• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1388/02/26

نخبگان کرد باید برای ایجاد وحدت ملی، تولید تفکر و خرد کنند/ گفت وگو

فریدون صدیقی:
نخبگان کرد باید برای ایجاد وحدت ملی، تولید تفکر و خرد کنند       

فریدون صدیقی گفت: نخبگان کرد وظیفه دارند که تولید تفکر و خرد کنند و زمینه‌ها و بسترهایی را ایجاد کنند که به همگرایی و وحدت ملی زیر پرچم کشور بزرگی به نام ایران منتهی شود.

این روزنامه‌نگار و مدرس روزنامه‌نگاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع نخبگان استان کردستان گفت: علاوه بر نخبگان، دولت نیز باید با عنایت به فرمایشات ایشان گام‌های عملی برای رفع ذهنیت تبعیض میان قومیت‌ها بردارد و مفهوم وحدت اسلامی را عینیت ببخشد.

وی سفر مقام معظم رهبری به کردستان را باعث خیزش تازه‌ای در جنبه‌های مختلف این استان دانست و خاطرنشان کرد: هر سفری که موجبات عنایت و توجه بیشتر در رویه‌های فرهنگی و اقتصادی کشور را فراهم کند مغتنم است و البته این سفر که در رأس آن رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار دارند قطعاً آثار و برکات خاص خود را به همراه خواهد داشت.

دبیر تحریریه گروه نشریات همشهری محله، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با فرهنگی بودن استان کردستان، ضمن تشریح مولفه‌های فرهنگی این استان، گفت: این مولفه‌ها را باید در پایبندی بر عرف و سنت و نیز حفظ و استمرار عناصر فرهنگی مثل زبان، پوشش و لباس، موسیقی و عادات درون بخشی مثل دید و بازدیدها و ... به عنوان ویژگی‌های خاص فرهنگ کردی جستجو کرد.

این روزنامه‌نگار کرد نمود بارز حفظ فرهنگ کردی را در ادبیات این استان دانست و افزود: تجلی ادبیات ویژه کردستان را باید در شعرها و ترانه‌ها و تصنیف‌ها دید.

صدیقی بخشی از غنای فرهنگی کردستان را در عرفانی بودن شاخه‌های این فرهنگ دانست و با تأکید بر روی موسیقی کردی گفت: گروه کامکارها مشخصه بارز موسیقی کردی هستند چرا که این گروه با به کارگیری دف به عنوان یک ساز اصیل کردی، آن را در سطح کلی و فراملی مطرح کردند.

وی تصریح کرد: علیرغم توسعه همگونی‌های فرهنگی و یگانه‌سازی‌های فرهنگی که در دو ـ سه دهه اخیر به مدد تکنولوژی‌های نوین رسانه‌ای در جهان شکل گرفته و نتیجه‌اش نابود کردن خرده‌فرهنگ‌ها است، فرهنگ کردی هم‌چنان اصالت خود را حفظ کرده است.