• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1379/08/24

سخنرانی رهبر انقلاب در جمع‌ پرشور مردم‌ اراک در ورزشگاه‌ شهدای‌ پنجم‌ مرداد

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ روز سه‌شنبه‌ پس‌ از ورود به‌ شهر اراک و استقبال‌ مردم‌، در جمع‌ پرشور مردم‌ اراک در ورزشگاه‌ شهدای‌ پنجم‌ مرداد این‌ شهر حضور یافتند و سخنانی‌ ایراد کردند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در سخنان‌ خود با تجلیل‌ از سابقه‌ تاریخی‌ و فرهنگی‌ شهر اراک و استان‌ مرکزی‌ که‌ پرورش‌ دهنده‌ بسیاری‌ از علما و شخصیتهای‌ برجسته‌ از جمله‌ امام‌ راحل‌(ره‌) است‌ به‌ تواناییهای‌ سرشار انسانی‌ و طبیعی‌ کشور ایران‌ بویژه‌ نسل‌ پرشور و مؤمن‌ جوان‌ این‌ کشور و همچنین‌ ضعفهای‌ ساختاری‌ و سیاسی‌ مراکز استکباری‌ جهان‌ و در راس‌ آن‌ رژیم‌ آمریکا اشاره‌ و تصریح‌ کردند: امروز نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ متکی‌ بر مردم‌ و آفاق‌ آینده‌ روشن‌ و امیدوارکننده‌ است‌ و ملت‌ و دولت‌ ایران‌ در کنار یکدیگر از هیچ‌ یک از قدرتهای‌ استکباری‌ واهمه‌ ندارند و در مقابل‌ آنها ایستاده‌اند .

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با اشاره‌ به‌ تقسیم‌ جهان‌ به‌ دوبخش‌ سلطه‌گر و سلطه‌ پذیر، سلطه‌ فرهنگی‌ و جدایی‌ میان‌ یک ملت‌ و هویت‌، تاریخ‌ و فرهنگ‌ آن‌ ملت‌ را بسیار خطرناکتر از سلطه‌ سیاسی‌ و اقتصادی‌ ارزیابی‌ و تأکید کردند: محور سلطه‌ در دنیا، امروز مجموعه‌ای‌ از شرکتها و کمپانیهای‌ اقتصادی‌ قدرت‌طلب‌ و زرسالار هستند که‌ بیشترین‌ تسلط را بر رژیم‌ آمریکا دارند، ایشان‌ علت‌ اصلی‌ منازعه‌ و خصومت‌ مستمر مراکز قدرت‌ جهانی‌ بویژه‌ آمریکا را با نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایستادگی‌ دولت‌ و ملت‌ ایران‌ در مقابل‌ سلطه‌ سیاسی‌ و اقتصادی‌ و فرهنگی‌ این‌ مراکز دانستند و افزودند: ملت‌ ایران‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ آینده‌ مطلوب‌ و سعادت‌ خود و جلوگیری‌ از به‌ یغما رفتن‌ منافع‌ و منابع‌ خود ناگزیر به‌ مقاومت‌ در مقابل‌ استکبار جهانی‌ است‌.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ توانائیهای‌ کشور و ملت‌ ایران‌ را از جمله‌ دلایل‌ قدرت‌ ایستادگی‌ در مقابل‌ فشارهای‌ مراکز سلطه‌ جهانی‌ برشمردند و خاطر نشان‌ کردند: ملت‌ نیرومند ایران‌ با استعدادهای‌ طبیعی‌ فراوان‌ در سراسر کشور موقعیت‌ جغرافیای‌ ممتاز و هم‌ چنین‌ استعدادهای‌ سرشار انسانی‌ بویژه‌ نسل‌ جوان‌ پرشور، با هوش‌ و دارای‌ انگیزه‌ بسیار قوی‌ معنوی‌ می‌تواند به‌ آینده‌ خود امیدوار باشد و راه‌ پیشرفت‌ و کمال‌ را با قدرت‌ بپیماید.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در همین‌ زمینه‌ با اشاره‌ به‌ مسأله‌ مبارزه‌ با فقر، فساد و تبعیض‌ به‌ عنوان‌ سه‌ محور اساسی‌ اصلاح‌ امور کشور و همچنین‌ لایحه‌ دولت‌ برای‌ مبارزه‌ با فقر افزودند: مسؤولین‌ باید با جدیت‌ عوامل‌ فقر را شناسایی‌ و مبارزه‌ با فقر را به‌ طور همه‌جانبه‌ پیگیری‌ و اجرا نمایند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با تأکید بر لزوم‌ بهره‌گیری‌ از نیروی‌ پرشور نسل‌ جوان‌ مؤمن‌ کشور برای‌ حل‌ مسایل‌ و مشکلات‌ به‌ برخی‌ افراط و تفریطها در قضاوت‌ نسبت‌ به‌ نسل‌ جوان‌ اشاره‌ و تصریح‌ کردند: باید با نسل‌ جوان‌ صمیمانه‌ و صادقانه‌ برخورد و از هرگونه‌ بزرگنمایی‌ بیهوده‌ و یا توجه‌ نکردن‌ به‌ خطاها و اشتباهات‌ احتمالی‌ جوانان‌ پرهیز شود.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ لزوم‌ توجه‌ مسؤولان‌ بویژه‌ مسؤولان‌ فرهنگی‌ و همچنین‌ جوانان‌ به‌ حفظ روحیه‌ و ایمان‌ معنوی‌ افتخارآفرین‌ نسل‌ جوان‌ برای‌ سازندگی‌ کشور را خاطرنشان‌ کردند و با اظهار نارضایتی‌ از عملکرد برخی‌ مسؤولین‌ فرهنگی‌ کشور، جوانان‌ را به‌ همبستگی‌، آشنایی‌ با مسایل‌ کشور و جهان‌، پرهیز از برخی‌ هیجانات‌ مورد نظر دشمن‌ و کسب‌ آگاهیهای‌ سیاسی‌ توصیه‌ فرمودند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ همچنین‌ مسؤولین‌ و آحاد مردم‌ بویژه‌ نسل‌ جوان‌ را به‌ نگاه‌ خردمندانه‌ و مؤمنانه‌ به‌ مسایل‌ کشور و ایجاد محیط آرام‌ و بی‌تشنج‌ برای‌ حرکت‌ کشور به‌ سوی‌ آینده‌ مطلوب‌ سفارش‌ و تأکید کردند: کسانی‌ که‌ سعی‌ می‌کنند فضای‌ سیاسی‌ جامعه‌ را متشنج‌ و با انتقادهای‌ پوچ‌ اتهامات‌ بی‌اساسی‌ را به‌ نظام‌ مردم‌سالار اسلامی‌ ایران‌ وارد نمایند، آنها به‌ مردم‌ و کشور خدمت‌ نمی‌کنند.

ایشان‌ با تأکید بر این‌ که‌ عزت‌ کنونی‌ ایران‌ بواسطه‌ اسلام‌ و ایمان‌ دینی‌ مردم‌ است‌، افزودند: امروز مسؤولان‌ کشور جزو آحاد مردم‌ و به‌ فکر خدمت‌ به‌ آنان‌ هستند و ملت‌ و دولت‌ به‌ برکت‌ اسلام‌ توانسته‌اند به‌ قدرتهای‌ سلطه‌گر جهان‌، نه‌، بگویند و کسانی‌ که‌ تلاش‌ می‌کنند این‌ امتناع‌ قدرتمندانه‌ و پرافتخار و حماسه‌های‌ بیست‌ سال‌ گذشته‌ را از ملت‌ ایران‌ بگیرند در مسیر خواستها و اهداف‌ دشمن‌ حرکت‌ می‌کنند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ همچنین‌ جناحهای‌ سیاسی‌ وفادار به‌ انقلاب‌، امام‌ و نظام‌ اسلامی‌ را به‌ تلاش‌ بیشتر برای‌ نزدیکی‌ و صمیمیت‌ با یکدیگر توصیه‌ و تأکید کردند: جناحهای‌ سیاسی‌ معتقد به‌ انقلاب‌ اسلامی‌ باید فاصله‌ خود را با دشمن‌ و مخالفان‌ نظام‌ بیشتر نمایند.

ایشان‌ همچنین‌ با اشاره‌ به‌ ضعفهای‌ اساسی‌ رژیم‌ آمریکا به‌ عنوان‌ مرکز سلطه‌ جهانی‌ از جمله‌ ضعفهای‌ اخلاقی‌، اجتماعی‌ و سیاسی‌ آن‌ بویژه‌ مسایل‌ اخیر در انتخابات‌ ریاست‌ جمهوری‌ آمریکا افزودند: قضایای‌ اخیر ثابت‌ کردند که‌ دموکراسی‌ مورد ادعای‌ سردمداران‌ آمریکا مبتنی‌ بر تبلیغات‌ دروغ‌ و تزویر انتخاباتی‌ و تقلب‌ است‌ و این‌ دموکراسی‌ افسانه‌ای‌ بیش‌ نیست‌.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ بی‌اعتنایی‌ کشورهای‌ اروپایی‌ و آسیایی‌ به‌ تحریمهای‌ آمریکا بر ضد کشورهای‌ دیگر را از دیگر دلائل‌ ضعف‌ رژیم‌ آمریکا برشمردند و با اشاره‌ به‌ حوادث‌ اخیر فلسطین‌ اشغالی‌ تأکید کردند: قیام‌ ملت‌ مسلمان‌ فلسطین‌ در مقابل‌ رژیم‌ غاصب‌ صهیونیستی‌ که‌ آمریکا هزینه‌های‌ گزافی‌ را برای‌ حفظ این‌ رژیم‌ جعلی‌ و حذف‌ موجودیت‌ ملت‌ فلسطین‌ پرداخته‌ است‌، یکی‌ دیگر از نشانه‌های‌ ضعف‌ استکبار جهانی‌ است‌.

ایشان‌ در همین‌ زمینه‌ خاطرنشان‌ کردند: ملت‌ فلسطین‌ امروز در مقابل‌ رژیم‌ صهیونیستی‌ صف‌ آرایی‌ کرده‌ و اعمال‌ وحشیگرانه‌ او را با یک ضربه‌ و عکس‌العمل‌ مناسب‌ پاسخ‌ می‌دهد و قطعا ملت‌ فلسطین‌ به‌ سنگ‌ و مشت‌ اکتفاء نخواهد کرد و برای‌ دفاع‌ از شرف‌ و حیثیت‌ سرزمین‌ خود از سلاحهای‌ آتشین‌ نیز استفاده‌ خواهد کرد.

ولی‌ امر مسلمین‌، قطعنامه‌ اخیرا اجلاس‌ سران‌ سازمان‌ کنفرانس‌ اسلامی‌ را در مورد فلسطین‌ نتیجه‌ اظهار نظر قاطع‌ و صریح‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ دانستند و آن‌ را نسبتا خوب‌ ارزیابی‌ و تصریح‌ کردند: دولتهای‌ اسلامی‌ و عربی‌ باید در قبال‌ مبارزان‌ و مردم‌ فلسطین‌ احساس‌ مسؤولیت‌ کنند و علاوه‌ بر حمایتهای‌ لفظی‌ در عمل‌ نیز مردم‌ مظلوم‌ فلسطین‌ را کمک و یاری‌ نمایند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در بخش‌ دیگری‌ از سخنان‌ خود به‌ سابقه‌ فرهنگی‌ ارزشمند استان‌ مرکزی‌ در شهر اراک و شخصیتهای‌ علمی‌ و برجستهای‌ که‌ از این‌ منطقه‌ برخاسته‌ و منشاء خدمات‌ بزرگی‌ بوده‌اند از جمله‌ آیت‌الله‌ حائری‌ یزدی‌ مؤسس‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ اشاره‌ کردند و افزودند: شهر اراک مادر حوزه‌ علمیه‌ قم‌ است‌ و جاذبه‌ این‌ شهر، آیت‌الله‌ حائری‌ یزدی‌ را از مرکز تحصیلات‌ دینی‌ در نجف‌ و سامراء به‌ اراک کشاند.

ایشان‌ با اشاره‌ به‌ زادگاه‌ امام‌ (ره‌) در شهر خمین‌ و در استان‌ مرکزی‌ تأکید کردند: این‌ مرد بزرگ‌ و گوهر تابناک از این‌ استان‌ به‌ حوزه‌ بزرگ‌ قم‌ و از این‌ حوزه‌ علمیه‌ به‌ ملت‌ ایران‌ و جهان‌ اسلام‌ هدیه‌ شد.

در این‌ مراسم‌ پیش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ محسنی‌ گرکانی‌ نماینده‌ ولی‌فقیه‌ در استان‌ مرکزی‌ و امام‌ جمعه‌ اراک به‌ ایشان‌ خیر مقدم‌ گفت‌.