1403/05/01
پرونده «ایران قوی با صنعت هستهای پیشرفته»
جذب نخبگان حیاتیترین کار برای حفظ پایداری و توسعه صنعت هستهای کشور است
![http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif](http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif)
![http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif](http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif)
به همین منظور رسانه KHAMENEI.IR در گفتگو با دکتر میثم ترابمستعدی، عضو هیئت علمی و معاون آموزش پژوهشگاه علوم و فنون هستهای، موضوع جذب و پرورش نخبگان و استعدادهای جوان را مورد بررسی قرار داده است.
![*](https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif)
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif)
در اواخر سال ۱۴۰۱ آقای مهندس اسلامی معاون محترم رئیسجمهور و رئیس سازمان در ابلاغیهای راهبردی پژوهشگاه علوم و فنون هستهای را متولی موضوع تأمین و آموزش نیروی انسانی صنعت هستهای کردند که بنده بهعنوان معاون علمی و آموزشی پژوهشگاه و مسئول اجرای این ابلاغیه تلاش خواهم کرد در این مصاحبه اهم راهبردها، اقدامات و برنامههای پیشرو در این حوزه را تشریح نمایم. در برنامهای که برای موضوع تأمین و آموزش نیروی انسانی صنعت هستهای تدوین نمودهایم، سه رویکرد اصلی و کلیدی را مد نظر قرار دادهایم.
اولین راهبرد ما در این حوزه که به سؤال جنابعالی هم اشاره دارد شناسایی استعدادهای برتر و نخبگان و جذب آنها در صنعت هستهای است. اعتقاد داریم حیاتیترین فعالیت برای حفظ پایداری و توسعه صنعت هستهای کشور جذب نخبگان به این صنعت با مشارکت کلیه بازیگران این بخش است و بدون داشتن منابع انسانی نخبه و با استعداد برنامههای آموزشی اثربخشی چندانی نخواهد داشت. در واقع پیششرط توسعه صنعت هستهای را دسترسی به نیروهای نخبه و استعداد برتر میدانیم. در همین مدتِ کمتر از یکسال که این مسئولیت را بر عهده گرفتهایم اقدامات مؤثری انجام شده است که به برخی از این موارد اشاره میکنم.
اولین اقدام عملیاتی که برای شناسایی و جذب نخبگان در دستور کار صنعت هستهای قرار گرفت اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان برتر آزمون سراسری کارشناسی و کارشناسی ارشد و نیز دانشجویان برتر در حال تحصیل در این مقاطع تحصیلی بود. یکی از اقدامات بسیار خوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت سیزدهم تدوین و ابلاغ «آییننامه جامع اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان ایرانی» در اوایل سال ۱۴۰۲ بود، که در این سند انواع مختلفی از بورس تحصیلی پیشبینی شده است. سازمان انرژی اتمی ایران به عنوان اولین دستگاه اجرایی در کشور در آزمون سراسری کارشناسی سال ۱۴۰۲ فرایند اعطای بورس به دانشجویان برتر را آغاز کرد و بیش از ۳۵ نفر از رتبههای برتر آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ بورس صنعت هستهای شدند. همچنین پژوهشگاه علوم و فنون هستهای به نمایندگی از صنعت هستهای در بهمنسال گذشته با امضای سه تفاهمنامه با سازمان امور دانشجویان کشور اعطای سه بورس صنعت و مشاغل (شهید محمد علی رجائی)، بورس بنگاههای اقتصادی (شهید حسن طهرانیمقدم) و فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت داخل یا خارج از کشور (شهید سیدحسین علمالهدی) را در دستور کار قرار داد و هم اکنون که بنده خدمت شما هستم اعطای حدود ۲۰۰ بورس تحصیلی در رشته/گرایشهای مختلف در دفترچه انتخاب رشته آزمون کارشناسیارشد سال ۱۴۰۳ درج شده و اعطای بورسیه به حدود ۴۰۰ دانشجوی در حال تحصیل کارشناسیارشد و ۶۵ دانشجوی مقطع کارشناسی هم با هماهنگی سازمان امور دانشجویان کشور در دستور کار قرار دارد و امیدواریم انشاءالله بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ دانشجوی کارشناسی و کارشناسیارشد برتر در سال جاری در قالب بورس صنعت و مشاغل (شهید محمد علی رجائی) بورسیه صنعت هستهای شوند. اعطای بورس تحصیلی برنامه بسیار خوبی در رفع دغدغه معیشت و اشتغال نسل جوان است و تأثیر بسزایی در جلوگیری از مهاجرت نخبگان دارد. بنابراین اعطای بورس تحصیلی یکی از برنامههای اصلی صنعت در شناسایی و جذب نخبگان است و سازمان انرژی اتمی ایران دستگاه اجرایی پیشرو در این حوزه است. البته همانطور که خدمتتان عرض کردم انواع دیگری از بورس تحصیلی نیز در صنعت هستهای تعریف شده است، که به مرور زمان تا پایان سال جاری اجرایی میشود. البته رویههای دیگری در شناسایی و جذب نخبگان در صنعت هستهای جاری است، که از جمله آنها همکاری با بنیاد ملی نخبگان در جذب استعدادهای برتر است، که این همکاری از سنوات گذشته وجود داشته و طی سالهای اخیر تقویت شده است.
راهبرد دوم ما در موضوع تأمین و آموزش نیروی انسانی صنعت هستهای توسعه و پرورش توانمندیهای نخبگان و استعدادهای برتر جذب شده به صنعت هستهای است. پس از شناسایی و جذب نخبگان در دوران تحصیل، به دنبال این هستیم که در دوران تحصیلی دانشگاهی، دانش و مهارتهای لازم را به دانشجویان آموزش دهیم. در واقع دانشجویان بورسیه در دوران تحصیل در ارتباط کامل با صنعت میباشند و رویکرد اصلی در این بخش این است که آموزشهای غیرداشگاهی را در دوران تحصیل به این دانشجویان ارائه دهیم. دانش (Knowledge)، مهارت (Skills) و نگرش صحیح (Attitude) سه ضلع اصلی برای دستیابی به نیروی کار، ماهر و متعهد است. دانش و مهارت بدون نگرش صحیح باعث بیتفاوتی در مواجه با رویدادها، دانش و نگرش بدون مهارت منجر به اضطراب و نگرانی در اتفاقات و مهارت و نگرش مناسب بدون دانش منجر به تردید در تصمیمگیریها میشود. بنابراین ما در مجموعه صنعت هستهای در حال طراحی بستههای آموزشی بهروز و استاندارد دانشی، مهارتی و نگرشی ویژه دانشجویان بورسیه صنعت هستیم، تا در تعطیلات تابستان این عزیزان در قالب برنامههای متنوع آموزشی و فرهنگی این آموزشها را دریافت نمایند، به نحویکه در پایان دوران تحصیلی دانشگاهی از هر لحاظ آماده ورود به صنعت پر افتخار هستهای باشند. این بستههای آموزشی شامل دورههای آموزش نظری و عملی، بازدیدهای علمی، کارآموزی، انجام پایاننامههای دانشجویی در صنعت هستهای و انواع برنامههای فرهنگی میشود. در واقع ما به دنبال تربیت یک نسل جدید از متخصصین و دانشمندان هستهای از میان نخبگان کشور برای توسعه و اعتلای صنعت هستهای کشور هستیم.
سومین و آخرین راهبرد تدوین شده در حوزه تأمین و آموزش نیروی انسانی، برنامه نگهداشت نیروی انسانی نخبه و استعداد برتر جذب شده به صنعت هستهای است، که در صورت لزوم در بخشهای بعد توضیحاتی در این خصوص خدمتتان ارائه میدهم.
در اینجا اگر اجازه بفرمایید در خصوص یکی دیگر از اقدامات راهبردی که در سال گذشته انجام پذیرفت توضیحاتی خدمتتان ارائه نمایم. از مهمترین اقداماتی که در حوزه تأمین و آموزش منابه انسانی هستهای از اواخر سال گذشته آغاز شد ایجاد شبکه ملی آموزش هستهای کشور است. این شبکه با هدف تأمین، آموزش، تأیید صلاحیت و ارتقای دانش نیروی انسانی مورد نیاز صنعت هستهای کشور بهصورت غیررسمی از اواخر سال گذشته آغاز به فعالیت نمود و سند سیاستها و جهتگیریهای کلان شبکه به تصویب رئیس محترم سازمان رسید. این شبکه دارای شورای سیاستگذاری و راهبری و چهار کارگروه اصلی شامل کارگروه آموزش دانشآموزان و معلمان، کارگروه آموزش عالی (آموزش دانشگاهی)، کارگروه توسعه منابع انسانی هستهای و کارگروه آموزشهای بینالمللی هستهای است، که انشاءالله به محض تکمیل زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری لازم، اطلاعرسانی عمومی و فراخوان عضویت حقوقی در شبکه صورت میپذیرد. در این شبکه کلیه ظرفیتهای نرمافزاری و سختافزاری آموزش هستهای کشور از طریق عضویت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشگاهها، انجمنهای علمی مرتبط، شرکتها و مؤسسات خصوصی فعال در حوزه آموزش، دستگاههای اجرایی مرتبط نظیر وزارت عتف، وزارت آموزش و پرورش، معاونت علمی و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، نهادهای بینالمللی نظیر آژانس بینالمللی انرژی اتمی و شبکههای آموزش هستهای ملی و منطقهای برای توسعه آموزش علوم و فناوری هستهای در کشور و نیز صدور آموزش به کشورهای تازهوارد هستهای بهویژه کشورهای همسو با گفتمان انقلاب اسلامی بهکار گرفته خواهد شد. اقدام دیگری که در دست انجام است و به امید خدا تا یک ماه آینده فاز اول آن به بهرهبرداری میرسد، راهاندازی «مرکز بینالمللی آموزش علوم و فناوری هستهای» در منطقه هستهای اصفهان است که اخیراً به نام شهید آیتالله دکتر رئیسی مزین گردید.
این مرکز در سه فاز به بهرهبرداری میرسد که شامل کلاسهای آموزشی بهروز، آزمایشگاههای آموزشی پایه هستهای و چرخه سوخت هستهای، شبیهساز مقیاس کامل نیروگاه اتمی بوشهر، سه رآکتور تحقیقاتی منحصربهفرد در سطح منطقه و خوابگاه برای اسکان فراگیران خواهد بود. امیدواریم بتوانیم در کوتاهمدت این مرکز را به کانون آموزش هستهای در سطح منطقه تبدیل نماییم.
![*](https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif)
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif)
تبیین جایگاه و اهمیت فناوری هستهای برای توسعه و پیشرفت کشور از جمله اقداماتی بوده است که موجب افزایش تعلق خاطر متخصصین و دانشمندان صنعت شده است. بنده اعتقاد دارم حس مفید بودن و اثربخشی در پیشرفت و اعتلای کشور مهمترین راهبرد در ایجاد رضایت و نگهداشت سرمایه انسانی صنعت هستهای است. زمانیکه رهبر معظم انقلاب میفرمایند صنعت هستهای آبروی کشور است بیتردید همه دانشجویان، مهندسان، متخصصان و مدیرانی که در این صنعت راهبردی مشارکت دارند بیش از پیش به خود میبالند و احساس رضایت میکنند. از دیگر اقداماتی که در دستور کار قرار دارد استفاده از ظرفیت نخبگان و استعدادهای برتر در فعالیتهای علمی بهروز و در مرز دانش و فناورهای برافکن (Disruptive Technologies) نظیر هوش مصنوعی، کوانتوم، رآکتورهای کوچک مقیاس و غیره است. قطعاً فعالیت خلاقانه در این حوزهها حس اثربخشی، شادابی و پویایی زیادی را به استعدادهای برتر القا میکند و ایشان با تعلق خاطر، رضایت و انگیزه بیشتری در این فعالیتها مشارکت میکنند.
البته قطعاً توجه به رفاه و معیشت کارکنان هم در رضایتمندی سرمایه انسانی نقش ویژهای دارد. بحمدلله در دولت سیزدهم اقدامات بسیار خوبی در ارتقا جایگاه و منزلت کارکنان دولت انجام پذیرفت و قوانین و آییننامههای خوبی به تصویب دولت رسید، که در مجموعه صنعت هستهای هم با تأکید رئیس محترم سازمان این قوانین به نحو مطلوب در دست اجرا است که از جمله آنها میتوان به «آییننامه جذب و نگهداری سرمایه انسانی استعداد برتر و نخبه در دستگاههای اجرایی» اشاره کرد که با تأکید آقای مهندس اسلامی از زمان تصویب به شکل جدی در دستور کار واحدهای ذیربط در سطح صنعت هستهای قرار گرفته است. رفع تبعیض در پرداخت حقوق و مزایا از دیگر اقداماتی بود که در دوره مسئولیت آقای مهندس اسلامی انجام پذیرفت و رضایتمندی کارکنان صنعت را به میزات زیادی افزایش داد. همچنین با هدایت رئیس محترم سازمان برای اولین بار برنامههای فرهنگی و رفاهی بسیار خوبی برای کارکنان صنعت هستهای و خانوادههای ایشان طی سه سال گذشته اجرایی شد، جای تقدیر و تشکر دارد.
یکی دیگر از راهکارهای مهم نگهداشت نیروی انسانی صنعت هستهای آموزش مادامالعمر است که باعث حس پویایی و نشاط در کارکنان میشود. در این راستا همانگونه که ذکر شد یکی از کارگروههای شبکه ملی آموزش هستهای کارگروه توسعه منابع انسانی صنعت هستهای است، که وظیفه این کارگروه برنامهریزی و اجرای آموزش مستمر کارکنان صنعت هستهای است، که این موضوع براساس الزامات صنعت هستهای در دست اقدام است.
![*](https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif)
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif)
![*](https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif)
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif)
یکی از مهمترین اقداماتی که در این زمینه انجام شد امضای تفاهمنامه همکاری میان سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت آموزش و پرورش در بالاترین سطح میان رئیس محترم سازمان و وزیر محترم آموزش و پرورش در تیر سال گذشته بود، که اقدام بسیار مبارکی بود و در طی سال گذشته دستاوردهای ارزشمندی را به دنبال داشته است. یکی از اقدامات مهم در این بخش آموزش علوم و فناوری هستهای به معلمان است، که با هدف انتقال مفاهیم آموزش داده شده به دانشآموزان طراحی شده است. اخیراً در ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت در اصفهان بیش از ۶۰ دبیر دوره دوم متوسطه از کلیه استانهای کشور دوره مقدماتی آشنایی با علوم و فناوری هستهای که شامل بخش نظری و بازدید علمی بود را گذراندند، که این دوره از مفاهیم پایه هستهای تا حوزه نیروگاههای اتمی و کاربرد پرتوها را در برمیگرفت و در نظر است دوره پیشرفته و تخصصی این حوزهها نیز در آیندهای نزدیک برگزار شود. از دیگر اقدامات انجام شده راهاندازی المپیاد ملی علوم و فناوری هستهای با همکاری باشگاه دانشپژوهان جوان است که اولین دوره آن زمستان سال جاری برگزار میشود و برگزیدگان این المپیاد از مزایایی نظیر عضویت در بنیاد ملی نخبگان، شرکت در المپیاد بینالمللی هستهای که در تابستان سال ۱۴۰۴ با همکاری آژانس بینالمللی انرژی اتمی برگزار میشود، دریافت بورسیه سازمان انرژی اتمی ایران در دوران تحصیل دانشگاهی و امکان استخدام در صنعت هستهای برخوردار میشوند. به نظر میرسد این اقدام نیز تأثیر بسزایی در جذب نخبگان و استعدادهای برتر نسل جوان به صنعت هستهای خواهد داشت.
برگزاری سومین جشنواره «من فناوری هستهای هستم» در قالب جشنواره علمی- پژوهشی شهید کاظمی آشتیانی برای دانشآموزان دوره دوم ابتدایی به بالا نیز از جمله دیگر اقدامات یک سال گذشته در قالب تفاهمنامه با وزارت آموزش و پرورش بوده است که با اقبال و مشارکت دانشآموزان سراسر کشور مواجه شده است و تأثیر شگرفی در آشنایی دانشآموزان با علوم و فناوری هستهای دارد.
همچنین با تأکیدات و رهنمودهای رئیس محترم سازمان، تألیف چندین جلد کتاب در سطح دوره دوم متوسطه برای آشنایی دانشآموزان و معلمان با حوزههای مختلف علوم و فنائوری هستهای در دستور کار انتشارات پژوهشگاه علوم و فنون هستهای قرار دارد که امیداورایم تا پایان سال جاری این کتب منتشر شده و در دسترس علاقهمندان قرار گیرد. تجهیز تعدادی از پژوهشسراهای دانشآموزی کشور به تجهیزات پایه آموزش هستهای از دیگر مواردی است که در دست اقدام است. همچنین در یک سال گذشته دانشآموزان و معلمان چندین هزار نفر ساعت بازدید علمی از سایتهای مختلف هستهای کشور داشتند، که تأثیر زیادی در آشنایی ایشان با صنعت هستهای داشت.
علاوهبر این امروز رسانهها و شبکههای اجتماعی نقش ویژه و انکارناپذیری در آگاهیبخشی، آموزش و تقویت و یا تضعیف ارزشها و هنجارهای اجتماعی دارند. ما در شبکه ملی آموزش هستهای در حال برنامهریزی برای استفاده از این بسترها و شبکهها برای به اشتراکگذاری انواع مختلفی از بستههای آموزشی برای اقشار مختلف جامعه به ویژه نسل جوان هستیم، که البته بخش زیادی از تولید محتوای این بستهها انجام پذیرفته و برخی از آنها نیز در بسترهای مورد نظر برای استفاده عموم بارگذاری شده است. لیکن با ایجاد زیرساختهای شبکه ملی آموزش انشاءالله جهش جدی در این بخش خواهیم داشت.
![*](https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif)
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif)
در این راستا یکی از مواردی که در برنامه تأمین و آموزش نیروی انسانی هستهای کشور در پژوهشگاه علوم و فنون هستهای به عنوان رابط صنعت هستهای و جامعه دانشگاهی مدنظر قرار دادهایم، استفاده بهینه از سرمایه انسانی کشور در دانشگاهها (اعم از دانشجویان و اساتید) در رفع نیازهای فناورانه صنعت هستهای و توسعه نوآوری است. با مساعدت و موافقت رئیس محترم سازمان در تلاش هستیم با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بنیاد ملی نخبگان و با استفاده از زیرساختهای ایجاد شده در کشور نظیر سامانه نظام ایدهها و نیازها (نان)، سامانه ارتباط جامعه و صنعت با دانشگاه (ساجد) و سایر موارد مشابه، گام بلندی در استفاده از ظرفیت دانشگاههای کشور برداریم. همانگونه که رهبر معظم انقلاب بر ارتباط دانشگاه و صنعت به دفعات تأکید فرمودهاند و در یکی از این موارد بیان داشتند که «حل نقاط کور بخشهای صنعت، اقتصاد، کشاورزی و بخشهای گوناگون مدیریتی، حل مشکل پایین بودن بهرهوری، اسراف در مصرف انرژی، حل معضل بیکاری و ایجاد اشتغال و حل موضوع صرفهجویی ارزی از جمله منفعتهایی است که از ارتباط دانشگاه و صنعت حاصل میشود»، ما نیز اعتقاد کامل داریم با استفاده از ظرفیت دانشجویان و اساتید دانشگاههای اغلب چالشهای پیشروی صنعت هستهای قابل رفع است و به همین دلیل هم پایه اصلی برنامههای ما در تأمین و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز صنعت هستهای، توجه ویژه به آموزش دانشگاهی و استفاده از ظرفیتهای پایانناپذیر دانشگاهها است و امیدواریم در سایه توجهات حضرت ولیعصر (ارواحنا فداه) تا پایان سال جاری کلیه برنامههای تدوین شده در این بخش عملیاتی شود.
در پایان از فرصتی که در اختیار بنده قرار دادید تشکر میکنم و امیدوارم بتوانیم در سایه توجهات حضرت ولیعصر(عج) و رهنمودهای داهیانه رهبر معظم انقلاب گامی کوچک در راه اعتلای ایران اسلامی برداریم.