• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1403/04/24
رژیم صهیونیستی چگونه در حال ذوب‌شدن است؟

ذوب شدن تدریجی یک خیال

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttp://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif «رژیم صهیونیستی به دست خودش، خود را در یک دالان بنبستی انداخت که شکستها پشت‌سرهم و پیدرپی به سراغش خواهند آمد و راه نجاتی نخواهد داشت. امروز رژیم صهیونیستی در مقابل چشم مردم دنیا به‌تدریج در حال ذوب‌شدن است، و همه سیاسیون و مردم جهان از آن آگاه هستند.» ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
جملات رهبر انقلاب در خصوص تحولات خاورمیانه در چند دهه گذشته نظرات بسیاری را به خود جلب کرده و به‌سان وعده صادقی است که تمامی آنها محقق شده؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم امسال سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) و در کنار بارگاه ایشان بار دیگر وعده فروپاشی اسرائیل را دادند. وعده‌ای که نه پیشگویی است و نه غیب‌گویی بلکه یک عمل حتمی است. اما رژیم صهیونیستی چرا و چگونه در حال ذوب‌شدن است؟ گزارش KHAMENEI.IR را در این باره بخوانید.
 
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif رهبر انقلاب در سال ۱۳۹۴ طی یک سخنرانی عنوان داشتند که رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید. گرچه آن روزها بسیاری بر این باور بودند که این یک اظهار نظر تبلیغاتی با برد داخلی است اما بررسی چالش‌های رژیم صهیونیستی در داخل و بیرون نشان داد و هنوز هم نشان می‌دهد که حتی ممکن است فروپاشی رژیم صهیونیستی زودتر از آنچه که ایشان فرموده‌اند رخ دهد و می‌توان چنین نتیجه گرفت که ۲۵ سالی که امام خامنه‌ای آن را وعده داده بودند "سقف زمانی" نابودی یک رژیم اشغالگر است نه آغاز یک فروپاشی آن. این گزارش بر آن است تا عوامل فروپاشی این رژیم را در ابعاد داخلی و بیرونی مورد بررسی قرار دهد.

*  دلایل درونی فروپاشی
یکی از باورهای محکم مبنی بر فروپاشی رژیم صهیونیستی، در درون این رژیم و بر اساس چالش‌هایی است که با آن روبه‌رو است.

ترس از نابودی قریب‌الوقوع رژیم اسرائیل در میان نخبگان رژیم صهیونیستی در حال گسترش است، بیشتر کسانی که از آینده تاریک آن می‌ترسند، دانشگاهیان نیستند؛ بلکه عمدتاً سیاستمداران رده‌بالای رژیم هستند. مؤلفه‌های نابودی رژیم صهیونیستی اکنون در غزه پدیدار گشته و رژیم صهیونیستی به دیواری سخت برخورد کرده به‌گونه‌ای که الان فقط ۴۰ درصد از ساکنان سرزمین‌های اشغالی حاضرند در آنجا زندگی کنند.

حاییم لوینسون مجری شاغل در رسانه‌های رژیم صهیونیستی پیش‌بینی کرده که رژیم اسرائیل در سال ۲۰۲۹ فرو خواهد پاشید و حاکمیت فلسطین بار دیگر به عرب‌ها منتقل خواهد شد. (۱)

لوینسون در صفحه توییتر خود یک موضوع از ویکی‌پدیا درباره گذشته رژیم اسرائیل منتشر کرد که پس از فروپاشی، اکثر ساکنانش آنجا را ترک کردند. لوینسون در مطلب دیگری تاریخ فوق را به آن اضافه کرده و می‌نویسد: "به‌زودی" (۲)

گاردین هم در تحلیلی با اشاره به درگیری هم‌زمان ارتش رژیم صهیونیستی با حماس، حزب‌الله و همچنین حمله به کرانه باختری، ضمن پرداختن به نقاط ضعف این رژیم در داخل سرزمین‌های اشغالی تأکید کرد که حاکمیت صهیونیستی درعین‌حال از شکاف‌های اجتماعی و سیاسی که در نتیجه این جنگ‌های چندجانبه پدید آمده غفلت کرده است. (۳)

روزنامه صهیونیستی معاریو هم در گزارشی با عنوان «موجودیت اسرائیل در معرض تهدید است و رهبری سیاسی باید تغییر کند»، نوشت: هنوز مسببان فاجعه هفت اکتبر (شکست از مقاومت فلسطین در عملیات طوفان الاقصی) کنترل امور را در اسرائیل بر عهده دارند. اشاره این روزنامه به بنیامین نتانیاهو و کابینه جنگ اوست که با تضعیف اطلاعاتی اسرائیل سبب شکست ارتش این رژیم در ۷ اکتبر شدند.

این رسانه صهیونیستی با اشاره به روزافزون بودن قدرت محور مقاومت، افزود: تهدیدات کنونی علیه موجودیت اسرائیل، از زمان تشکیل آن بی‌سابقه است و ما برای ادامه حیات به یک رهبری سیاسی و نظامی جدید نیاز داریم.

معاریو با انتقاد از کابینه راست‌گرای بنیامین نتانیاهو اضافه کرد: آنها که عامل به‌وجودآمدن این فاجعه هستند، شایستگی ادامه کار در سال‌های آینده را ندارند و ما نمی‌توانیم تأمین امنیتمان را به آنها واگذار کنیم.

این روزنامه چاپ تل‌آویو ادامه داد: اینکه بعد از حمله حماس در هفت اکتبر، حزب‌الله لبنان نیز به ما، به شکل جدی حمله نکرد و اسرائیل از هم فرونپاشید، شبیه معجزه است و رژیمی که ادامه حیاتش را بیشتر مدیون معجزه است تا توانایی نظامی خودش، برای مدت زیادی نمی‌تواند دوام بیاورد. این روزنامه چاپ تل‌آویو تأکید کرد: گذشت زمان به نفع ما نیست و باید در حوزه رهبری سیاسی و نظامی به‌سرعت تغییراتی انجام شود. (۴)

روزنامه هاآرتص در مطلبی در هفتم ژوئن ۲۰۲۴ می‌نویسد: وحشی‌گری اسرائیل به‌خوبی در حال انجام است اگر اقدام نکنیم، فروپاشی آن مسئله‌ای است که دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد. (۵)

سایمون تیزدال ۴ فوریه ۲۰۲۴ در مطلبی در گاردین نوشت: نتانیاهو در کنارزدن متحدان حیاتی‌اش در جنگ غزه، کسانی را که امیدوار به فروپاشی کشورش هستند خوشحال می‌کند. وی در بخش دیگری از مطلب آورده است: دوقطبی شدن در جامعه اسرائیل در آخر هفته گذشته عمق جدیدی پیدا کرد. در تظاهرات اورشلیم (بیت‌المقدس)، هزاران تن از جناح راست از جمله بن‌گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، بزالل اسموتریچ وزیر دارایی، نمایندگان دولت، خاخام‌ها و سربازان خواستار اسکان مجدد یهودیان در غزه و اخراج ساکنان فلسطینی شدند. (۶)

*  دلایل بیرونی فروپاشی
فروپاشی رژیم اسرائیل می‌تواند دلایل بیرونی هم داشته باشد. مقاومت در منطقه، انزوا در مجامع بین‌المللی؛ که نتیجه آن قرارگرفتن در فهرست سیاه سازمان ملل بود، عدم مشروعیت رژیم صهیونیستی در میان بسیاری از یهودیان و جنبش‌های یهودی صلح‌طلب و ضدصهیونیست در سراسر جهان، و تغییر توازن قدرت و جابه‌جایی کانون‌های قدرت در جهان می‌تواند از عوامل این فروپاشی باشد.

پس از هفت اکتبر مبارزه با رژیم اسرائیل وارد فاز جدیدی شده است. مقاومت در منطقه امروز به‌سان یک پیکره واحد و یکپارچه عمل می‌کند و از یمن تا لبنان، و از عراق تا سوریه همگی در تلاش هستند تا فروپاشی این رژیم پوسیده را تسریع بخشند.

همچنین تلاش جامعه بین‌المللی برای فاصله‌گرفتن از جنایات تل‌آویو که اثر بیرونی و جانبی آن را می‌توان در اعتراضات دانشگاهی در آمریکا و اروپا مشاهده کرد عاملی در تسریع این فروپاشی است.

انتقال کانون قدرت از غرب به شرق هم از دیگر عواملی است که می‌تواند کاتالیزوری برای فروپاشی این رژیم باشد. این رژیم در هفت دهه گذشته با اتکا به حامیان سنتی خود، یعنی آمریکا و بریتانیا دو کشوری که در به‌وجودآمدن آن هم نقش اصلی را داشتند، از هیچ جنایتی فروگذار نکرده است؛ اما به نظر می‌رسد کانون قدرت و هارتلند از غرب به شرق در حال حرکت است و ظهور قدرت‌های نو در مشرق‌زمین و ائتلاف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مانند پیمان شانگهای و بریکس سبب تضعیف قدرت‌های بزرگ سنتی و حامی تل‌آویو خواهد شد و رفته‌رفته رژیم حامیان سنتی خود را از دست خواهد داد و در مخمصه‌ای گرفتار خواهد شد که فرجام آن فروپاشی رژیم اسرائیل خواهد بود.

نابودی رژیم صهیونیستی آغاز شده اما نه امروز نه دیروز و نه یک سال گذشته و نه حتی یک دهه گذشته بوده؛ بلکه مرگ تدریجی رؤیای صهیونیستی زمانی آغاز شد که این رؤیا در کنفرانس بال سوئیس شکل گرفت. آن زمان زمانی بود که تئودور هرتزل در آن اساس و بنای یک کشور صرفاً یهودی را بنیان‌گذاری کرد. اکراه یهودیان برای مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی بخصوص پس از عملیات توفان الاقصی و مهاجرت معکوس یهودیان از سرزمین‌های اشغالی به کشورهای خود گواه این مدعاست.

وب‌سایت «زمن اسرائیل» به نقل از اداره «جمعیت و مهاجرت اسرائیل» نوشت: از آغاز جنگ در ۷ اکتبر تا پایان این ماه حدود ۳۷۰ هزار اسرائیلی مهاجرت کردند و همچنین حدود ۱۳۹ هزار و ۸۳۹ نفر نیز از ابتدای نوامبر تا پایان آن اسرائیل (فلسطین اشغالی) را ترک کرده و هرگز بازنگشته‌اند. (۷)

اوفری ایلانی روزنامه‌نگار اسرائیلی در مطلبی در تاریخ در ۱۸ مه ۲۰۲۴ در روزنامه هاآرتص نوشت: کسانی که از نابودی اسرائیل صحبت می‌کنند را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: کسانی که امیدوارند این اتفاق بیفتد و کسانی که از آن می‌ترسند. اسرائیلی‌ها ممکن است در آینده حاکمیت خود را از دست بدهند - اما ممکن است این کابوس ما نباشد. در دنیای ما، میلیون‌ها نفر در کشورهایی متولد شدند که دیگر وجود ندارند. برخی از این کشورها با فروپاشی از بین رفته‌اند و شما دیگر نمی‌توانید این کشورها را در نقشه جهان پیدا کنید. (۸)

ایراد چنین سخنانی از سوی اندیشمندان و روزنامه‌نگاران و متفکرین صهیونیست را نمی‌توان تحلیل احتمالات دانست بلکه آنها به سان پزشکی می‌مانند که از اتاق جراحی رژیم خارج شده‌اند و با چنین مقدماتی می‌خواهد خبر مرگی را به صاحب متوفی بدهند.

آنها می‌خواهند به مهاجرانی که کشورهای خود را رها کرده و به امید وعده‌های واهی به سرزمین‌های اشغالی آمده‌اند بگویند که متأسفیم هر کاری - در واقع جنایتی - از دستمان بر می‌آمد انجام دادیم اما نشد!

منابع:
۱) https://www.mivzaklive.com/۲۰۲۴/۰۶/۰۵/levinson-presents-a-wikipedia-entry-on-the-state-of-israel-in-۲۰۲۹/
۲) https://www.mivzaklive.co.il/archives/۸۱۷۴۳۷#google_vignette
۳) https://www.theguardian.com/commentisfree/۲۰۲۴/apr/۰۷/six-months-war-in-gaza-israel-allies
۴) https://www.irna.ir/news/۸۵۳۸۲۵۵۴
۵) https://www.haaretz.com/opinion/editorial/۲۰۲۴-۰۶-۰۷/ty-article-opinion/israels-brutalization-is-underway-if-we-do-not-act-collapse-is-only-a-matter-of-time/۰۰۰۰۰۱۸f-ef۰۷-dbca-a۹۹f-eff۷۸ad۷۰۰۰۰
۶) https://www.theguardian.com/commentisfree/۲۰۲۴/feb/۰۴/at-war-within-and-without-israel-has-almost-reached-a-point-of-no-return
۷) https://www.zman.co.il/newsletter/۲۰۲۴-۰۶-۰۹/
۸) https://www.haaretz.com/opinion/۲۰۲۴-۰۵-۱۸/ty-article-opinion/.highlight/israel-may-fall-and-rise-again/۰۰۰۰۰۱۸f-۸۹d۳-d۷f۴-adbf-a۹ff۷۵c۱۰۰۰۰