• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1378/10/04

دیدار کارگزاران نظام با رهبر انقلاب در ماه مبارک رمضان

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار مقامات و مسؤولان عالیرتبه کشوری و لشکری ضمن سخنانی بر اهمیت تقوای مسؤولان نظام در مقام عمل، تصمیم‌گیری و رفتار با زیردستان و نیز تأثیر تعیین‌کننده آن در رسیدگی به مشکلات مردم، پرهیز از کشمکشها و بازکردن بن‌بستهای بزرگ تأکید کردند و ضرورت فاصله گرفتن از زندگی تجملاتی و تشریفاتی، رعایت اولویتها در صرف و خرج بودجه و تلاش در جهت تحقق برنامه مصوب را به آنان یادآور شدند.

مقام معظم رهبری در این دیدار که در فضایی صمیمی انجام شد، آرامش و سکینه قلبی مسؤولان نظام را برای اتخاذ تصمیمات صحیح و بویژه در مواجهه با حوادث گوناگون، حایز اهمیت دانستند و فرمودند: سکینه قلبی، یعنی اعتماد به خدا و وقار و اطمینان الهی، به انسان در شرایط سخت و در مقابله او با مشکلات و دشواریهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی، صلابت و مصونیت میبخشد و مانع دستپاچگی، اضطراب و دلباختگی مسؤولان در مقابل حوادث خواهد شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توجه مسؤولان و مدیران کشور را به مسؤولیت مهم آنان در قبال معنویات جامعه و تحکیم بنیه‌های روحی و اخلاقی مردم جلب کردند و در بخش دیگری از سخنانشان با تأکید بر ضرورت مشخص بودن جبهه حق و باطل در نظام اسلامی فرمودند: آنچه که در نظام اسلامی باید مورد توجه باشد، مشخص بودن جبهه‌ها و مخلوط نشدن جبهه حق با جبهه ناحق است. ممکن است جبهه ناحق در جای خود، مورد مدارا قرار گیرد، اما خطوط فاصل میان دو جبهه باید مشخص باشد و به هم نخورد. باید دید حق کجاست، چه چیزی میخواهد، هدف، روش، تدبیر، تاکتیک و عملکرد آن چگونه است و ناحق کیست و چه کاری را میخواهد انجام دهد. غفلت از این مرزبندی و تشخیص به نفع هیچ جبهه حقی تمام نخواهد شد و هیچکس اهل حق را از این که ندانند چرا برحقند، چه باید بکنند و چه کسی در مقابل آنهاست، تحسین نخواهد کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با بیان تلاش پیامبر عظیم‌الشأن اسلام در جهت روشن کردن مرزهای میان جبهه حق و جبهه ناحق فرمودند: اساس بعثت، ظهور، نظام و جهاد پیامبر اسلام، گسترش دائره حقانیت خود و عقب زدن جبهه کفر است، بنا بر این اسلام به عنوان حامل پیام حق نمیتواند جبهه کفر را که در مقابل دعوت حق تشکیل شده است، نادیده بگیرد. پیام حق، پیام رستگاری انسانها، پیام عدالت و پرستش خداوند است و در مقابل آن کسانی وجود دارند که اسارت انسان را میخواهند، با عدالت به دشمنی بر میخیزند و مدعی خدایی هستند؛ بنا بر این وجود معارض در برابر جبهه حق، مجاهدت اهل حق را ایجاب میکند.

مقام معظم رهبری رعایت تقوا در عمل و گفتار را لازمه ایفای نقش مسؤولان و مدیران نظام اسلامی در قبال معنویات جامعه دانستند و فرمودند: جمهوری اسلامی، خواهان آن است که آحاد مردم ایران، سرافراز و برخوردار از رستگاری معنوی، اجتماعی، فردی و سیاسی باشند، اما با وجود تمامی تلاشهای انجام شده، هنوز نتوانسته‌ایم پیشرفت شایسته‌ای را در جهت پیریزی یک نظام ادارىِ متناسب با این هدفهای متعالی، به دست آوریم و در این زمینه، کار زیادی باید انجام شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توجه مسؤولان و کارگزاران نظام را به تأثیرات ماندگار و وسیع رفتار، گفتار و اقدامات آنان در زندگی مردم جلب کردند و با بیان تذکرات قبلی در مورد اهمیت پرهیز مسؤولان کشور از زندگی تشریفاتی و تجملاتی فرمودند: پایبندی به تجملات و تشریفات، دون شأن انسانهای والاست و موجب تضییع سرمایه‌ها، اموال و موجودیهای کشور میشود و گذشته از آن انعکاس تجمل مسؤولان به عنوان یک درس عملی، زندگی مردم را تحت تأثیر قرار میدهد و باعث رواج آن در جامعه میشود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به رواج روحیه تجمل گرایی در جامعه، هشدار دادند و فرمودند: اگر تجمل گرایی و عادت به تجمل در جامعه، رواج پیدا کند، بسیاری از مشکلات، لاینحل باقی خواهد ماند و مشکلات اقتصادی و بسیاری از مشکلات اجتماعی و اخلاقی، حل نخواهد شد. گرایش به اشرافی‌گری در زندگی، ضررها و خطرهای زیادی دارد و مانع تأمین عدالت اجتماعی و دستیابی به روحیه برادری، الفت، انس و همدلی که برای هر جامعه‌ای اهمیت بسیار دارد، خواهد شد.

مقام معظم رهبری با تأکید بر اهمیت همدلی مسؤولان کشور فرمودند: تقوای مسؤولان، مانع آن میشود که اختلاف سلیقه‌ها، بهانه‌ای برای کشمکش قرار گیرد و زندگی بر مردم، تلخ شود و هدف از همدلی میان مسؤولان این است که جریانها و خطوط سیاسی بدانند که حرفهای میان آنان در بین مسؤولان کشور، جایی ندارد؛ بنا بر این تقوا برای مدیران و مسؤولان کشور، هم یک وظیفه است، هم یک راه علاج.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، تقوای الهی را عامل مهمی در باز شدن بن‌بستهای بزرگ و پدید آمدن راه نجات دانستند و در بخش دیگری از سخنانشان با تأکید بر مواجه بودن مردم با نارساییها و مشکلات فراوان اقتصادی فرمودند: سرگرم شدن به مناقشات، مانع رسیدگی مسؤولان کشور به مشکلات مردم میشود؛ بنا بر این مسؤولان دولتی و همه دست‌اندرکاران اداره امور کشور باید اهتمام خود را به انجام مسؤولیت خویش، معطوف کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت تلاش در جهت تحقق برنامه مصوب دولت در تمامی زمینه‌ها بویژه در بخش مربوط به ایجاد اشتغال و از بین بردن معضل بزرگ بیکاری تأکید کردند و در پایان سخنانشان خطاب به مسؤولان نظام فرمودند: یکی از مشخصه‌های تقوای مسؤولان، دقت در صرف و خرج بودجه است، بنا بر این نباید تنها به مفید بودن کارها اکتفا شود؛ زیرا در شرایط کنونی کشور که درآمدهایمان محدود و نیازهایمان زیاد است، انجام هرگونه هزینه‌ای مستلزم رعایت اولویتهاست و بدون رعایت اولویتها، هزینه کردن جایز نیست.

در این دیدار پیش از سخنان مقام معظم رهبری، آقای خاتمی رئیس جمهور با تبریک میلاد امام حسن مجتبی (ع) و حضرت عیسی بن مریم (ع) تأکید کرد: باید در کلیه مسایل و امور از جمله مقوله توسعه، در چارچوب ارزشها، اهداف و معیارهای اسلامی حرکت کنیم. آقای خاتمی، توسعه را امری همه‌جانبه و پایدار خواند و با اشاره به این که تفکیک جنبه‌های مختلف توسعه از یکدیگر، در عمل مشکلات فراوانی بهمراه خواهد آورد، افزود: همه ابعاد توسعه یعنی توسعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی باید هماهنگ پیش رود و ضمن محور قرار دادن مردم، با موازین دینی و ارزشی جامعه، سازگاری کامل داشته باشد.

رئیس جمهور توسعه اقتصادی، افزایش تولید، امنیت اقتصادی و افزایش تولید ناخالص ملی را بدون توجه به عدالت اجتماعی و حل مشکلات قشرهای کم‌درآمد و آسیب‌پذیر، غیرقابل قبول ارزیابی کرد و گفت: در توسعه اقتصادی باید قشرهای محروم و کم درآمد، تحت حمایت ویژه قرار گیرند.

آقای خاتمی، مشارکت مردم، مسؤول بودن مقامات کشور در برابر مردم، رواج فرهنگ نقد و آزادی فکر، بیان و رفتار را از اصول توسعه سیاسی خواند و تأکید کرد: تمامی این امور، تنها در چارچوب ارزشها، آرمانها و معیارهای مردم مسلمان و قانون اساسی، معنای حقیقی مییابد.

رئیس جمهور، ارزشها و اعتقادات اسلامی و امنیت و مصالح ملی را چارچوب آزادی حقیقی برشمرد و افزود: هویت تاریخی ملت ایران، دینی و اسلامی است و آزادی و توسعه و پیشرفت نباید لرزاننده این هویت اسلامی باشد چرا که توسعه سیاسىِ حقیقی، تنها با توجه کامل به این هویت پایدار، امکان‌پذیر است.

رئیس جمهور، اسلام، رهبری و ارزشها و اصول را فراتر از سلیقه‌ها و گرایشها ارزیابی کرد و افزود: این امور باعث ماندگاری و پیشرفت جامعه میشوند و همه مسؤولان قوا، باید با آنها، با دیدی باز و سعه صدر برخورد کنند. آقای خاتمی با ابراز تأسف از مشکلات اقتصادی مردم، نقد عملکرد اقتصادی دولت را با توجه به این مشکلات، طبیعی خواند و با تشریح برخی ویژگیهای فعالیتهای اقتصادی دولت، از جمله کاهش رشد بودجه جاری، صرفه‌جویی، محدود شدن تصدیهای دولت، تقویت بودجه برخی بخشها نظیر قوه قضاییه و نیروهای نظامی و انتظامی، انضباط بخشیدن به فعالیت شرکتهای دولتی، افزایش بهره‌وری و ارتقاء مدیریتها افزود: دولت به تأمین عدالت اجتماعی و حل مشکلات معیشتی مردم بویژه قشرهای کم‌درآمد، اهتمام ویژه‌ای دارد و برای حل مشکل بیکاری نیز، اجرای طرحهای "زود بازده" و اشتغال‌آور را دنبال میکند. آقای خاتمی همچنین با اشاره به انتخابات مجلس ششم گفت مردم پشتوانه اصلی انقلاب، نظام و جامعه هستند و همه موظفیم زمینه حضور پرشور آنها را در انتخابات فراهم آوریم. رئیس جمهور با تأکید بر لزوم خودداری صاحبان و سخنگویان تریبونهای مختلف از جمله روزنامه‌ها و مطبوعات و دیگر تریبونها، از تخریب و اهانت و تشویش اذهان گفت: باید بگونه‌ای عمل کنیم که جامعه در آرامش کامل باشد تا ان‌شاءالله با خلق حماسه‌ای عظیم و پرشکوه در انتخابات ۲۹ بهمن ماه، دلهای دشمنان انقلاب و اسلام و ایران، مأیوس‌تر و دلهای دوستداران انقلاب اسلامی، امیدوارتر از قبل شود.

در پایان این دیدار نماز مغرب و عشا به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی اقامه شد

پس از اقامه نماز، مسؤولان نظام و مقامات لشکری و کشوری، افطار را در فضایی پرمهر و محبت میهمان مقام معظم رهبری بودند.