• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1378/05/23

انتصاب آیت‏الله سید محمود هاشمی را به ریاست قوه قضاییه

حضرت آیت‏الله خامنه‏ای رهبر معظم انقلاب اسلامی طی حکمی، آیت‏الله سید محمود هاشمی را به ریاست قوه قضاییه منصوب فرمودند.

متن حکم مقام معظم رهبری به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم‏

آیت‏الله آقای حاج سید محمود هاشمی شاهرودی دامت تأییداته العالیه‏

با پایان گرفتن دوران تمدیدشده‏ی مسؤولیت آیت‏الله آقای یزدی در قوه‏ی قضاییه که با مجاهدتی دلسوزانه و خدماتی ارزشمند همراه بود، جنابعالی را که از چهره‏های برجسته‏ی علمی و آراسته به صلاحیت و مرتبت والا و علم و عمل می‏باشید براساس اصل یکصد و پنجاه و هفت قانون اساسی به ریاست قوه‏ی قضاییه‏ی جمهوری اسلامی ایران منصوب می‏کنم.

اهمیت این مأموریت حساس و خطیر از آن روست که سلامت و استحکام و قدرت و قاطعیت این دستگاه، موجب سلامت همه‏ی دستگاههای قانونگذار و مجری در نظام اسلامی، و مایه‏ی گسترش عدالت و امنیت در زندگی همه ملت می‏گردد و پیشرفت مادی و معنوی کشور را ممکن می‏سازد.

قوه‏ی قضاییه بازوی توانمند نظام اسلامی است که موظف است عدل و انصاف را گسترش دهد، از حقوق آحاد ملت بدون هیچ تمایزی دفاع کند، متجاوزان به حقوق مردم را بی‏هیچ تفاوت و بدون اغماض و مسامحه به مجازات برساند، و دعاوی و اختلافات را حل و فصل نماید. تحقق این مأموریت بزرگ مایه‏ی استقرار امنیت و طمأنینه و آرامش واقعی و پایدار برای مردم است.

نقش نظارتی قوه‏ی قضاییه بر همه‏ی دستگاههای کشور، و مأموریت پیشگیری از وقوع جرم، و نیز جنبه‏ی تربیتی و تهذیبی در بازداشتگاهها، جوانب دیگری هستند که این رکن اساسی نظام اسلامی را در جایگاه والا و مؤثر خود در اداره‏ی کشور می‏نشانند و کارآیی و اقتدار نظام اسلامی را از همه سو نشان می‏دهند.

طبیعت کار دستگاه قضایی مستلزم آن است که همواره یک طرف از دو سوی مرافعات، از نتیجه‏ی قضاء، ناخشنود است، ولی آنگاه که عدالت و قانونِ بی‏گذشت بر عملکرد محاکم قضایی حاکم است حتی خرده گیران و عیبجویان نیز در وجدان خود، قاضی و قضاء را تحسین و به ارزش و اعتبار آن اذعان می‏کنند.

بی‏گمان دستگاه قضایی جمهوری اسلامی از آغاز تا کنون راه دشوار و نارفته‏یی را به همت شخصیتها و عناصر دلسوز پیموده و بویژه در سالهای اخیر و با وجود مخالفتها و غرض ورزیهای گاه گسترده و عمیق، موفقیتهای بزرگی به دست آورده است. لیکن عروج به جایگاه و منزلت رفیع قضاوت ناب اسلامی مستلزم مجاهدت پیگیر عالمانه و مدبرانه و صمیمانه‏یی است که قبول مسؤولیت از سوی جنابعالی که فقیهی مسلط بر موازین اسلامی و علمی و برخوردار از احاطه و هوشمندی می‏باشید، می‏تواند نوید آن را بدهد.

بهره‏گیری از همکاری شخصیتهای کاردان و انقلابی و قضات پاکدامن و شجاع و حقوقدانان مؤمن و فاضل حوزه و دانشگاه به شما امکان برنامه‏ریزی و عمل درست در راه هدفهایی را خواهد داد که مجموعاً به صلاح و کمال دستگاه قضایی اسلامی کشور می‏انجامد.

کوتاه کردن فرایند دادرسی، گسترش کمی و کیفی محاکم دادگستری، پیاده کردن کامل مقررات قضاء اسلامی، تأکید و مبالغه در سلامت همه‏جانبه قوه‏ی قضاییه، آشنا کردن مردم به حقوق و مقررات و جرائم و مجازاتهای قضایی، روز آمد کردن پرونده‏های در حال رسیدگی و استفاده از فن‏آوری نو برای آن، از جمله اولویتهای نخستین است.

صلابت و اقتدار قوه‏ی قضاییه، مهمترین خصوصیتی است که می‏تواند این رکن اساسی نظام اسلامی را بر ادای وظیفه‏ی اصلی آن یعنی احقاق و احیای حق مظلومان و مقابله با متجاوزان به حقوق افراد و جماعات، قادر سازد.

تضعیف قوه‏ی قضاییه از سوی هیچکس پسندیده و پذیرفته نیست و قوه‏ی قضاییه تنها با حفظ استقلال و قاطعیت و اعتماد به نفس و وارد نشدن در دسته‏بندیهای اجتماعی و برتر از همه، به یاد داشتن مسؤولیت عظیم خود در برابر خداوند علیم و قدیر و حفظ صلاح و سلامت دینی و اخلاقی خود می‏تواند بدان دست یابد.

برای دستگاه قضایی مهمتر از همه چیز، اجرای عدالت و قانون است و نظام قضایی اسلام کارآمدترین وسیله‏ی تحقق این هدف متعالی است. تقویت دانش قضایی و گزینش اشخاص صالح در مجموعه‏های قضایی و اداری، و برنامه‏ریزی دقیق همراه با نظارت مستمر بر اجزاء این دستگاه بزرگ، و نیز حفظ عزت و حرمت قضات، لوازم اصلی برای تحقق آن مقصود به حساب می‏آیند.

لازم است دولت و مجلس محترم همکاری و پشتیبانی مادی و معنوی از دستگاه قضایی را وظیفه‏ی خود بدانند و دستیابی آن را به هدفهایی که در حقیقت متعلق به همه‏ی نظام اسلامی و مورد اهتمام همه‏ی علاقه‏مندان به کشور و ملت است، میسر سازند.

در پایان وظیفه‏ی خود می‏دانم که از زحمات دلسوزانه و طاقت فرسای عالم بزرگوار آیت‏الله آقای یزدی که در طول مسؤولیت خود در رأس قوه قضاییه با همه‏ی توان، و با اخلاص و صمیمیت کم‏نظیر، تلاش بی‏وقفه‏یی را در پیشبرد این قوه به کار بردند و اقدامات مهمی را به انجام رساندند، صمیمانه تشکر کنم و نیز از همه‏ی همکاران ایشان در این مجاهدات سپاسگزاری نمایم.

توفیق و تأیید الهی و دعا و دستگیری حضرت بقیه‏الله الاعظم ارواحنا فداه را برای جنابعالی مسألت می‏کنم.

والسلام علیکم و رحمة الله‏

سید علی خامنه‏ای‏

23/5/1378