• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1375/09/05

دیدار اقشار مختلف مردم و کارگزاران نظام با رهبر انقلاب

در خجسته سالروز میلاد پربرکت مولی الموحدین علی بن ابی طالب(ع) امروز هزاران تن از اقشار مختلف مردم و نیز مسؤولان و کارگزاران برخی از دستگاهها در حسینیه امام خمینی (رض) با حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

در این دیدار مقام معظم رهبری طی سخنانی ولادت مبارک امیر مؤمنان علی (ع) را به عنوان روز پرفیض تاریخ اسلام به مسلمانان، مستضعفان و حق‌‌طلبان جهان بخصوص ملت حق‌‌طلب و خداجوی ایران تبریک گفتند و از علی بن ابی طالب (ع)، به عنوان محبوب‌‌ترین شخصیت عادل و برجسته در میان ملتها و پیروان ادیان مختلف تکریم و تمجید کردند.

حضرت‌‌آیت الله خامنه‌‌ای از عدل اجتماعی و زهد نسبت به دنیا به عنوان بارزترین خصوصیات دوران حکومت امیرالمؤمنین علی(ع) یاد کردند و فرمودند: عدالت اجتماعی به مفهوم آن است که نظر و نگاه دستگاه قدرت و حکومت باید نسبت به آحاد مردم در برابر قانون، امتیازات و برخوردها و رفتارها یکسان باشد و آحاد مردم از امتیازات و خیرات نظام اسلامی به صورتی عادلانه بهره‌‌مند شوند و هیچکس بدون دلیل امتیاز ویژه‌‌ای نداشته باشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی اجرای عدل علی(ع) را به قدر ممکن و توان و طاقت ملت مؤمن ایران ضروری خواندند و فرمودند: اجرای عدالت باید به صورت یک فرهنگ در آید و مردم معنای عدالت را بفهمند و ضرورت اجرای آن را درک کنند و در این صورت است که اجرای عدالت قابل تحمل خواهد بود. برای اجرای عدالت باید قدرت تحلیل و فهم و درک مردم از مسائل سیاسی جامعه افزایش یابد تا صاحبان نفوذ نتوانند روی ذهنهای مردم اثر بگذارند.

مقام معظم رهبری زهد علی بن ابی طالب (ع) را برجسته‌‌ترین فراز نهج‌‌البلاغه و علاج بیماریهای اساسی جامعه اسلامی توصیف کردند و فرمودند: امیرالمؤمنین علی(ع) به کسانی که براثر فتوحات دنیای اسلام و در سالهای گسترش امپراطوری و قدرت بین‌‌المللی اسلام متمکن، ثروتمند و برخوردار از امتیازات شده بودند همواره هشدار می‌‌داد که مجذوب لذتها و زیباییهای دنیا نشوند. واجب‌‌ترین زهدها، پرهیز از حرام، پارسایی و حفظ پاکدامنی است و در این ارتباط کسانی که مسؤولیتی دارند و می‌‌توانند از زیباییها، لذات، تجملات، تنعمات و گسترش روزافزون زندگی بهره‌‌مند شوند، بیش از دیگران مخاطب سخنان و هشدارهای علی بن ابی طالب (ع) هستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌‌ای اهمیت زهد از لذات حلال را به دارندگان مسؤولیتهای دولتی خاطرنشان کردند و فرمودند: جامعه اسلامی ایران که با انبوهی از خطرات و دشمنیها روبروست باید زهد امیرالمؤمنین علی(ع) را مورد توجه دقیق قرار دهد و آن را به صورت یک فرهنگ در آورد و همه آن را بدانند، بگویند و بخواهند و در این صورت است که اعمال چنین عدل و زهدی نظام اسلامی را نه تنها به خطر نمی‌‌اندازد، بلکه آن را قوی‌‌تر و آسیب ناپذیرتر هم می‌‌کند، زیرا انسانهایی که در برابر لذات و مطامع دنیا و شهوات زندگی از خود بیخود نمی‌‌شوند، در لحظه خطر در مقابل دشمنان می‌‌ایستند و جامعه، نظام و ملت خود را نجات می‌‌دهند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی عدل اجتماعی و زهد علی بن ابی طالب (ع) را دو مشعل فروزان در تاریخ بشر دانستند و فرمودند: امیرالمؤمنین علی(ع) این مشعل را برافروخته است تا همه تاریخ را روشن کند و کسانی که از این راه پرفروغ سرپیچی کنند، به ضلالت و خسران دچار خواهند شد، اما نام و یاد و درس علی(ع) در تاریخ جاودانه خواهد ماند.

مقام معظم رهبری دوران جوانی علی بن ابی طالب (ع) را برترین الگو برای جوانان در تمامی زمانها خواندند و با تأکید بر ابراز ارادت، شیفتگی و محبت متفکرین، شعرا، ادبا و هنرمندان بزرگ جهان نسبت به مقام والای مولای متقیان علی(ع) فرمودند: تعریفها و تمجیدهایی که محدثین فرق مختلف اسلامی از زبان پیامبر اسلام برای امیرالمؤمنین علی(ع) نقل کرده‌‌اند، برای هیچکس دیگر با این کمیت، کیفیت و محتوا نقل نشده است.

یکی از این تعریف و تمجیدها کافی است که یک انسان را مغرور و معجب به نفس خود کند و او را در انتخاب وظیفه به اشتباه بیندازد، اما این انسان بزرگ نشان داد که از همه عوامل گمراهی انسان، قوی‌‌تر و مقتدرتر است و همین اقتدار و قدرت است که نسلها، تاریخها، انسانها و اجتماعات بشری را در مقابل عظمت علی بن ابی طالب(ع) به خضوع و خشوع و ابراز ارادت وادار کرده است.

حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌ای تسلط کامل بر نفس را یکی از ویژگیهای شگفت‌‌آور مولای متقیان علی(ع) برشمردند و در پایان سخنانشان لازمه قرار گرفتن در جبهه آن حضرت را حرکت همسو و هم جهت با عدل اجتماعی و زهد امیر مؤمنان (ع) نسبت به دنیا دانستند.