• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1402/12/02
در نشست رسانه‌ای در غرفه‌ی رسانه KHAMENEI.IR اعلام شد

کارفرمای اصلی کاخ سفید است، متا پیمانکار است

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttp://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif نشست ویژه‌ی بررسی عملیات‌های رسانه‌ای KHAMANEI.IR در طوفان الاقصی و مسدود شدن حساب اینستاگرام این رسانه بعدازظهر چهارشنبه دوم اسفند ۱۴۰۲ در محل غرفه‌ی این رسانه در نمایشگاه رسانه‌های ایران در مصلای امام خمینی تهران(ره) برگزار شد.

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif در این نشست آقایان مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، دکتر فرشاد مهدی‌پور معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد صرفی سردبیر روزنامه انگلیسی‌زبان تهران تایمز و محمد لسانی کارشناس و پژوهشگر رسانه حضور داشتند.

تشریح سیاست‌های رسانه‌ای دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی، بررسی زمینه‌ی برخورد حذفی شرکت متا و نظام رسانه‌ای غرب در برابر شخصیت رهبر معظم انقلاب و تحلیل اقدام اخیر شرکت متا در مسدود کردن حساب فارسی و انگلیسی اینستاگرام رسانه KHAMENEI.IR به‌عنوان یک حرکت معنادار که به نمایندگی از دولت ایالات متحده انجام شده است محورهای اصلی این نشست تخصصی را تشکیل دادند.

مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در ابتدای این نشست به تشریح سیاست‌های رسانه‌ای این مجموعه برای نشر و توزیع پیام‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی پرداخت. فضائلی با اشاره به اینکه رویکرد رسانه‌ی KHAMENEI.IR از ابتدا این بوده که پیام را به هر کسی که طالب دریافت آن است برساند گفت: «این نگاه و فلسفه از ابتدا در مجموعه حاکم بوده که از همه‌ی امکانات و بسترهای رسانه‌ای برای انتقال پیام و دیدگاه‌های رهبر انقلاب و با زبان‌های مختلف برای مخاطبانی از هرجای دنیا مورد استفاده قرار گیرد. البته اولویت‌بندی‌هایی از نظر زبان، سکو و بسترهای رسانه‌ای لحاظ شده بود که زبان‌ها و بسترهایی که مخاطب و کاربر بیشتری دارند در اولویت قرار گیرند. به همین دلیل مجموعه‌ی رسانه‌ای دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب از همان ابتدا از مجموعه‌های به‌روز در استفاده از فناوری‌ها و بسترهای رسانه‌ای بود.»

فضائلی در ادامه اظهارات خود با اشاره به فعالیت حساب‌های کاربری دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در شبکه‌های اجتماعی افزود: «به دلایلی که توصیف شد بسترهای موجود رسانه‌ای یک فرصت تلقی شده و حساب‌های کاربری این مجموعه هم فعالیت خود را در بسترهای مختلف داخلی و خارجی از جمله شبکه ایکس(توییتر سابق) و اینستاگرام آغاز کردند. در ادامه هم سکوهای مختلف به آن اضافه شدند.»

* فعالیت‌‌های رسانه‌ای رهبر انقلاب متوقف نخواهد شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در ادامه به تشریح بعضی سیاست‌های محدودکننده از جانب این شبکه‌ها نسبت به حساب‌های کاربری این مجموعه پرداخت و گفت: «اقدامی که اخیرا اتفاق افتاد و حساب کاربری اینستاگرام مجموعه با ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار مخاطب و آنهم بدون مقدمه و هشدار و اطلاع و اخطار قبلی مسبوق به سابقه بود. در گذشته هم بعضی حساب‌های کاربری مجموعه به دفعات مسدود شدند هرچند با پیگیری‌های انجام شده بعد از یکی دو روز باز می‌شدند.»

وی با اشاره به اینکه در مورد اخیر هیچ هشدار و اطلاع و اخطار قبلی داده نشد گفت: «این موضوع نشان می‌دهد که بنایی بر بازگشایی نیست. البته سعی شد پیگیری‌هایی برای رفع مسدودیت انجام شد اما تا این  لحظه پاسخی به این پیگیری‌ها داده نشده است به همین دلیل هم تصمیم گرفته شد که درباره‌ی این موضوع اطلاع‌رسانی دقیق‌تر صورت پذیرد.»

فضائلی در ادامه با تاکید بر اینکه این اتفاقات باعث توقف فعالیت‌های رسانه‌ای رهبر انقلاب نخواهد شد و انگیزه‌ی مجموعه را برای پوشش رسانه‌ای و توزیع پیام ایشان افزایش داده است گفت: «این برخورد و برخوردهای مشابهی که با شخصیت شهید سلیمانی صورت گرفت نشان می‌دهد که این شبکه‌ها زمانی که احساس کنند یک پیام علیه سیاست‌ها و اهداف آنها منتشر و موثر واقع شود همه ادعاهایشان درباره‌ی آزادی بیان را زیر پا می‌گذارند و نادیده می‌گیرند تا جلوی انتشار آن را بگیرند. این وضعیت را می‌توان نوعی دیکتاتوری دیجیتالی توصیف کرد.»

فضائلی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی درباره‌ی فعالیت مجدد مجموعه رسانه‌ای KHAMENEI.IR در شبکه اینستاگرام گفت: «دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب برای ارسال و توزیع پیام‌های ایشان از هر ظرفیتی استفاده خواهد کرد. در مورد فعالیت مجدد در این سکو هم بررسی انجام خواهد گرفت و اگر امکان فعالیت داشته باشد فکر نمی‌کنم محدودیتی برای فعالیت مجدد داشته باشیم.» وی همچنین از پیگیری و اعتراض رسمی به شرکت متا خبر داد و این حق را برای مجموعه قائل شد که از هر ابزاری برای احقاق حق خود اقدام کند.

فضائلی همچنین این اقدام را یک اقدام انفعالی در برابر کنش رسانه‌ای رهبر انقلاب توصیف کرد و در عین حال با تشریح استانداردهای دوگانه و متناقض مدعیان آزادی بیان در داخل و خارج کشور گفت: «به کرات اتفاق افتاده که جریان‌هایی در داخل یا خارج کشور نسبت به برخورد درست یا غلط با یک رسانه یا فرد رسانه‌ای که بعضا حتی جرمی را در ساحت دیگری غیر از رسانه انجام داده واکنش نشان داده و موضع گرفته‌اند. بعضا حتی کشورها و دولت‌ها هم از این افراد و رسانه‌ها پشتیبانی می‌کنند حالا این را مقایسه کنید با وضعیت فعلی که یک صفحه با بیش از ۵ میلیون مخاطب مسدود شده و با واکنشی روبرو نیستیم.»

* نباید زمین بازی را ترک کنیم
دکتر فرشاد مهدی‌پور معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر کارشناسان حاضر در این نشست بود. وی با اشاره به اینکه در تحلیل اقدام اخیر شرکت متا در مسدود کردن حساب کاربری دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای را باید سه نکته را در نظر گرفت گفت: «نکته‌ی اول مربوط به عملیات طوفان‌الاقصی است. یک عملیات تاریخی که صهیونیست‌ها علاوه بر میدان نظامی در حوزه افکار عمومی هم در آن شکست خوردند. روشن بود که صهیونیست‌ها در ادامه این ماجرا خود را بازیابی کرده و در ادامه هم به مرور سراغ همه جریان‌هایی می‌آیند که در این مسیر با آرمان فلسطین همراهی کرده‌اند. مجموعه اقدامات اخیر صهیونیست‌ها در منطقه و ترور رهبران جهادی در این راستاست.»

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه رفتارهای خشن اخیر شرکت‌های چند ملیتی و رسانه‌ای برای ما غریب و ناآشنا نیست گفت: «ما با این رفتارها آشناییم. چند سال قبل تصمیم گرفتند در گوشی‌های تلفن همراه که در بازار ایران به فروش می‌رسند یک اپلیکیشن حضور نداشته باشد. در همان زمان در پیام‌رسان دیگری اقدامات خلاف  امنیت ملی ما صورت گرفت. اینها نشان می‌دهد که این رفتارهای خشن با ما بی‌سابقه نیست.»

مهدی‌پور با تاکید بر اینکه ما از نظر رسانه‌ای و فرهنگی در یک موقعیت جنگی هستیم افزود: «همه اموری که در یک جنگ سخت انجام می‌گیرد در این جنگ در یک سطح دیگر برای تاثیرگذاری بر ذهن و روان و فکر مخاطب بازتولید می‌شود. این اتفاق اخیر هم به معنای پایان این جنگ نیست. بخشی از میدان جنگ در اختیار دشمن است.»

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با طرح این سوال که آیا این واقعیت دلیل بر آن است که باید زمین این جنگ را ترک کنیم گفت: «این واقعیت نباید باعث شود که بخواهیم به این نقطه برسیم که این زمین را ترک کنیم. به نظر من باید از همه ظرفیت‌ها و بسترهایی که امکان آگاهی‌بخشی و اطلاع دارند باید مورد استفاده قرار گیرند. سیاست آنها بر مبنای مسدود کردن آگاهی‌بخشی درباره‌ی مساله فلسطین قرار گرفته است. ما نباید این زمین بازی را ترک کنیم و باید با پیدا کردن راه‌هکار، موقعیت نشر پیام آرمان فلسطین را حفظ کنیم.»

* راهی جز قوی شدن نداریم
در ادامه این نشست محمد لسانی کارشناس و پژوهشگر رسانه هم به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت. وی با اشاره به اینکه در زمان جدید مفهوم شبکه و روابط حول شبکه ارتباطات انسانی به فضای مجازی تعمیم پیدا کرده به طرح یک سوال پرداخت و گفت: «شبکه روابط معنایی سیدعلی خامنه‌ای چه اهمیتی داشته و مخاطبی که پیام او را می‌شنیده چه تاثیری داشته که شرکت متا تصمیم می‌گیرد این شبکه قدرتمند را را مسدود و روابط معنایی آن را مختل کند؟»

این کارشناس رسانه با تشریح سیاست‌های محدودیت‌کننده پنهانی که بر حساب‌های کاربری از این دست اعمال می‌شوند افزود: «مخاطب ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار نفری صفحه کاربری دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در اینستاگرام در فضایی حول این حساب کاربری گرد آمده که این حساب با سیاست‌های محدودیت کننده‌ی پنهان روبرو بوده. در این حالت حساب کاربری شما مسدود نیست اما مثلا پست‌ها و محتواهای شما به دیگران پیشنهاد داده نمی‌شود.»

لسانی در بخش دیگری از اظهارات خود، انسجام‌زدایی از جبهه مقاومت در حوزه رسانه را از کارویژه‌های نظام رسانه‌ای استکبار توصیف کرد و گفت: «امروز این موضوع برای آنها تبدیل به یک اصل شده است. راهکار مقابله با این وضعیت آن است که در یک ساحت با قواعد خودشان با خودشان بازی کرد. مساله اصلی اما این است که ما هیچ راهی جز قوی‌تر شدن نداریم. این قوی شدن هم از نظر زیرساختی است و هم از نظر نیروی رسانه‌ای و بازیگران متکثر غیرمتمرکز که بتوانند این صدار را پیش ببرند.»

این کارشناس رسانه همچنین با بیان اینکه رسانه‌های اجتماعی، رهبران کشورها و دولت‌ها را به‌دلیل ارزش خبری این چهره‌ها از اعمال محدودیت‌ها مستثنی کرده‌اند و تنها مورد نقض این ماجرا جمهوری اسلامی ایران است افزود: «اقدام اخیر خلاف سیاست‌های کلی رسانه‌های اجتماعی است. سوال مهم دیگر این است که چه اتفاقی در هیئت حاکمه آمریکا افتاده است که دولت آمریکا در مواردی مانند اقدام اخیر با سیاست‌های افراطی اسرائیل همراهی می‌کند.»

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از رسانه‌های داخلی گفت: «متاسفانه در داخل کشور راجع به مسدود شدن این حساب کاربری بحث جدی نشده و جریان‌های رسانه‌ای به نقل صرف خبر بسنده کرده‌اند.»

* متا پیمانکار است، کارفرمای اصلی دولت آمریکاست
محمد صرفی سردبیر روزنامه انگلیسی‌زبان تهران‌تایمز از دیگر حاضران این نشست با تشریح مفهوم قدرت نرم در تئوری‌های روابط خارجی ایالات متحده و جوامعی که با وجود هژمونی رسانه‌ای غرب هنوز می‌توانند تاثیرگذار باشند و صدای خود را به گوش دیگران برسانند گفت: «نظریه‌پردازان در آمریکا در برابر این واقعیت جدید به دو دسته تقسیم می‌شوند. یک دسته معتقدند قدرت این جوامع اصیل نیست و هنوز هم غرب دست برتر را بر عهده دارد. دسته‌ی دیگر اما معتقد به برخورد سلبی هستند و اینکه باید هرگونه امکان را برای استفاده این جوامع و حکومت‌ها بست.»

سردبیر روزنامه انگلیسی‌زبان تهران‌تایمز در ادامه با اشاره به اینکه اقدامات اخیر شرکت متا نشان می‌دهد که قائلان به رویکرد دوم سکان سیاست  خارجی آمریکا را در دست گرفته‌اند افزود: «یکی از کارشناسان بنیاد اف دی دی که وابسته و نزدیک به محافل صهیونیستی است بعد از اقدام اخیر شرکت متا اعلام کرده بود که ما از این اقدام استقبال می‌کنیم و و حتی ایلان ماسک را هم تشویق می‌کنیم که حساب کاربری رهبر ایران را در شبکه ایکس(توییتر) ببندد.» به گفته صرفی این کارشناس آمریکایی اذعان کرده بود که «روایت‌های آیت‌الله خامنه‌ای خطرناک است و باید جلوی انتشار این روایت‌ها را گرفت.»

صرفی مسدود کردن حساب کاربری دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در اینستاگرام را بخشی از یک پازل بزرگ‌تر توصیف کرد که شرکت متا در این طرح صرفا پیمانکار کاخ سفید بوده است. به گفته وی اگر هم قرار است برای این موضوع مطالبه‌گری و اقدام جدی صورت گیرد باید با حفظ این ملاحظه باشد که مطالبه اصلی از دولت آمریکا باشد نه شرکت متا به‌عنوان یک شرکت ظاهرا خصوصی که برحسب تشخیص خود یک حساب کاربری را مسدود کرده است.