• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1403/08/01
تأمّلی در حمایت رهبر انقلاب از ادبیات جهاد و مقاومت

اهتمام به فرهنگ، ریشه‌ی اسلام متعهّد مبارز

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttp://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif همزمان با سالگرد سفر رهبر معظّم انقلاب به استان زنجان، مراسم «شانزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت» همراه با انتشار تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب «پاییز آمد» توسط مؤسسه‌ی پژوهشی-فرهنگی انقلاب اسلامی عصر یکشنبه ۲۹ مهر ماه در مصلّی حضرت خاتم‌الانبیاء زنجان برگزار شد.
رسانه KHAMENEI.IR به همین مناسبت متن یادداشتی که
آقای مهدی ابراهیم‌زاده، معاون و رئیس حوزه ریاست مؤسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی در این مراسم قرائت کرد را در ادامه منتشر میکند.

* زنجان؛ از شهید احمدیوسفی تا مجیدشهریاری و سیدرضی موسوی
کتاب «پاییز آمد» شرح زندگی شهید احمد یوسفی از شهدای شاخص زنجان به زبان همسر ایشان سرکارخانم فخرالسادات موسوی است که انتشارات سوره‌ی مهر آن را منتشر کرده است. این کتاب که در شانزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت و در ایام سالگرد سفر رهبر انقلاب به استان زنجان یادداشت تمجیدآمیز رهبر انقلاب بر آن منتشر شد یکی از شش کتابی است که اخیراً و در هفته‌ی دفاع مقدس، خبر انتشار یادداشت تمجیدآمیز رهبر انقلاب بر آن‌ها منتشر شد.

به همین مناسبت و در ابتدای این نوشته یاد می‌کنیم از بیش از ۳۵۰۰ شهید استان زنجان. شهدایی که شاید برخی از آن‌ها را کمتر می‌شناسیم. از شهید هسته‌ای شهید مجید شهریاری تا شهید قدس شهید سیدرضی موسوی، شهید طارمی محافظ شهید سلیمانی و شهدای دفاع مقدس این استان از شهدای غوّاص تا شهید رستم‌خانی، شهید مخبری، برادران شهید خالقی و برادران شهید صالحی‌پور و از کم سنّ‌وسال‌ترین بسیجی شهید دفاع مقدس شهید رضا سلیمانی قیداری که در ۱۲ سالگی به شهادت رسید.

* خیزش مقاومت، اسطوره‌ی سنوار و زایش نسل‌های جدید مقاومت
در این ایام شاهدیم که با خیزش مقاومت و نیروهای جهادی در منطقه، نسلی که شاید تصاویر سیاه‌وسفید و مبهمی از جنایات رژیم صهیونیستی در قانا و جنین و صبرا و شتیلا داشت، چگونه با حماس و حزب‌الله به پا خاست و دشمن را به‌زانو درآورد. این نسل که حتی آغاز اشغالگری رژیم صهیونیستی در منطقه را ندیده بود، پس از عملیات ۷ اکتبر، امثال شهید سیّدحسن نصرالله و سردار نیلفروشان و سردار زاهدی و شهید هنیه و یحیی سنوار را در راه آزادی قدس فدا کرد و از مرزهای جغرافیایی فلسطین و لبنان تا عراق و فرسنگ‌ها دورتر از آن در یمن، قدرت و پشتوانه‌ی خود را گسترش داد.

این روزها همه‌جا صحبت از تصاویر رشادت و شهادت شجاعانه‌ی شهید یحیی سنوار است. تصاویری که اسطوره‌ی دیگری برای حرکت و جوشش نسل‌های بعدی علیه ظلم رژیم صهیونیستی خلق کرد. به‌خصوص که امروز صدها میلیون نفر در دنیا این صحنه‌های شجاعانه را در کنار تصاویر جنایات سبعانه‌ی رژیم صهیونیستی دیده‌اند. در مقام مقایسه هم که باشیم باید بگوییم اگر جنایات قبلی رژیم صهیونیستی، نسل مبارز امروز حماس و حزب‌الله و انصارالله یمن و گروه‌های مجاهد عراقی را متّحد کرد، این جنایات و تصاویر ماندگار یحیی سنوار و سید حسن نصرالله و سردار سلیمانی و سایر شهدای جبهه‌ی مقاومت حتماً اثر بیشتری در برانگیختن افکار عمومی و خیزش جوانان و نوجوانان منطقه خواهد داشت و نسلی به‌مراتب مبارزتر و باانگیزه‌تر از یحیی‌سنوار و سیدحسن‌نصرالله را خواهد ساخت.

بسیاری از ما که امروز خاطرات خانم فخرالسادات موسوی را در کتاب «پاییز آمد» می‌خوانیم از نسل هم سن‌وسال فرزندان این زوج مبارز هستیم؛ از نسلی هستیم که ایستادگی و مقاومت را از امثال ایشان فراگرفت. از کتاب «سلام فرمانده»، «خاک‌های نرم کوشک»، از کتاب «دا»، «نورالدین پسر ایران»، «فرنگیس»، «من زنده‌ام»، «لشکر خوبان»، «آب هرگز نمی‌میرد»، «عصرهای کریسکان»، «حوض خون» و «مربع‌های قرمز» و ... از همین سیره‌ی منتشره از خاطرات شهدای دفاع مقدس؛ شاید شهدای دهه‌ی هفتادی مدافع حرم هم بدون دیدن انقلاب و جنگ، به‌واسطه‌ی همین جریان زنده‌ی روایت جهاد و مقاومت از شهدای دفاع‌مقدس درس گرفتند و سال‌ها بعد از آن شهید حججی‌ها و شهید طارمی‌ها شهید بهرامی‌ها متولد شدند و با الگوگیری از آن جان خود را در این راه فدا کردند.

* نقش هنر و ادبیات در ساختن آینده‌ی ملت‌ها
هنر و ادبیات تصویری از آینده‌ی جامعه است. در بسط و گسترش تمدن جدید در دنیا نیز ادبیات، رمان و هنر نقش مهمی در بسط و تثبیت موقعیت تمدنی ملت‌ها داشته‌است. در ایران امروز و پس از انقلاب ما بلوغ ادبیات جهاد و مقاومت و ظهور آثار ادبی ویژه در این عرصه مدیون توجّه ویژه‌ی رهبر انقلاب است. گویا هنوز هم رهبر انقلاب با همان اشتیاق روزهای پس از جنگ تحمیلی که موقع خواندن نخستین آثار ادبیات جهاد و مقاومت داشتند، پیگیر مطالعه و خواننده‌ی حرفه‌ای این‌گونه آثار هستند و به تحسین و تقدیر و گسترش و بالندگی روزافزون این جریان ادبی اهتمام دارند. از همین روست که شاهدیم پس از سال‌ها مراقبت و هدایت ایشان از نهال فرهنگ و ادبیات پایداری، ناشران، نویسندگان و کتب متعددی در شکوفایی این مسیر پدیدار شده‌اند: «کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغِیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ: همانند نهالى که جوانه‌اش را برآورد، و آن را نیرومند سازد و ستبر گردد و بر ساقه‌هایش بایستد، و کشاورزان را شاد و شگفت‌زده سازد، تا از [دیدن‌] ایشان کافران را به خشم آورد.» (سوره فتح آیه ۲۹)

امروز نویسندگان، کتاب‌ها و ناشران متعددی در این عرصه ظهور کرده‌اند که گویا گاهی سرگذشت قهرمانان و روایت‌ و داستان‌هایشان حتی رهبر انقلاب را که خود باغبان دلسوز این بوستان بوده‌اند، به وجد می‌آورد.

* اهتمام به فرهنگ، ریشه‌ی اسلام متعهد مبارز
این اهتمام به فرهنگ و عقیده‌ی درست ریشه در آموزه‌های فرهنگی اصیل و نگاه اسلام متعهّد انقلابی دارد؛ اسلامی که تغییرفرهنگی و تغییر انسان‌ها را مبنای تغییر جامعه و جهان می‌داند. افکار و قلوب مردمان مختلف در اقصی‌نقاط را با پیام نورانی خود فتح می‌کند و گسترش می‌دهد و به دنبال استیلای نظامی با خونریزی و سلطه‌ی قهری نیست؛ در نگاه اسلام متعهّد انقلابی این پشتوانه‌ی فرهنگی اصیل است که نسل‌های متعهّد و مبارزی را پرورش می‌دهد که با ایمانی خالص و عزمی استوار، خودشان آینده‌ی جامعه و دنیای اسلام و جهان را رقم خواهند زد. انسان‌های مصمّمی که قادرند هر چیزی را عوض کنند و سلاح‌های پیشرفته‌ی امریکایی و گنبد دروغین آهنین و سلاح اتمی و هیچ قدرت مادی جلودار عزم پولادین ایشان نیست.

آن‌ها به این توصیه‌ی امیرالمؤمنین به فرزندشان در روز جنگ جمل باور دارد: «تزول الجبال و لا تزل! عض على ناجذک. اعر الله جمجمتک. تد فى الارض قدمک. ارم ببصرک اقصى القوم، و غض بصرک، واعلم ان النصر من عند الله سبحانه: اگر کوهها متزلزل شود تو تکان مخور! دندانهایت را به هم بفشار و جمجمه خویش را به خدا عاریت ده! قدم‌هایت را بر زمین میخ‌کوب کن! و نگاهت به آخر لشکر دشمن باشد! چشمت را فرو گیر(و مرعوب نفرات و تجهیزات دشمن نشو)! و بدان! نصرت و پیروزى از سوى خداوند سبحان است!»