• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1372/11/29

اقامه نماز جمعه تهران به‌ امامت‌ رهبر معظم انقلاب

نماز وحدت‌آفرین‌ و با صلابت‌ جمعه‌ این‌ هفته‌ در تهران‌ به‌ امامت‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با حضور چشمگیر مردم‌ روزه‌ دار و با ایمان‌ در صفوفی‌ به‌ هم‌ فشرده‌ در دانشگاه‌ تهران‌ و خیابانهای‌ اطراف‌ آن‌ برگزار شد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ خطبه‌ اول‌ نماز را به‌ بحث‌ پیرامون‌ اهمیت‌ رعایت‌ تقوای‌ الهی‌ و نقش‌ آن‌ در زندگی‌ انسانهای‌ با ایمان‌ اختصاص‌ دادند و ضمن‌ فراخواندن‌ نمازگزاران‌ به‌ استفاده‌ از ماه‌ پربرکت‌ رمضان‌ برای‌ ورود به‌ وادی‌ با عظمت‌ تقوا فرمودند تقوا در زندگی‌ انسان‌ فواید بسیاری‌ را بدنبال‌ دارد که‌ حراست‌ از خود در برابر پرتگاهها و لغزشگاهها از جمله‌ آن‌ است‌ و تقویت‌ روح‌ تقوا سبب‌ موفقیت‌ انسان‌ در امتحان‌های‌ الهی‌ و ادامه‌ راه‌ پیشرفت‌، ایمان‌ و بندگی‌ خدا می‌شود.

امام جمعه تهران سقوط امپراطوری‌ بزرگ‌ شرق‌ را محصول‌ بی‌تقوائی‌ دانستند و فرمودند: سقوط به‌ دنبال‌ بی‌تقوائی‌ است‌ و ملت‌های‌ فاقد تقوا دچار غرورـ استکبارـ انحراف‌ و انهدام‌ خواهند شد و این‌ واقعیت‌ نشان‌ می‌دهد که‌ ملت‌های‌ مقتدر دنیا در جای‌ جای‌ تاریخ‌ دچار آن‌ شده‌اند لذا تمام‌ افراد و ملت‌های‌ بی‌تقوا در جهان‌ باید در انتظار چنین‌ سقوطی‌ باشند.

رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ سپس‌ به‌ بیان‌ یک‌ تجربه‌ مهم‌ قرآنی‌ در باب‌ اهمیت‌ تقوا پرداختند و با اشاره‌ به‌ تحمل‌ و صبر و بردباری‌ اصحاب‌ حضرت‌ نوح‌ در دوران‌ سختی‌ها و فشارهای‌ روانی‌ کفار فرمودند: ما مبارزینی‌ را دیده‌ایم‌ که‌ امتحان‌ دوران‌ مبارزه‌ و شدت‌ را با دشمنان‌ به‌ بهترین‌ وجهی‌ پشت‌ سرگذاشتند اما در دوران‌ رفاه‌ به‌ فساد و انحراف‌ دچار شدند و عذاب‌ دردناکی‌ را که‌ خداوند بر برخی‌ از همراهان‌ حضرت‌ نوح‌ در دوران‌ رفاه‌ و آسایش‌ نازل‌ کرد نشان‌ می‌دهد که‌ آنها در امتحان‌ دروان‌ رفاه‌ بدعمل‌ کردند زیرا تقوا نداشتند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ جدا شدن‌ از تقوای‌ الهی‌ را موجب‌ فرو افتادن‌ انسان‌ در ذلالت‌ و گمراهی‌ و تاریکی‌ دانستند و فرمودند: امتحان‌ الهی‌ فراگیر است‌ و همه‌ قشرها را در برمی‌گیرد و کسانی‌ که‌ به‌ سبب‌ لباس‌ ـ موقعیت‌ و مقام‌ و یا سخنانشان‌ بیشتر در معرض‌ توقع‌ و انتظار قرار دارند انحرافشان‌ زشت‌تر و دردناک‌تر است‌ و باید بیشتر مراقب‌ خود باشند و تقوای‌ الهی‌ را بیشتر در خود تقویت‌ کنند.

امام جمعه تهران با تأکید بر رایج‌ بودن‌ سخن‌ حق‌ در کشور اسلامی‌ ایران‌ فرمودند: فضای‌ کشور فضای‌ حق‌ است‌ زیرا حاکمیت‌ از آن‌ حق‌، و ملت‌ طرفدار و همراه‌ حق‌ است‌ لذا ما نسبت‌ به‌ یاوه‌گوئی‌های‌ اهل‌ باطل‌ حساسیتی‌ نداریم‌. در نظام‌ حق‌ اسلامی‌ امنیت‌ برای‌ همه‌ آحاد جامعه‌ و حتی‌ کسانی‌ که‌ با روال‌ حق‌ سازگار نیستند تأمین‌ شده‌ است‌ بنابراین‌ در چنین‌ شرایطی‌ که‌ فضای‌ قرآنی‌ و نماز و فضای‌ دین‌ بر کشور حاکم‌ است‌ همه‌ باید با ذخیره‌ کردن‌ تقوای‌ الهی‌ در روح‌ خود تلاش‌ کنند که‌ از امتحان‌ خداوند سربلند بیرون‌ بیایند.

رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ در پایان‌ خطبه‌ اول‌ نماز جمعه‌ تهران‌ ضرورت‌ تقویت‌ روحیه‌ هوشیاری‌ در برابر شیطان‌ نفس‌ و دشمنان‌ شیطان‌صفت‌ بیرونی‌ را مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: با تقویت‌ تقوا و مقابله‌ با شیطان‌ درونی‌ می‌توان‌ اطمینان‌ یافت‌ که‌ شیطان‌ بیرونی‌ نیز به‌ آسانی‌ قادر نخواهد بود به‌ ما ضربه‌ بزند و به‌ نیات‌ خود دست‌ یابد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ خطبه‌ دوم‌ نماز جمعه‌ را با تقدیر و تشکر از ملت‌ ایران‌ به‌ سبب‌ حضور حماسی‌ در راهپیمائی‌ بزرگ‌ 22 بهمن‌ آغاز کردند و این‌ حرکت‌ مردم‌ را ضربه‌ای‌ مهم‌ و مؤثر بر تبلیغات‌ مسموم‌ دشمنان‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ دانستند.

رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ با اشاره‌ به‌ هزینه‌های‌ هنگفتی‌ که‌ رسانه‌های‌ خبری‌ استکباری‌ و صهیونیستی‌ برای‌ تأثیرگذاری‌ بر افکار عمومی‌ ملت‌ ایران‌ بعمل‌ می‌آورند فرمودند: خبرگزاری‌های‌ تحت‌ نفوذ و هدایت‌ صهیونیستها و چند رادیوی‌ خارجی‌ از مدت‌ها پیش‌ در تلاش‌ بودند تا اینگونه‌ القاء کنند که‌ مردم‌ ایران‌ دیگر با انقلاب‌ و اسلام‌ سروکاری‌ ندارند و عملکرد جمهوری‌ اسلامی‌ بگونه‌ای‌ بوده‌ است‌ که‌ اسلام‌ ضعیف‌ شده‌ است‌ اما این‌ دروغ‌ و ترفند رسواتر از آن‌ است‌ که‌ کسی‌ به‌ آن‌ توجه‌ کند زیرا اوج‌ عظمت‌ اسلام‌ در دنیا مرهون‌ پدید آمدن‌ جمهوری‌ اسلامی‌ است‌.

امام جمعه تهران با افشای‌ ترفندهای‌ تبلیغاتی‌ دشمنان‌ اسلام‌ فرمودند: آنها می‌خواهند وانمود کنند که‌ تشکیل‌ حکومت‌ اسلامی‌ و وارد آمدن‌ مشت‌ کوبنده‌ قرآن‌ و اسلام‌ بر دهان‌ دشمنان‌ به‌ ضرر اسلام‌ است‌ اما آنها از اسلام‌ بی‌خبر هستند زیرا اگر چنین‌ می‌بود پیامبر عظیم‌ الشأن‌ اسلام‌ حکومت‌ تشکیل‌ نمی‌داد و این‌ همه‌ جنگ‌ نمی‌کرد و امیرالمؤمنین‌ علی‌(ع‌) نیز به‌ تشکیل‌ حکومت‌ نمی‌پرداخت‌ و خلفای‌ صدر اسلام‌ نیز باید در خانه‌هایشان‌ می‌نشستند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ راهپیمائی‌ شکوهمند 22 بهمن‌ را موجب‌ تحیر دشمنان‌ اسلام‌ دانستند و فرمودند: دشمنان‌ ما خود دیدند که‌ ملت‌ ایران‌ یکپارچه‌ در صحنه‌ حضور داشت‌ و امروز هیچ‌ دولتی‌ را در دنیا نمی‌توان‌ یافت‌ که‌ قادر باشد همانند جمهوری‌ اسلامی‌ در یک‌ مراسم‌ ملی‌ و اعتقادی‌ چنین‌ بسیج‌ عظیمی‌ را از ملت‌ خویش‌ ترتیب‌ دهد.

رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ فاجعه‌ بوسنی‌ و هرزگوین‌ را نمونه‌ واضحی‌ از یک‌ تهاجم‌ همه‌ جانبه‌ علیه‌ اسلام‌ و مسلمین‌ توصیف‌ کردند و فرمودند: صربها و کرواتها تحت‌ حمایت‌ انگلیس‌، آمریکا و برخی‌ از دولت‌های‌ اروپائی‌ در فاجعه‌آفرینی‌ و قساوت‌ قلب‌ از صهیونیست‌های‌ غاصب‌ اسرائیل‌ پیشی‌ گرفته‌اند و امروز غرب‌ سنگ‌ دل‌ و دولت‌های‌ استکباری‌ و ستمگر ظالم‌ و متجاوز را تجهیز کرده‌اند و به‌ او میدان‌ داده‌اند تا هر جنایتی‌ را در بوسنی‌ مرتکب‌ شود.

امام جمعه تهران برخی‌ دولت‌های‌ اسلامی‌ به‌ سبب‌ سهل‌انگاری‌ در دفاع‌ از ملت‌ مظلوم‌ بوسنی‌ را مورد سؤال‌ قرار دادند و فرمودند: دولت‌ ایران‌ اسلامی‌ بهترین‌ عملکرد را در این‌ مسئله‌ داشته‌ است‌ و برخی‌ از دولت‌های‌ اسلامی‌ نیز خوب‌ عمل‌ کرده‌اند اما اگر کشورهای‌ مسلمان‌ صرب‌ها را به‌ مدت‌ یک‌ ماه‌ تهدید به‌ قطع‌ رابطه‌ و انجام‌ معاملات‌ بازرگانی‌ می‌کردند ماجرا به‌ اینجا کشیده‌ نمی‌شد. آنها کوتاهی‌ کردند و این‌ حادثه‌ عظیم‌ اتفاق‌ افتاد و تردیدی‌ نیست‌ که‌ این‌ حادثه‌ سرانجام‌ به‌ نفع‌ اسلام‌ و به‌ زیان‌ قدرت‌های‌ استکباری‌ در اروپا تمام‌ خواهد شد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ مسئله‌ فلسطین‌ اشغالی‌ را نمونه‌ دیگری‌ از تهاجم‌ دشمنان‌ اسلام‌ دانستند و فرمودند: امروز اسرائیلی‌های‌ غاصب‌ در مقابل‌ چشم‌ مردم‌ دنیا سرزمین‌ فلسطین‌ را غصب‌ کرده‌اند و فلسطینی‌ها را شکنجه‌، تبعید، بمباران‌ و اعدام‌ می‌کنند و در مقابل‌ دنیای‌ استکباری‌ و در رأس‌ آنها امریکا که‌ مظلومان‌ فلسطین‌ را محکوم‌ می‌کند و دفاع‌ فلسطینیان‌ از خانه‌ خود را مورد سؤال‌ قرار می‌دهد و این‌ امر نشان‌ می‌دهد که‌ چه‌ نظام‌ نوین‌ پلیدی‌ بر دنیا حاکم‌ شده‌ است‌.

رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ همکاری‌ قدرتهای‌ جهانی‌ برای‌ نابودی‌ اسلام‌ اشاره‌ کردند و فرمودند: دشمنان‌ اسلام‌ بیش‌ از دوازده‌ سال‌ است‌ که‌ مبارزه‌ای‌ خطرناک‌ و خشن‌ را علیه‌ اسلام‌ آغاز کرده‌اند اما هر چه‌ از آن‌ می‌گذرد ناکامی‌ آنها بیشتر می‌شود و دولت‌های‌ طرفدار آنها بیشتر پراکنده‌ می‌شوند و مسلمانان‌ جهان‌ باید بدانند که‌ ایران‌ اسلامی‌ نقطه‌ای‌ است‌ که‌ اسلام‌ می‌تواند با قدرت‌ حرف‌ خود را بزند.

امام جمعه تهران ملت‌ ایران‌ را قدردارن‌ عظمت‌، استقلال‌ و اقتدار بدست‌ آمده‌ دا نستند و ملت‌های‌ مسلمان‌ را به‌ شرکت‌ گسترده‌ در راهپیمائی‌ روز جهانی‌ قدس‌ و فریاد برائت‌ علیه‌ ظالمان‌ و مستکبرین‌ فراخواندند.

رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ در پایان‌ خطبه‌ دوم‌ نماز جمعه‌ تهران‌ مطالبی‌ را به‌ زبان‌ عربی‌ ایراد فرمودند.