• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1379/04/07

دیدار مسئولان قوه قضائیه با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ امروز در دیدار رئیس‌، مسؤولان‌ و جمعی‌ از قضات‌ قوه‌ قضاییه‌، از شهید مظلوم‌ آیت‌الله‌ دکتر بهشتی‌ به‌ عنوان‌ پایه‌ گذار نظام‌ نوین‌ قضایی‌ اسلامی‌ یاد و تصریح‌ کردند: شرط تحقق‌ قضای‌ اسلامی‌، صلابت‌، اقتدار، استقلال‌، جلوگیری‌ از دخالت‌ جریانهای‌ سیاسی‌ و دستگاههای‌ دیگر و نگاه‌ عالمانه‌ به‌ مسایل‌ در قوه‌ قضاییه‌ است‌.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در این‌ دیدار که‌ خانواده‌های‌ شهدای‌ هفتم‌ تیر سال‌ 1360 نیز حضور داشتند، مهمترین‌ درس‌ این‌ حادثه‌ را بی‌نتیجه‌ ماندن‌ توطئه‌های‌ دشمن‌، در صورت‌ استمرار ایمان‌، صبر و هوشیاری‌ مردم‌، به‌ عنوان‌ ذخیره‌ ارزشمند انقلاب‌ دانستند و تأکید کردند: خون‌ شهید بهشتی‌ و هفتاد و دو تن‌ از یاران‌ با وفای‌ وی‌، انقلاب‌ اسلامی‌ را پایدار، دشمن‌ را مطرود و نام‌ ملت‌ ایران‌ را بلندآوازه‌ کرد.

ایشان‌ نقش‌ و جایگاه‌ ممتاز این‌ قوه‌ را در کشور یادآور شدند و افزودند: با سلامت‌ و استقامت‌ این‌ رکن‌ مهم‌ نظام‌، عیوب‌ در بخشهای‌ مدیریتی‌ و سازماندهی‌ اداره‌ کشور و جامعه‌، به‌ تدریج‌ از بین‌ خواهد رفت‌.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ تأکید کردند: اداره‌ مطلوب‌ کشور و ایستادگی‌ در مقابل‌ قدرت‌ نمایی‌ صاحبان‌ پول‌ و قدرت‌ و جلوگیری‌ از ظلم‌ به‌ مظلومین‌ و تضییع‌ حقوق‌ عمومی‌ مردم‌ ، تنها با اقتدار، هوشمندی‌ و تصمیم‌گیری‌ بهنگام‌ دستگاه‌ قضایی‌ در اجرای‌ وظایف‌ نظارت‌، پیشگیری‌ از جرم‌ و تأمین‌ عدالت‌ و امنیت‌، ممکن‌ است‌.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با تأکید بر این‌ که‌ مطالبات‌ رهبری‌ نظام‌ از دستگاه‌ قضایی‌، متفاوت‌ از مطالبات‌ جناحها، گروهها و عناصر سیاسی‌ است‌، فرمودند: هدف‌ برخی‌ جناحهای‌ سیاسی‌ با جنجال‌آفرینیها، شکستن‌ اقتدار و صلابت‌ قوه‌ قضاییه‌ و ارعاب‌ مسؤولان‌ این‌ قوه‌، به‌ منظور سلب‌ قدرت‌ اقدام‌ دستگاه‌ قضایی‌ و تسلیم‌ شدن‌ در مقابل‌ خواستهای‌ آنان‌ است‌.

ایشان‌ با تأکید بر این‌ که‌ در جنجال‌آفرینیها بر ضد قوه‌ قضاییه‌، کمتر نشانه‌ خیرخواهی‌ به‌ چشم‌ می‌خورد، تصریح‌ کردند: مطالبات‌ رهبری‌ نظام‌ اسلامی‌ از قوه‌ قضاییه‌، نشان‌ دادن‌ چهره‌ زیبای‌ قضاوت‌ اسلامی‌ همچون‌ قضاوت‌ امیرالمؤمنین‌ علی‌ (ع‌) در اجرای‌ عدالت‌ قاطع‌، بی‌ملاحظه‌، فراگیر و امیدوارکننده‌ برای‌ افراد ضعیف‌ جامعه‌ است‌.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ این‌ که‌ در اسلام‌ همه‌ افراد در مقابل‌ قانون‌، یکسانند، افزودند: در قانون‌ اساسی‌ نیز همه‌ افراد، اعم‌ از رهبری‌، رئیس‌ جمهور و مسؤولان‌ کشور در قبال‌ قوانین‌، با آحاد مردم‌ هیچ‌ تفاوتی‌ ندارند و قانون‌ برای‌ همه‌ یکسان‌ است‌.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با تأکید بر این‌ که‌ با جرم‌ به‌ هر شکلی‌ باید مقابله‌ شود، خاطر نشان‌ کردند: نباید بواسطه‌ احتمال‌ جنجال‌آفرینی‌، در مقابل‌ مجرمی‌ که‌ وابسته‌ به‌ جریانهای‌ سیاسی‌ است‌، کوتاه‌ آمد.

ایشان‌ افزودند: قوه‌ قضاییه‌ باید بگونه‌ای‌ مورد اعتماد عموم‌ مردم‌ قرار گیرد که‌ در صلاحیت‌ و اقتدار آن‌، خدشه‌ای‌ وارد نشود و این‌ مهم‌ احتیاج‌ به‌ پشتکار، شجاعت‌ و توکل‌ بر خداوند دارد که‌ نشانه‌های‌ آن‌ در مدیریت‌ جدید دستگاه‌ قضایی‌ مشاهده‌ می‌شود.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ پایه‌گذاری‌ دستگاه‌ قضایی‌ کشور پس‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ بوسیله‌ شهید مظلوم‌ آیت‌الله‌ بهشتی‌ به‌ عنوان‌ یک‌ عالم‌ روشن‌ بین‌ و فاضل‌، فرمودند: امروز نیز قوه‌ قضاییه‌ بوسیله‌ یک‌ عالم‌ روشن‌ بین‌، آگاه‌ و نوگرا اداره‌ می‌شود و مدیریت‌ جدید این‌ قوه‌، با نگاه‌ عالمانه‌ و کلان‌ به‌ مسایل‌ قوه‌ قضاییه‌ و گرایش‌ به‌ اتخاذ روشهای‌ نو و علمی‌ برای‌ پیشرفت‌ امور، با شجاعت‌ و قاطعیت‌، اداره‌ دستگاه‌ قضایی‌ را به‌ عهده‌ دارد.

ایشان‌ دستگاه‌ قضایی‌ اسلامی‌ را یکی‌ از کارامدترین‌ دستگاههای‌ قضایی‌ دنیا برشمردند و با تأکید بر این‌ که‌ دستگاه‌ قضایی‌ اسلام‌، هیچ‌ احتیاجی‌ به‌ الگوپذیری‌ از قوانین‌ قضایی‌ کشورها و تمدنهای‌ دیگر ندارد، خاطرنشان‌ کردند: در دستگاه‌ قضایی‌ کشور، عناصر صالح‌ و جوانان‌ پرنشاط، با ایمان‌ و معتقد به‌ اسلام‌، بسیارند که‌ باید از توان‌ این‌ نیروها بهره‌گیری‌ لازم‌ بشود.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در پایان‌ سخنان‌ خود با توجه‌ بر لزوم‌ در نظر گرفتن‌ رضای‌ الهی‌ در انجام‌ امور تأکید کردند: به‌ سامان‌ رسیدن‌ امور و اجرای‌ عدالت‌ و مصلحت‌ و خیر مردم‌، فقط در سایه‌ کسب‌ رضای‌ الهی‌ میسر خواهد بود.

در این‌ دیدار پیش‌ از سخنان‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌، آیت‌الله‌ هاشمی‌ شاهرودی‌ رئیس‌ قوه‌ قضاییه‌ در سخنانی‌ ضمن‌ گرامیداشت‌ یاد و خاطره‌ شهید مظلوم‌ آیت‌الله‌ بهشتی‌ و هفتاد و دو تن‌ از یاران‌ شهید وی‌، ضمن‌ ارائه‌ گزارش‌ کوتاهی‌ از همایش‌ سراسری‌ مسؤولان‌ قوه‌ قضاییه‌، گفت‌: دستگاه‌ قضایی‌ در نظام‌ اسلامی‌، مظهر حاکمیت‌ اسلامی‌ و بخشی‌ از ولایت‌ اسلامی‌ است‌.

رئیس‌ قوه‌ قضاییه‌، ایجاد عدالت‌ و امنیت‌ را دو وظیفه‌ مهم‌ دستگاه‌ قضایی‌ برشمرد و افزود: انجام‌ این‌ مسؤولیت‌ سنگین‌ نیاز به‌ دستگاه‌ قضایی‌ با کفایت‌، مستقل‌ و با اقتدار دارد.