• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1378/07/19

دیدار جمعی از دانش‌‌آموزان و دانشجویان نخبه کشور با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌اى رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار جمعى از دانش آموزان و دانشجویان نخبه علمى کشور با ایشان طى سخنانى توجه مسؤولان دستگاه آموزش عالى را به ضرورت برنامه ریزى براى شکوفایى استعدادها و گسترش دایره پیشرفت علمى کشور جلب کردند و ایمان دینى را عامل مهم و مؤثر در انجام کارهاى دشوار تحقیقى و باز کردن راه پیشرفتهاى علمى دانستند.
مقام معظم رهبرى بر اهمیت کار علمى در کشور تأکید کردند و فرمودند: براى تأمین عزت، آبرو، رفاه، اقتدار جهانى و پیشرفت ملى باید از طریق علم وارد شویم، علم براى سعادت یک ملت کافى نیست؛ اما قطعاً یک شرط لازم و بسیار مهم محسوب مى شود و اگر کشورى نتواند از لحاظ علمى پیشرفت کند، بدون تردید در اقتصاد و تأمین رفاه عمومى و نیز در نشان دادن اقتدار خود دچار ضعف و عقب ماندگى خواهد شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌اى با بیان ویژگیهاى بارز و ممتاز ملت ایران براى دستیابى به بالاترین مراتب علمى فرمودند: تحقیقات نشان داده است که استعداد متوسط مردم ایران از سطح متوسط استعداد دنیا بالاتر است و از لحاظ کمیتِ استعدادهاى برجسته و درخشان در سطح بالایى قرار دارد و ایران از نظر برخوردارى از استعدادهاى استثنایى نیز در زمره یکى از کشورهاى برتر جهان است و دلیل آن وجود شخصیتهاى بزرگ علمى مانند ابن سینا، فارابى و رازى و بسیارى از این قبیل است که در طول تاریخ همچون آفتاب به زندگى بشریت نور تابانده اند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى از دیندارى به عنوان یک نقطه مثبت براى پیشرفت علمى ملت ایران نام بردند و فرمودند: در او اخر قرن ۱۹ میلادى، از دیندارى به عنوان مانع و عایقى در راه پیشرفت علمى نام برده شد، اما این ادعا خلاف واقع و کاملاً بى اساس است. زیرا پیشرفت علمى احتیاج به نوعى ایمان دارد و فرد بى ایمان و بى بندوبار که در پى بازده شخصى و نقد است، معمولاً از تحقیقات علمى و دشوار، رویگردان است؛ بنا بر این حاکمیت ایمان بر دل انسان مى تواند او را در طى کردن راه دشوار تحقیقات علمى یارى دهد.
مقام معظم رهبرى تحلیل قرون وسطایى غرب مبنى بر وجود تضاد میان علم و دین را تحلیلى اشتباه و بر خلاف حقایق و واقعیتها دانستند و فرمودند: قرون وسطى فقط دوران جهالت و بدبختى اروپاست و تعمیم دادن آن به دنیا چیزى از حقیقت کم نمى کند، زیرا در همان زمان یعنى قرنهاى چهارم، پنجم و ششم هجرى، کشورهاى اسلامى و در رأس همه آنها ایران در اوج شکوفایى تمدن اسلامى قرار داشتند، بنا بر این دین مانعى در راه علم محسوب نمى شود و آنچه مانع از پیشرفت علمى در اروپا شد، جهالتهاى گوناگون و خرافات منتسب به مسیحیت بود. در دوره اسلامى هیچگاه یک عالمِ به جرم علم، مورد اهانت قرار نگرفت؛ اما در اروپا به جرم علم عده اى را کشتند، دار زدند، سنگسار کردند و یا به آتش کشیدند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌اى بر طرفدارى اسلام از علم و پیشرفتهاى علمى تأکید کردند و فرمودند: عالمان و دانشمندان بزرگ در ایران به جز موارد بسیار معدودى در زمره علماى بالله هستند. در این کشور علم و دین با هم پیش رفته اند و دین در باز کردن راه پیشرفت، به علم کمک کرده است و کسانى که در سالهاى پس از انقلاب اسلامى به مدارج بالاى علمى در سطح جهان دست یافتند، عموماً با قرآن کریم مأنوس و با مسایل دینى آشنا بوده اند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى از استعداد جوانان ایران به عنوان یک ذخیره و ودیعه الهى یاد کردند و خطاب به دانشجویان و دانش آموزان نخبه و با استعداد کشور تصریح کردند که استعداد و تواناییهاى ذاتى آنان باید به درستى در راه خدا، براى خیر مردم و پیشرفت علمى کشور مصرف شود.
مقام معظم رهبرى حکام مستبد ایران طى سه قرن اخیر را در عقب ماندگیهاى علمى کشور گناهکار و مقصر دانستند و با تأکید بر نقش جوانان با استعداد ایران در جبران این عقب ماندگیها فرمودند: جوانان مستعد و پر جنب و جوش ما مسؤولیت سنگینى را براى جبران عقب ماندگیهاى علمى کشور بر دوش دارند و باید به حرکت خود در این جهت سرعت بدهند و مطمئن هستیم که در آینده اى نه چندان دور ثمرات شیرین این تلاشها در پیش چشم ملت ایران قرار خواهد گرفت.
حضرت آیت‌الله خامنه‌اى بر ضرورت داد و ستد علمى به عنوان لازمه رشد و پیشرفت علم تأکید کردند و در پایان سخنانشان بار دیگر به مسئولان بخش آموزش عالى کشور سفارش کردند که راه را براى جوانان ممتاز و برتر در رشته هاى مختلف علمى باز کنند و امکانات لازم را براى شکوفا کردن استعدادهاى درخشان کشور فراهم آورند.
بر پایه همین گزارش پیش از سخنان مقام معظم رهبرى دکتر حداد عادل، اعضاى تیمهاى المپیادهاى ریاضى - شیمى - فیزیک، زیست شناسى و رایانه و نیز نفرات برتر آزمون سراسرى دانشگاهها و جشنواره خوارزمى را معرفى کرد و طى آن گفت که دانشجویان و دانش آموزان با استعداد ایران با سختکوشیهاى خود منشأ افتخارات مهمى براى جمهورى اسلامى ایران در عرصه هاى مختلف علمى جهان شده اند و در بین این نخبگان، فرزندان سه شهید دفاع مقدس و حافظ قرآن و بهترین قارى قرآن نیز وجود دارند.
بر پایه همین گزارش در پایان این دیدار نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت آیت الله خامنه اى اقامه شد.