• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1381/12/18

گزیده‌ای از بیانات در نشست هیئت دولت در خصوص سیستان و بلوچستان

بسم الله الرّحمن الرّحیم

موضوع این جلسه‌ی ما، مسئله‌ی استان سیستان و بلوچستان است. بحمدالله سفری که ما به این استان کردیم، مجموعاً ما را با ابعاد مسائل سیستان و بلوچستان بیش از آنچه از پیش آشنا بودیم، آشنا کرد.

استان سیستان و بلوچستان به نظر من استان بسیار مهمّی است. ما از این دیدگاه هم باید به این استانها نگاه کنیم. تا به حال هرچه به این استان نگاه کرده‌ایم، نقطه نظر ما محرومیّت استان سیستان و و بلوچستان بوده است. واقعاً محرومیّت این استان، قابل مقایسه با استانهای محرومی که من دیده‌ام نیست. لکن در این سفر توجّه پیدا کردیم به اینکه باید از دیدگاه دیگری به این استان نگاه کرد و آن، اهمّیّت این استان است. ما به برکت استان سیستان و بلوچستان یک بندر بسیار مهم در دریای عمان داریم. در واقع بندر چابهار ــ با توجّه به اوضاع خلیج فارس ــ میتواند برای ما دروازه‌ی عظیم ارتباط با اقتصاد و تجارت جهانی باشد. ما از این طریق میتوانیم به شرق دنیا و تمام آسیا وصل شویم. بعد، مسئله‌ی ترانزیت در این استان مطرح است. آن مقداری که امکان ترانزیت از این استان ــ با یک راه مستقیم و با زحمات احتمالاً کمتری از بعضی از مرزها ــ برای ما وجود دارد، بسیار باارزش است. واقعاً بسیار مهم است اگر ما بتوانیم راه‌های ترانزیت را که طبق پیش‌بینی دولت زمینه‌هایش فراهم است، مورد بهره‌برداری قرار دهیم. به استان سیستان و بلوچستان باید به عنوان یک فرصت و کلید عمران شرق کشور نگاه کنیم که در صورت توجّه به آن، هم خودش را تأمین خواهد کرد و هم مناطق متّصل به خود ــ مثل استانهای خراسان و کرمان ــ را از برکاتش بهره‌مند خواهد ساخت. ما بایستی این فرصت را بسیار مغتنم بشماریم.

 مسئله‌ی آب و خشکسالیِ چند سال اخیر است که خسارتهای زیادی به بار آورده است. اگر به یاد داشته باشید، پیشنهاد مشترک وزارت کشور و سازمان مدیریّت منجر به مصوّبه‌ی ۸۱/۵/۳۰ شد که مربوط به خشکسالی است. بسیار خوب است که این مصوّبه دنبال شود. موضوع آب‌شیرین‌کن را بررسی کنید. خواهش من این است که مسئله‌ی آب‌شیرین‌کن را جزو کارهایی بگذارید که قرار است به طور جدّی دنبال کنید.

من خواهش میکنم که دوستان، چابهار را جدّی بگیرند. واقعاً چابهار میتواند دروازه‌ی تجارت مملکت باشد؛ چون منطقه‌ای به این خوبی در کنار دریای عمان واقع است. آن‌وقت در مقابلش استان سیستان و بلوچستان و استان خراسان با جاده‌های ترانزیت قرار دارد.  هم این مسئله و هم مسئله‌ی خطّ آهنی که بنا شده از فهرج به چابهار بیاید، به طور جدّی دنبال شود. در این زمینه گفتند [بخشهایی] حاضر به سرمایه‌گذاری هم هستند. در نظر داشته باشید که خطّ‌ آهن [فقط] برای کارگشاییِ داخل کشور نیست. این خطّ آهن ما را به دریای آزاد ارتباط میدهد و نسبت به خطّ آهن‌های دیگر اهمّیّت بیشتری پیدا میکند.