• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1369/07/07

انتصاب حجت‌ا‌لاسلام ابوترابی به نمایندگی ولی فقیه در امور آزادگان

اولین گروه آزادگان در روز 26 مردادماه سال 1369 که با شادی و جشن گسترده‌ای در سراسر کشور همراه بود، به کشور بازگشتند. ضرورت رسیدگی به امور این قهرمانان ملی که ایثارگرانه سال‌های طولانی عمر خود را در زندان‌های رژیم بعث عراق گذرانده بودند، رهبر انقلاب را بر آن داشت تا در تاریخ 7 مهر 1369 طی حکمی حجت‌الاسلام سید علی اکبر ابوترابی، روحانی آزاده­‌ای که ده سال در اسارت رژیم عراق به سر برده و علاوه بر اینکه از نزدیک با مصائب آزادگان آشنا بود، از مقبولیت بالایی نیز در میان آنها برخوردار بود را به سمت نماینده خود در امور آزادگان منصوب فرمایند.
در قسمتی از این حکم آمده است: «اینجانب با توجه به خدمت جناب‌عالی در دوران ده ساله اسارت و آشنایی با مسائل آزدگان عزیز، شما را به نمایندگی خود در امور آزادگان منصوب می­کنم؛ تا با ایجاد رابطه مستمر و منضبط با آزادگان سرافراز، به تأمین نیازهای معنوی و فکری و حفظ روحیه انقلابی آنان بپردازید... انشاءالله آزادگان عزیز ـ که حقاً ذخائر این ملت­ند ـ بتوانند مسئولیت شرکت در بازسازی کشور و همکاری در پیشبرد جامعه انقلابی ما به سمت اهداف الهی و انقلابی را نیز به بهترین وجه به انجام برسانند.»[1]
گفتنی است حجت‌الاسلام ابوترابی در سال 1318 هجری شمسی در شهر مقدس قم متولد شد. ایشان تحصیلات ابتدایی تا پایان دوره دبیرستان را با موفقیت سپری کرد و در سال 1336 موفق به اخذ دیپلم ریاضی شد. سپس شروع به مطالعه­‌ی دروس حوزوی در مشهد نمود و از اساتید بزرگی چون ادیب نیشابوری و مرحوم آیت‌الله شیخ مجتبی قزوینی بهره برد.
وی پس از آزادی، علاوه بر مسئولیت رسیدگی به امور آزادگان، نمایندگی مردم تهران در دوره­ های چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی را هم در کارنامه داشت.
حجت‌الاسلام ابوترابی، در تاریخ 12 خرداد 79 بر اثر سانحه­‌ی رانندگی در جاده­‌ی سبزوار – نیشابور، جان به جان آفرین تسلیم کرد.[2]                                                 

 --------------------------------------------------------------------------------

[1] - حکم انتصاب حجت‌الاسلام سیّد علی‌ اکبر ابوترابی به سمت نمایندگی ولیّ‌فقیه در امور آزادگان‌

[2] - روزنامه­ ی کیهان، 12 خرداد 79