• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1376/02/06

دیدار مسئولان و کارگزاران نظام با رهبر انقلاب به مناسبت عید غدیر

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام با ایشان که به مناسبت عید سعید غدیر انجام شد، طی سخنانی از مسأله ولایت در اسلام و الهی بودن اداره امور بشر، به عنوان مضمون حقیقی غدیر یاد کردند و ارتباط، اتصال و پیوستگی جدایی ناپذیر والی با مردم را از ویژگیهای بارز حکومت ولایی دانستند.

مقام معظم رهبری عید سعید غدیر را به ملت بزرگ ایران و حق‌طلبان جهان تبریک گفتند و فرمودند: دستور خداوند متعال به نبی مکرم اسلام (ص) برای منصوب کردن شخصیت والا و منحصر به فردی مانند امیرالمؤمنین علی (ع) به ولایت امور مسلمین، درس مهم و بزرگی است و یکی از ابعاد با عظمت آن، الهی بودن اداره امور بشر است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضمن تبیین معنا و مفهوم کلمه ولایت فرمودند: فلسفه سیاسی اسلام در مسأله حکومت، مبتنی بر ارتباط و پیوند مستحکم میان زمامداران و مردم است، بنا بر این هر حکومتی که چنین ارتباطی با مردم نداشته باشد، معنای آن ولایت نیست و کسانی که با کودتا و یا جانشینی نسبی، منهای فضایل و معیارهای حقیقی مطرح شده در اسلام، به قدرت برسند، حکومت آنها مفهوم ولایت را ندارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی برخورداری از معیارهای اسلامی و ارتباط صمیمانه و محبت آمیز حاکم با مردم را لازمه ولایت اسلامی دانستند و فرمودند: در نظام سیاسی اسلام، رعایت شخصیت، خواست و مصلحت مردم به عنوان یک اصل مورد تأکید قرار گرفته است و ولایت الهی با چنین حضوری از مردم، معنا پیدا میکند. بنا بر این امیرالمؤمنین علی (ع) که مظهر ولایت اسلامی است و به عنوان مصداق کامل ولی الهی برای مردم مشخص شده است در هیچ برهه‌ای از حیات با برکت خود، از ارتباط، اتصال و انسجام با مردم، منقطع نبوده است.

مقام معظم رهبری قدرت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را منبعث از ارتباط ولایتی نظام با مردم توصیف کردند و فرمودند: زمامداران امور کشور به معنای کامل کلمه با مردم مرتبط و متصل هستند و مردم، عواطف خود را به مسئولان نظام اسلامی پیوند زده‌اند و به آنها محبت میورزند. از سوی دیگر مسئولان نیز از لحاظ فکری مرتبط با مردم هستند و مظهر رسمی و کامل تفکر ملت ایران محسوب میشوند. بنا بر این نظام سیاسی جمهوری اسلامی قدرت خود را از پیوستگی جدایی ناپذیر مسئولان با مردم به دست میآورد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از ارتباط با مردم به عنوان پشتوانه قدرت حقیقی نظام اسلامی در مواجهه با تهدیدهای خارجی یاد کردند و فرمودند: نظام سیاسی اسلام در ایران، آنچنان مستحکم و نیرومند است که قویترین نظامهای جهان، به هنگام مواجه شدن با آن، قدرت این نظام را احساس و به آن اعتراف میکنند. در قضایای اخیر که آمریکاییها و صهیونیستها با تمامی امکانات خود به میدان آمدند و سعی کردند اروپا را در مقابل ایران اسلامی قرار دهند، دنیا شاهد بود که این نظام و مسئولان آن و آحاد مردم همانند کوه، استوار ایستادند و کمترین تزلزلی در ایران اسلامی ایجاد نشد، اما طرف مقابل در برابر این همه استحکام و بیاعتنایی جمهوری اسلامی ایران نسبت به تهدیدها، احساس ناتوانی و درماندگی کرده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی ایران را نظام ولایت و پیوستگی متقابل مردم و مسئولان دانستند و خطاب به مسئولان کشور فرمودند: اعتماد، اطمینان، پیوستگی و محبت مردم، یک امر دوجانبه است و باید از طرف مسئولان در همه سطوح به مردم پاسخ داده شود. مردم میخواهند این احساس را داشته باشند که مسئولان در سطوح مختلف نسبت به موجودی کشور امانتدار هستند و اینجانب جداً از تمامی مسئولان میخواهم که مراقب روحیه امانتداری خود نسبت بیت‌المال و آنچه که از مردم و ثروتهای عمومی در اختیار دارند، باشند.

مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنانشان از انتخابات ریاست جمهوری به عنوان یک آزمایش بزرگ برای ملت ایران یاد کردند و فرمودند: کسانی که در میدان ریاست جمهوری وارد شده‌اند، عموما مورد اعتماد هستند و به صدق و صفای آنها اطمینان داریم، بنا بر این انتظار میرود که هزینه تبلیغات آنان، بیش از حد متعارف و اسراف گونه نباشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تحکیم پیوند، ارتباط و علقه مسؤولان کشور با مردم را لازمه تحقق ولایت به معنای حقیقی کلمه دانستند و در پایان سخنانشان فرمودند: در سایه چنین پیوند و ارتباطی با مردم، تمامی سلاحهای دشمن در برابر نظام قرانی و الهی جمهوری اسلامی، کند خواهد شد و مردم راهی را که آگاهانه انتخاب کرده‌اند، با اراده و همت خود طی خواهند کرد و به فضل پروردگار، نظام مقدس جمهوری اسلامی این امکان را پیدا خواهد کرد که پایه‌های تمدن اسلامی را در این کشور و در تمامی جوامع اسلامی، مستحکم کند.

بر پایه همین گزارش، پیش از بیانات مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری در سخنان کوتاهی، ضمن تبریک عید سعید غدیر به رهبر معظم انقلاب اسلامی از عید غدیر به عنوان یک روز تاریخی و تاریخ‌ساز برای جامعه بشری یاد کرد و آن را بهترین و مهمترین هدیه خداوند متعال به بشریت دانست.