بازده‌ مالی‌ مناسبی‌ ندارد حمایت‌ کند تا آنان‌ به‌ سوی‌ ایجاد جاذبه‌های‌ ناصحیح‌ در آثار خود بمنظور جلب‌ مشتری‌ کشیده‌ نشوند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با انتقاد از گرایش‌ محسوس‌ در عرصه‌ سینما به‌ مسائل‌ جنسی‌ و توجه‌ صرف‌ به‌ مسئله‌ جلب‌ مشتری‌ تأکید کردند: دستگاههای‌ مسؤول‌، باید بگونه‌ای‌ برنامه‌ریزی‌ نمایند تا هنرمند بتواند آزادانه‌ و بدون‌ کشیده‌ شدن‌ به‌ سینمای‌ گیشه‌ای‌، به‌ کارهای‌ هنری‌ خود ادامه‌ دهد.

در ابتدای‌ این‌ دیدار، آقای‌ مسجدجامعی‌ وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ با اشاره‌ به‌ آثار روند جهانی‌ شدن‌ در حوزه‌ فرهنگ‌ و هنر تأکید کرد می‌توان‌ با تکیه‌ بر هویت‌ اصیل‌ فرهنگی‌ و دینی‌، و استفاده‌ از روشهای‌ نوین‌ و روز آمد، با آثار منفی‌ این‌ پدیده‌ مقابله‌ کرد. آقای‌ مسجد جامعی‌ افزایش‌ کمی‌ و ارتقاء کیفی‌ تولیدات‌ فرهنگی‌ و هنری‌ را زمینه‌ ساز رونق‌ و شکوفایی‌ این‌ عرصه‌ خواند و خاطرنشان‌ کرد بقا و رشد فرهنگی‌ در تحولات‌ پرشتاب‌ جهان‌ کنونی‌، نیازمند پاسخ‌گویی‌ فوری‌ و مناسب‌ به‌ نیازهای‌ گسترده‌ قشرهای‌ مختلف‌ بویژه‌ جوانان‌ است‌. وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ با اشاره‌ به‌ وظایف‌ خطیر اصحاب‌ "فکر و فرهنگ‌ و هنر و فضیلت‌" افزود ذخائر غنی‌ فرهنگ‌ اسلامی‌ ایرانی‌ از چنان‌ عمق‌ و جذابیتی‌ برخوردار است‌ که‌ برنامه‌ریزی‌ و استفاده‌ صحیح‌ از آنها، آینده‌ بسیار تابناک‌ این‌ سرزمین‌ را رقم‌ خواهد زد.