• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1402/12/09
معرفی کتاب «اخلاق انتخاباتی»

گزیده‌ای از دیدگاه‌های رهبر انقلاب در باب انتخابات

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif برپایی نظام جمهوری اسلامی ایران و مشارکت مردم در تمام برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌های اساسی آن، بر تمامی تصوّرات و برداشت‌های نادرست از اسلام و حکومت اسلامی، خط بطلان کشید. تجربه این نظام نشان داد که استفاده حداکثری از مشارکت مردمی، رعایت اصل حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش، رعایت حق اساسی انتخاب شدن و انتخاب نمودن در چارچوب نظام جمهوری اسلامی امکان پذیر است.

انتخابات، نقطه اساسی وصل افکار و آرای مردم به بدنه نظام و مظهر اقتدار و عزّت هر حکومتی می‌باشد. با توجه به این‌که نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس معیارهای الهی و برپایه آرای مردم شکل گرفته است، حضور گسترده مردم در انتخابات، نشانه استحکام نظام و موجب حفظ استقلال و یأس دشمنان و در نتیجه استوار ساختن پایه‌های آن خواهد شد. بنابراین انتخابات به عنوان یکی از مهم‌ترین جلوه‌های حضور سیاسی مردم در جامعه و مظهر اقتدار ملی یک کشور نمایشگر ثبات و پویایی انقلاب و بیداری مردم می‌باشد.

در این بین، انتخابات مجلس شورای اسلامی، جریانی است عظیم که بر این حضور عینیت می‌بخشد و نمادی است از اراده ملت در تعیین نمایندگانی که از یک سو، قانونگذار کشورند و از سوی دیگر، ناظرانی کارآمد بر قوه مجریه.

مروری بر بیانات و سیره عملی حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی)، نشان می‌دهد که ایشان از ابتدای رهبری خویش، تأکید بسیاری بر حضور مردم در همه صحنه‌ها، خصوصاً عرصه انتخابات داشته‌اند و به خوبی پیامدهای مثبت و مهم آن را جهت حفظ نظام و کشور تشریح کرده‌اند. براین اساس، جهت آشنایی عموم مردم خصوصاً نسل جوان و فرهیخته کشور با افکار و دیدگاه‌های رهبر انقلاب، گردآوری و تدوین این مجموعه ضروری به نظر می‌رسید؛ لذا برای رسیدن به این هدف، مجموعه حاضر با عنوان «اخلاق انتخاباتی» در چهار فصل تهیه و تدوین گردید که شامل گزیده‌ای قابل توجه از دیدگاه‌های معظم‌له در طول دوره پُربرکت رهبری ایشان از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۰ می‌باشد.
در فصل اول این مجموعه به وظایف اقشار و گروه‌های مختلف در انتخابات پرداخته شده و وظیفه مردم، نامزدها، مسئولین، احزاب و گروه‌ها نسبت به انتخابات بیان گردیده است.

فصل دوم با عنوان «معیار انتخاب اصلح» ارائه کننده ملاک‌ها و معیارهایی است که رهبر انقلاب در انتخابات مختلف درباره نامزدها بیان داشته‌اند.

فصل سوم و چهارم نیز در بردارنده توصیه‌ها و هشدارهایی است که ایشان در زمینه انتخابات و حواشی آن ایراد فرموده‌اند.

امید است، این مجموعه بتواند همگان را در عمل نمودن به رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب و حفظ استقلال اقتدار و استحکام نظام جمهوری اسلامی ایران جهت نیل به آرمان بلند انقلاب؛ یعنی زمینه‌سازی ظهور منجی عالم بشریت، یاری رساند.

در ادامه بخشی از کتاب را میخوانیم:
مردم باید به فکر شناخت اصلح باشند؛ چون امر کوچکی نیست. مسئله انتخابات، مسئله سپردن سرنوشت بخش عمده امکانات کشور به یک نفر و یک مجموعه است. سرنوشت مسائل اقتصادی، مسائل فرهنگی، روابط خارجی و مسائل گوناگون دیگر تا حدود زیادی به این قضیه وابسته است.

کسانی می‌روند نامزد می‌شوند؛ بعد هم شورای نگهبان طبق وظیفه قانونی خود کسانی را که از لحاظ معیارهای قانونی صلاحیت دارند مشخص خواهد کرد. سپس من و شما بایستی در بین این مجموعه نگاه کنیم و کسی را که اصلح است انتخاب کنیم. این هم وظیفه بسیار مهمی است.