• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1374/09/16

دیدار طلاب‌ و فضلای‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ پیش‌ از ظهر امروز در اجتماع‌ طلاب‌ و فضلای‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ با ایشان‌ که‌ در صحن‌ مدرسه‌ فیضیه‌ انجام‌ شد، طی‌ سخنانی‌ ضرورت‌ بهره‌ گرفتن‌ از مبانی‌ و یادگارهای‌ معنوی‌ حوزه‌ علمیه‌ و نیز برنامه‌ریزی‌ در جهت‌ استفاده‌ بهینه‌ از استعدادهای‌ حوزه‌ را مورد تأکید قرار دادند. حوزه‌ علمیه‌ مطلوب‌ و مقبول‌ اسلام‌ را حوزه‌ای‌ مستقل‌ از حکومت‌ اما پشتیبان‌ و یاری‌دهنده‌ نظام‌ اسلامی‌ دانستند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در این‌ اجتماع‌ که‌ با ابراز احساسات‌ شورانگیز طلاب‌ و فضلای‌ ایرانی‌ و غیر ایرانی‌ همراه‌ بود از طلاب‌ به‌ عنوان‌ مهمترین‌ و ارزشمندترین‌ عنصر حوزه‌ علمیه‌ نام‌ بردند و در بیان‌ اهمیت‌ بهره‌ گرفتن‌ طلاب‌ از فضای‌ معنوی‌ حوزه‌ علمیه‌ فرمودند: ارکان‌ معنوی‌ و روحی‌ فضای‌ حوزه‌ علمیه‌ را علما، بزرگان‌، زهاد و اهل‌ معرفت‌ و سلوک‌ تشکیل‌ می‌دهند و طلاب‌ حوزه‌ علمیه‌ برای‌ پیش‌ بردن‌ وظیفه‌ سنگینی‌ که‌ بر دوش‌ دارند، باید بنیه‌ معنوی‌ خود را به‌ حد اعلا تقویت‌ کنند و ارتباط و اتصال‌ خود را با حضرت‌ حق‌ تحکیم‌ بخشند و اینجانب‌ از بزرگان‌ حوزه‌ درخواست‌ می‌کنم‌ که‌ مسأله‌ درس‌ اخلاق‌ و تهذیب‌ نفس‌ طلاب‌ جوان‌ و روشن‌ ضمیر را جدی‌ بگیرند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ بر اهمیت‌ بهره‌ گرفتن‌ طلاب‌ از فرصتها برای‌ درس‌ خواندن‌ و آموختن‌ تأکید کردند و فرمودند: استعداد حوزه‌ها نباید هدر برود و برای‌ این‌ منظور نظام‌ آموزشی‌ حوزه‌ باید اصلاح‌ شود، فرصتهای‌ آموزشی‌ مناسب‌ برای‌ طلاب‌ فراهم‌ آید و از تعطیلات‌ حوزه‌ نیز کاسته‌ شود. همچنین‌ طلاب‌ باید از هر فرصتی‌ برای‌ آموختن‌ و درس‌ خواندن‌ استفاده‌ کنند، زیرا دنیا و جوامع‌ مسلمان‌ به‌ وجود آنها نیازمندند.

رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ با بیان‌ درخشش‌ معنویتها در جهان‌ امروز فرمودند: در آمریکا که‌ مرکز مدنیت‌ غرب‌ و نمایانگر اوج‌ مظاهر غربی‌ در زمینه‌ علم‌، ثروت‌، فساد، قدرت‌ نظامی‌ و اطلاعاتی‌ است‌ جمعیتی‌ قریب‌ به‌ دومیلیون‌ نفر از سیاهان‌ که‌ همه‌ مسلمان‌ نبودند، ناگهان‌ شعار الله‌ اکبر سردادند و این‌ پدیده‌ مهم‌ ایجاب‌ می‌کند که‌ مبلغین‌ اسلامی‌ باید انگیزه‌ آنان‌ را بر اساس‌ یک‌ فکر و منطق‌ اسلامی‌، ماندگار کنند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در بخش‌ دیگری‌ از سخنانشان‌ ارتباط مطلوب‌ حوزه‌های‌ علمیه‌ با حکومت‌ اسلامی‌ را تبیین‌ کردند و فرمودند: حوزه‌ علمیه‌ امروز باید مستقل‌ از حکومت‌ اما یاری‌دهنده‌ و پشتیبان‌ نظام‌ اسلامی‌ باشد و مقررات‌ اسلامی‌ را در اختیار آن‌ قرار دهد. دستگاه‌ قضایی‌، اجرایی‌ و مقننه‌، دانشگاهها، سربازخانه‌ها و کارخانه‌های‌ ایران‌ اسلامی‌، نیازمند حوزه‌ هستند و همه‌ جای‌ این‌ کشور که‌ اداره‌ آن‌ در حاکمیت‌ مقتدرانه‌ نظام‌ اسلامی‌ است‌ به‌ حوزه‌ و ثمرات‌ آن‌ احتیاج‌ دارند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با تأکید بر این‌ نکته‌ که‌ دنیا برای‌ حکومت‌ اسلامی‌ و مسؤولان‌ دولت‌ جمهوری‌ اسلامی‌ احترام‌ قائل‌ است‌ فرمودند: مسؤولان‌ دولت‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ در مجامع‌ جهانی‌ و نیز در مسائل‌ داخلی‌ باشجاعت‌ و تدبیر تصمیم‌گیری‌ می‌کنند و بر همین‌ اساس‌ روشنفکران‌، سیاستمداران‌، جوانان‌، دانشگاهیان‌ و طبقات‌ مختلف‌ مردم‌ در کشورهای‌ گوناگون‌ نظام‌ و دولت‌ کریمه‌ جمهوری‌ اسلامی‌ را عزیز می‌شمارند و با احترام‌ به‌ آن‌ می‌نگرند. امروز هر اقدامی‌ که‌ موجب‌ عزت‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ بشود در راه‌ اسلام‌ است‌ و کسانی‌ که‌ برای‌ عزت‌ اسلام‌ و مسؤولان‌ نظام‌ قدم‌ برمی‌دارند یک‌ حسنه‌ انجام‌ می‌دهند و برای‌ خدا کار می‌کنند.

رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ با تأکید بر این‌ که‌ کمک‌ و پشتیبانی‌ از دولت‌ در حوزه‌ علمیه‌ باید به‌ یک‌ فرهنگ‌ تبدیل‌ شود فرمودند: حوزه‌ علمیه‌ به‌ مانند گوهر گرانبهایی‌ است‌ که‌ باید به‌ قدر ارزش‌ وجودی‌ آن‌ مورد استفاده‌ بهینه‌ قرار گیرد و برای‌ این‌ منظور باید اصلاح‌ لازم‌ از درون‌ حوزه‌ آغاز شود و جهات‌ آموزشی‌ و محتوایی‌ کتب‌ درسی‌ آن‌ نیز مورد بازنگری‌ قرار گیرد همچنین‌ گسترش‌ تفکر حرکت‌ اصلاحی‌ در حوزه‌ سبب‌ نزدیک‌ شدن‌ آن‌ به‌ عمل‌ و تحقق‌ می‌شود.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در پایان‌ سخنانشان‌ ضرورت‌ توجه‌ هر چه‌ بیشتر به‌ طلاب‌ و فضلای‌ غیرایرانی‌ در حوزه‌ علمیه‌ قم‌ را یادآور شدند و اظهار امیدواری‌ کردند که‌ آنان‌ پس‌ از بازگشت‌ به‌ کشورشان‌ منشأ آثار مهمی‌ باشند.

بر پایه‌ همین‌ گزارش‌ پیش‌ از سخنان‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ استادی‌، مدیر حوزه‌ علمیه‌ قم‌ در سخنان‌ کوتاهی‌ حضور معظم‌له‌ را در میان‌ طلاب‌ و فضلای‌ حوزه‌ علمیه‌ گرامی‌ داشت‌ و آمادگی‌ حوزه‌، طلاب‌ و فضلا را برای‌ اجرا فرامین‌ رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ اعلام‌ کرد.