1402/05/04
سخنرانی شب هشتم محرم ۱۴۴۵در حسینیه امام خمینی؛
حضرت علی اکبر؛ اعجاز مدرسه حسینی
در شب هشتم محرم الحرام ۱۴۴۵، مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان با حضور رهبر انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی برگزار شد. در این مراسم حجتالاسلام والمسلمین حاجعلیاکبری درباره ابعاد شخصیتی حضرت علیاکبر علیهالسلام بهعنوان الگوی تربیتی تراز اسلامی برای جوانان به ایراد سخن پرداخت. به همین مناسبت بخش فقه و معارف رسانه KHAMENEI.IR متن سخنان حجتالاسلاموالمسلمین حاجعلی اکبری را منتشر میکند.
شب هشتم ماه محرم شب عشق، عرفان، صدق، صفا، صلابت، شجاعت، شب جوان و جوانی و شب حضرت علی اکبر (علیه السلام) -این اعجاز بزرگ مکتب حسینی- است. شب هشتم شب جوانان شهید هم هست؛ شب حضرت علی اکبر (علیه السلام) شب جوانان رشید شهید عزیز میهن ما هم هست. در جمهوری اسلامی بین جوانان و حضرت علی اکبر (علیه السلام) یک نسبت خاصی برقرار است. روز ولادت آن حضرت هم در کشور عزیز ما روز جوان است. جامعهی جوان ما با حضرت علی اکبر (علیه السلام) یک چنین نسبتی دارند و این شرف بسیار بزرگی است.
گوهر جوانی در عمر هر کسی خیلی قیمتی است؛ نعمت بسیار بزرگی که جداگانه مورد سؤال قرار خواهد گرفت. دورهی درخشان عمر و فرصت انتخابهای بزرگ، فرصت خودشناسی، فرصت خودسازی، فرصت نزدیکشدن به خدای متعال، فرصت ساختن فکر و جان و جسم جوان برای رسیدن به هدفهای بزرگ. دورهی شکوفایی استعدادها. به تعبیر زیبای قرآن کریم دورهی قوت است: اللَهُ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّةً (روم:۵۴) این قوت، قوت دورهی جوانی است.
خب این دورهی جوانی دورهی قوت، قوت جسم، قوت فکر، قوت جان است و جوان آمادهی صورتبندی شخصیتش است. ساختار شخصیتش در حال شکلگیری است. این یعنی بهترین فرصت برای اینکه خودش دستبهکار بشود و بهترین صورتها را برای جانش، برای فکرش برای شخصیت خودش، انتخاب بکند. این مسئولیت بزرگ دورهی جوانی است که مطابق با شیوهی اولیاء خدا باید جوان عزیز ما خودش را طبق همان نقش انشاءالله بسازد.
[دریافت فیلم]
«قدر جوانی را بدانید»
مکرر خدمت رهبر حکیم و عالیقدرمان شرفیاب شدیم برای اینکه پیامی بگیریم برای جوانها این جمله را مکرر از محضرشان شنیدم و تقدیم کردم به جوانان عزیزمان. که میفرمودند به ایشان بگویید قدر جوانیتان را بدانید. و چقدر این جمله حکیمانه است چقدر پرنکته است. و بالاترین قدرشناسی از نعمت جوانی این است که انسان جوانی خودش را به محضر حضرت اباعبدالله (علیه السلام) و به مدرسهی حسینی تقدیم کند.
این قدرشناسی از نعمت جوانی به معنای خاص کلمه است. یعنی یک سیر و سلوک، یک برنامه ریزی رشد مبتنی بر نقشهی حسینی. آنچه که اباعبدالله (علیه السلام) ارائه کرده. واقعیت این است که مکتب اباعبدالله (علیه السلام) و عاشورای حسینی قبل از هر چیز یک مدرسهی تربیتی است یک حماسهی تربیتی است حماسهی حسینی. که از دلش منظومهی تربیت حماسی استخراج میشود به عنوان یک نقشهی راه برای تربیت جوان مؤمن طراز اسلام. این چیزی است که میشود کاملاً از متن مدرسهی حسینی و مکتب حسینی استخراج کرد.
حضرت علی اکبر؛ اعجاز مدرسه حسینی
امام حسین (علیه الصلوة والسلام) نظریهی تربیتی خودش را غیر از آنچه که در کلام و سخن ارائه فرمودند در قالب یک حقیقت روشن و درخشان و در یک نمونهی عینیتیافته، در صحنهی کربلا ارائه کردند؛ اینها نشانههای مکتب حسینی است. و در این میان شاگرد اول مکتب حسینی و مدرسهی حسینی حضرت علی اکبر (علیه السلام) است. من تعبیر کردم به اعجاز مدرسهی حسینی که میتواند چنین کسی را تربیت کند. معلوم میشود سیّدالشهدا (علیه الصلوة والسلام) برای تربیت این جوان ممتاز و نمونه و الگو سرمایه گذاری ویژهای کرده. و طبق حالا این نقلهایی که مشهورتر است ۲۶ سال ۲۷ سال جلوی چشمان پدر رشد پیدا کرده، قدم به قدم با برنامه، با طراحی با هدایت سیّدالشهدا (علیه الصلوة والسلام) و البته با تصمیم خودش با همتی که داشته، با انتخابی که داشته، با مجاهدت بزرگی که داشته و در نتیجه رسیده به آن منزلتی که سیّدالشهدا (علیه الصلوة والسلام) وقتی خواست او را معرفی کند فرمود شبیهترین به پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله وسلّم). امام حسین (علیه الصلوة والسلام) به این ترتیب همهی آرزوی خودش را برای تربیت انسانها در چهرهی حضرت علی اکبر (علیه السلام) به عنوان آن نمونهی اعلی معرفی کرده.
این نسبت برقرار کردن بین حضرت علی اکبر و پیامبر اعظم هم (صلوات الله و سلام علیه) نکتهی دقیقی است. چون خداوند تبارک و تعالی از جامعهی مؤمنان میخواهد که آنها پیامبر اعظم را به عنوان اسوهی خودشان قرار بدهند. لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه. فرمود خود را با این الگو بسازید. و شباهت به پیامبر عزیز ما درواقع آن معیار اصلی برای رشد شخصیت انسان مؤمن محسوب میشود.
با نگاه به شخصیت حضرت علی اکبر میتوانیم بگوییم که امروز ما نسخهای در اختیار داریم که علاوه بر اینکه هزاران متخصص علوم تربیتی و کسانی که در کار رشد شخصیت انسانها ورود دارند، میلیونها جوان تا دامنهی روز قیامت میتوانند نقشهی خودسازی خودشان را از سیمای پرفروغ و شیوهی زندگی ایشان استخراج کنند؛ آن چهرهای که در قله جوانی با شهادت جاودانه شد.
بازگشایی مدرسه حسینی؛ کار بزرگ امام راحل (ره)
هنر بزرگ امام خمینی کبیر و عزیز و بزرگ ما، بازگشایی مدرسهی حسینی بود به روی نسل جدید؛ این کار بزرگ امام بود و تربیت جوانانی جوانمرد. این در پهنهی میهن اسلامی و بعد هم در امتدادی که پیدا کرد در اقصینقاط منطقه و محیط عالم یک باب جدیدی را باز کرد. به تعبیر رهبر عزیزمان فتح الفتوح امام درواقع تربیت جوانانی با این خصوصیات بود. جوان مؤمن مجاهد رشید و البته بسیاری هم شهید. این فتح الفتوح امام بزرگوار ما بود و این راه گشوده شد. دفاع مقدس رونق داد به این مدرسه. چه ثبت نام گستردهای شد. و چه کسانی در این مدرسهی عظیم رشد کردند درخشیدند.
خصوصیت تربیت حسینی (علیه السلام) این است که هم سریع به مقصد میرساند، هم تضمینی است، هم در آن جاذبهی محبّت هست و هم صیانت میکند از شخصیت کسی که این راه را انتخاب میکند. تربیت حسینی انسانهایی را با آرمانهای بزرگ تربیت میکند؛ دیدید این جوانهای عزیز ما را از خانههای کوچک و محقری برخاستند، از روستاهای کوچک و ناشناختهای برخاستند. از خانوادههایی ساده و صمیمی و معمولی برخاستند ولی انسانهای بزرگی بودند؛ خیلی بزرگ شدند به اندازهی همهی هدفهای اسلامی.
چطور میتواند یک جوان این قدر سریع راههای طولانی را که انسانها در یک سلوک معمولی باید سالها زحمت بکشند تحت نظر استاد سیر کنند این قدر سریع اینها طی کردند. چقدر رشد یافتند، چه پروازهای بلندی داشتند. این اعجاز مدرسهی حسینی و مکتب حسینی است که به روی جوان زمان ما و معاصر ما گشوده شد.
سه ویژگی تربیتی مکتب حسینی
اگر بخواهیم چند نمونه از خصال و ویژگیهای اصلی این مکتب تربیتی را بر اساس شخصیت حضرت علی اکبر (سلام الله علیه) مطرح بکنیم، من این سه نکته را خدمت شما عرض میکنم. که انشاءالله برای همهی ما و مخصوصاً برای جوانهای عزیزمان الهامبخش باشد. انشاءالله پدر، مادرها همین مسیر را برای بچههایشان دستگاه تعلیم و تربیت ما همین مسیر را برای فرزندان میهن باید دنبال کنند و باید با این قاعده حرکت کنیم:
تربیت توحیدی حضرت علیاکبر
شب هشتم ماه محرم شب عشق، عرفان، صدق، صفا، صلابت، شجاعت، شب جوان و جوانی و شب حضرت علی اکبر (علیه السلام) -این اعجاز بزرگ مکتب حسینی- است. شب هشتم شب جوانان شهید هم هست؛ شب حضرت علی اکبر (علیه السلام) شب جوانان رشید شهید عزیز میهن ما هم هست. در جمهوری اسلامی بین جوانان و حضرت علی اکبر (علیه السلام) یک نسبت خاصی برقرار است. روز ولادت آن حضرت هم در کشور عزیز ما روز جوان است. جامعهی جوان ما با حضرت علی اکبر (علیه السلام) یک چنین نسبتی دارند و این شرف بسیار بزرگی است.
گوهر جوانی در عمر هر کسی خیلی قیمتی است؛ نعمت بسیار بزرگی که جداگانه مورد سؤال قرار خواهد گرفت. دورهی درخشان عمر و فرصت انتخابهای بزرگ، فرصت خودشناسی، فرصت خودسازی، فرصت نزدیکشدن به خدای متعال، فرصت ساختن فکر و جان و جسم جوان برای رسیدن به هدفهای بزرگ. دورهی شکوفایی استعدادها. به تعبیر زیبای قرآن کریم دورهی قوت است: اللَهُ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّةً (روم:۵۴) این قوت، قوت دورهی جوانی است.
خب این دورهی جوانی دورهی قوت، قوت جسم، قوت فکر، قوت جان است و جوان آمادهی صورتبندی شخصیتش است. ساختار شخصیتش در حال شکلگیری است. این یعنی بهترین فرصت برای اینکه خودش دستبهکار بشود و بهترین صورتها را برای جانش، برای فکرش برای شخصیت خودش، انتخاب بکند. این مسئولیت بزرگ دورهی جوانی است که مطابق با شیوهی اولیاء خدا باید جوان عزیز ما خودش را طبق همان نقش انشاءالله بسازد.
[دریافت فیلم]
«قدر جوانی را بدانید»
مکرر خدمت رهبر حکیم و عالیقدرمان شرفیاب شدیم برای اینکه پیامی بگیریم برای جوانها این جمله را مکرر از محضرشان شنیدم و تقدیم کردم به جوانان عزیزمان. که میفرمودند به ایشان بگویید قدر جوانیتان را بدانید. و چقدر این جمله حکیمانه است چقدر پرنکته است. و بالاترین قدرشناسی از نعمت جوانی این است که انسان جوانی خودش را به محضر حضرت اباعبدالله (علیه السلام) و به مدرسهی حسینی تقدیم کند.
این قدرشناسی از نعمت جوانی به معنای خاص کلمه است. یعنی یک سیر و سلوک، یک برنامه ریزی رشد مبتنی بر نقشهی حسینی. آنچه که اباعبدالله (علیه السلام) ارائه کرده. واقعیت این است که مکتب اباعبدالله (علیه السلام) و عاشورای حسینی قبل از هر چیز یک مدرسهی تربیتی است یک حماسهی تربیتی است حماسهی حسینی. که از دلش منظومهی تربیت حماسی استخراج میشود به عنوان یک نقشهی راه برای تربیت جوان مؤمن طراز اسلام. این چیزی است که میشود کاملاً از متن مدرسهی حسینی و مکتب حسینی استخراج کرد.
حضرت علی اکبر؛ اعجاز مدرسه حسینی
امام حسین (علیه الصلوة والسلام) نظریهی تربیتی خودش را غیر از آنچه که در کلام و سخن ارائه فرمودند در قالب یک حقیقت روشن و درخشان و در یک نمونهی عینیتیافته، در صحنهی کربلا ارائه کردند؛ اینها نشانههای مکتب حسینی است. و در این میان شاگرد اول مکتب حسینی و مدرسهی حسینی حضرت علی اکبر (علیه السلام) است. من تعبیر کردم به اعجاز مدرسهی حسینی که میتواند چنین کسی را تربیت کند. معلوم میشود سیّدالشهدا (علیه الصلوة والسلام) برای تربیت این جوان ممتاز و نمونه و الگو سرمایه گذاری ویژهای کرده. و طبق حالا این نقلهایی که مشهورتر است ۲۶ سال ۲۷ سال جلوی چشمان پدر رشد پیدا کرده، قدم به قدم با برنامه، با طراحی با هدایت سیّدالشهدا (علیه الصلوة والسلام) و البته با تصمیم خودش با همتی که داشته، با انتخابی که داشته، با مجاهدت بزرگی که داشته و در نتیجه رسیده به آن منزلتی که سیّدالشهدا (علیه الصلوة والسلام) وقتی خواست او را معرفی کند فرمود شبیهترین به پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله وسلّم). امام حسین (علیه الصلوة والسلام) به این ترتیب همهی آرزوی خودش را برای تربیت انسانها در چهرهی حضرت علی اکبر (علیه السلام) به عنوان آن نمونهی اعلی معرفی کرده.
این نسبت برقرار کردن بین حضرت علی اکبر و پیامبر اعظم هم (صلوات الله و سلام علیه) نکتهی دقیقی است. چون خداوند تبارک و تعالی از جامعهی مؤمنان میخواهد که آنها پیامبر اعظم را به عنوان اسوهی خودشان قرار بدهند. لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه. فرمود خود را با این الگو بسازید. و شباهت به پیامبر عزیز ما درواقع آن معیار اصلی برای رشد شخصیت انسان مؤمن محسوب میشود.
با نگاه به شخصیت حضرت علی اکبر میتوانیم بگوییم که امروز ما نسخهای در اختیار داریم که علاوه بر اینکه هزاران متخصص علوم تربیتی و کسانی که در کار رشد شخصیت انسانها ورود دارند، میلیونها جوان تا دامنهی روز قیامت میتوانند نقشهی خودسازی خودشان را از سیمای پرفروغ و شیوهی زندگی ایشان استخراج کنند؛ آن چهرهای که در قله جوانی با شهادت جاودانه شد.
بازگشایی مدرسه حسینی؛ کار بزرگ امام راحل (ره)
هنر بزرگ امام خمینی کبیر و عزیز و بزرگ ما، بازگشایی مدرسهی حسینی بود به روی نسل جدید؛ این کار بزرگ امام بود و تربیت جوانانی جوانمرد. این در پهنهی میهن اسلامی و بعد هم در امتدادی که پیدا کرد در اقصینقاط منطقه و محیط عالم یک باب جدیدی را باز کرد. به تعبیر رهبر عزیزمان فتح الفتوح امام درواقع تربیت جوانانی با این خصوصیات بود. جوان مؤمن مجاهد رشید و البته بسیاری هم شهید. این فتح الفتوح امام بزرگوار ما بود و این راه گشوده شد. دفاع مقدس رونق داد به این مدرسه. چه ثبت نام گستردهای شد. و چه کسانی در این مدرسهی عظیم رشد کردند درخشیدند.
خصوصیت تربیت حسینی (علیه السلام) این است که هم سریع به مقصد میرساند، هم تضمینی است، هم در آن جاذبهی محبّت هست و هم صیانت میکند از شخصیت کسی که این راه را انتخاب میکند. تربیت حسینی انسانهایی را با آرمانهای بزرگ تربیت میکند؛ دیدید این جوانهای عزیز ما را از خانههای کوچک و محقری برخاستند، از روستاهای کوچک و ناشناختهای برخاستند. از خانوادههایی ساده و صمیمی و معمولی برخاستند ولی انسانهای بزرگی بودند؛ خیلی بزرگ شدند به اندازهی همهی هدفهای اسلامی.
چطور میتواند یک جوان این قدر سریع راههای طولانی را که انسانها در یک سلوک معمولی باید سالها زحمت بکشند تحت نظر استاد سیر کنند این قدر سریع اینها طی کردند. چقدر رشد یافتند، چه پروازهای بلندی داشتند. این اعجاز مدرسهی حسینی و مکتب حسینی است که به روی جوان زمان ما و معاصر ما گشوده شد.
سه ویژگی تربیتی مکتب حسینی
اگر بخواهیم چند نمونه از خصال و ویژگیهای اصلی این مکتب تربیتی را بر اساس شخصیت حضرت علی اکبر (سلام الله علیه) مطرح بکنیم، من این سه نکته را خدمت شما عرض میکنم. که انشاءالله برای همهی ما و مخصوصاً برای جوانهای عزیزمان الهامبخش باشد. انشاءالله پدر، مادرها همین مسیر را برای بچههایشان دستگاه تعلیم و تربیت ما همین مسیر را برای فرزندان میهن باید دنبال کنند و باید با این قاعده حرکت کنیم:
تربیت توحیدی حضرت علیاکبر