• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1373/03/11

دیدار نمایندگان مجلس با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ صبح‌ امروز در دیدار رئیس‌، اعضای‌ هیأت‌ رئیسه‌، نمایندگان‌ و مسئولان‌ اداری‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ با ایشان‌ طی‌ سخنانی‌ مراتب‌ رضایت‌ و خشنودی‌ خود را از مدیریت‌، وضع‌ داخلی‌ و کیفیت‌ کار مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ ابراز کردند و از «احساس‌ مسئولیت‌»، «استقلال‌»، «شجاعت‌»، «فرزانگی‌» و بکار گرفتن‌ فکر، علم‌ و تخصص‌ به‌ عنوان‌ ویژگیهای‌ ضروری‌ نمایندگان‌ مردم‌، برای‌ قرار دادن‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ در جایگاه‌ حقیقی‌ خود نام‌ بردند.

در این‌ دیدار که‌ به‌ مناسبت‌ سالگرد تشکیل‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ انجام‌ شد مقام‌ معظم‌ رهبری‌ احساس‌ آرامش‌ و اطمینان‌ مردم‌ از مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ را از برکات‌ مجلس‌ چهارم‌ دانستند و فرمودند: یکسال‌ دیگر بر مجلس‌ پرافتخار اسلامی‌ گذشت‌ در حالی‌ که‌ حامل‌ سرافرازی‌ و افتخار بیشتر است‌. امروز مجلس‌ ما در دنیا نمونه‌ است‌ و نمایندگان‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ عموما از چهره‌های‌ پاک‌، منزه‌، مردمی‌، شجاع‌، اهل‌ تقوی‌، علم‌ و معرفت‌، اهل‌ تخصص‌ و مجاهدت‌ و برخوردار از زبانی‌ رسا، هستند و هیچ‌ نگرانی‌ و تشویشی‌ را در کسی‌ که‌ منصف‌ باشد ایجاد نمی‌کنند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در بخشی‌ از سخنانشان‌ به‌ بیان‌ نحوه‌ عملکرد چهار دوره‌ مجلس‌ شورای‌ ملی‌ در اول‌ مشروطیت‌ پرداختند و با عبرت‌آمیز خواندن‌ تاریخ‌ عملکرد آن‌ مجلس‌ فرمودند: طمع‌ در وابستگی‌ به‌ قدرت‌ حاکمه‌، رشوه‌خواری‌ و رسیدن‌ به‌ مقام‌ موجب‌ شد که‌ اکثر نمایندگان‌ مجلس‌ شورای‌ ملی‌ در دوره‌های‌ بعد بتدریج‌ احساس‌ مسئولیت‌، استقلال‌، شجاعت‌، آگاهی‌، معرفت‌ و فرزانگی‌ را فراموش‌ کنند و در مدت‌ 50 سال‌ با کوتاه‌ آمدن‌ در برابر تسلط قدرت‌های‌ بیگانه‌ای‌ چون‌ انگلیس‌ و آمریکا، کشور و ملت‌ ایران‌ را در حساسترین‌ مقاطع‌ تاریخ‌ جهان‌ عقب‌ نگه‌ دارند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ سپس‌ ضمن‌ تأکید بر لزوم‌ استمرار حرکت‌ صحیح‌ نمایندگان‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ در انجام‌ وظایف‌ خود فرمودند: مسئولیت‌ مجلس‌، آن‌ است‌ که‌ از خود منش‌ سالمی‌ را بنا نهد، تا در آینده‌ بتواند هر عضو نامناسب‌ و نامتناسبی‌ را، که‌ رفتاری‌ مغایر با این‌ منش‌ داشته‌ باشد از خود دور کند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ ضمن‌ تأکید برلزوم‌ استمرار هوشیاری‌ و بیداری‌ آحاد مردم‌ و مسئولان‌ نظام‌ فرمودند: امروز ملت‌، دولت‌، مجلس‌ و مسئولان‌ قضایی‌ کشور بیدار و هوشیارند. اما هوشیاری‌ امروز کافی‌ نیست‌ و برای‌ تداوم‌ خدمت‌ الهی‌ باید این‌ هوشیاری‌ استمرار یابد و مراکز مسئولیت‌ در نظام‌ اسلامی‌ نیز مراقب‌ باشند تا کوچکترین‌ اقدامی‌ را که‌ موجب‌ امیدواری‌ دشمن‌ شود انجام‌ ندهند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ ضرورت‌ برخورداری‌ دولت‌ از کمک‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ را خاطرنشان‌ کردند و فرمودند: دولت‌ و مجلس‌ باید دوش‌ به‌ دوش‌ یکدیگر کار کنند. کمک‌ نمایندگان‌ مردم‌ به‌ دولت‌ لازمه‌ پیشبرد امور است‌ زیرا بی‌توجهی‌ در هدایت‌ دولت‌ نتیجه‌ خوبی‌ را بدست‌ نخواهد داد. استقلال‌، شجاعت‌ و احساس‌ مسئولیت‌ نمایندگان‌ مجلس‌ باید همیشه‌ مورد توجه‌ باشد و این‌ مهم‌ بدان‌ معنا نیست‌ که‌ بین‌ دولت‌ و مجلس‌ تعارضی‌ پدید آید.

رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ با تأکید بر دشوار بودن‌ مسئله‌ اداره‌ امور کشور فرمودند: امروز مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ پشتیبان‌ دولت‌ است‌ و دولت‌ نیز در جهت‌ اجرای‌ قوانین‌ مصوب‌ مجلس‌ حرکت‌ می‌کند هر چند اداره‌ امور کشور کار دشواری‌ است‌ اما هیچکس‌ از اشتباهات‌ و خطاهایی‌ که‌ غالبا در رده‌های‌ دوم‌ و سوم‌ دولت‌ و کارگزاران‌ انجام‌ می‌شود نباید دفاع‌ کند. نمایندگان‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ باید از ابزارهای‌ قانونی‌ خود که‌ مهمترین‌ آن‌ قانونگذاری‌ است‌ برای‌ هدایت‌ صحیح‌ دولت‌ و جلوگیری‌ از اشتباهات‌ و خطاها، استفاده‌ کند و دولت‌ نیز مکلف‌ به‌ اطاعت‌ از آن‌ است‌.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ اهمیت‌، حساسیت‌ و دشواری‌های‌ دوران‌ سازندگی‌ را مورد تأکید قرار دادند و با بیان‌ جدی‌ بودن‌ تلاش‌های‌ خصمانه‌ی‌ دشمنان‌ خارجی‌ نظام‌ اسلامی‌ فرمودند: دشمنان‌ ما تلاش‌ گسترده‌ای‌ را بکار گرفته‌اند تا اجازه‌ ندهند جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ اهداف‌ تعیین‌ شده‌ خود را محقق‌ کند، لذا در چنین‌ شرایطی‌ مجلس‌ مؤمن‌، متعهد، آگاه‌، شجاع‌ و آشنای‌ به‌ وظایف‌ خود باید همدوش‌ دولت‌ توانا، مقتدر و مسلط بر اوضاع‌ کشور و رئیس‌ جمهور آزموده‌ شده‌ و حاضر در همه‌ میدانها با سرعت‌ و قدرت‌ امور کشور را به‌ پیش‌ ببرند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ ملت‌ ایران‌ را در آگاهی‌، بردباری‌، حکمت‌ و ژرف‌نگری‌، نمونه‌ و قابل‌ ستایش‌ دانستند و در پایان‌ سخنانشان‌ فرمودند: مردم‌ ایران‌ دشمن‌ را بخوبی‌ می‌شناسند و مسئولیتها و خدمات‌ عناصر خدمتگزار را نیز می‌فهمند و مشکلات‌ را تحمل‌ می‌کنند. بنابراین‌ با این‌ مردم‌، دولت‌ و مجلس‌ باید روز به‌ روز، کارها روانتر و بدون‌ اشکال‌ انجام‌ شود.

بنا براین‌ گزارش‌ پیش‌ از بیانات‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین‌ ناطق‌ نوری‌ رئیس‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ در سخنان‌ کوتاهی‌ به‌ بیان‌ فرازهائی‌ از عملکرد مجلس‌ چهارم‌ پرداخت‌ و گفت‌: طی‌ عملکرد دو ساله‌ مجلس‌ چهارم‌ بیشترین‌ و با اهمیت‌ترین‌ طرحها و لوایح‌ مورد بحث‌ و بررسی‌ و تصویب‌ قرار گرفته‌ است‌. و نمایندگان‌ مجلس‌ به‌ عنوان‌ بازو و کمک‌ و یا هدایت‌ دولت‌ وظایف‌ خود را انجام‌ داده‌اند.

آقای‌ ناطق‌نوری‌ به‌ تصویب‌ طرحهائی‌ در جهت‌ حمایت‌ از اقشار آسیب‌پذیر و محروم‌ جامعه‌ اشاره‌ کرد و عملکرد مجلس‌ در بعد نظارتی‌ و پرهیز از گرایش‌های‌ خطی‌ و جناحی‌، رسیدگی‌ به‌ شکایات‌ مختلف‌ در کمیسیون‌های‌ مربوطه‌ و نیز استفاده‌ از نظرات‌ کارشناسی‌ به‌ هنگام‌ تصویب‌ طرحها و لوایح‌ از رهگذر فعال‌ کردن‌ مرکز پژوهش‌های‌ مجلس‌ را یاد آور شد.