• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1378/05/08

اقامه نماز جمعه به امامت مقام معظم رهبری

در بیستمین سالگرد اقامه اولین نماز جمعه تهران، صدها هزار تن از مردم مؤمن و انقلابی تهران امروز با اجتماع در دانشگاه تهران و خیابانهای اطراف آن نماز جمعه را به امامت حضرت آیت‏اللَّه خامنه‏ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و امام جمعه تهران اقامه کردند.

مقام معظم رهبری در خطبه اول نماز، نمازگزاران را به رعایت تقوا و پرهیزگاری، ترس از خدا، به یاد داشتن امر و نهی الهی و احساس حضور در برابر اراده و قدرت پروردگار در همه آنات زندگی فراخواندند و برای امام بزرگوار به عنوان حکیم فرزانه و برای مرحوم آیت‏اللَّه طالقانی که اولین نماز جمعه تهران را اقامه کرد علو درجات را از خداوند متعال در خواست کردند.

حضرت آیت‏اللَّه خامنه‏ای سپس به ایراد دو حدیث نقل شده از امام سجاد(ع) پرداختند و طی آن فرمودند: استمرار موعظه و نصیحت از درون انسان موجب نیکو شدن حال و روز انسان می‏شود. موعظه دیگران مفید است اما مفیدتر آن است که انسان خود را از درون خویش موعظه کند و اوضاع و احوال خود را مورد حسابرسی قرار دهد زیرا چنین محاسبه‏ای دقیق‏تر از محاسبه دیگران است.

امام جمعه تهران ترس از خدا، برحذر بودن از عذاب و غضب الهی را موجب رستگاری انسان و شیرین شدن زندگی او دانستند و در بیان ویژگیهای انسان مؤمن با استناد به حدیثی از امام سجاد (ع) فرمودند: انسان مؤمن همواره در صدد فراگرفتن و آموختن است، راز و امانت را حتی برای دوستان خود فاش نمی‏سازد، برای احقاق حق، شهادت خود را کتمان نمی‏کند، هیچ کاری را از روی ریا انجام نمی‏دهد و در برابر تعریف و تمجید دوستان به خود می‏لرزد و از اعمال بد خویش نزد خداوند طلب مغفرت می‏کند.

حضرت آیت‏اللَّه خامنه‏ای در پایان خطبه اول نماز، از جاری شدن سیل در مازندران و بخشهایی از استان‏های خراسان و گلستان به عنوان یک مصیبت بزرگ و دردناک یاد کردند و ضمن تأکید بر ضرورت سرعت عمل دستگاههای امداد رسان به سیل زدگان، از عموم مردم در سراسر کشور خواستند که به عنوان یک وظیفه بزرگ اسلامی و انسانی به یاری مصیبت دیدگان این حادثه بشتابند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در آغاز خطبه دوم نماز جمعه، نمازگزاران را به رعایت تقوای الهی به مفهوم هوشیاری، دقت نظر و تفکر سفارش کردند و سپس به تبیین ابعاد مختلف حوادث اخیر در تهران پرداختند.

امام جمعه تهران از حضور قدرتمندانه، پرشکوه و پرصلابت ملت ایران در صحنه به عنوان مشت محکمی بر دهان توطئه‏گران یاد کردند و فرمودند: دستگاههای مسؤول انصافاً کار خود را خوب انجام دادند اما اگر این قضایا به درستی شناخته نشود و مردم با هوشمندی و روشنی تصمیم خود را برای آینده نگیرند، احتمال وقوع توطئه و فتنه‏ای جدید وجود دارد.

حضرت آیت‏اللَّه خامنه‏ای با تأکید بر غبارآلود بودن حادثه اخیر فرمودند: فتنه یعنی حادثه‏ای غبارآلود که انسان نتواند دوست را از دشمن تشخیص دهد و دریابد که این فتنه از کجا تحریک می‏شود. فتنه‏ها را باید با روشنگری خاموش کرد زیرا هر جا روشنگری باشد، دست فتنه‏انگیز کوتاه می‏شود.

مقام معظم رهبری ضرورت تحلیل هوشیارانه حادثه اخیر را به مردم یادآور شدند و فرمودند: از مدتها پیش از اظهارات دشمنان ملت ایران این معنا به روشنی احساس می‏شد که مراکز عمده دشمن در انتظار وقوع حوادثی در داخل ایران است. رئیس سازمان جاسوسی آمریکا سال گذشته گفته بود که در سال 99 (میلادی) حوادثی در ایران روی خواهد داد که در 20 سال گذشته بی‏سابقه خواهد بود. او در واقع با این زبان نشان می‏داد که از مسایلی در پشت پرده اطلاع دارد.

امام جمعه تهران کاهش درآمدهای نفتی کشور به کمتر از نصف یا حدود ثلث درآمدهای گذشته را خاطرنشان کردند و فرمودند: مشکلات اقتصادی دولت و کمبود درآمدهای ملی برای هر کشوری یک خطر محسوب می‏شود و این در حالی بود که برخی از خبرنگاران خارجی در ایران مصاحبه‏هایی را با افرادی از قبیل خودشان ترتیب دادند که به آنها گفته شده بود از اسلام و حکومت اسلامی بیزار شده‏اند، لذا به نظر آنها رسید که دارد زمینه‏هایی فراهم می‏شود و جا دارد که از برخی روزنامه‏ها به خاطر تیتر کردن همین مطالب گله کنیم.

حضرت آیت‏اللَّه خامنه‏ای با تأکید بر مرتبط بودن قضایای یک سال و نیم اخیر به یکدیگر فرمودند: انسان اهل تدبر و تأمل احساس می‏کند که میان مسایل یک سال و نیم گذشته یک رابطه وجود دارد.

مقام معظم رهبری از ایجاد یک شبکه جنگ روانی علیه ایران در سطح تبلیغات جهانی یاد کردند و فرمودند: علاوه بر رادیوهای آمریکا، انگلیس و اسرائیل، رادیوی دیگری مثل رادیو آزادی را برای حمله به ایران اسلامی ایجاد کردند و بودجه کلان یکصد میلیون دلاری به آن اختصاص دادند و تلاش مجدانه‏ای به عمل آوردند تا این رادیو در اروپا یک مرکز فرستنده داشته باشد، زیرا شبکه جنگ روانی از طریق شایعه‏پراکنی، یعنی جعل و تحریف اخبار و پنهان کردن یک امر مهم از جمله چیزهایی است که می‏تواند یک ملت را آزار دهد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی به شایعه‏پراکنی پرحجم شبکه جنگ روانی دشمن علیه نظام اسلامی طی یک سال و نیم گذشته اشاره کردند و فرمودند: یک پدیده دیگر این بود که دشمنان این ملت، مارهای خزیده در سوراخها و فراریها را تشویق کردند که به میدان بیایند و در صحنه سیاسی کشور اظهار وجود کنند و واسطه‏های خبیث آنها بر خلاف واقع چنین وانمود کردند که جریانهای سیاسی داخلی با یکدیگر بغض و کینه و دشمنی دارند. آنها تلاش کردند که یک جناح را علیه جناح دیگر تحریک کنند و چنین وانمود سازند که دشمن واقعی در بیرون مرزها نیست. هدف آنها این بود که آتش منازعات داخلی را داغ و برافروخته سازند.

امام جمعه تهران از وقوع قتلهای مشکوک به عنوان یک حادثه تکان‏دهنده یاد کردند و فرمودند: قتلهای پی در پی، مردم و مسؤولان را نگران کرد و بر اثر آن وزارت اطلاعات که مرکز ثقل دفاع از کشور و مردم است تضعیف شد و این در حالی بود که صداهای بیگانه چه تحلیلها و استفاده‏های نادرستی از این حوادث کردند اما هنگامی که به عمق قضایا رسیدند دیدند که دستهای نامحرم در این قتلها دخالت مستقیم داشته است .

حضرت آیت‏اللَّه خامنه‏ای در ادامه خطبه دوم نماز جمعه تلاش دشمن برای مورد سؤال قرار دادن برخی از دستگاههای حساس کشور مانند دستگاه قضایی، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و صدا و سیما را خاطرنشان کردند و فرمودند: اینها دستگاههایی هستند که در صورت بروز فتنه می‏توانند جلوی آن را بگیرند اما دشمن با مورد سؤال قرار دادن آنها، تلاش کرد شرایطی را ایجاد کند تا در موقع نیاز به این دستگاهها مردم به آنها اطمینان نداشته باشند.

امام جمعه تهران تقویت شبکه‏های جاسوسی در داخل ایران را یکی دیگر از اقدامات دشمن، برشمردند و فرمودند: در یک شبکه خطرناک که اوایل امسال کشف شد، چند فرد مسلمان و یهودی در آن عضویت داشتند و این در حالی بود که رؤسای آمریکا و کشورهای اروپایی در ارتباط با 13 جاسوس دستگیر شده گفت‏وگوی تلفنی انجام دادند. این قضایا که پشت سر هم اتفاق افتاده است عجیب است و هر انسان عاقلی می‏فهمد که این مسایل با هم در ارتباط هستند و بر روی آنها برنامه‏ریزی شده است.

مقام معظم رهبری در یک جمع‏بندی از این حوادث مرتبط با هم فرمودند: یک فرض نزدیک این است که این حوادث را دستهای پشت پرده هدایت می‏کردند و منتظر بودند که یک جرقه در داخل کشور به وجود آید. ذهنیت آنها این بود که مردم اوضاع اقتصادی مناسبی ندارند، مردم از دولت مأیوس هستند و از نظام حمایت نمی‏کنند، سپاه و نیروی انتظامی کار چندانی نمی‏توانند انجام دهند و وزارت اطلاعات فلج شده است، پس بشکه باروتی را منفجر کنند و حداقل نتیجه و فایده‏ای که برای دشمن پیش می‏آید این است که امنیت عمومی و اجتماعی مردم از بین می‏رود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی هدف از اغتشاشات 21 و 22 تیرماه را ضربه به امنیت ملی دانستند و فرمودند: جرقه‏ای که دشمن منتظر آن بود، حادثه بسیار تلخ کوی دانشگاه بود و بنده هنوز درباره این حادثه یک استنتاج قطعی ندارم و ابعاد آن برای ما روشن نیست، اما حادثه‏ی بسیار تلخی بود و خیلی سخت است که بتوان باور کرد این حادثه اتفاقی بوده باشد. آماج این حادثه، عده‏ای جوان دانشجوی مظلوم بودند که واقعا دل انسان از آن خون می‏شود و آتش می‏گیرد که اینقدر دستهای دشمن بی‏ملاحظه و در ارتکاب جنایت بی‏باک باشد. اگر حادثه کوی دانشگاه برنامه‏ریزی شده باشد، کسانی را انتخاب کرده‏اند که از بهترین عناصر یک کشور یعنی عده‏ای جوان دانشجوی نجیب، مؤمن، صادق و پرشور بوده‏اند.

امام جمعه تهران، دانشگاه تهران را مایه افتخار ایران اسلامی خواندند و در ادامه سخنانشان فرمودند: انتظار این بود که نیروی انتظامی بعد از آن ضربه حیثیتی، اصلا نتواند عمل کند، اما انصافا خوب به میدان آمد و بعدا که بسیج وارد شد، دشمن به طور قاطع مچاله شد و فردای آن روز نیز ملت به صورت واقعا خودجوش داخل خیابانها آمدند و آن تظاهرات میلیونی را راه انداختند.

حضرت آیت‏الله خامنه‏ای بر اهمیت حضور یکپارچه مردم در فرونشاندن توطئه دشمنان تأکید کردند و ضمن تشریح محاسبات اشتباه دشمنان در حوادث اخیر فرمودند: نخستین اشتباه در تحلیلهای بیگانگان این بود که خیال می‏کردند ملت ایران از اسلام، امام و انقلاب بریده است اما نفهمیدند که این همان ملتی است که با حضور خود رژیم طاغوت و فاسد را نابود کرد و کودتای آمریکایی بهمن 57 را ظرف چند ساعت ناکام گذاشت.

امام جمعه تهران که گفته‏هایشان با فریادهای "مرگ بر آمریکا"ی هزاران نمازگزار تهرانی توأم بود، خاطرنشان کردند: ملت بزرگ ایران ظرف 20 سال گذشته هر زمان که دشمنان در توطئه‏هایشان زیاده‏روی کرده‏اند، با حضور سیل‏آسای خود در راهپیماییهای خیابانی، همانند رودخانه‏ای که خاشاک را پاک می‏کند، وارد میدان می‏شود و دشمن را ناکام می‏گذارد.

مقام معظم رهبری ملت ایران را از نسل اسلام دانستند و فرمودند: خطای محاسبه دشمنان در این بود که خیال می‏کردند ملت ایران از اسلام برگشته است و از این موضوع غافل بودند که ملت ایران پیوسته قدر نظام قدرتمند و صالح را می‏داند و دیگر حاضر نیست زیر بار آمریکا برود.

حضرت آیت‏الله خامنه‏ای وابستگی برخی کشورها به آمریکا حتی در کوچکترین امور اجرایی را خاطر نشان کردند و فرمودند: ملت ایران که مزه استقلال، عزت و آزادی و مسلط نبودن اجانب را چشیده، حاضر نیست که زیر بار اجانب برود.

امام جمعه تهران، تفکرات غلط نسبت به دانشجویان ایرانی را به عنوان یک اشتباه دیگر در تحلیلهای دشمنان برشمردند و اظهار داشتند: آنان با طرح این موضوع که دانشجویان، اسلام و نظام را قبول ندارند، اشتباه دیگری را در محاسباتشان مرتکب شدند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: توده دانشجویان ایرانی، مؤمن، هشیار، رشید و آگاه هستند و هنگامی که ببینند دشمن به خانه آنها حمله کرده، سینه سپر می‏کنند و مردانه در برابر دشمن می‏ایستند.

ایشان سپس به طرح شایعه اختلاف میان مسؤولان پرداختند و فرمودند: اشتباه سوم در تحلیل بیگانگان، میزان وحدت مسؤولان بود. آنان همان شایعاتی را که خود درباره وجود اختلاف میان مسؤولان پراکنده می‏کردند، باور کرده بودند.

مقام معظم رهبری با تأکید بر این نکته که میان مسؤولان نظام، هیچ اختلافی وجود ندارد، خاطرنشان کردند: همه مسؤولان نظام، یک حرف واحد می‏زنند و اختلافی میان آنان وجود ندارد و در همین قضایای اخیر، مواضع رؤسای سه قوه بخصوص رئیس جمهور، موضعی بود که صد در صد مورد تأیید و حمایت من بود.

حضرت آیت‏الله خامنه‏ای تأکید فرمودند: من از مسؤولان کشور بویژه شخص رئیس جمهور، به طور قاطع حمایت می‏کنم و اگر ایرادی هم به عملکرد برخی افراد در دولت داشته باشم با رئیس جمهوری در میان می‏گذارم.

امام جمعه تهران، اشتباه محاسبه در خصوص رقابت جناحهای سیاسی را به عنوان خطای چهارم دشمنان در تحلیلهایشان برشمردند و با تأکید بر این نکته که دشمنان، جناحهای سیاسی حاکم بر ایران را به درستی نشناخته‏اند فرمودند: آنان خیال کرده بودند که در قضایای اخیر، جناحها در مقابل یکدیگر می‏ایستند اما همگان دیدند که همین جناحها چگونه از تجمع بیست و سوم تیرماه حمایت کردند و در آن حضور گسترده یافتند.

حضرت آیت‏اللَّه خامنه‏ای افزودند: اشتباه دیگر دشمن این بود که خیال می‏کردند عوامل مزدور آنها توانسته‏اند یک شبکه منسجم قوی از اراذل و اوباش را درست کنند که وقتی به خیابانها ریختند دیگر هیچ کس جلودارشان نخواهد بود.

امام جمعه تهران با اشاره به این که دشمن روی نیروهای وابسته به خود زیادی حساب کرده بود تصریح فرمودند: دشمن نفهمید با حضور و بسیج مردم همه اینها مثل حشراتی به لانه‏های خودشان خواهند خزید.

رهبر معظم انقلاب گفتند: دشمنان وضعیت کنونی را با 28 مرداد سال 32 اشتباه گرفتند زیرا آن روز هم اوباش و اراذل و چاقوکشها به خیابانها آمدند و همه چیز را از آن خود کردند و وقتی که کار آنها تمام شد، ارتش آن روز شاه وارد شد، آنها تصور می‏کردند که حالا هم همان طور است و فکر بسیج و مردم و نیروهای انقلابی را نکرده بودند.

حضرت آیت‏اللَّه خامنه‏ای به اشتباه دیگر دشمنان در حوادث اخیر اشاره کردند و فرمودند: دشمن خیال نمی‏کرد نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و مسؤولین بتوانند تا این حد مقتدرانه وارد عمل شوند.

امام جمعه تهران افزودند: اینها اشتباهات دشمن در محاسبات بود و خدای متعال دشمنان را با اشتباهاتشان ناکام گذارد و به خاطر خطاهایشان آنها را دچار یک شکست تلخ کرد.

رهبر معظم انقلاب با انتقاد از عملکرد شتابزده دستگاههای خارجی در خصوص حوادث اخیر فرمودند: دستگاههای خارجی در این زمینه شتابزده عمل کردند و زود خوشحال شدند و اعلام موضع کردند، کسانی که دائم دم از حقوق بشر می‏زنند، اوباشانی را که در خیابانها اغتشاش کردند به عنوان ملت ایران و نیروهای اصلاح‏طلب معرفی کردند که معلوم می‏شود منظور آنها از اصلاح چیست.

حضرت آیت‏اللَّه خامنه‏ای با اشاره به این که دستگاههای خارجی اگر یکی دو روز حرف نمی‏زدند، دچار این شرمندگی نمی‏شدند، فرمودند: اغلب دستگاههای خارجی حرف زدند، اغلب مراکز خصومت با نظام اسلامی همه یک چیزی از دهانشان پرید و حتی آن آقای آمریکایی هم که گفت می‏خواهم حرفی نزنم که به ضرر نیروهای مخالف نظام تمام شود، نتوانست خودش را نگه دارد و حرف زده و بالاخره دفاع خود را از نیروهای اغتشاشگر نشان داد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی دیگری از سخنان خود خطاب به ملت ایران فرمودند: عزیزان من!ای نمودار عظمت و قدرت اسلام در این روزگار!ای جوانان!ای دلهای مؤمن! وای روحهای گرم! دست خدا را در این حادثه ببینید، خطاست اگر کسی گمان کند که حضور قدرتمندانه ملت ایران و نیروهای مؤمن به خاطر حرف این و آن است. این همان اراده و دست قدرت و عظمتی است که 20 سال است علی‏رغم همه دشمنیها، انقلاب، ملت و نظام را به پیش برده است و باز هم پیش خواهد برد و از این ملت دفاع می‏کند و دشمنان را سرکوب خواهد کرد.

حضرت آیت‏اللَّه خامنه‏ای افزودند: من و شما باید از این حوادث درس بگیریم، هر ملتی که از حوادث درس گرفت پیروز و موفق خواهد شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به رویدادهای اخیر، از دشمنان انقلاب اسلامی خواستند که از این رویدادها درس بگیرند و با پرهیز از درافتادن با اسلام و نظام متکی به توده‏های میلیونی، مشت به سندان نکوبند.

حضرت آیت‏اللَّه خامنه‏ای در همین ارتباط به مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی نیز توصیه کردند که دشمنان خود را بشناسند و بدانند که ایمان، وحدت و هوشیاری، سلاح اصلی، فائق و برتر آنهاست.

مقام معظم رهبری تأکید فرمودند: اگر ایمان و وحدت حفظ شود، هیچ دشمنی نمی‏تواند به کشور و نظام آسیب برساند.

امام جمعه تهران در ادامه این بحث، با تأکید بر ضرورت تلاش مضاعف مسؤولان برای رفع نیازهای مردم فرمودند: انسان برای خدمت به این مردم ارزشمند و بسیار شریف باید از تمام هستی خود مایه بگذارد و مسؤولان نظام نیز باید قدر این ملت را بدانند و رفع مشکلات آنان را هدف حقیقی و دائمی خود قرار دهند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به مسؤولان کشور تصریح کردند: مسؤولان عزیز در دولت، مجلس، قوه قضاییه و نیروهای مسلح، هر چه می‏توانید به این مردم خدمت کنید و بدانید نظامی اسلامی ما با اتکا به این مردم از هر کوهی استوارتر و محکم‏تر است.

حضرت آیت‏الله خامنه‏ای اظهار داشتند: دانشجویان نیز باید از حوادث اخیر درس بگیرند چرا که دشمن اکنون به صورت عملی می‏خواهد با عنصر دانشجو بازی کند.

مقام معظم رهبری، هوشیاری، ایمان، آگاهی و دقت نظر دانشجویان را به عنوان عامل مهمی برای ناکام گذاشتن دشمن برشمردند و خطاب به دانشگاهیان کشور فرمودند: آگاه و هشیار باشید نسل قبل از شما توانستند این کشور را از چنگ غارتگران خارجی و عمدتا آمریکایی خارج کنند، دشمنان اکنون پنجه می‏کشند و تلاش می‏کنند تا بلکه بتوانند موقعیت گذشته خود را بازیابند و این شما هستید که باید خود را مجهز کنید و کشور را نگه دارید و اجازه ندهید منابع عظیم این کشور قدرتمند در چنین منطقه حساسی به دست دشمن بیافتد.

امام جمعه تهران در ادامه به بیان نقش خطوط سیاسی و جایگاه آنان در شرایط کنونی کشور پرداختند و خطاب به آنان گفتند: برای من مغزها و دلها و عملها اهمیت دارد، هر کسی به اسلام، ارزشها، امام، مصالح ملی و سرنوشت این کشور بیشتر علاقه نشان دهد او برای من عزیزتر است حال به هر خطی و جماعت و جریان سیاسی که تعلق داشته باشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به جریانهای سیاسی تصریح کردند: ملت از شما می‏خواهد که خودتان را با این معیارها تطبیق دهید. ملت اسلام، حاکمیت و اقتدار اسلامی خود را می‏خواهد . به دشمن اعتماد نکنید این بد حالتی است که انسان ببیند در داخل کشور خطوط سیاسی با یکدیگر خصمانه رفتار کنند در حالی که مرزهای خود را به روی دشمن گشوده‏اند . این را من، ملت و به جرات می‏توانم بگویم خدا نمی‏پسندیم.

حضرت آیت‏الله خامنه‏ای ضمن فراخوانی جریانهای سیاسی به همدلی و همکاری با یکدیگر، فرمودند: جریانهای سیاسی خودی دلشان برای اسلام و انقلاب می‏تپد، به امام ارادت دارند، برای مردم بصورت حقیقی و نه ادعایی احترام قائل هستند اما غیر خودی، جریانی است که دستورش را از بیگانه می‏گیرد و دلش برای بیگانه و برگشتن آمریکا می‏تپد و خدا کند چنین افرادی نداشته باشیم اما در عین حال دستگاههای مسؤول و امنیتی کشور از جمله وزارتخانه‏های اطلاعات و کشور، نیروهای انتظامی، سپاه و بسیج باید مراقب باشند.

امام جمعه تهران توجه مطبوعات کشور را به ضرورت پرهیز از تکرار حرف و خواست دشمن جلب کردند و فرمودند: هیچکس با مطبوعات آزاد مخالفتی ندارد.

فلسفه این انقلاب آزادی بیان و فکر است اما نباید این آزادی بگونه‏ای باشد که عده‏ای حرف، خواست، تحلیل و جهتگیری دشمن را بر همه حرفهای دیگر مقدم کنند و آن را اصل و ملاک قرار دهند زیرا کسی که با دشمن دوست شد، دیگر نمی‏توان به او اعتماد کرد.

مقام معظم رهبری، گروهها و جریانهای سیاسی را به پرهیز از بدبینی، تهمت و اهانت به یکدیگر سفارش کردند و فرمودند: دشمن روی جنگ جناحها با یکدیگر محاسبه می‏کند بنا بر این جناحهای سیاسی نباید رقابت در چارچوب اختلاف سیاسی و اقتصادی را به خصومت، دشمنی و کینه‏ورزی در مقابل هم تبدیل کنند.