• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1375/02/13

دیدار جمعی از اعضای جامعه مطبوعاتی با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار جامعه مطبوعاتی با ایشان، افزایش آگاهی و معرفت عمومی مردم را لازمه پیشرفت و تداوم نظام اسلامی خواندند و نقش مطبوعات را در این زمینه حقیقی، مؤثر و سازنده برشمردند.

مقام معظم رهبری دیدار با اصحاب قلم و اهل معرفت و فرهنگ را شیرین و آرامش بخش توصیف کردند و با اشاره به تأثیر و نفوذ برجسته مطبوعات بویژه در میان قشرهای برگزیده جامعه، به تبیین جایگاه مهم و ارزشمند آنها در نظام اسلامی پرداختند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این زمینه فرمودند: مطبوعات برای جمهوری اسلامی ایران مسأله‌ای تجملاتی و تشریفاتی نیست بلکه مسأله‌ای اساسی است زیرا این نظام بر خلاف نظامهای دیکتاتوری و سرمایه‌داری، نظامی مردمی است و در چنین نظامی، آگاهی و معرفت مثل آب و هوا برای جامعه ضروری است. مردم در نظام اسلامی باید سرشار از معلومات و معرفت لازم و اهل تحلیل قوی باشند و در تحقق این هدف مهم، رسالت مطبوعات سالم با سلیقه‌ها و روشهای متفاوت، اساسی و اجتناب‌ناپذیر است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نقش دولت و جامعه مطبوعاتی را در این زمینه مورد توجه قرار دادند و با اشاره به لزوم حمایتهای مادی و معنوی دولت از مطبوعات افزودند: دست‌اندرکاران مطبوعات نیز برای دستیابی به این اهداف، به طور جدی بیندیشند و برنامه‌ریزی کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تاریخچه، مطبوعات در کشور افزودند: بر خلاف جریان روشنفکری که به طور کلی در ایران بیمار متولد شد، مطبوعات در آغاز ظهور خود سالم پدید آمد و آثار مثبتی برجای گذاشت.

مقام معظم رهبری در نقد وضع فعلی جامعه مطبوعاتی تصریح کردند: مطبوعات با توجه به فرهنگ پربار ملی و مجموعه‌غنی ادبیات و شعر و نثر، مطبوعات با توجه به تاریخچه خود در حد مطلوب پیش نرفته‌اند. انتظار آن است که تعمیق و افزایش کیفیت مطبوعات در زمینه‌های فرهنگی، ادبی، هنری، سیاسی، اجتماعی، ارائه تحلیلهای عمیق و قوی، نشر فرهنگ عمومی و دانش، پاسداری از زبان فارسی، تقلید نکردن از روشهای نادرست غربی، زیبایی در سخن، لطافت در بیان، متجلی ساختن ذوق نویسندگی، استفاده هنرمندانه از عکس، کاریکاتور و دیگر روشهای مطبوعاتی تلاش بیشتری صورت گیرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به وجود مطبوعات متعهد در کشور افزودند: وجود سلیقه‌ها و نگرشهای خاص و انتقاد و اعتراض معقول به دستگاهها و ادارات و وزارتخانه‌ها با تحقق وظایف و رسالت خطیر مطبوعات منافاتی ندارد اما مطبوعات باید از برخورد با یکدیگر که فضا را متشنج میکند، خودداری کنند.

مقام معظم رهبری افزودند: ملت بزرگ ایران در طول قرنها بر مشکلات گوناگون فائق آمده و افق تیره و مه‌آلود ندارد امروز آمریکا و اسرائیل در حال توطئه علیه ایران اسلامی هستند اما این برای نظام مردمی ما اهمیتی ندارد و مردم ما افق ایران اسلامی را روشن میبینند و مطبوعات نیز میتوانند با حفظ سلیقه و علاقه خاص خود بدون متشنج کردن فضای مطبوعاتی به نشر فرهنگ و دانش عمومی بپردازند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به قدرت مقابله ملت رشید ایران با مشکلات بزرگی که در طول قرنهای اخیر در کشور پدید آمده، افزودند: افق آینده کشور امید بخش و پرفروغ است و نباید با روشهایی از جمله زیر سؤال بردن اساس انقلاب اسلامی و اصول آن و نیز با چاپ مطالب خاص این واقعیت یعنی آینده پرفروغ را در دلهای مردم کمرنگ یا متزلزل کرد.

مقام معظم رهبری با اشاره به برخی مطبوعات که تنها به فعالیتهای تخصصی علمی و فرهنگی میپردازند تصریح کردند: آن دسته از مطبوعات که واقعا و حقیقتا برای ترویج فرهنگ و ادبیات و زبان فارسی و تعمیق سواد عمومی فعالیت میکنند باید مورد حمایت نیز قرار گیرند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به برخی مطبوعات که تضعیف و ضربه زدن به نظام اسلامی را دنبال میکنند، تصریح کردند در جمهوری اسلامی وجود اندیشه‌ها و آراء گوناگون آزاد است و اصولا در این نظام بحث برخورد با اندیشه‌ها، وجود خارجی ندارد اما عناد و غرض‌ورزی با طرح آراء و نظریات متفاوت است. در مطبوعاتی که از فضای آزاد جمهوری اسلامی سوء استفاده میکنند افرادی وجود دارند که کاملا غیر قابل اعتمادند، آنها نه تنها در مقابل اختناق سیاه پهلوی دم نمیزدند، بلکه با رژیم ستمشاهی به انحاء مختلف همکاری میکردند، اما در دوران جمهوری اسلامی با وجود آن که هر چه بخواهند میگویند و مینویسند، در قالب شعر و نثر و گزارش و قصه از نبودن آزادی فریاد سر میدهند و در تأثیرپذیری آشکار از بیگانگان و هماهنگ با تبلیغات سوء دشمنان این ملت و این کشور، انواع تهمتها را به دولت و مسؤولان نظام میزنند. رهبر معظم انقلاب اسلامی افزودند مایه تأسف است که اینگونه افراد از کشور و میهن خود و فرهنگ ملی و برخی سنتهای تاریخی نیز اعراض میکنند و حتی تنگ‌نظرانه درباره بزرگترین ارزش دوران حیات اجتماعی خود یعنی جنگ تحمیلی و دفاع عظیم و پرشکوه 8ساله ملت ایران در برابر دشمن منفیبافی میکنند و در مورد جوانان فداکار و مدافعان سلحشور ایران بیانصافانه قلم میزنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به این که در همه کشورها و نظامهای جهان، مواردی وجود دارد که خط قرمز آنها میباشد، فرمودند: اصل انقلاب و نظام جمهوری اسلامی نیز خط قرمزی است که باید محترم شمرده شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با تشکر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره مطبوعات و تأکید بر لزوم کاملتر و عمیق‌تر شدن اینگونه برنامه‌ها، تشکل و اجتماع اهل قلم را خوب دانستند و فرمودند کسانی که برای مردم و فرهنگ این ملت دل میسوزانند و کار مطبوعاتی را با عشق و احساس وظیفه انجام میدهند خوبست اجتماع داشته باشند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از این موضوع حمایت کند.

در این دیدار که در پایان برگزاری سومین جشنواره مطبوعات انجام شد قبل از سخنان مقام معظم رهبری، آقای میرسلیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تلاش جامعه مطبوعاتی کشور برای پاسداری از ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی در زمینه چگونگی برپایی این جشنواره گزارشی بیان کرد.