• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1388/02/23

کردستان؛ سرزمین رنگارنگ فرهنگ/ حاشیه

گفت‌وگو با عزیز‌الله حمید‌نژاد، کارگردان
کردستان؛ سرزمین رنگارنگ فرهنگ

 
نام عزیزالله حمیدنژاد با اشک سرما در آسمان سینمای ایران درخشان شد. او که  متولد 1338 گرمسار است و فعالیت هنری خود را از مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی آغاز کرده، «هور در آتش» اولین فیلم خود را در سال 1370 کارگردانی کرد که به گمان بسیاری از بهترین فیلم‌های حوزه دفاع مقدس است؛  وی پس از آن 6 فیلم دیگر نیز ساخت که بیشتر آنها در حوزه دفاع مقدس بوده‌اند.
حمیدنژاد سال‌های زیادی از عمر هنری خود را در کردستان گذرانده و از نزدیک با ویژگی‌های مردم کردستان آشناست و چند فیلم سینمایی مستند را نیز درباره کردستان ساخته است. فیلم سینمایی اشک سرما او که در کردستان ساخته شده، برنده بهترین فیلم به انتخاب هیئت اسلامی هنرمندان و نامزد دریافت بهترین جلوه‌های ویژه و بهترین بازیگر نقش اول زن در بیست و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد. حمیدنژاد شکوفه‌های سنگی را نیز یک‌سال پیش از اشک سرما در سال 81 در کردستان ساخته است.
هم‌زمان با سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به استان کردستان، با او که آشنای کردستان و فرهنگ این دیار است، گفت و گویی انجام داده‌ایم.

 

استعدادهای نهفته

کارگردان فیلم اشک سرما می‌گوید: همان‌طور که رهبری فرمودند، کردستان یک استان فرهنگی است و مردم کردستان نیز مردمی هستند که استعدادهای نهفته فراوانی در خود دارند و اگر شرایطی ایجاد شود که این استعدادها شکوفا شود، این بخش از کشور یکی از پربارترین مناطق به لحاظ علمی و فرهنگی خواهد شد. مردم کردستان اهل کتاب و موسیقی و تاریخ هستند و فرهنگ فولکلور خود را همان‌گونه که در پوشش لباس‌هایشان می‌بینیم تا به امروز حفظ کرده‌اند. ما در مناطق دیگر کشور، کمتر فرهنگی را می‌بینیم که این‌گونه حفظ شده باشد. این ویژگی مهمی برای یک قوم بزرگ است که به کشورش وفادار مانده است.

 

جلوه امنیتی جلوه

عزیز‌الله حمیدنژاد با اشاره به تلاش برخی افراد برای امنیتی جلوه دادن وضعیت استان کردستان در حرف‌ها و کارها و حتی فعالیت‌های هنری‌شان تاکید می‌کند که بعضی‌ها تلاش می‌کنند مناطقی را که فرهنگ محلی و بومی‌شان را حفظ کرده‌اند، امنیتی و حساس جلوه دهند، در صورتی که این‌گونه نیست. سال‌ها جوان‌های مناطق مختلف کشور به این استان آمدند و رفتند و در مراسم‌های مذهبی اینجا شرکت کردند و با شیوه خودشان در مساجد اینجا نماز خواندند و هیچ مشکلی پیش نیامد.
وی می‌افزاید: این گونه افراد عامدانه به دنبال این هستند که بین ملت شریف کردستان و میهن اسلامی تفرقه بیاندازند؛ مردم کردستان عقاید مذهبی خشک و متعصبانه‌ای ندارند و پذیرای همه مذاهب و فرقه‌های اسلامی هستند.

 

تنوع قومی

کارگردان فیلم شکوفه‌های سنگی، با اشاره به ویژگی‌های قومیتی کشور اظهار می‌دارد که فرهنگ قومی یک کشور یکی از ویژگی‌های فرهنگی هر کشوری است و تفاوت قومی باعث تنوع و رنگارنگی زیبایی از یک کشور می‌شود. خداوند در قرآن نیز می‌فرماید که این تفاوت‌های قومی را آفریده و آن‌ها را دوست دارد ما هم باید افتخار کنیم که در کشوری زندگی می‌کنیم که در آن تنوع فرهنگی و قومی و حتی نژادی داریم و تاکنون طی قرن‌ها یک‌پارچگی خودمان را حفظ کرده‌ایم و آن‌چه که باعث وحدت و یکپارچگی اقوام یک کشور می‌شود فطرت آدم‌هاست که خداجوست، نه رنگارنگی فرهنگ‌ها و لباس‌های آنها و باید تلاش کنیم که این تنوع حفظ شود نه اینکه به هر چه باعث تفرقه می‌شود دامن بزنیم.

 

قابل اعتماد

کارگردان فیلم مستند کردستان ادامه می‌دهد: بر اساس تجربیات من مردم کرد، بسیار قابل اعتماد هستند و اگر از کسی خوبی ببینند چند برابر جبران می‌کنند اما به خاطر صافی و صداقت و صفایی که دارند اگر خیانتی هم ببینند به شدت به دل می‌گیرند و آزرده خاطر می‌شوند. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند اصولاً جوان‌هایی که به کردستان می‌آمدند تحت تأثیر محبت و مهمان‌نوازی و نگاه صاف و صادق مردم قرار می‌گرفتند و از همین جهت خدمت کردن در این منطقه برایشان آسان می‌شد.
وی اضافه می‌کند که جوان‌هایی که در اینجا خدمت می‌کردند احساس می‌کردند اینجا بخشی از شهر خودشان است و چه بسا کسانی بودند که سالیان سال در همین منطقه ماندند و خدمت کردند.

 

سبز و زیبا

عزیزالله حمیدنژاد می‌گوید: کردستان به خاطر جغرافیای خاص خود، سرزمین بسیار زیبا و دلربایی است و طبیعتاً کسانی که از نقاط دیگر به‌ویژه بخش جنوبی کشور و حاشیه کویر به آنجا می‌رفتند جذب زیبایی‌هایش می‌شدند. در حالی که در آن زمان خطرات زیادی آنها را تهدید می‌کرد ولی آنان خوشحال بودند که در آنجا خدمت می‌کنند. یکی از نکات مهمی که رهبر معظم انقلاب در سخنان دیروز خود فرمودند در رابطه با شهدایی بود که در این منطقه به شهادت رسیده‌اند. شاید برای اولین بار بود که رهبر معظم انقلاب فرمودند ما با خانواده‌هایی که فرزندانشان فریب ضد انقلاب را خوردند و داغ دار هستند احساس هم‌دردی می‌کنیم.
وی می‌افزاید: این فرمایش آقا نشان از محبت صادقانه و خلوص نیت ایشان در رابطه با مردم شریف کردستان است.

 

امیدواری مردم

این کارگردان شهیر دفاع مقدس در پایان این گفت‌وگو، با اشاره به سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به استان کردستان تاکید می‌کند: این سفر تأثیر بسیار مثبت و پویایی بر مردم کردستان خواهد داشت و آنها احساس می‌کنند که جزء جدایی‌ناپذیر این آب و خاک هستند و از این بابت امیدوار خواهند شد. آنها از این پس با نگاهی سرشار از برادری و برابری و امیدوارانه‌تر به آینده نگاه خواهد کرد و خود را در خدمت خیل عظیم انرژی کشور خواهد دانست.