• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1389/01/31
سفیر ایران در هلند

باید رویکرد غربی‌ها نسبت به رژیم صهیونیستی عوض شود

نخستین کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح و عدم اشاعه شنبه 28 فروردین ماه با پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آغاز و با حضور بیش از 14 وزیر خارجه، 10 معاون وزیر و 8 نماینده از سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به مدت 2 روز در تهران برگزار شد. آنچه می‌خوانید گفتاری است از کاظم غریب‌آبادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در هلند در مورد بازتاب بین‌المللی پیام رهبر انقلاب اسلامی به این کنفرانس.
 
پیام رهبر معظم انقلاب به این اجلاس پیام بسیار بااهمیتی بود. تقریباً ما بازخورد این پیام را از هیأت‌های شرکت‌کننده هم که داشتیم، آنها نیز بر این نظر بودند. از این نظر که بالاترین مقام جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان رهبر سیاسی و رهبر مذهبی برای مردم تلقی می‌شوند، به‌صراحت اعلام می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست. جمهوی اسلامی ایران خواهان خلع سلاح هسته‌ای و استفاده‌ی صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است.

از طرف دیگر بحث تهدید رژیم صیهونیستی و رفتارهای دوگانه و تبعیضانه‌ای است که در عرصه‌ی بین‌المللی با آن مواجه هستیم. درواقع رهبر انقلاب در این پیام مجموعه‌ای از واقعیت‌ها و همچنین نگرانی‌های جامعه‌ی بین‌المللی را به‌صورت بسیار جامع بیان کردند. ما انتظار داریم از کشورهای غربی که به‌طور دقیق این پیام را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند. این پیام سیاست جمهوری اسلامی ایران در این زمینه است. وقتی ایشان اشاره می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران دنبال سلاح نیست، این هم حکم سیاسی است و هم حکم مذهبی. همه در ایران از این حکم اطاعت می‌کنند. اگر این پیام را بررسی کنند، به ماهیت برنامه‌ی صلح‌آمیز ایران و مخالفت ما با بحث سلاح‌های کشتار جمعی پی خواهند برد.

در حالی‌ که ما شاهد رفتار تبعیضانه در رابطه با ایران هستیم، منادیان خلع سلاح هسته‌ای هیچ اقدام عملی و جدی در زمینه‌ی خلع سلاح خودشان نمی‌کنند. از طرف دیگر ما می‌بینیم که دست رژیم صیهونیستی را کاملاً باز می-گذارند تا هم زرادخانه‌ی هسته‌ای خودش را گسترش بدهد و هم مانع صدور قطعنامه بر علیه جنایت‌های رژیم اشغال‌گر قدس در فلسطین و لبنان می‌شوند. این نشان از همان رویکرد تبعیض‌آمیز و دوگانه‌ی این قبیل کشورها دارد.

اما این اجلاس که با پیام رهبر انقلاب اسلامی افتتاح شد، نشان داد که مردم جهان از سلاح‌های کشتار جمعی و به-ویژه از کشورهای دارای سلاح هسته‌ای نگرانی ویژه‌ای دارند و از آنها می‌خواهند که سلاح‌های خودشان را هرچه سریع‌تر نابود کنند و در زمینه‌ی خلع سلاح اقدامات جدی کنند؛ ضمن اینکه رویکرد تبعیض‌آمیز خود را اصلاح کنند. باید یک رویکرد مبتنی بر عدالت و مساوات راجع به همه‌ی کشورها در پیش گرفته شود و رویکرد آنها نسبت به رژیم صهیونیستی عوض شود.