• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1403/05/07
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در مراسم تنفیذ چهاردهم

پوینده راه پیشرفت و اعتلای ایران خواهم بود

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttp://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ در مراسمی با حضور مقامات کشوری و لشکری، نمایندگان قشرها و صنوف مختلف، جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و سفیران مقیم و بر اساس بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی رأی ملّت ایران به آقای دکتر مسعود پزشکیان را تنفیذ و ایشان را به‌عنوان رئیس جمهور اسلامی ایران منصوب کردند.
در ابتدای این دیدار
دکتر مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور اسلامی ایران به ایراد سخن پرداخت. رسانه KHAMENEI.IR متن سخنان نهمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران را در ادامه منتشر میکند.

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif بسم الله الرّحمن الرّحیم

رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی‌ وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی‌ وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی‌ یَفْقَهُوا قَوْلِی.
أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَهِ إِنَّ اللَهَ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ.

گر صید عدم شوی ز خود رسته شوی
ور در صفت خویش روی بسته شوی

می‌دان که وجود تو حجاب ره توست
با خود منشین که هر زمان خسته شوی

یاد معمار فقید انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی رحمه‌الله و شهیدان سرافراز ایران عزیز به‌ویژه سرباز وطن سپهبد قاسم سلیمانی را گرامی می‌دارم و به روان پاک رؤسای دولت شهیدان رجایی، باهنر و شهید خدمت آیت‌الله رئیسی و همه‌ی خدمتگزاران شهید نظام درود می‌فرستم.

[دریافت فیلم]
سپاسگزار لطف و تدبیر رهبر معظّم انقلاب هستم که عرصه را بر مشارکت مؤثر ملّت و رقابت معنادار تفکرات و سیاست‌های متفاوت در چهاردهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری گشودند. هم‌چنان خاک پای ملّت شریف و بزرگوار ایران هستم که آگاهانه در این میدان پا نهادند و با رأی خود به تغییر، بار سنگینی را در شرایطی خطیر بر دوش این حقیر نهادند. آنان که به من یا به نامزدهای رقیب رأی دادند و یا حتی از سر دغدغه‌مندی و نقد و اعتراض وارد عرصه‌ی انتخاب نشدند، انتظار تحول را پیش روی نظام، من و دولت آینده نهاده‌اند که زمان پاسخ‌گویی به آن از امروز عملاً آغاز می‌شود.

اکنون مقام معظّم رهبری با تنفیذ رأی ملّت و امضای حکم ریاست جمهوری، این بنده‌ی کوچک خدا را رسماً مکلف به انجام مسئولیتی بزرگ در قبال همه‌ی ملّت ایران فرمودند. منتخب ملّت به موجب اصل ۱۱۳ قانون اساسی از امروز رئیس‌جمهور می‌شود. مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه‌ی مجریه را _ جز اموری که مستقیماً به رهبری مربوط می‌شود _ بر عهده دارد. آن‌چه که مسئولیت قانون اساسی بر عهده‌ی ما گذاشته، درحقیقت بر اساس مسیر روشنی که مقام معظّم رهبری توشیح فرمودند، چشم‌انداز نظام جمهوری اسلامی، سیاست‌های کلی ابلاغی و قانون برنامه است که ما باید به طرف آن حرکت کنیم.

آن‌چه که چشم‌انداز نظام جمهوری اسلامی است، ایرانی را تصویر می‌کند که کشوری است توسعه یافته، با جایگاه اول اقتصادی، علمی، فناوری در سطح منطقه و با هویت اسلامی و انقلابی الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین‌الملل. چشم‌انداز ما کشوری است توسعه یافته، متناسب با مقتضیات فرهنگی، متکی بر اصول اخلاقی و ارزش‌های اسلامی، آزادی‌های مشروع، عدالت اجتماعی، حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها و بهره‌مند از امنیت اجتماعی و قضائی. برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری،‌ متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه‌ی اجتماعی در تولید ملی. امن، مستقل و مقتدر با سامانه‌ی دفاعی مبتنی بر بازدارندگی همه‌جانبه و پیوستگی مردم و حکومت. برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تأمین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده، به دور از فقر، تبعیض و بهره‌مند از محیط زیست مطلوب. فعال، مسئولیت‌پذیر، ایثارگر، مؤمن، رضایتمند، برخوردار از وجدان کاری، انضباط، روحیه‌ی تعاون و سازگاری اجتماعی. متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بودن. دست‌یافته به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه و با تأکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقاء نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل. الهام بخش، فعال و مؤثر در جهان اسلام با تحکیم الگوی مردم‌سالاری دینی، توسعه‌ی کارآمد، جامعه‌ی اخلاقی، نواندیش و پویای فکری و اجتماعی، تأثیرگذار بر همگرایی اسلامی و منطق‌هایی بر اساس تعالیم اسلامی و اندیشه‌‌های امام خمینی رحمه‌الله. و نهایتاً دارای تعامل سازنده و مؤثر با جهان بر اساس اصول عزّت، حکمت و مصلحت.

آن‌چه که چشم‌انداز نظام بر ما مسئولین مشخص می‌کند، یک دولت و حکومت قدرتمند را تصویر می‌کند که بار سنگین رفتن را بر اساس قانون و چارچوب‌های قانونی بر دوش ما می‌نهد و ما مسئولیم به این طرف حرکت کنیم. اصول اول، دوم و سوم قانون اساسی بر اساس همین چارچوب‌هایی است که مقام معظّم رهبری اعلام فرمودند. ما تنها با هم‌گرایی و قانون‌گرایی در منظومه‌ی حکومت می‌توانیم از بحران‌ها و تنگناهای پیش روی کشور گذشت کنیم، می‌توانیم به امیدها و انتظارات به‌حق مردم پاسخ دهیم. جامعه‌ای که هم‌گراست و قانون‌مدار است، می‌تواند شاهد قدرتمندتر شدن حاکمیت باشد و زمینه قدرت‌یابی بیشتر جامعه را آماده کند و نقش مشترک و تعاملی این دو را برای پیشرفت و توسعه‌ی کشور رقم بزند.

من و دولت آینده رسالت و مسئولیت‌مان برای رسیدن به این چشم‌انداز، تعهد به آن چشم‌اندازی است که مقام معظّم رهبری تعریف فرمودند، سیاست‌های کلی‌ است که ابلاغ نمودند و قانون برنامه است که در مناظرات هم بر آن تأکید می‌کردیم. اگر ما این چشم‌انداز را بپذیریم، عمل بکنیم و هم قسم بشویم چارچوب‌های سیاست‌های کلی رهبری را در اجرا عملیاتی کنیم، کشور ما بدان جایی خواهد رسید که برترینیم و بهترین و بالاترین. این قدرتی است که هست. و ما می‌توانیم به اینجا برسیم و این جز با همگرایی و وحدت و انسجام ملی امکان‌پذیر نیست. و درحقیقت در قرآن خداوند تبارک و تعالی می‌فرمایند «وکَیف تَکْفُرُونَ وَأَنتُمْ تُتْلَىٰ عَلَیْکُمْ آیَاتُ اللَهِ وَفِیکُمْ رَسُولُهُ وَمَن یَعْتَصِم بِاللَهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ» پشت سر آن می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَکُم مِّنْهَا کَذَٰلِکَ یُبَیِّنُ اللَهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ».

این وحدت و انسجام و چنگ زدن به ریسمان خداست که ما را می‌تواند به آن جایی که لیاقت و شایستگی‌اش را داریم برساند. آن چیزی که ما را از رفتن باز می‌دارد و باید مواظب آن باشیم، هوای نفس است. «أَمَرَهُ أَنْ یَکْسِرَ نَفْسَهُ مِنَ الشَّهَوَاتِ وَ یَزَعَهَا عِنْدَ الْجَمَحَاتِ، فَإِنَّ النَّفْسَ أَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ اللَهُ»

تمام اختلافاتی که الان وجود دارد به خاطر هوای نفس است، راه روشن است، سیاست مشخص است و اگر ما در چارچوب این سیاست و آن چشم‌انداز حرکت می‌کردیم باید در جایی می‌بودیم که الان شایسته و لایق آن هستیم. در نتیجه این وحدت و انسجام ماست که می‌تواند ما را به آن جایگاه اصلی برساند.

مسئله‌ی دوم درحقیقت پشتوانه‌ی مردمی است. رضایت مردم است. «إنّما یُستَدَلُّ عَلَى الصّالِحینَ بِما یُجری الله ُ لَهُم عَلى ألسُنِ عِبادِهِ» دلیل درستی خدمتگزاری ما این است که آیا مردم از ما راضی خواهند بود یا نخواهند بود. ما باید دو نوع رفتار را در قبال مردم بر اساس این سیاست‌ها و چشم‌اندازها و برنامه‌ها برای خودمان و مجریان‌مان و مسئولین‌مان در نظر بگیریم.

یک، برای من به‌عنوان مسئول؛ حضرت علی (علیه‌السلام) در دستورش به مالک می‌فرماید: «فاملک هواک و شح بنفسک عما لا یحل لک فان الشح بالنفس الانصاف منها فیما احببت کرهت»، «وَ أَشْعِرْ قَلْبَکَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِیَّةِ وَ الْمَحَبَّةَ لَهُمْ وَ اللُطْفَ بِهِمْ» با تمام وجود باید به این مردم محبّت بورزیم، مهربانی کنیم، عشق بورزیم. «وَ لَا تَکُونَنَّ عَلَیْهِمْ سَبُعاً ضَارِیاً تَغْتَنِمُ أَکْلَهُمْ، فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ: إِمَّا أَخٌ لَکَ فِی الدِّینِ وَ إِمَّا نَظِیرٌ لَکَ فِی الْخَلْقِ، یَفْرُطُ مِنْهُمُ الزَّلَلُ وَ تَعْرِضُ لَهُمُ الْعِلَلُ وَ یُؤْتَى عَلَى أَیْدِیهِمْ فِی الْعَمْدِ وَ الْخَطَإِ، فَأَعْطِهِمْ مِنْ عَفْوِکَ وَ صَفْحِکَ مِثْلِ الَّذِی تُحِبُّ وَ تَرْضَى أَنْ یُعْطِیَکَ اللَهُ مِنْ عَفْوِهِ وَ صَفْحِهِ، فَإِنَّکَ فَوْقَهُمْ وَ وَالِی الْأَمْرِ عَلَیْکَ فَوْقَکَ وَ اللَهُ فَوْقَ مَنْ وَلَّاکَ»«وَ لَا تَنْصِبَنَّ نَفْسَکَ لِحَرْبِ اللَهِ» در مقابل مردم می‌گوید نایست. «فَإِنَّهُ لَا [یَدَیْ] یَدَ لَکَ بِنِقْمَتِهِ وَ لَا غِنَى بِکَ عَنْ عَفْوِهِ وَ رَحْمَتِهِ» خدمت به مردم سرلوحه‌ی زندگی ما باید باشد، سرلوحه‌ی زندگی همه‌ی مدیران، مسئولین و وزرایی که ما انتخاب می‌کنیم. با تمام وجود باید به این مردم عشق بورزیم. این رفتار شخصی و باور ماست.

دو، نوع حکومت و نوع برخورد ما در قضاوت‌ها و عمل‌هاست. که حضرت علی(علیه‌السلام) در همان دستورش به مالک می‌فرماید: مالک مردم و خدا را یک طرف می‌گذارد «أَنْصِفِ اللهَ وَ أَنْصِفِ النَّاسَ مِنْ نَفْسِکَ، وَ مِنْ خَاصَّةِ أَهْلِکَ، وَ مَنْ لَکَ فِیهِ هَوًى مِنْ رَعِیَّتِکَ» خدا و مردم یک طرف‌اند، مالک و دار و دسته و قوم و خویشش طرف دیگر. می‌گوید بین این دوتا انصاف کن «فَإِنَّکَ إِلاَّ تَفْعَلْ تَظْلِمْ؛ وَ مَنْ ظَلَمَ عِبَادَ اللهِ کَانَ اللهُ خَصْمَهُ دُونَ عِبَادِهِ» ظلم این است که ما یک عده‌ را برای خود به عنوان دوستان خودمان، قوم و خویش خودمان، جناح خودمان داشته باشیم و مردم را نداشته باشیم. آن چیزی که ما بارها در گفته‌هایمان و نگاه‌هایمان گفتیم چه در سلامت، چه در شغل، چه در جایگاه، چه در تقسیم منابع، مراعات انصاف جزو اصولی است که باید به آن پایبند باشیم و با مردم بر اساس انصاف برخورد کنیم، این را سرلوحه‌ی زندگی خودمان و رفتار خودمان قرار خواهیم داد.

به مردم قول می‌دهیم و اینجا خدمت مقام معظّم رهبری متعهد می‌شویم که برای این مردم جز انصاف و جز عدالت راهی دیگر را نپوییم. قول می‌دهیم و وعده می‌دهیم با تمام وجودمان به این مردم خدمت کنیم. و قول می‌دهیم که راه شهیدان‌مان را، راه کسانی را که برای این کشور زندگی خودشان را کف دست گذاشتند و در راه این مملکت جان خودشان را دادند، تا پای جان بایستیم، تلاش کنیم و دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم این عزّت و افتخار را به کشور خودمان باز گردانیم. و این جز با اتحاد، جز با قانون‌گرایی و جز با وحدت امکان پذیر نیست. ما باید دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم پاسخگوی مشکلات و نیازها و دغدغه‌های مردم عزیز کشورمان باشیم. و من اینجا در خدمت شما و مقام معظّم رهبری این قول را اعلام می‌کنم که پایبند این رسالت و این حرف‌ها و این گفته‌ها خواهم بود.

و در آخر مجدداً از محضر مقام معظّم رهبری تشکر و قدردانی می‌کنم. و هم چنان خواهانم برای پیشبرد سیاست همگرایی و اجماع در حکمرانی، به یاری خداوند این دولت یعنی دولت وفاق ملی که به وجود خواهد آمد را یاری بکنند و در مسیر پاسخگویی به خواسته‌های به‌حق جامعه‌ی متکثر، هم چنان حمایت خودشان را از ما دریغ نفرمایند. موفقیت دولت در پاسخ مناسب به انتظارات مردم و ضرورت تحول و اصلاح امور کشور، توفیق نظام و نشانه‌ی دوراندیشی و اقتدار رهبری معظّم انقلاب است.

از نظام حکمرانی کشور، نخبگان، نهادهای مدنی، جریان‌های سیاسی و از یکایک ملّت شریف و بزرگوار ایران می‌خواهم که دست به دست هم دهیم تا فضای احیای نشاط و امید و اعتماد امروز مردم، برای آینده‌ی ایران پایدار و ماندگار بماند. خاک پای ملّت هستم و می‌کوشم فرزند خلفی برای ملّت باشم. از رهبری معظّم انقلاب و ملّت بزرگوار ایران که هم‌چنان خالق فرصت‌های نو برای سربلندی ایران هستند می‌خواهم مرا یاری کنند که بتوانم بخشی از رنج‌های مردم و نگرانی‌ها برای ایران را کم کنم. من هم‌چنان شریک دردهای مردم و پوینده‌ی راه پیشرفت و اعتلای ایران خواهم بود. از شورای محترم نگهبان، از سرپرست محترم ریاست جمهوری، برادرمان آقای دکتر مخبر و از وزیر محترم کشور که نقش عمده‌ای در برگزاری انتخابات به عهده داشتند تشکر می‌کنم. سپاسگزار شخصیت‌های ملی و جریان‌های سیاسی اصولگرا، اصلاح‌طلب، تحول‌خواه، زنان، جوانان و مردان عزیز در سراسر ایران و ایرانیان خارج از کشور هستم که با حضور مؤثر خود بر میزان مشارکت ملّت در انتخابات و ابراز جمهوریت نظام افزودند. و مسئولیت جدیدی در برابر همه‌ی کارگزاران کشور نهادند.

خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی ما رستگار

رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَانًا نَّصِیرًا.
والسّلام علیکم و رحمة‌الله و‌ برکاته