• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1371/11/25

دیدار جمعی از علما و روحانیون با رهبر انقلاب در آستانه ماه مبارک رمضان

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در دیدار جمع زیادی از علماء، فضلاء،طلاب و ائمه جماعات مساجد با ایشان طی بیاناتی ارتباط و اعتقاد مردم به روحانیتِاسلام را منشأ تحولات مهم اجتماعی، دینی و سیاسی دانستند و برای حفظ و نگهبانی ازمیراث هزارساله روحانیت به عنوان یک ذخیره تمام شدنی، بر لزوم پیشرفت حوزه هایعلمیه و علمای حوزه در علوم مختلف و نیز توجه به تقوای الهی تأکید کردند.

مقام معظم رهبری در این دیدار از اهانت به اسلام و مقدسات اسلامی به عنوان سیاست دشمنان ملتهای مسلمان یاد کردند و با اشاره به تلاش تبلیغاتی غرب برای ترویج کتاب موهن آیه های شیطانی فرمودند: صهیونیستها که گردانندگان بیشترین مطبوعات، رادیوها و تلویزیونهای غرب هستند همراه با قلم به مزدهای دنیا با هدف اهانت به اسلام به ترویج کتاب آن نویسنده مرتد پرداختند. آنها با رایج کردن این کتاب که پیامبر اسلام و اصحاب آن حضرت را به شکل وقیحی مورد اهانت قرارداده است تلاش کرده اند تابتدریج اهانت به اسلام را عادی کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صدور فتوای ارتداد نویسنده کتاب« آیه های شیطانی» را یک نور الهی توصیف کردند و فرمودند: الهام الهی موجب حرکت عظیم امام بزرگوار و آن مرد ربانی بود که به توقف توطئه های دشمنان اسلام انجامید. امام براساس یک فهم دقیق و نورانی،‌ فتوای ارتداد این عامل استکبار را صادرکرد و با مبهوت کردن دنیا،‌راه دشمنان اسلام را مسدود ساخت.

رهبرانقلاب اسلامی حمایت دولتهای اروپایی از این نویسنده مرتد را حاکی از توطئه غرب برای اهانت به اسلام دانستند و فرمودند: چگونه ممکن است دولتهای اروپایی برای جانِ فرد مزدوری چون این نویسنده مرتد دل بسوزانند. آنها هرجا منافعشان اقتضاءکند حاضرند برای یک مسأله کوچک هزاران انسان را قربانی کنند. کدامیک از این کشورها چنین نکرده اند؟ چگونه می توان ادعای آنها را در دلسوزی برای انسانیت باور کرد؛ درحالیکه صربها مسلمانان را قتل عام می کنند و صهیونیستها، فلسطینی های صاحب سرزمین فلسطین را آنگونه شکنجه می دهند؛ اما دولت های اروپایی خم به ابرو نمی آورند. بنابراین عکس العمل این کشورها در قبال حکم اسلامی حضرت امام(رض) نشان از بی اثر شدن نقشه های آنان برای اهانت به اسلام دارد.

مقام معظم رهبری به عصبانیت غرب از پیروی دنیای اسلام از فتوای امام خمینی(ره) اشاره کردند وفرمودند: امام تیری را به طرف این مرتد هتاک پرتاب کرده اند. این تیر از کمان خارج شده و به طرف هدف خود در حرکت است و دیر یا زود به آن اصابت خواهد کرد و بدون تردید این حکم باید اجراء شود و اجراء ‌نیز خواهد شد. لذا به عنوان یک وظیفه،بر همه ی مسلمانانی که امروز به این نویسنده مزدور دسترسی دارند واجب است این موجود مضر را از سر راه مسلمانان بردارند و او را به مجازات برسانند.

حضرت آیتالله خامنه ای با تأکید بر غیرقابل تغییر بودن فتوای حضرت امام خمینی(رض) فرمودند: فتوای امام(رض) تغییرناپذیر است و هیچکس نمی‌تواند بر سر آن معامله کند. ناراحتی انگلیس و دولتهای اروپایی نیز برای ما اهمیتی ندارد. ما نیز ازبسیاری از کارهای آنها ناراحت هستیم و هرگز قول نداده‌ایم هرچه را که دولت انگلیس از آن ناراحت می شود انجام ندهیم. دولت انگلیس که سالهای متمادی کشور ما را غارت کرده است، اکنون بیش از هرچیز از استقلال ما عصبانی است. ملت ایران دیگر اجازه نخواهداد انگلیس،‌‌‌ آمریکا و یا هر قلدر دیگری در امور داخلی ایران، خواستها،‌اهداف، آرمانهای بزرگ و مقدسات او دخالت کند.

رهبر انقلاب اسلامی حل مسئله رشدی را در تحویل این فرد مرتد و ملحد به مسلمانان ممکن دانستند و فرمودند: ما به دولت انگلیس اعتراض داریم که چرا جلوی حکم امام(رض) را گرفته اند. راه عاقلانه در این است که دولت انگلیس این شخص مرتد را که جرم و جنایتی مرتکب شده به مسلمانان تحویل دهد تا مسلمانان او را به مجازات برسانند.

حضرت آیت الله خامنه ای دربخش دیگریاز سخنانشان حضور یکپارچه ملت ایران در قیام علیه رژیم ستمشاهی را ناشی از حضورهمه جانبه علمای دین در صحنه مبارزه دانستند و فرمودند: آبروی هزارساله روحانیت یعنی علم و تقوای آنان به عنوان یک ذخیره تمام نشدنی موجب گرایش مردم به سمت انقلاب شد. هزاران روحانی و عالم برگزیده نظیر علامه حلی، محقق، مجلسی، شیخ طوسی،شهیدین، سیدمرتضی، شیخ انصاری، علمای بزرگ در قرنهای متمادی در نجف، بزرگان قم،مرحوم حاج شیخ و نیز مرحوم آقای بروجردی مجموعه علمی سطح بالایی را بوجود آوردند تا بتدریج یک ملت را به صورت بنیادین به روحانیت معتقد کردند و محبت بنیادین و عمیق ملت به روحانیت از نسلی به نسل دیگر به ارث رسید، لذا امروز روحانیت ما وارث آبروی هزارساله روحانیت و علمای اسلام است.

مقام معظم رهبری پیروزی انقلاباسلامی و تأسیس نظام جمهوری اسلامی را در ایران به مفهوم تهدیدی علیه منافع قدرتمندان دنیا، بیداری یک میلیارد مسلمان در جهان و برافراشته شدن پرچم اسلام توصیف کردند و با اشاره به نقش تعیین کننده روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی فرمودند: جامعه روحانیت به عنوان اعقاب آن اسلاف مطهر، عالم و مقدس باید در راه حفظ آبروی آنان در رشته های مختلف علمی پیشرفت کند و برای این منظور وعاظ و مبلغین اسلامی باید از سخن سست و بی مطالعه اجتناب ورزند، گفتار آنان عالمانه باشد و آخرین دستاوردها را در باب مسائل اسلامی بدانند، روحانیون در ارتش و سپاه نیاز فکری مجموعه مخاطب خود را هوشمندانه و زیرکانه بدست آورند و به رفع ابهامات و سئوالهای آنان بپردازند.

رهبر انقلاب اسلامی پرهیز علما و روحانیون را از دنیاخواهی و گرایش به مادیات ضروری خواندند و افزودند: عالمی که حرص به دنیاداشته باشد و از محرمات اجتناب نکند مردود است. تورع از محارم الهی برای روحانیت لازمه قدس است لذا حفظ آبروی روحانیت اسلام تنها در سایه تداوم و پیشرفت علمی وتوجه جدی به رعایت تقوای الهی در امور زندگی ممکن خواهدشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هدف دشمنان اسلام را از دروغ بستن و تهمت زدن به روحانیت و جعل خبر علیه آنان،‌ ضربه زدن به قداست و علم روحانیت دانستند و فرمودند: امام عظیم الشأن(رض) از زمان شیخ مفید تا امروز آبروی روحانیت را مضاعف کرد و با نمایش قدرت روحانیون درمقابله با پلیدیها و ظلم وجور، نشان داد که یک عالم چگونه می تواند وارث موسی،عیسی، ابراهیم و پیغمبر خاتم(ص) باشد.

مقام معظم رهبری نسبت به جهالت و غفلت کسانی که نقش عالی امام بزرگوار و روحانیت اسلام را نادیده می گیرند ابراز انزجارکردند و در بخش دیگری از بیاناتشان با اشاره به خصومت دشمنان اسلام با روحانیت اسلام فرمودند: ظالمان و ستمگرانی که با اسلام مخالفند و روحانیت را درمقابل خودمحکم و پابرجا می بینند در تلاش هستند تا با بکارگرفتن شیوه های مختلف ازجمله تطمیع، تهدید،‌ ترور جسمی و یا ترور شخصیتی آنها را از اسلام و وظیفه اسلامی جداکنند. آنها با روحانیت به عنوان حامل امانت الهی که از قرنها پیش تا امروز ذخیرهی علمی ارزشمند اسلام بوده است مخالفند و برای تخریب قداست روحانیت از هیچ اقدامی فروگذار نخواهندکرد.

رهبر انقلاب اسلامی از بی اعتبار کردن اسلام نزد جوانان مسلمان و توده های مردم در کشورهای اسلامی، شمال آفریقا و شرق دنیای اسلام به عنوان یک خط کلی در سیاستهای استکباری یادکردند و در بیان اهداف غرب از بکاربردن کلمه بنیادگرایی در ارتباط با ایران اسلامی فرمودند: ملت ایران به لحاظ پای بندبودن به اصول و مبانی دینی و شرافت اخلاقی، راستگویی، عدالت و عدم خیانت که هریک از آنها یک اصل و بنیاد اخلاقی محسوب می شوند بنیادگراست و به آن افتخار می کند.اما غربیها، بنیادگرایی را با تحجر، نفهمیدن منطق و نادیده گرفتن پیشرفتهای دنیا برابر دانسته اند و بر همین اساس این تهمت و دروغ را به ایران اسلامی نسبت داده اند تا اسلام را از چشم جوامع مسلمان بیندازند و مانع از گرایش توده های غربی به سوی اسلام شوند. مقام معظم رهبری در پایان سخنانشان به نزدیک بودن ماه مبارک رمضان اشاره کردند و روحانیون، فضلاء، طلاب و ائمه جماعات را به خودسازی و بهره گرفتن از فضیلتهای این ماه پربرکت سفارش کردند.

بنابر همین گزارش در این دیدارآیت‌الله مهدوی کنی و ائمه جماعات مساجد تهران و قم بهمراه اعضای مرکز رسیدگی به امور مساجد، علماء، مدرسین و طلاب حوزه های علمیه شهرهای محلات، کاشان،‌ گناباد،آشتیان و طلابِ عشایر و مراکز اسلامی بانه و گنبد، علما و اعضای جامعه روحانیت مبارز و مجمع روحانیون مبارز تهران، مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی، جمعی ازخواهران مبلغ تهران،‌ اعضای دفتر تبلیغات اسلامی قم، مسئولین و اعضای دفترنمایندگی ولی فقیه در سپاه و عقیدتی سیاسی نیروهای سه گانه ارتش و نیروی انتظامی،اعضای دفتر نمایندگی ولی فقیه در جهاد سازندگی، جامعه وعاظ تهران و طلاب و مسئولین تیپ رزمی ـ تبلیغی امام صادق(ع) حضور داشتند.