• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1387/10/15

دیدار نخست وزیر عراق با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز در دیدار نخست‌وزیر عراق تأکید کردند: گسترش روابط دولت عراق با همه‌ی اقوام و پیروان مذاهب مختلف در این کشور، «اعتماد عمیق به مردم»، گسترش و استحکام روابط با همسایگان، از عوامل حقیقی قدرت و بقای عراق به شمار می‌روند و دولت عراق برای تحقق اهداف خود باید به این عوامل تکیه کند و ایمان مذهبی، شجاعت و عزت نفس مردم عراق را سرمایه‌ای عظیم برای خود بداند.
ایشان اعتماد ایران به نخست‌وزیر و دولت عراق و علاقه عمیق به مردم این کشور را یادآور شدند و افزودند: هدف ما، عزت، استقلال، آرامش و پیشرفت عراق است و هر تلاشی را که در این زمینه لازم باشد، همچنان انجام خواهیم داد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حضور نیروهای آمریکایی و انگلیسی در عراق را منشأ اصلی مشکلات مختلف، از جمله تروریسم و اختلافات داخلی دانستند و افزودند: تا وقتی آمریکایی‌ها در عراق باشند، آب خوش از گلوی ملت عراق پایین نخواهد رفت.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به حیله‌گری و تلاش دولت آمریکا برای نفوذ، تحکیم سلطه و غارت منابع کشورها، برخی نگرانی‌ها را درباره‌ی توافق‌نامه‌ی آمریکا و عراق یادآور شدند و افزودند: آمریکایی‌ها به‌شدت غدار و پیمان‌شکن هستند. به گونه‌ای که حتی با هم‌پیمانان نزدیک خود در منطقه، دوستی حقیقی ندارند. بنابراین به هیچ‌یک از وعده‌های آنان نمی‌توان و نباید اعتماد کرد.
ایشان پایداری مدبّرانه و هوشمندانه را تنها راه مقابله با حیله‌ها و طرح‌های پیچیده‌ی آمریکا و انگلیس برشمردند و افزودند: باید به مردم عراق ثابت کرد که دولت عراق حاضر نیست با ارعاب و تهدید دشمن، از مواضع و منافع ملی عراقی‌ها عقب‌نشینی کند.
رهبر انقلاب اسلامی ایجاد پایگاهی ثابت برای حضور و حاکمیت بلند‌مدت در منطقه را از اهداف اصلی دولت آمریکا خواندند.
 
در آغاز این دیدار که آقای داوودی -معاون اول رئیس‌جمهور- نیز حضور داشت، آقای نوری المالکی نخست‌وزیر عراق دیدار با رهبر انقلاب اسلامی را مایه‌ی خیر و برکت فراوان برای مردم عراق خواند و با اشاره به روابط برادرانه و رو به پیشرفت دو کشور گفت: توسعه‌ی این روابط در بخش‌های اقتصادی و سیاسی می‌تواند الگویی برای پیشرفت منطقه باشد.