• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1379/12/09

دیدار دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌، امروز در جمع‌ پرشور هزاران‌ تن‌ از دانشجویان‌ در دانشگاه‌ صنعتی‌ امیرکبیر، با تأکید بر "لزوم‌ نواندیشی‌ علمی‌ و مبارزه‌ با تحجر در محیطهای‌ دانشگاهی‌، ضرورت‌ ایجاد جنبش‌ نرم‌ افزاری‌ در دانشگاهها برای‌ رشد علمی‌ کشور و پرهیز از انفعال‌ در برابر تئوری‌سازیهای‌ شبه‌ روشنفکرانه‌ دشمنان‌"، به‌ تبیین‌ مقولاتی‌ نظیر نقش‌ بسیار مهم‌ دانشگاهها در کشور، خطر تفکرات‌ محافظه‌ کارانه‌، لزوم‌ اصلاح‌طلبی‌ حقیقی‌، مخالفت‌ اسلام‌ با هرگونه‌ دیکتاتوری‌ و تصمیم‌ قاطع‌ نظام‌ برای‌ برخورد با سوء استفاده‌کنندگان‌ از آزادی‌ پرداختند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با ابراز خرسندی‌ فراوان‌ از حضور در جمع‌ جوانان‌ دانشجو، آنان‌ را ستارگان‌ درخشان‌ آسمان‌ آینده‌ کشور و آمیزه‌ای‌ از علم‌، ایمان‌، معرفت‌، روشنفکری‌ و شور دینی‌ و انقلابی‌ خواندند و از خدمات‌ ارزنده‌ دانشگاه‌ صنعتی‌ امیرکبیر به‌ کشور و جامعه‌ قدردانی‌ کردند.

ایشان‌ نواندیشی‌ علمی‌ را از وظایف‌ آرمانی‌ و اصلی‌ دانشگاهها برشمردند و افزودند: تحجر و جزم‌ گرایی‌ در همه‌ محیطها یک بلا محسوب‌ می‌شود و راه‌ مقابله‌ با آن‌ در دانشگاهها ایجاد فرهنگ‌ نواندیشی‌ و اجتهاد علمی‌ است‌.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ قدرت‌ و جرأت‌ علمی‌ را دو شرط لازم‌ برای‌ نواندیشی‌ علمی‌ خواندند و تصریح‌ کردند مجاهدت‌ و تلاش‌ بی‌وقفه‌ برای‌ تقویت‌ بنیه‌ علمی‌ کشور از جمله‌ فرائض‌ نسل‌ جوان‌ بویژه‌ دانشجویان‌ و استادان‌ دانشگاههاست‌ و بدون‌ تحقق‌ این‌ هدف‌، کشور در همه‌ زمینه‌ها عقب‌ می‌ماند و مقابله‌ با قدرتهای‌ زورگوی‌ جهانی‌ نیز به‌ طور کامل‌ امکان‌نخواهد بود.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با تبیین‌ تفاوتهای‌ نواندیشی‌ علمی‌ با آنارشیسم‌ علمی‌ و مهمل‌گویی‌ تأکید کردند علم‌ را باید از همه‌ فراگرفت‌ اما لازم‌ است‌ با استفاده‌ از روشهای‌ مناسب‌، از حالت‌ مصرف‌کننده‌ صرف‌ فرآورده‌های‌ علمی‌ بیگانگان‌ خارج‌ شد و نوعی‌ خودآگاهی‌ جمعی‌ در قبال‌ فرهنگ‌ تحکم‌آمیز غربی‌ در محیطهای‌ علمی‌ به‌ وجود آورد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌، وجود ذائقه‌ و تفکر "ترجمه‌ای‌" و فرهنگ‌ استفاده‌ مستمر از فرآورده‌های‌ کهنه‌ علمی‌ را مصیبتی‌ بزرگ‌ برشمردند و افزودند انتظار اصلی‌ از دانشگاهها این‌ است‌ که‌ با شکستن‌ قالبهای‌ دگم‌ و منفعلانه‌، یک جنبش‌ نرم‌ افزاری‌ همه‌جانبه‌ و عمیق‌ در کشور ایجاد کنند تا اهل‌ "علم‌ و کار و تلاش‌" با نوآوریهای‌ علمی‌ بتوانند یک جامعه‌ آباد، آزاد، عادلانه‌ و مبتنی‌ بر تفکرات‌ و ارزشهای‌ اسلامی‌ را بنا نمایند.

ایشان‌ با اشاره‌ به‌ تلاش‌ قدرتهای‌ سلطه‌گر برای‌ تئوری‌سازی‌ و شکل‌ دهی‌ باورها و معیارهای‌ ملتها افزودند هدف‌ نهایی‌ تهاجم‌ فرهنگی‌، تغییر باورها و ارزشهای‌ ملت‌ بر مبنای‌ دیدگاهها و خواستهای‌ قدرتهای‌ استکباری‌ است‌.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با تأکید بر لزوم‌ هوشیاری‌ جوانان‌ دانشجو در قبال‌ تئوریهای‌ شبه‌ روشنفکری‌ غربی‌ افزودند: دشمن‌ با توجه‌ به‌ روشهای‌ شکست‌خورده‌ خود، به‌ جنگ‌ فرهنگی‌ متوسل‌ شده‌ است‌ و متأسفانه‌ در داخل‌ نیز عده‌ای‌ تلاش‌ می‌کنند تا صورت‌ مسأله‌ را در افکار عمومی‌ پاک کنند و یا به‌ تئوریها و حرفهای‌ دشمنان‌ ملت‌، شکل‌ بومی‌ دهند که‌ همه‌ باید مراقب‌ این‌ جریانها باشند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با تجلیل‌ از جایگاه‌ رفیع‌ دانشگاه‌ در پیشرفت‌ و تعالی‌ کشور، به‌ خدمات‌ متقابل‌ دانشگاه‌ و انقلاب‌ اشاره‌ کردند و با تشریح‌ حضور تأثیرگذار دانشجویان‌ و دانشگاهیان‌ در مراحل‌ مختلف‌ انقلاب‌ افزودند: انقلاب‌ نیز ضمن‌ آشتی‌ دادن‌ دانشگاهها با مردم‌، به‌ آنها اعتماد به‌ نفس‌ و احساس‌ هویت‌ مستقل‌ ملی‌ بخشید و محیطهای‌ دانشگاهی‌ را از انفعال‌ در برابر بیگانگان‌ نجات‌ داد.

ایشان‌ در همین‌ زمینه‌ خاطرنشان‌ کردند دشمن‌ با درک این‌ واقعیات‌ در تلاش‌ است‌ با سلب‌ اعتماد به‌ نفس‌ دانشگاهیان‌، فکرها و تئوریهای‌ خود را در ذهن‌ آنها رسوخ‌ دهد و دانشجویان‌ را از مردم‌ جدا سازد که‌ مهمترین‌ راه‌ مقابله‌ با این‌ تلاشها، حفظ ارتباط و پیوستگی‌ فکری‌ دانشجویان‌ و دانشگاهیان‌ با مردم‌ و تمسک هر چه‌ بیشتر آنها به‌ ریشه‌ها و اصول‌ انقلاب‌ اسلامی‌ است‌.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ با اشاره‌ به‌ تئوریهایی‌ نظیر جهانی‌ شدن‌ و تغییر گفتمان‌ بین‌المللی‌ دانشجویی‌، خاطرنشان‌ کردند جوهره‌ اینگونه‌ تئوریهای‌ شبه‌ روشنفکرانه‌، ارتجاع‌ به‌ غرب‌ و تبدیل‌ ملتها به‌ سیاهی‌ لشکر آمریکاست‌.

ایشان‌ تصریح‌ کردند عده‌ای‌ مغرض‌، ناآگاه‌ و یا مجذوب‌ غرب‌ نیز در داخل‌ با حرفهای‌ به‌ ظاهر نو و زیبا همان‌ حرفهای‌ ماهیتا قدیمی‌ و ارتجاعی‌ غربیها را تکرار می‌نمایند و عملا به‌ هدف‌ دشمن‌ یعنی‌ ایجاد فرهنگ‌ سلطه‌پذیری‌ در ملت‌ ایران‌ کمک می‌کنند تا این‌ ملت‌ و کشور همچون‌ دوره‌ ستم‌ شاهی‌ به‌ سیاهی‌ لشکر آمریکا و ابزار تأمین‌ منافع‌ قدرتها تبدیل‌ شود.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با اشاره‌ به‌ انحصارطلبی‌ کامل‌ قدرتهای‌ بین‌المللی‌ افزودند آنها عملا اجازه‌ نمی‌دهند به‌ منافع‌، اصول‌ و باورهای‌ غربی‌ کوچکترین‌ خدشه‌ای‌ وارد آید اما منافع‌، اصول‌ مسلم‌ و ارزشها و تفکرات‌ ملت‌ ایران‌ را تحت‌ عنوان‌ تکثر و قرائتهای‌ گوناگون‌ مورد هجوم‌ همه‌جانبه‌ قرار می‌دهند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با انتقاد شدید از تفکرات‌ محافظه‌ کارانه‌ تصریح‌ کردند محافظه‌ کاری‌، اکتفا به‌ داشته‌ها و دانسته‌های‌ فعلی‌ و نداشتن‌ بلند پروازی‌ در زمینه‌های‌ مختلف‌، قتلگاه‌ انقلاب‌ است‌ به‌ همین‌ علت‌ دانشگاه‌ باید با حرکت‌ اصولی‌، اعتلاطلب‌ و پرنشاط خود، دائم‌ از نردبان‌ تعالی‌ و پیشرفت‌ بالا رود.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ اصلاح‌طلبی‌ حقیقی‌ را با ذات‌ انقلاب‌ عجین‌ دانستند و خاطرنشان‌ کردند: اصلاح‌طلبی‌ نباید یک ژست‌ سیاسی‌ باشد و برای‌ جذب‌ افراد و یا موجه‌ جلوه‌ دادن‌ کارها مورد استفاده‌ قرار گیرد بلکه‌ اصلاح‌طلبی‌ حقیقی‌ نوعی‌ مجاهدت‌ و یک نیاز اساسی‌ جامعه‌ و انقلاب‌ است‌ و همه‌ آحاد ملت‌ از جمله‌ دانشجویان‌ مسلمان‌ و مسؤولان‌ کشور باید به‌ معنای‌ واقعی‌ کلمه‌ اصلاح‌طلب‌ باشند.

ایشان‌ اصلاح‌طلبی‌ آمریکایی‌ را عین‌ ارتجاع‌ و عقب‌ماندگی‌ خواندند و افزودند ملت‌ ایران‌ به‌ بیگانگان‌ اجازه‌ نمی‌دهد اصلاح‌طلبی‌ را برای‌ او معنا کنند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ تلاش‌ دشمن‌ برای‌ فلسفه‌بافی‌ در مورد اجتناب‌ ناپذیر بودن‌ جدایی‌ نسل‌ سوم‌ هر انقلاب‌ از ارزشها و معیارهای‌ آن‌ انقلاب‌ خاطرنشان‌ کردند بر خلاف‌ اینگونه‌ تئوری‌سازیها و القائات‌ اگر ایده‌های‌ یک انقلاب‌ بتواند نسلهای‌ مختلف‌ را جذب‌ کند این‌ انقلاب‌ عمر ابدی‌ خواهد داشت‌ و آرمانهای‌ انقلاب‌ اسلامی‌ نظیر عدالت‌خواهی‌ استقلال‌طلبی‌ و آزادیخواهی‌ نیز همواره‌ برای‌ تمامی‌ نسلها جذاب‌ خواهد بود.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با تجلیل‌ از شور و ایمان‌ و عواطف‌ پاک نسل‌ نوجوان‌ و جوان‌ تأکید کردند جوانان‌ امروز نیز همچون‌ نسل‌ اول‌ انقلابند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با تأکید بر این‌ که‌ دانشگاهها بر خلاف‌ تصور برخیها همچنان‌ پایگاه‌ اصلی‌ انقلاب‌ خواهد بود، خاطر نشان‌ کردند: در مقطعی‌ از انقلاب‌، دشمن‌ و هوادارانش‌ به‌ دلیل‌ محاسبات‌ غلط از دانشگاه‌ تودهنی‌ خوردند و امروز هم‌ نسل‌ جوان‌ دانشجو اجازه‌ نمی‌دهد دانشگاهها خانه‌ امن‌ دشمنان‌ و فریب‌ خوردگان‌ شود و عده‌ای‌ که‌ ظاهرا دچار همان‌ محاسبات‌ غلط گذشته‌ شده‌اند مطمئنا با پاسخ‌ مناسب‌ دانشجویان‌ روبرو خواهند شد.

ایشان‌ هوشیاری‌ و خودسازی‌ دائم‌ فکری‌، فرهنگی‌، معنوی‌ و انقلابی‌ را از وظایف‌ دانشجویان‌ برشمردند و افزودند: با توجه‌ به‌ این‌ واقعیات‌ و ضرورتها در مورد دانشگاهها نگرانی‌ وجود ندارد.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ آزادی‌ را حق‌ طبیعی‌ آحاد مردم‌ دانستند و افزودند: آزادی‌، دادنی‌، گرفتنی‌ و آموختنی‌ است‌ و همچنانکه‌ حکومتها موظفند آزادی‌ مردم‌ را تأمین‌ کنند، مردم‌ نیز باید آزادیهای‌ مشروع‌ خود را طلب‌ کنند چرا که‌ از دیدگاه‌ اسلام‌ دیکتاتوری‌ فردی‌، حزبی‌، دسته‌ جمعی‌ و هر دیکتاتوری‌ دیگر فاجعه‌ است‌.

ایشان‌ آموختن‌ فرهنگ‌ و آداب‌ استفاده‌ از آزادی‌ را، زمینه‌ساز بهره‌مندی‌ صحیح‌ از این‌ نعمت‌ الهی‌ برشمردند و تأکید کردند: کسانی‌ که‌ در صددند هرج‌ و مرج‌ به‌ وجود آورند تا مردم‌ تشنه‌ یک استبداد مقتدر فردی‌ شوند و کسانی‌ که‌ با سوء استفاده‌ از آزادی‌، با ایمان‌ و افکار و احساسات‌ مردم‌ بازی‌ می‌کنند، دشمن‌ آزادیند و آزادی‌ را بدنام‌ می‌کنند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ افزودند: کسانی‌ که‌ نام‌ آزادی‌ را می‌آورند اما به‌ فرهنگ‌ و آداب‌ آن‌ پایبند نیستند به‌ آزادی‌ خیانت‌ می‌کنند و مسؤولان‌ نظام‌ اسلامی‌ از این‌ پس‌ نه‌ تصمیم‌ دارند و نه‌ حق‌ دارند با کسانی‌ که‌ با سوءاستفاده‌ از آزادی‌ بر ضد منافع‌ مردم‌ و سرنوشت‌ کشور حرکت‌ می‌کنند، مماشات‌ کنند.

ایشان‌ با اشاره‌ به‌ برخی‌ گفته‌ها و نوشته‌ها در مورد تلاش‌ برای‌ براندازی‌ قانونی‌ نظام‌ تأکید کردند: هر حرکت‌ و تلاشی‌ که‌ با قصد براندازی‌ آغاز شود شروع‌ به‌ محاربه‌ است‌ و حکم‌ محاربه‌ هم‌ در هر حکومت‌ و هر نظامی‌ معلوم‌ است‌.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در بخش‌ دیگری‌ از سخنانشان‌ با تبیین‌ مفاهیم‌ انقلابیون‌ مثبت‌ و انقلابیون‌ منفی‌ تصریح‌ کردند: از ابتدای‌ انقلاب‌ عده‌ای‌ از انقلابیون‌ راحت‌طلب‌ و وجاهت‌ خواه‌، از هر میدانی‌ که‌ کار و دردسر بود خود را کنار کشیده‌اند و وقتی‌ هم‌ مسؤولیتی‌ گرفته‌اند با منفی‌بافی‌ و بی‌مسؤولیتی‌ نقش‌ اپوزیسیون‌ را ایفا کرده‌اند اما انقلابیون‌ مثبت‌ در همه‌ مراحل‌ تمامی‌ هستی‌ خود را وقف‌ انقلاب‌ کرده‌اند و همیشه‌ خود را مسؤول‌ دانسته‌اند و انتظار از دانشگاه‌ این‌ است‌ که‌ عناصر انقلابی‌ مثبت‌، پرتلاش‌ و امیدوار به‌ آینده‌ پرورش‌ دهد تا این‌ ملت‌ به‌ آنچه‌ شایسته‌ آن‌ است‌ یعنی‌ اوج‌ پیشرفت‌ و تعالی‌ دست‌ یابد.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در پایان‌ سخنانش‌ با اشاره‌ به‌ لزوم‌ حمایت‌ دولت‌ و دیگر دستگاهها از دانشجویان‌ المپیادی‌ و تمامی‌ استعدادهای‌ درخشان‌ افزودند: این‌ عناصر با هوش‌ و مستعد نیز باید استعداد و نبوغ‌ خود را امانت‌ خداداد و ثروت‌ ملی‌ بدانند و در هر موقعیتی‌ از آن‌ برای‌ پیشرفت‌ کشور و ملت‌ استفاده‌ کنند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در این‌ دیدار همچنین‌ به‌ پرسشهای‌ دانشجویان‌ در خصوص‌ مسایل‌ مختلف‌ پاسخ‌ گفتند. ایشان‌ در پاسخ‌ به‌ سؤالی‌ در خصوص‌ بحث‌ مطبوعات‌ و برخورد قضایی‌ با مطبوعات‌، با تأکید بر این‌ که‌ وجود مطبوعات‌ و اطلاع‌ رسانی‌ صادقانه‌ و شفاف‌ در جامعه‌، نقد و نظارت‌، و آزادی‌ قلم‌ و بیان‌ براساس‌ قانون‌ اساسی‌ حق‌ مسلم‌ مردم‌ و مطبوعات‌ و یک ضرورت‌ است‌، افزودند: مطبوعات‌ آزاد مایه‌ رشد جامعه‌ است‌ اما در کنار این‌ ارزش‌ باید حقایق‌ و واقعیتهای‌ جامعه‌ نیز مد نظر باشد. صداقت‌، عفاف‌ و انصاف‌ نسبت‌ به‌ دیگران‌ باید جزو طبیعت‌ ثانوی‌ صاحبان‌ قلم‌ باشد و ارزشهای‌ جامعه‌ در پوشش‌ آزادی‌ مطبوعات‌ و قلم‌، پایمال‌ نشود.

ایشان‌ در همین‌ زمینه‌ افزودند: نباید عده‌ای‌ تصور کنند که‌ افکار عمومی‌ یک منطقه‌ آزاد است‌ که‌ بتوان‌ به‌ ایمان‌، عواطف‌، باورها و مقدسات‌ مردم‌ با تحلیلهای‌ غلط، شایعه‌سازی‌، تهمت‌ و دروغ‌ آسیب‌ رساند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با تأکید بر این‌ که‌ نظارت‌ بر مطبوعات‌ در درجه‌ اول‌ بر عهده‌ دستگاههای‌ دولتی‌ است‌، خاطرنشان‌ کردند: اگر دستگاههای‌ دولتی‌ به‌ هر دلیلی‌ نتوانستند وظیفه‌ خود را انجام‌ دهند، نوبت‌ به‌ دستگاه‌ قضایی‌ می‌رسد و اگر مطبوعات‌ بعد از چند بار تذکر دستگاه‌ قضایی‌، اشتباه‌ خود را اصلاح‌ نکردند، قاضی‌ مجبور است‌ حکم‌ بدهد و در این‌ صورت‌، دیگر کسی‌ نباید از قاضی‌ گله‌مند باشد.

ایشان‌ با تأکید بر این‌ که‌ هیچکس‌ حتی‌ رهبری‌ حق‌ دخالت‌ در کار دادگاه‌ را ندارد تصریح‌ کردند، قاضی‌ باید بتواند آزادانه‌ داوری‌ کند و کار خود را انجام‌ دهد، و نباید در مخالفت‌ با قاضی‌ و حکم‌ وی‌ جوسازی‌ شود.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ اظهار تعجب‌ برخی‌ افراد از سخنان‌ چندی‌ قبل‌ ایشان‌ مبنی‌ بر این‌ که‌ برخی‌ مطبوعات‌ به‌ پایگاه‌ دشمن‌ تبدیل‌ شده‌اند، افزودند: اخیرا سازمان‌ سیا، اسناد خود را درباره‌ نقش‌ سیا در مطبوعات‌ ایران‌، قبل‌ از کودتای‌ ۲۸ مرداد، منتشر کرده‌ است‌ که‌ این‌ نشان‌ می‌دهد برخی‌ روزنامه‌ها با پول‌، هدایت‌ و تغذیه‌ سیا زمینه‌ ساز کودتای‌ ۲۸ مرداد بوده‌اند، بنا بر این‌ نمی‌توان‌ صبر کرد تا فاجعه‌ اتفاق‌ بیفتد و بعد اقدام‌ نمود.

از مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در خصوص‌ بازرسی‌ از نهادها و دستگاههای‌ تحت‌ نظارت‌ رهبری‌ سؤال‌ شد، که‌ ایشان‌ فرمودند: هیچکس‌ حتی‌ رهبری‌ فوق‌ نظارت‌ نیست‌، همه‌ باید نظارت‌ شوند، بخصوص‌ آن‌ کسانی‌ که‌ حکومت‌ می‌کنند زیرا قدرت‌ و ثروت‌ در دست‌ مسؤولان‌ است‌.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با رد تقسیم‌بندی‌ دستگاههای‌ تحت‌ نظارت‌ رهبری‌ و دستگاههای‌ دیگر، افزودند: براساس‌ قانون‌ اساسی‌ قوای‌ سه‌ گانه‌ و دستگاههای‌ دیگر زیر نظر رهبری‌ است‌ اما این‌ به‌ معنای‌ مدیریت‌ رهبری‌ بر این‌ دستگاهها نیست‌. ایشان‌ با تأکید بر این‌ که‌ دستگاهها و نهادهای‌ کشور نباید از نظارت‌ هراس‌ داشته‌ باشند، خاطرنشان‌ کردند: البته‌ نظارتها در کشور هنوز علمی‌، تخصصی‌ و کارامد نیست‌ و گاهی‌ هم‌ بی‌طرفانه‌ به‌ نظر نمی‌رسد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در پاسخ‌ به‌ سؤالی‌ مبنی‌ بر این‌ که‌ شما از چه‌ طریقی‌ در جریان‌ همه‌ امور جامعه‌ قرار می‌گیرید؟ افزودند: من‌ از طرق‌ رسمی‌ همچون‌ دستگاههای‌ اطلاعاتی‌ و غیر رسمی‌، گزارشهای‌ متنوعی‌ دریافت‌ می‌کنم‌ ضمن‌ آن‌ که‌ از طریق‌ اشخاص‌ مختلف‌ و نامه‌های‌ مردم‌ در جریان‌ امور قرار می‌گیرم‌. ایشان‌ با تأکید بر این‌ که‌ انقطاع‌ از واقعیات‌ و دوری‌ از مردم‌ یکی‌ از عوامل‌ انحطاط هر حکومتی‌ است‌، خاطرنشان‌ کردند: روال‌ من‌ از دوران‌ ریاست‌ جمهوری‌ تا کنون‌ بر این‌ بوده‌ است‌ که‌ به‌ خانه‌های‌ اشخاص‌ مختلف‌ نیز می‌روم‌ و از نزدیک در جریان‌ مسائل‌ و مشکلات‌ مردم‌ قرار می‌گیرم‌.

از مقام‌ معظم‌ رهبری‌ سؤال‌ شد: نظر شما راجع‌ به‌ خشونت‌ چیست‌ ؟ شما از رحمت‌ و منطق‌ و گفتگو می‌گویید اما برخی‌ بر طبل‌ خشونت‌ می‌کوبند؟ ایشان‌ گفتند: به‌ مسأله‌ خشونت‌ باید از دو منظر نگریسته‌ شود یکی‌ بعد اخلاقی‌ و حقوقی‌ و دیگری‌ بعد تبلیغاتی‌ و جنگ‌ روانی‌.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با تأکید بر این‌ که‌ خشونت‌ غیر قانونی‌ و تعدی‌ به‌ حقوق‌ افراد از نظر اسلام‌ محکوم‌ است‌ خاطرنشان‌ کردند: من‌ با خشونت‌ از سوی‌ هر جناحی‌ که‌ باشد مخالفم‌. ایشان‌ با اشاره‌ به‌ جنگ‌ روانی‌ دشمن‌ برای‌ متهم‌ کردن‌ نظام‌ اسلامی‌ به‌ خشونت‌ افزودند: کسانی‌ که‌ تا مرفق‌ دستشان‌ به‌ خون‌ این‌ ملت‌ آغشته‌ است‌، همچون‌ حکومت‌ آمریکا که‌ می‌خواهد بعد از سالها ترور غیر قانونی‌ حالا ترور قانونی‌ انجام‌ دهد و یا صهیونیستها، اینها انقلاب‌، امام‌ و ارزشهای‌ اسلامی‌ را متهم‌ به‌ خشونت‌ می‌کنند، این‌ جنگ‌ روانی‌ و تبلیغاتی‌ و غیر واقعی‌ است‌.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ عطوفت‌، مهربانی‌ و احساسات‌ بسیار بالای‌ امام‌ (ره‌) افزودند: دشمنان‌ در این‌ جنگ‌ روانی‌، شخصیتی‌ مانند امام‌ را به‌ سبب‌ حکم‌ قانونی‌ در خصوص‌ عده‌ای‌ محارب‌ که‌ با مردم‌ جنگیده‌ بودند، متهم‌ به‌ خشونت‌ می‌کنند که‌ متأسفانه‌ عده‌ای‌ انسان‌ غافل‌ در داخل‌ نیز آنها را تکرار می‌کنند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در پاسخ‌ به‌ سؤالی‌ در مورد تسهیلات‌ برای‌ اشتغال‌ و ازدواج‌ دانشجویان‌ گفتند: اشتغال‌ فارغ‌التحصیلان‌ مسأله‌ بسیار مهمی‌ است‌ که‌ من‌ به‌ مسؤولان‌ تذکر داده‌ام‌ و آنان‌ نیز پیگیر هستند و امیدوارم‌ بخشی‌ از این‌ مشکل‌ با همت‌ دولت‌، مجلس‌ و شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ حل‌ شود.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ همچنین‌ با اشاره‌ به‌ این‌ که‌ مسأله‌ اشتغال‌ و مشکلات‌ اقتصادی‌ یکی‌ از موانع‌ ازدواج‌ است‌، تأکید کردند: عمده‌ موانع‌ ازدواج‌، موانع‌ فرهنگی‌ و عادتها، تفاخرها، تجمل‌طلبیها و تکاثرها است‌ که‌ باید دانشجویان‌ و خانواده‌های‌ آنها، با برگزاری‌ ازدواجهای‌ ساده‌ این‌ موانع‌ را برطرف‌ نمایند.

ایشان‌ با تأکید بر این‌ که‌ اساس‌ ازدواج‌ در اسلام‌، بر سادگی‌ است‌، از برگزاری‌ ازدواجهای‌ دانشجویی‌ در سالهای‌ اخیر اظهار خرسندی‌ کردند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌، رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در آغاز ورود به‌ دانشگاه‌ صنعتی‌ امیرکبیر با حضور در محل‌ یادمان‌ شهیدان‌ این‌ دانشگاه‌ با قرائت‌ فاتحه‌ یاد این‌ عزیزان‌ را گرامی‌ داشتند. دانشگاه‌ صنعتی‌ امیرکبیر با تقدیم‌ ۸۹ شهید نخستین‌ دانشگاهی‌ بود که‌ در دوران‌ دفاع‌ مقدس‌ برای‌ حفظ کیان‌ نظام‌ اسلامی‌ و تمامیت‌ ارضی‌ کشورمان‌ به‌ جبهه‌های‌ نبرد نیروی‌ رزمنده‌ اعزام‌ کرد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ همچنین‌ امروز از نمایشگاه‌ نمونه‌ای‌ از طرحهای‌ تحقیقاتی‌، صنعتی‌ و کاربردی‌ دانشگاه‌ صنعتی‌ امیرکبیر دیدن‌ کردند. هنگام‌ بازدید مقام‌ معظم‌ رهبری‌ محققان‌ و طراحان‌ درباره‌ چگونگی‌ طراحی‌، ساخت‌ و کاربرد این‌ طرحها در بخشهای‌ علمی‌ و صنعتی‌ توضیحاتی‌ بیان‌ کردند. دانشگاه‌ صنعتی‌ امیرکبیر با بیش‌ از سیصد طرح‌ تحقیقاتی‌ صنعتی‌ موفق‌ شده‌ است‌ از جشنواره‌ خوارزمی‌ ۱۸ جایزه‌ دریافت‌ کند.

طرح‌ ابداع‌ و ساخت‌ دستگاه‌ سنجش‌ مقاومت‌ سایشی‌ بتن‌ که‌ در تعیین‌ مقاومت‌ بتن‌ در سدسازی‌ کاربرد دارد، نخستین‌ بار در کشور طراحی‌ و ساخته‌ شده‌ است‌، از جمله‌ این‌ طرحها بود.

طرح‌ سیستمهای‌ حفاظت‌ رایانه‌ای‌، طرح‌ بسته‌ نرم‌ افزاری‌ آنالیز زمانی‌ میدانهای‌ الکترومغناطیسی‌ برای‌ محاسبه‌ آثار امواج‌ و میدانهای‌ مزاحم‌ بر روی‌ تجهیزات‌ الکتریکی‌ و الکترونیکی‌، طراحی‌ و ساخت‌ رادار دریایی‌ و دستگاه‌ توزیع‌ نور لیزری‌ برای‌ درمان‌ تومور از جمله‌ طرحهای‌ نمونه‌ای‌ بود که‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ از آنها دیدن‌ کردند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌، رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ سپس‌ در جمع‌ اعضای‌ هیأت‌ علمی‌ و استادان‌ دانشگاه‌ صنعتی‌ امیر کبیر حضور یافتند و ضمن‌ استماع‌ گزارش‌ رئیس‌ این‌ دانشگاه‌ با استادان‌ به‌ گفتگو پرداختند.

دکتر ریاضی‌، رئیس‌ دانشگاه‌ صنعتی‌ امیر کبیر در سخنان‌ خود با اشاره‌ به‌ پیشگامی‌ دانشجویان‌ و اساتید این‌ دانشگاه‌ در عرصه‌های‌ مختلف‌ بویژه‌ دوران‌ دفاع‌ مقدس‌ و دوران‌ سازندگی‌ در گزارشی‌ از فعالیتها و موفقیتهای‌ علمی‌ دانشگاه‌ صنعتی‌ امیرکبیر گفت‌: این‌ دانشگاه‌ در هفت‌ سال‌ گذشته‌ موفق‌ به‌ کسب‌ ۱۸ جایزه‌ خوارزمی‌ شده‌ که‌ بیشترین‌ جایزه‌ در میان‌ دانشگاههای‌ کشور است‌ و هشت‌ تا ده‌ در صد مقالات‌ به‌ چاپ‌ رسیده‌ در مجلات‌ بین‌المللی‌ را نیز مقالات‌ علمی‌ دانشگاه‌ صنعتی‌ امیر کبیر تشکیل‌ می‌دهد.

دکتر ریاضی‌ یکی‌ از ویژگیهای‌ این‌ دانشگاه‌ را ارتباط با بخش‌ صنعت‌ و کاربردی‌ بودن‌ آموزشهای‌ آن‌ بیان‌ کرد و افزود: این‌دانشگاه‌ دارای‌ ۴۲۸ عضو هیأت‌ علمی‌ و شش‌ هزار دانشجو در ۱۲۵ رشته‌ کارشناسی‌، کارشناسی‌ ارشد و دکترا است‌.

بعد از گزارش‌ رئیس‌ دانشگاه‌ صنعتی‌ امیر کبیر، تعدادی‌ از استادان‌ این‌ دانشگاه‌ مطالبی‌ را در خصوص‌ مشکلات‌ مربوط به‌ کمبود فضا در این‌ دانشگاه‌، لزوم‌ تقویت‌ و تجهیز آزمایشگاهها و کارگاههای‌ دانشگاهی‌، ضرورت‌ توجه‌ جدی‌ به‌ محققان‌ و مراکز تحقیقاتی‌ داخل‌ و استفاده‌ از آنها در طرحهای‌ زیربنایی‌ کشور، استفاده‌ از نیرو و انرژی‌ دانشجویان‌ جوان‌ و تربیت‌ نیروهای‌ متخصص‌ کارامد برای‌ سازندگی‌ کشور، لزوم‌ تغییر نگرش‌ جدی‌ به‌ دانشگاهها و مراکز آموزش‌ عالی‌ در دستگاههای‌ متولی‌ برنامه‌ریزی‌، تخصیص‌ بخشی‌ از بودجه‌ ناخالص‌ ملی‌ برای‌ تحقیقات‌ و پژوهش‌ در کشور، توجه‌ بیشتر برای‌ حضور بیش‌ از پیش‌ اساتید در مجامع‌ علمی‌ و بین‌المللی‌، توجه‌ به‌ مسائل‌ معیشتی‌ اساتید و چاره‌جویی‌ عملی‌ برای‌ حل‌ معضل‌ اشتغال‌ و استفاده‌ از متخصصان‌ دانشگاهی‌ در این‌ خصوص‌، مطرح‌ کردند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ در این‌ دیدار در سخنانی‌ با اشاره‌ به‌ شأن‌ و ارزش‌ والای‌ استاد، از علم‌ و انسان‌ به‌ عنوان‌ دو امانت‌ بسیار مهم‌ در دست‌ استاد یاد کردند و افزودند: هر انسان‌ امین‌ و هوشمندی‌ با استفاده‌ از این‌ دو امانت‌ گرانبها می‌تواند منشأ خدمات‌ بسیار بزرگی‌ باشد. ایشان‌ با تأکید بر لزوم‌ پاسداشت‌ مقام‌ استاد در جامعه‌، بر لزوم‌ توجه‌ بیش‌ از پیش‌ مسؤولان‌ به‌ امور رفاهی‌ اساتید تأکید کردند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ همچنین‌ با تأکید بر لزوم‌ توجه‌ جدی‌ به‌ امر پژوهش‌ در دانشگاهها و ارتباط میان‌ مراکز علمی‌ و صنعتی‌ خاطر نشان‌ کردند: اگر سطح‌ تواناییهای‌ صنعتی‌ به‌ تناسب‌ سطح‌ بالا رفتن‌ علم‌ و تحقیق‌ در کشور، افزایش‌ نیابد، موجب‌ خسارت‌ برای‌ مراکز علمی‌ و صنعتی‌ خواهد شد.