• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1371/02/09

دیدار جمعی از معلمان و کارگران با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار جمع زیادی از معلمان و کارگران با ایشان طی سخنانی از معلمان به عنوان محور و معیار صحت حرکت جامعه یاد کردند و ضمن تأکید بر ارزش و فضیلت اسلامی کار، تلاش سازنده ی کارگران برای آبادانی کشور را مبارزه ای مؤثر در راه بی نیاز کردن میهن اسلامی از بیگانگان دانستند.

در این دیدار که در آستانه‌ی فرا رسیدن روز کارگر و روز معلم انجام شد و وزرای کار و امور اجتماعی و آموزش و پرورش و جمعی از مسئولان این دو وزارتخانه به همراه جمع زیادی از فرهنگیان، کارگران و دانش آموزان کشور حضور داشتند، مقام معظم رهبری در بیاناتشان سالروز شهادت ششمین اختر تابناک آسمان ولایت امام جمعفرصادق(ع) را به شیعیان جهان تسلیت گفتند و ضمن گرامیداشت یاد استاد شهید آیةالله مطهری، ضرورت بهره گرفتن از آثار ارزشمند این متفکر و عالِم بزرگ اسلام را به روحانیون، معلمان، دانشجویان و نویسندگان خاطر نشان ساختند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای کار در صحنه ی تولید و سازندگی را دارای ارزش و فضیلت اسلامی توصیف کردند و فرمودند: در طول سالهای پس ازپیروزی انقلاب اسلامی تاکنون نظام جمهوری اسلامی سینه به سینه دشمنان حق و حقیقت ایستاده است.

دنیای امروز دنیای مبارزه است و هر ملتی که به مقابله با جهانخواران برنخیزد از بین خواهد رفت. لذا در میدان عظیم مبارزهی جهادی و اسلامی، کار و تلاش کارگران برای آبادانی کشور مبارزه ای بسیار مؤثر در راه بی نیاز کردن میهن اسلامی از بیگانگان محسوب میشود و هر کارگر تولید کننده، احیاگر و مجسم کننده ی یک فضیلت اسلامی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به بیان نقش مهم کارگران مسلمان و با ایمانِ ایران در خنثی کردن تلاش دشمنان برای از کار انداختن چرخ تولید در کارخانه ها طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه در دوران جنگ تحمیلی اشاره کردند و فرمودند: فرهنگ اسلامی حکم می کند که کارگر مسلمان وظیفه ی خود را بهتر از معیارها و استانداردهای موجود انجام دهد و به این مفهوم توجه داشته باشد که او با کار خود زندگی جامعه را تأمین میکند لذا امروز باید کار را نعمتی بزرگ و یک ارزش، عبادت و مبارزه در نظر گرفت.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از بیاناتشان به روز معلم و اهمیت نقش تعلیم و تربیت از دیدگاه اسلام اشاره کردند و در این زمینه با استناد به روایات گوناگون فرمودند: تأکید بر تعلیم و بزرگداشت مقام معلم بیانگر اهمیت این مسئله از دیدگاه اسلام است. در جامعه ی اسلامی همه باید احساس کنند که در حال تعلم و فراگیری علم و دانش هستند و باید بخشی از وقت خود را برای انس با کتاب و نیز تعلیم و تعلم اختصاص دهند. تأکید بر لزوم گرامیداشت معلم حاکی از ارزش علمی است که معلم آن را در اختیار متعلم قرار میدهد، لذا هر عالمی باید علم خود را به دیگران بیاموزد تا محیط جامعه اسلامی به محیط تعلیم وتعلم تبدیل شود.

حضرت آیت‌الله خامنه ای افزایش علم و معرفت در هرجامعه ای را موجب ازدیاد مقاومت در مقابل دشمنان دانستند و فرمودند: طی دوران رژیم منحوس پادشاهی، در ارتباطات ایران با جهان خارج به جای تبادل علم و دانش و فرهنگ، مصنوعات دستی ایران در نمایشگاههای بیگانگان عرضه شد و نفتِ ما کارخانجات آنان را به راه انداخت و در مقابل آن، پیشروان ارتباط فرهنگیِ ایران با غرب تنها بر لزوم فراگیری اخلاق، لباس، وضع زندگی و ارتباطات ناسالم از غرب تأکید کردند. اما به اعتقاد ما امروز باید فقط معلومات را از بیگانگان بیاموزیم و از فسادهای اخلاقی وآلودگی های آنان گریزان باشیم.

رهبر انقلاب اسلامی معلمان را محور و معیار صحت حرکت جامعه و دارای نقش مهم و برجسته دانستند و ضمن تأکید بر لزوم تکریم و تجلیل از مقام معلم در محیط های مختلف اجتماعی فرمودند: کشور ما از لحاظ تعلیم و تربیت دارای نقایص زیادی است که کمبود مدارس و فضاهای آموزشی از جمله ی این نقایص است و مردم به ویژه افراد متمکن باید در جهت حل این مشکل اقدام کنند و کمک به آموزش و پرورش و ایجاد بنای مدارس را برای خود یک وظیفه بدانند.

مقام معظم رهبری در پایان بیاناتشان دنیای امروز را دنیای مبارزه‌ای روشن و پر مرارت میان قدرتمندان و ملتهای مظلوم و مستضعف دانستند وفرمودند: امروز قدرتهای جهانی انواع و اقسام کارهای خلاف را مرتکب میشوند و دستهای پلید آنان دنیا را آکنده از ظلم و جور کرده است لذا این مسئله تکلیف ملت ما را در مبارزه با ظلم و بی عدالتی و حق کشی و مردم کشی سنگین تر میکند و این مبارزه را اقشار مختلف ملت بزرگ ایران باید با علم، معرفت و هوشیاری و ایمان کامل و تلاش همه جانبه به انجام رسانند که در این زمینه معلمین وظیفه ی مهمی را عهده دار هستند.

بر پایه‌ی همین گزارش پیش از بیانات رهبر انقلاب اسلامی آقای کمالی وزیر کار و امور اجتماعی طی سخنان کوتاهی به تلاش وسیع کارگرانِ کشور برای آبادانی و عمران کشور اشاره کرد و گفت: کارگران مسلمان و انقلابی ما با درکی عمیق و اصولی از واقعیت های اجتماعی و موقعیت امروز کشور و جهان تلاش خود را برای دستیابی به دانش فنی و تخصصِ لازم بکار گرفته اند و آثار این مجاهدت ها در افزایش تولید در بخش های صنعت، کشاورزی، ساختمان و معدن بوضوح مشهود است.

وی تصویب قانون کار را یکی از علل مؤثر در افزایش تولید ذکر کرد و با اشاره به جذب نیروهای کاردان و کارآمد در بخشهای تولیدی تصریح کرد که واگذاری سی و سه درصد از سهام کارخانجات دولتی به کارگران به رشد میزان تولیدات آنها انجامیده است.

این گزارش همچنین حاکیست آقای دکتر نجفی وزیر آموزش و پرورش نیز در سخنان کوتاهی مراتب تقدیر و تشکر خود را از توجهات ویژه ی رهبر انقلاب اسلامی به امور فرهنگیان ابراز کرد و ضمن گرامیداشتِ یاد استاد شهید و عالم متفکرآیةالله مطهری، از فرهنگیانِ کشور خواست تا همت خود را برای ترویج افکار و آثار ارزشمند آن شهید عالی مقام در بین جوانان میهن اسلامی بکار گیرند.