1402/09/19
مطالبهگری چگونه به تحقق آرمانها و گفتمان انقلاب اسلامی کمک میکند؟
آرمانجویی منهای مخرج مشترک با دشمن
مطالبهگری ضرورتی انقلابی
مطالبه کردن و در میدان وارد شدن از برکات انقلاب اسلامی بود: «امام... ملّتِ خمود و تسلیم را تبدیل کردند به یک ملّتِ مطالبهگر»۱۳۹۹/۳/۱۴ در طول این سالها هم، حضرت آیتالله خامنهای مشوق مطالبهگری بوده و بارها بر ضرورت مطالبهگری تاکید و چگونگی و شرایط آن را تبیین کرده اند «مطالبهگری کنید و از مسئولان بخواهید که کار جدّی بکنند.»۱۴۰۱/۲/۶
اهمیت مطالبهگری این است که میتواند به تحقق گفتمان انقلاب اسلامی کمک کند و همه عوامل دخیل انسانی در مسیر عملیاتی شدن گفتمانها و ارزشها را به حرکت انداخته تا اقدامات مؤثر یکی پس از دیگری انجام شود: «باید نظارت بشود، باید کنترل بشود، باید دنبالگیری بشود، باید رصد بشود، باید مطالبهی دائمی بشود.»۱۳۹۵/۴/۱۲ مطالبهگری اگر درست و صحیح صورت بگیرد، مصداقی از ارزشهای دینی است: «در اسلام هم نهی از منکر با امر به معروف همراه است، نهی از منکر همان اعتراض است، امر به معروف یعنی پیشنهاد، ارائهی راه حل، ارائهی کاری که باید انجام بگیرد و میتواند انجام بگیرد؛ اینها با هم هستند؛ بنابراین مطالبهگری را حتماً با ارائهی راه حل و دادن راه حلهای خوب و قابل قبول همراه کنید.»۱۳۹۹/۲/۲۸
با دشمن مخرج مشترک پیدا نکنید
یکی از توصیههای رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اخیر با بسیجیان، توجه دادن به این نکته مهم بود که «بسیجی ممکن است به یک مطلبی، به یک واقعیّتی، به یک شخصی معترض باشد؛ هیچ اشکالی ندارد، امّا هنجارشکنی نمیکند، با دشمن... مخرج مشترک پیدا نمیکند.»۱۴۰۲/۹/۸ توصیه ای که ایشان در دیدار با دانشجویان هم پیشتر تأکید داشتند: «در مطالبهگریها ــ که من به شما توصیهی مطالبهگری میکنم ــ مراقبت کنید دشمن نتواند از مطالبهی بحقّ شما سوء استفاده کند؛ هم در صورتبندی مسئله، هم در راه حلّی که ارائه میدهید، سعی کنید با دشمن وجه مشترک و مانند اینها پیدا نکنید؛ مخرج مشترک پیدا نکنید با دشمن؛ [چون] او هم موضوعات را مطرح میکند دیگر، او هم مشکلات را مطرح میکند، هم صورت مسئله را او مطرح میکند، هم بهاصطلاح علاج را و نتیجهگیری را مطرح میکند... او مُغرض است و از روی خیرخواهی انجام نمیدهد کار را.»۱۴۰۲/۲/۶ اینکه چگونه میتوان با دشمن، مخرج مشترک پیدا نکرد، نیاز به شناخت دشمن و اهداف و نقشه او و از سوی دیگر فهم و شناخت بایستههای چگونگی مطالبهگری دارد.
دشمن غدار با ابزار تحریف و یأسپراکنی
دشمنان ایران اسلامی قصد دارند تا با تحریف حقایق و واژگون نشان دادن واقعیتها، چندبرابر نشان دادن نقاط ضعف کشور و کوچک نشان دادن پیشرفتهای کشور و با آدرس غلط دادن در چگونگی حل مشکلات، مردم بهخصوص جوانان را دلسرد کرده و با تضعیف روحیه مردم، نشاط و تحرک و امید مردم را ضعیف کنند: «میخواهند جوانهای ما را ناامید کنند، نشاط را از آنها بگیرند، تحرّک را از آنها بگیرند و جوری بشود که جوانها تحرّک و پیشتازی و پیشگامی خودشان را نداشته باشند. این هدف اینها است.»۱۳۹۹/۵/۱۰
از دیگر راهکارهای دشمن برای خاموش کردن حس آرمانخواهی ملت ایران و منحرف ساختن مطالباتی که میتواند آیندهکشور را درخشان کند، پیچیدن نسخههای مأیوسکننده «نمیتوانیم و نمیشود» است: مگر ما توان مدیریت و استخراج نفت داریم؟ مگر میشود با دستخالی در مقابل نظام تا دندان مسلح پهلوی، قیام کرد؟ مگر میتوان با صدام که حمایت کشورهای دنیا را پشت سرخودش دارد، ایستاد؟ دانشگاه ایرانی را چه به آزمایش و بهرهبرداری از انرژی هستهای؟ شما را چه به ساخت موشک ماهواره بر؟ و... از این دست حرفهای دشمنان خارجی و برخی غربزدگان داخلی است که با یک بررسی کوتاه در جراید و مطبوعات روزگار گذشته، میتوان آنها را یافت که برخی چگونه با ژست منورالفکری! در صدد بودند تا به مردم بقبولانند که ضعیف هستند. «یکی از شیوههای دشمن ناامید کردن جوانهای ما است؛ اینکه ما نمیتوانیم، نمیشود در مقابل اینها ایستاد؛ که همینطور میبینید متأسّفانه عدّهای بلندگوی دشمن شدهاند که همین چیزها را در فضای جامعه بپراکنند که نمیشود در مقابل اینها ایستاد؛ چرا نمیشود؟ جمهوری اسلامی در مقابل زیادهخواهی دشمنان ایستاده است و در همهی موارد بر دشمن پیروز شده! چطور شما میگویید نمیشود؟»۱۳۹۶/۹/۱
نمونه بارز این پیروزی تاریخی ملت ایران، شکست جریان معاند و اپوزیسیون خارجی و تعدادی از وطنفروشان بود که هرچه در توان داشتند در فتنه ترکیبی سال ۱۴۰۱ به میدان آوردند؛ اما در نهایت با حضور مردم در صحنه دفاع از انقلاب اسلامی، دچار تشتت و اختلاف عمیق شدند تا جایی که این روزها، کاربران اجارهای و اکانتهای غیرواقعی آنان به توپخانهای علیه یکدیگر تبدیل شده و فحش و ناسزا نثار یکدیگر میکنندو همه بودجههای هنگفت آمریکایی برای ایجاد فتنه در میان ملت ایران را در زبالهدان میریزند.
مطالبهگری چرا و چگونه؟
مطالبهگران انقلابی و افسران جبهه جنگ نرم اما با درک رسالت خویش، مراقب هستند تا در زمین دشمن بازی نکنند و جورچین فتنه او را تکمیل نسازند. فعال و کنشگر اجتماعی مطالبهگر، محافظهکاری ندارد؛ اما راه و رسم کار درست و انقلابی را میداند و مراقب است تا در بیان انتقاد و اعتراضش با دشمن مخرج مشترک پیدا نکند.
مطالبهگر انقلابی بهخوبی میداند که اگرچه «علاج مسائل کشور پافشاری بر همین مسائل انقلابی و شعارهای انقلابی و راه انقلابی است.» ۱۳۹۸/۷/۴ اما «انقلابیگری به این نیست که ما آن جایی که نباید پرخاش کنیم، بیخودی پرخاش کنیم. انقلابیگری به آن است که ما مواضع اسلامی و انقلابی را قاطعانه و بدون رودربایستی و مرعوب شدن و خام شدن در مقابل برخی از چهرههای امیدبخش کاذب، حفظ کنیم.»۱۳۶۸/۵/۳۱
برخورد شعاری و تشریفاتی با آرمانهای انقلاب اسلامی امری است که باید از آن بهشدت پرهیز کرد؛ ازاینرو باید مطالبات دقیق بیان شده و راهکارهای منطقی برای حل مسئله تدبیر شده و با صبر و پشتکار و جدیت و پافشاری بر آرمانها و مسیر درست، در مسیر تحقق آن حرکت کرد. «پرچم آرمانخواهی و مطالبهگری را زمین نگذارید»۱۳۹۹/۲/۲۸ «واقعیّات مثبت را هم ببینید»۱۳۹۶/۳/۱۷ «دچار انفعال نشوید و امیدآفرینی کنید»۱۴۰۰/۲/۲۱ «به جریان رسانهای دشمن، نگاهِ سوءظنآمیز باشید»۱۳۹۵/۴/۱۲ «مطالبهگری را با ارائه راهحلهای خوب همراه کنید»۱۳۹۹/۲/۲۸ «دچار انفعال نشوید و امیدآفرینی کنید»۱۴۰۰/۲/۲۱ برخی از توصیههای رهبر انقلاب اسلامی است که کنشگران و مطالبه گران به آن توجه دارند تا دشمن از مطالبات به حق، سوء استفاده نکنند.
مطالبهگری مساوی با آرمانخواهی
پایان اینکه مطالبهگری موجب میشود تا راه درست گم نشود و آرمانهای مهم انقلاب اسلامی همچون عدالت، استقلال، رفع فساد و تمدّن اسلامی و گفتمان عدالت، اقتصاد دانشبنیان، پیشرفت ایرانی اسلامی و... محقق شود، ازاینرو مطالبهگری باید پیوسته و همیشگی باشد: «این پرچم آرمانخواهی و مطالبهگری را زمین نگذارید... این [مطالبه گری] بسیار چیز باارزشی است؛ این مطالبهگری را از دست ندهید، این آرمانخواهی را از دست [ندهید]. اینها آرمانخواهی است؛ ممکن است بعضی از این چیزهایی که شما مطالبه میکنید عملی نباشد که واقع قضیّه هم همین است؛ یعنی وقتی انسان وارد عمل شد مشکلات کار میدانی برای او بیشتر آشکار میشود، معلوم میشود که همهی آن چیزهایی که میخواستیم، یا نمیتوانسته عملی بشود یا نمیتوانسته به این زودی عملی بشود؛ لکن خودِ این آرمانخواهی باارزش است.»۱۳۹۹/۲/۲۸
مطالبه کردن و در میدان وارد شدن از برکات انقلاب اسلامی بود: «امام... ملّتِ خمود و تسلیم را تبدیل کردند به یک ملّتِ مطالبهگر»۱۳۹۹/۳/۱۴ در طول این سالها هم، حضرت آیتالله خامنهای مشوق مطالبهگری بوده و بارها بر ضرورت مطالبهگری تاکید و چگونگی و شرایط آن را تبیین کرده اند «مطالبهگری کنید و از مسئولان بخواهید که کار جدّی بکنند.»۱۴۰۱/۲/۶
اهمیت مطالبهگری این است که میتواند به تحقق گفتمان انقلاب اسلامی کمک کند و همه عوامل دخیل انسانی در مسیر عملیاتی شدن گفتمانها و ارزشها را به حرکت انداخته تا اقدامات مؤثر یکی پس از دیگری انجام شود: «باید نظارت بشود، باید کنترل بشود، باید دنبالگیری بشود، باید رصد بشود، باید مطالبهی دائمی بشود.»۱۳۹۵/۴/۱۲ مطالبهگری اگر درست و صحیح صورت بگیرد، مصداقی از ارزشهای دینی است: «در اسلام هم نهی از منکر با امر به معروف همراه است، نهی از منکر همان اعتراض است، امر به معروف یعنی پیشنهاد، ارائهی راه حل، ارائهی کاری که باید انجام بگیرد و میتواند انجام بگیرد؛ اینها با هم هستند؛ بنابراین مطالبهگری را حتماً با ارائهی راه حل و دادن راه حلهای خوب و قابل قبول همراه کنید.»۱۳۹۹/۲/۲۸
با دشمن مخرج مشترک پیدا نکنید
یکی از توصیههای رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اخیر با بسیجیان، توجه دادن به این نکته مهم بود که «بسیجی ممکن است به یک مطلبی، به یک واقعیّتی، به یک شخصی معترض باشد؛ هیچ اشکالی ندارد، امّا هنجارشکنی نمیکند، با دشمن... مخرج مشترک پیدا نمیکند.»۱۴۰۲/۹/۸ توصیه ای که ایشان در دیدار با دانشجویان هم پیشتر تأکید داشتند: «در مطالبهگریها ــ که من به شما توصیهی مطالبهگری میکنم ــ مراقبت کنید دشمن نتواند از مطالبهی بحقّ شما سوء استفاده کند؛ هم در صورتبندی مسئله، هم در راه حلّی که ارائه میدهید، سعی کنید با دشمن وجه مشترک و مانند اینها پیدا نکنید؛ مخرج مشترک پیدا نکنید با دشمن؛ [چون] او هم موضوعات را مطرح میکند دیگر، او هم مشکلات را مطرح میکند، هم صورت مسئله را او مطرح میکند، هم بهاصطلاح علاج را و نتیجهگیری را مطرح میکند... او مُغرض است و از روی خیرخواهی انجام نمیدهد کار را.»۱۴۰۲/۲/۶ اینکه چگونه میتوان با دشمن، مخرج مشترک پیدا نکرد، نیاز به شناخت دشمن و اهداف و نقشه او و از سوی دیگر فهم و شناخت بایستههای چگونگی مطالبهگری دارد.
دشمن غدار با ابزار تحریف و یأسپراکنی
دشمنان ایران اسلامی قصد دارند تا با تحریف حقایق و واژگون نشان دادن واقعیتها، چندبرابر نشان دادن نقاط ضعف کشور و کوچک نشان دادن پیشرفتهای کشور و با آدرس غلط دادن در چگونگی حل مشکلات، مردم بهخصوص جوانان را دلسرد کرده و با تضعیف روحیه مردم، نشاط و تحرک و امید مردم را ضعیف کنند: «میخواهند جوانهای ما را ناامید کنند، نشاط را از آنها بگیرند، تحرّک را از آنها بگیرند و جوری بشود که جوانها تحرّک و پیشتازی و پیشگامی خودشان را نداشته باشند. این هدف اینها است.»۱۳۹۹/۵/۱۰
از دیگر راهکارهای دشمن برای خاموش کردن حس آرمانخواهی ملت ایران و منحرف ساختن مطالباتی که میتواند آیندهکشور را درخشان کند، پیچیدن نسخههای مأیوسکننده «نمیتوانیم و نمیشود» است: مگر ما توان مدیریت و استخراج نفت داریم؟ مگر میشود با دستخالی در مقابل نظام تا دندان مسلح پهلوی، قیام کرد؟ مگر میتوان با صدام که حمایت کشورهای دنیا را پشت سرخودش دارد، ایستاد؟ دانشگاه ایرانی را چه به آزمایش و بهرهبرداری از انرژی هستهای؟ شما را چه به ساخت موشک ماهواره بر؟ و... از این دست حرفهای دشمنان خارجی و برخی غربزدگان داخلی است که با یک بررسی کوتاه در جراید و مطبوعات روزگار گذشته، میتوان آنها را یافت که برخی چگونه با ژست منورالفکری! در صدد بودند تا به مردم بقبولانند که ضعیف هستند. «یکی از شیوههای دشمن ناامید کردن جوانهای ما است؛ اینکه ما نمیتوانیم، نمیشود در مقابل اینها ایستاد؛ که همینطور میبینید متأسّفانه عدّهای بلندگوی دشمن شدهاند که همین چیزها را در فضای جامعه بپراکنند که نمیشود در مقابل اینها ایستاد؛ چرا نمیشود؟ جمهوری اسلامی در مقابل زیادهخواهی دشمنان ایستاده است و در همهی موارد بر دشمن پیروز شده! چطور شما میگویید نمیشود؟»۱۳۹۶/۹/۱
نمونه بارز این پیروزی تاریخی ملت ایران، شکست جریان معاند و اپوزیسیون خارجی و تعدادی از وطنفروشان بود که هرچه در توان داشتند در فتنه ترکیبی سال ۱۴۰۱ به میدان آوردند؛ اما در نهایت با حضور مردم در صحنه دفاع از انقلاب اسلامی، دچار تشتت و اختلاف عمیق شدند تا جایی که این روزها، کاربران اجارهای و اکانتهای غیرواقعی آنان به توپخانهای علیه یکدیگر تبدیل شده و فحش و ناسزا نثار یکدیگر میکنندو همه بودجههای هنگفت آمریکایی برای ایجاد فتنه در میان ملت ایران را در زبالهدان میریزند.
مطالبهگری چرا و چگونه؟
مطالبهگران انقلابی و افسران جبهه جنگ نرم اما با درک رسالت خویش، مراقب هستند تا در زمین دشمن بازی نکنند و جورچین فتنه او را تکمیل نسازند. فعال و کنشگر اجتماعی مطالبهگر، محافظهکاری ندارد؛ اما راه و رسم کار درست و انقلابی را میداند و مراقب است تا در بیان انتقاد و اعتراضش با دشمن مخرج مشترک پیدا نکند.
مطالبهگر انقلابی بهخوبی میداند که اگرچه «علاج مسائل کشور پافشاری بر همین مسائل انقلابی و شعارهای انقلابی و راه انقلابی است.» ۱۳۹۸/۷/۴ اما «انقلابیگری به این نیست که ما آن جایی که نباید پرخاش کنیم، بیخودی پرخاش کنیم. انقلابیگری به آن است که ما مواضع اسلامی و انقلابی را قاطعانه و بدون رودربایستی و مرعوب شدن و خام شدن در مقابل برخی از چهرههای امیدبخش کاذب، حفظ کنیم.»۱۳۶۸/۵/۳۱
برخورد شعاری و تشریفاتی با آرمانهای انقلاب اسلامی امری است که باید از آن بهشدت پرهیز کرد؛ ازاینرو باید مطالبات دقیق بیان شده و راهکارهای منطقی برای حل مسئله تدبیر شده و با صبر و پشتکار و جدیت و پافشاری بر آرمانها و مسیر درست، در مسیر تحقق آن حرکت کرد. «پرچم آرمانخواهی و مطالبهگری را زمین نگذارید»۱۳۹۹/۲/۲۸ «واقعیّات مثبت را هم ببینید»۱۳۹۶/۳/۱۷ «دچار انفعال نشوید و امیدآفرینی کنید»۱۴۰۰/۲/۲۱ «به جریان رسانهای دشمن، نگاهِ سوءظنآمیز باشید»۱۳۹۵/۴/۱۲ «مطالبهگری را با ارائه راهحلهای خوب همراه کنید»۱۳۹۹/۲/۲۸ «دچار انفعال نشوید و امیدآفرینی کنید»۱۴۰۰/۲/۲۱ برخی از توصیههای رهبر انقلاب اسلامی است که کنشگران و مطالبه گران به آن توجه دارند تا دشمن از مطالبات به حق، سوء استفاده نکنند.
مطالبهگری مساوی با آرمانخواهی
پایان اینکه مطالبهگری موجب میشود تا راه درست گم نشود و آرمانهای مهم انقلاب اسلامی همچون عدالت، استقلال، رفع فساد و تمدّن اسلامی و گفتمان عدالت، اقتصاد دانشبنیان، پیشرفت ایرانی اسلامی و... محقق شود، ازاینرو مطالبهگری باید پیوسته و همیشگی باشد: «این پرچم آرمانخواهی و مطالبهگری را زمین نگذارید... این [مطالبه گری] بسیار چیز باارزشی است؛ این مطالبهگری را از دست ندهید، این آرمانخواهی را از دست [ندهید]. اینها آرمانخواهی است؛ ممکن است بعضی از این چیزهایی که شما مطالبه میکنید عملی نباشد که واقع قضیّه هم همین است؛ یعنی وقتی انسان وارد عمل شد مشکلات کار میدانی برای او بیشتر آشکار میشود، معلوم میشود که همهی آن چیزهایی که میخواستیم، یا نمیتوانسته عملی بشود یا نمیتوانسته به این زودی عملی بشود؛ لکن خودِ این آرمانخواهی باارزش است.»۱۳۹۹/۲/۲۸