• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1375/02/26

دیدار جمعی از روحانیون و طلاب مبلغ با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از علما، روحانیون و طلاب مبلغ با ایشان طی سخنانی بر وجود عوامل لازم برای رشد مادی و معنوی انسان در دین مقدس اسلام و بخصوص در مجموعه فکری و عقیدتی شیعه تأکید کردند و از حادثه عاشورا به عنوان یکی از عوامل بقاء و حیات تفکر اسلامی نام بردند.

مقام معظم رهبری در این دیدار که در آستانه فرارسیدن ماه محرم انجام شد به برکات عاشورا و سرچشمه پربرکت فیوضات اباعبدالله الحسین (ع) اشاره کردند و فرمودند: روحانیون، علمای اعلام، مبلغین و وعاظ باید در جهت اعلای کلمه،حسینی و بازسازی این راه پربرکت تلاش کنند و آنچنان که شایسته محرم است ابتکارها، نوآوریها و تلاشهای مخلصانه خود را همراه با کارهای فکری و علمی ارزشمند در این راه انجام دهند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تفکر و فرهنگ سرمایه‌داری غرب و آزادی فردی و لیبرالی رایج در غرب را نمونه واضحی از یک تمدن و عقیده ناقص دانستند و فرمودند: فرهنگ سرمایه‌داری و لیبرالیسم غربی که به آن ایدئولوژی غرب گفته میشود از یکسو مردم را به کار، تلاش، وقت‌شناسی و رعایت دقایق و ذره‌های سرمایه انسانی، شکوفایی استعدادها و ابتکار و سازندگی فرامیخواند تا جامعه‌ای ثروتمند، پیشرفته و برخوردار از علم و تکنولوژی را به وجود آورد اما از سوی دیگر و همزمان با آن، فقر و بیچارگی بسیاری از انسانها و مرگ براثر گرسنگی و ظلم و فساد فراگیر را به ارمغان میآورد که زیانهای ناشی از این وضعیت گاهی از منافع آن بیشتر است. بنا بر این فرهنگ و ایدئولوژی غرب از عوامل حفظ و رشد حقیقی انسان برخوردار نیست.

رهبر معظم انقلاب اسلامی اغلب مکاتب بشری از جمله مکتب سرمایه‌داری غرب را ناقص و برای رشد و تعالی انسان زیان‌آور توصیف کردند و فرمودند: هنر یک مکتب و مجموعه‌ای از تفکرات در این است که عوامل لازم برای تأمین حیات مادی و معنوی انسان در آن جمع شده باشد و این همان خصوصیتی است که در دین مبین اسلام وجود دارد. اسلام انسان را به کشف منابع طبیعی، ساختن دنیا، به دست گرفتن ابزار مادی، شناخت طبیعت و ماده و مجهز شدن به علم سفارش میکند اما همزمان با آن بر تحکیم پیوند با خدا و سازندگی معنوی اصرار میورزد و معنا و مفهوم حیات روحی و قلبی و معنوی انسان را تنها در ارتباط با خدا میداند.

مقام معظم رهبری با بیان عوامل بقاء و حیات در اسلام فرمودند: کسی که در اسلام اهل سازندگی مادی است "ازهد خلق الله" نیز محسوب میشود. امیر مؤمنان حضرت علی بن ابی طالب (ع) چاه ابی را که خود حفر کرده بود در راه خدا به فقرا انفاق کرد زیرا او باانفاق‌ترین و سازنده‌ترین انسانها بود. اسلام رشد مادی و معنوی انسان را مورد توجه قرار داده است و تمامی عوامل بقاء و حیات را میتوان در اسلام مشاهده کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر لزوم حرکت جامعه اسلامی به سوی رشد و تعالی هر چه بیشتر فرمودند: امر به معروف و نهی از منکر یکی از عوامل بقاء است که مانع از رشد فساد در سطح جامعه میشود. جامعه اسلامی باید به حدی برسد که با امر به معروف و نهی از منکر و دعوت به خیر مانع بروز هرگونه فسادی بشود و در این صورت دشمنان اسلام با استفاده از هرگونه ابزار فساد و حتی از طریق ماهواره نخواهند توانست کمترین تأثیری بر مردم و حتی جوانان و نوجوانان بگذارند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی جامعه اسلامی را یک بنای مستحکم و جامعه‌ای ماندگار خواندند و فرمودند: راهی که نظام اسلامی در پیش گرفته است یک راه مبارک است که در آن همه امکانات برای بقاء بوسیله حکمت پروردگار فراهم شده است.این راه شکست ناپذیری است که در آن "جهاد" برای دفع دشمن و "رحما بینهم" برای قابل زیست کردن محیط زندگی وجود دارد و راهی است که مبارزه با اسرائیل و آمریکا و تحکیم ارتباطات مناسب و دوستانه با کشورها و ملتهای دنیا را دنبال میکند.

مقام معظم رهبری نظام اسلامی را متضمن حفظ ارزشها دانستند و فرمودند: ایران اسلامی هم دنیا و آخرت و هم حفظ ارزشها را توأم با دقت و وسواس دارد و علاوه بر پیگیری سازندگی، با اتکا بر دستهای توانا برای کشف بواطن این طبیعت تلاش میکند. اینجا هم عواطف و احساسات مردم را دارد و هم از کمک الهی نیز برخوردار است، بنا بر این هر کس با آن زورآزمایی کند، تنها خود را زخمی خواهد کرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به پیشرفتهای ایران اسلامی در سیاست بین‌المللی و عرصه سازندگی اشاره کردند و فرمودند: موفقیتهای بزرگ ملت ایران در عرصه سازندگی در شرایطی به دست آمده است که آمریکا و متحدین او با نظام اسلامی دشمن بوده‌اند. خط آهن مشهد - سرخس نیز یکی از مجموعه کارهای بزرگی است که در عین دشمنی آمریکا با ملت ایران انجام شد و این همه پیشرفت، درس عبرتی است برای کسانی که تصور میکنند بدون تکیه بر آمریکا نمیتوان هیچ کاری را به انجام رساند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ارتباط با آمریکا را فاقد هرگونه سودی برای ملت ایران دانستند و در پایان سخنانشان فرمودند: پیشرفتهای عظیم به دست آمده در سایه جدایی و دوری از قدرتهای استکباری و به دست توانای نیروهای مؤمن، مخلص و حزب الهی و مهندسین و مدیران معتقد به انقلاب ممکن شده است.

بنا بر این روحانیون و مبلغین باید در ماه محرم ابعاد مختلف پیشرفتها و موفقیتهای ملت ایران را تبیین کنند و به مردم تفهیم نمایند که دنیا و آخرت آنها تنها در سایه دین الهی تأمین میشود.

بر پایه همین گزارش در این دیدار:

مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی - مبلغین مرکز مدیریت حوزه علمیه - دفتر تبلیغات اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی و جامعه الزهرا قم و گروهی از ائمه جماعات قم - ائمه جماعات مساجد استان تهران - مبلغین اعزامی از سازمان اوقاف و امور خیریه به مناطق مرزی و محروم کشور - اعضاء جامعه روحانیت مبارز و مجمع روحانیون مبارز تهران - جامعه وعاظ تهران - جمعی از روحانیون نیروهای مسلح جمهوری اسلامی - جمعی از روحانیون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها - جمعی از روحانیون و طلاب مبلغ حوزه‌ها و مدارس علمیه شهرهای تهران، شمیرانات، اراک، خوانسار، خمینی شهر، بناب، بابل و پاکدشت ورامین حضور داشتند.