1401/11/02
|گفتوگو|
تبلیغات میتواند جای شمر و امامحسین را هم در ذهنها عوض کند
«الان بیستوچند سال است که ما این جلسه را با همین دوستان آقای سازگار و بقیهی دوستان داریم؛ به نظرم از سال ۶۲ و ۶۳ این جلسه هر سال در چنین روزی برقرار است.» این جملهای بود که رهبر انقلاب در دیدار سال ۸۴ درباره جلسات سالانهشان با مداحان بیان کردند. حضرت آیتالله خامنهای از دوره ریاستجمهوری تا کنون هر سال در سالروز ولادت دختر گرامی پیامبر اکرم، دیداری با مداحان و ذاکران اهلبیت دارند. در دیدار اخیر جمعی از مداحان و شعرای آیینی کشور در روز میلاد حضرت زهرا سلاماللهعلیها نیز، ایشان به بیان بعضی نکات و ملاحظات درباره مداحی و باید و نبایدهای آن پرداختند. رسانه KHAMENEI.IR به همین مناسبت در گفتگو با حاج غلامرضا سازگار از ذاکران و شاعران باسابقه اهلبیت علیهمالسلام به بررسی محورهای مطرحشده در این دیدار پرداخته است. آقای سازگار معتقد است مداحی باید در خدمت منبر باشد و در برابر آن عرض ادب کند.
جناب آقای سازگار شما از جمله ذاکران اهلبیتی بودهاید که از سالهای اولیه شکلگیری دیدار مداحان با حضرت آیتالله خامنهای در این دیدارها حضور داشتهاید برای شروع گفتگو از خاطرات خود از این دیدارها و تاریخچه این رویداد و حال و هوای آن بگویید.
بسم الله الرّحمن الرّحیم. در دوره ریاست جمهوری ایشان قرار شد که جامعهی مداح و اعضای مجمع الذاکرین بروند دیدار آقا، اولین کسی هم که در این دیدار خواند من بودم. قریب به چهل سال بیشتر است که از این قضیه میگذرد. بعد از آن هم که ایشان به مقام رهبری رسیدند من را هم به این مجلس دعوت میکردند. این افتخار از اول برای من بود و هست.
نکته دیگر اینکه آقای خامنهای در همان سالهای اول انقلاب در مجلس مجمعالذاکرین که نزدیک مسجد لالهزار برگزار میشد، حاضر شدند.
از همان دیدارهای قدیم هم سرودهای همخوانی این دیدار را شما میسرودید؟
بله هر سال سرود را میگفتیم و آقا تعریف میکردند. یک سال یک نفر دیگر این سرود را سرایید؛ شاعر خوب، زبردست و ادیبی است. بعد آقا من را خواستند. گفتند که سرود را چرا شما نساختید. گفتم آقا میخواستیم این بار ایشان بسازد. فرمودند نه این حق شماست. سرود را باید هر سال شما بسازید. دیگر ما هم هرسال میسرودیم تا این سالها که دیگر از دستمان برنمیآید.
در یکی دیگر از دیدارها من خدمت حضرت آقا شعر شهریار را خواندم: «علی علیهالسلام به باغ فدک بیل زارعان بر دوش؛ چنانکه چوب شبانان عصاست با موسی». قصیده خیلی بلندبالایی است. شعری از این بهتر نداشتم در آن مجلس بخوانم. وقتی این قصیده را خواندم رهبری فرمودند این قصیده، خوب قصیدهای است اما مردم شعر خود شما را میخواهند. شعری که امروز به درد مردم بخورد، شعر خود شماست.
در دیدار اخیر مداحان با رهبر انقلاب هم شما حضور داشتید. این دیدار را هم برای ما توصیف کنید.
ایشان در این دیدار هنر مداحی را یک هنر ترکیبی دانستند که اگر یک مداح از لحاظ خواندن، اجرای برنامه و محتوا همه را با هم ترکیب کند آنوقت میشود یک مداح کامل. گاهی اوقات شعر خوب است اما اجرای مداح خوب نیست. گاهی اجرا خوب است اما مضامین و مطالب خوب نیست. گاهی هم خود خواننده شعر را درست نمیشناسد. اینها همه لازم و ملزوم یکدیگر است که مداح واقعاً باید روی تکتک آنها کار کرده باشد. همین بیتی که آقا از صائب خواندند (نسازد لنترانی چون کلیم از طور مأیوسم، نمکپروردهی عشقم زبانِ ناز میدانم...) بنده که ۵۰ سال است شعر میگویم عیب شعر را نفهمیدم. آقا از همه جمع مداحان و شاعران سؤال کردند این شعر درست است؟ همه گفتند بله، آقا فرمود نه درست نیست و علت غلط بودن آن را شرح دادند.
بحث دیگر ایشان بحث آهنگ مداحی بود. خب بعضی از مداحهای نوجوان که من دوستشان دارم و مثل فرزندم هستند اما خب متأسفانه بعضی آهنگها را در مداحی استفاده میکنند که مناسب نیست و طربانگیز است؛ مربوط به موسیقی مطرب است. اینها را میخواهند با مداحی مخلوط بکنند. باید مواظب باشند. ما نباید با هر موسیقیای مداحی کنیم.
شعری که در مدح اهلبیت سروده و خوانده میشود، چه خصوصیاتی باید داشته باشد که شأن و جایگاه آن ساحت قدسی مضمون موردنظر خودش را حفظ کند؟
امروز هر جا انجمن شعر میروید میبینید که در انجمن ادبی ایراد ادبی شعر را میگیرند اما ایراد مذهبی شعر را نمیگیرند. در صورتی که شعر اهلبیت یک چارچوبی دارد. باید قوانین شعری با شرع جور باشد. بعضی از شعرها را که میخوانند یکوقت میبینید امیرالمؤمنین را اینقدر میبرند بالا که دوشادوش خدا قرار میگیرد. یا گاهی اینقدر میآورند پایین بعضیها که میبینیم که علی علیهالسلام را از یک فرد عادی هم کمتر حسابش میکنند. مداحها باید خیلی حواسشان جمع باشد. شعری که میخواهند بخوانند اول ببینند این شعر با روایت وفق دارد. اگر هم وارد نیستند باید پیش یک عالم برود. این اشکالی ندارد.
اگر در یک مداحی شعر از نظر قافیه یا از نظر وزن و ادبیات اشتباه داشته باشد شرعاً اشکالی ندارد اما اگر از نظر شرعی و فقهی شعر مشکل داشت ما مسئولیم. شاعر باید حتماً در ابتدا مطالعه و تحقیق کند و خط قرمز شرع را دنبال کند.
جناب آقای سازگار شما از جمله ذاکران اهلبیتی بودهاید که از سالهای اولیه شکلگیری دیدار مداحان با حضرت آیتالله خامنهای در این دیدارها حضور داشتهاید برای شروع گفتگو از خاطرات خود از این دیدارها و تاریخچه این رویداد و حال و هوای آن بگویید.
بسم الله الرّحمن الرّحیم. در دوره ریاست جمهوری ایشان قرار شد که جامعهی مداح و اعضای مجمع الذاکرین بروند دیدار آقا، اولین کسی هم که در این دیدار خواند من بودم. قریب به چهل سال بیشتر است که از این قضیه میگذرد. بعد از آن هم که ایشان به مقام رهبری رسیدند من را هم به این مجلس دعوت میکردند. این افتخار از اول برای من بود و هست.
نکته دیگر اینکه آقای خامنهای در همان سالهای اول انقلاب در مجلس مجمعالذاکرین که نزدیک مسجد لالهزار برگزار میشد، حاضر شدند.
از همان دیدارهای قدیم هم سرودهای همخوانی این دیدار را شما میسرودید؟
بله هر سال سرود را میگفتیم و آقا تعریف میکردند. یک سال یک نفر دیگر این سرود را سرایید؛ شاعر خوب، زبردست و ادیبی است. بعد آقا من را خواستند. گفتند که سرود را چرا شما نساختید. گفتم آقا میخواستیم این بار ایشان بسازد. فرمودند نه این حق شماست. سرود را باید هر سال شما بسازید. دیگر ما هم هرسال میسرودیم تا این سالها که دیگر از دستمان برنمیآید.
در یکی دیگر از دیدارها من خدمت حضرت آقا شعر شهریار را خواندم: «علی علیهالسلام به باغ فدک بیل زارعان بر دوش؛ چنانکه چوب شبانان عصاست با موسی». قصیده خیلی بلندبالایی است. شعری از این بهتر نداشتم در آن مجلس بخوانم. وقتی این قصیده را خواندم رهبری فرمودند این قصیده، خوب قصیدهای است اما مردم شعر خود شما را میخواهند. شعری که امروز به درد مردم بخورد، شعر خود شماست.
در دیدار اخیر مداحان با رهبر انقلاب هم شما حضور داشتید. این دیدار را هم برای ما توصیف کنید.
ایشان در این دیدار هنر مداحی را یک هنر ترکیبی دانستند که اگر یک مداح از لحاظ خواندن، اجرای برنامه و محتوا همه را با هم ترکیب کند آنوقت میشود یک مداح کامل. گاهی اوقات شعر خوب است اما اجرای مداح خوب نیست. گاهی اجرا خوب است اما مضامین و مطالب خوب نیست. گاهی هم خود خواننده شعر را درست نمیشناسد. اینها همه لازم و ملزوم یکدیگر است که مداح واقعاً باید روی تکتک آنها کار کرده باشد. همین بیتی که آقا از صائب خواندند (نسازد لنترانی چون کلیم از طور مأیوسم، نمکپروردهی عشقم زبانِ ناز میدانم...) بنده که ۵۰ سال است شعر میگویم عیب شعر را نفهمیدم. آقا از همه جمع مداحان و شاعران سؤال کردند این شعر درست است؟ همه گفتند بله، آقا فرمود نه درست نیست و علت غلط بودن آن را شرح دادند.
بحث دیگر ایشان بحث آهنگ مداحی بود. خب بعضی از مداحهای نوجوان که من دوستشان دارم و مثل فرزندم هستند اما خب متأسفانه بعضی آهنگها را در مداحی استفاده میکنند که مناسب نیست و طربانگیز است؛ مربوط به موسیقی مطرب است. اینها را میخواهند با مداحی مخلوط بکنند. باید مواظب باشند. ما نباید با هر موسیقیای مداحی کنیم.
شعری که در مدح اهلبیت سروده و خوانده میشود، چه خصوصیاتی باید داشته باشد که شأن و جایگاه آن ساحت قدسی مضمون موردنظر خودش را حفظ کند؟
امروز هر جا انجمن شعر میروید میبینید که در انجمن ادبی ایراد ادبی شعر را میگیرند اما ایراد مذهبی شعر را نمیگیرند. در صورتی که شعر اهلبیت یک چارچوبی دارد. باید قوانین شعری با شرع جور باشد. بعضی از شعرها را که میخوانند یکوقت میبینید امیرالمؤمنین را اینقدر میبرند بالا که دوشادوش خدا قرار میگیرد. یا گاهی اینقدر میآورند پایین بعضیها که میبینیم که علی علیهالسلام را از یک فرد عادی هم کمتر حسابش میکنند. مداحها باید خیلی حواسشان جمع باشد. شعری که میخواهند بخوانند اول ببینند این شعر با روایت وفق دارد. اگر هم وارد نیستند باید پیش یک عالم برود. این اشکالی ندارد.
اگر در یک مداحی شعر از نظر قافیه یا از نظر وزن و ادبیات اشتباه داشته باشد شرعاً اشکالی ندارد اما اگر از نظر شرعی و فقهی شعر مشکل داشت ما مسئولیم. شاعر باید حتماً در ابتدا مطالعه و تحقیق کند و خط قرمز شرع را دنبال کند.