1401/10/10
نقش مردم در نقشبرآبکردن نقشههای دشمن در فتنههای مختلف پس از پیروزی انقلاب اسلامی چیست؟
مردم ایران، شجاع و با ایمان در میانه میدان
پویایی انقلاب و درک مردم از فتنههای دشمن
از شاخصههای مهم پویایی انقلاب اسلامی در طول ادوار مختلف، درک اقشار مردم از فتنههای مهیاشده توسط دشمن است. آخرین نمونه این پدیده، «در اغتشاشات [۱۴۰۱] آمریکا نقش روشنی داشت... برای تهران، برای شهرهای بزرگ، برای شهرهای کوچک نشستهاند نقشه کشیدهاند، برنامهریزی کردهاند.» ۱۴۰۱/۸/۱۱ «انگیزهی آنها این است که احساس میکنند کشور در حال پیشرفت به سمت قدرت همهجانبه است و این را نمیتوانند تحمّل کنند... برنامهریزی کردهاند برای دانشگاه، برنامهریزی کردهاند برای خیابان... اینها کارهایی است که برای این دارد ایجاد میشود و تحریک میشود که حرکت پیشروندهی کشور را متوقّف کنند.» ۱۴۰۱/۷/۱۱ اما «ملّت در این حادثه هم مثل حوادث دیگر کاملاً قوی ظاهر شد؛ مثل همیشه، مثل گذشته ...آن که بیش از همه سینه سپر میکند و بیش از همه اثر میگذارد، ملّت شجاع و مؤمن ایران است؛ وارد میدان میشوند؛ و وارد میدان شدند.» ۱۴۰۱/۷/۱۱ بهجهت این فهم عمیق ملی در اغتشاشات ۱۴۰۱ « بحمدالله دشمن شکست خورده[است]. قصد دشمن این بود که مردم را وارد میدان کند، مردم نشان دادند که با دشمن همراه نیستند. البتّه دشمن در رسانهها لشکرسازی میکند؛ لشکرسازی کاذب، انبوهسازی دروغ ... آنچه انبوه است، آنچه عظیم است، حضور مردم در خدمت انقلاب و در میدانهای انقلاب است؛ این بله، این خیلی عظیم است؛ امّا آن طرف نه. خواستند مردم را وارد کنند، [امّا] مردم زدند توی دهنشان.» ۱۴۰۱/۸/۲۸
پیشینه ممتاز مردم ایران در رخدادهای فتنهانگیز
مواجهه هوشمندانه مردم ایران در قبال حوادث فتنهگون، پیشینهای ممتاز در طول انقلاب اسلامی به خود اختصاص داده است که ویژه اقشار یا مناطق خاصی نبوده و عامه مردم در تقابل مدبرانه با دشمن، سهیم بودهاند. در سالهای ابتدایی انقلاب، «در فتنهی خلق مسلمان، خود تبریزیها [در صحنه] بودند... و امام این را همان وقت گفتند؛ گفتند کسی نمیخواهد دخالت بکند، خود مردم تبریز جواب آنها را خواهند داد» ۱۳۹۹/۱۱/۲۹ «آن کسی که علاج کرد فتنه را خود مردم تبریز بودند» ۱۳۹۸/۱۱/۲۹ این رویه و ایفای نقش اساسی مردم نسبت به وقایع و بحرانها، در پیشامدهای پس از آن نیز بهگونهای مستمر به وفور مشاهده میشود. در سال ۱۳۷۸، «در فتنهی هجدهم تیر، پنج روز بعد از اینکه فتنهگران فتنهی خود را شروع کردند، مردم آن حرکت عظیمِ ۲۳ تیر را، نه فقط در تهران، بلکه در سایر شهرها به راه انداختند» ۱۳۹۰/۷/۲۰ «مردم آمدند در خیابانها، توطئهی دشمن را که سالها برایش برنامهریزی کرده بودند، در یک روز باطل کردند. آن روز گذشت. موج دوم، باز یک برنامهریزی دهساله بود تا سال ۸۸. به نظرشان فرصتی به دست میآمد. به خیال خودشان زمینهها را آماده کرده بودند. مطالباتی هم مردم داشتند - مردمی که وابستهی به نظامند، وفادار به نظامند - فکر کردند از این مطالبات بتوانند استفاده کنند؛ لذا آن قضایای سال ۸۸ به وجود آمد... اینجا هم مردم آمدند توی میدان. بعد از آنکه باطنها ظاهر شد، در روز قدس مردم دیدند که اینها حرف دلشان چیست، در روز عاشورا فهمیدند که اینها عمق خواستههاشان تا کجاست، مردم عزیز ما به میدان آمدند و حماسهی نُه دی را به راه انداختند ،نه فقط در تهران، بلکه در سراسر کشور، میلیونها نفر در روز نهم دی، بعد هم بلافاصله در بیست و دوی بهمن آمدند توی میدان، غائله را ختم کردند. این، هنر مردم است» ۱۳۹۰/۳/۱۴ بنابراین در این کشمکش سیاسی، اتفاق پراهمیتی که ساختار واقعی ارتباط مردم و انقلاب را نشان داد، آن بود که «ناگهان حرکت عمومی نهم دی همه را مبهوت کرد.!» ۱۳۹۵/۱۰/۱۹ و دلیل وقوع آن اتفاق ملی، نهادینهشدن مردممحوری در روح انقلاب اسلامی بود و بهعبارتی دیگر « ۹ دی یک نمونهای بود از همان خصوصیتی که در خود انقلاب وجود داشت؛ یعنی مردم احساس وظیفهی دینی کردند و دنبال این وظیفه، عمل صالحِ خودشان را انجام دادند. عمل صالح این بود که توی خیابان بیایند، نشان بدهند، بگویند مردم ایران اینند. با این حرکت مردم، آن حجم عظیم تبلیغات دشمن که میخواست فتنهگران را مردم ایران معرفی کند و اینجور نشان بدهد که مردم ایران از انقلابشان، از نظامشان برگشتند، بکلی نقش بر آب شد؛ ... تحلیلگران خارجی وقتی نگاه کردند، گفتند از بعد از رحلت امام بزرگوار، یا شاید بعضی گفتند از بعد از حرکات اول انقلاب، هیچ اجتماعی با این بزرگی، با این تپش، با این شور و هیجان وجود نداشته، که مردم وارد میدان شدند. این، حقیقت ۹ دی است.» ۱۳۹۰/۹/۲۱ علت دیگر ایجاد حماسه مردمی دیماه، آن بود که «در سال ۸۸ عدم تبعیّت از قانون، لگد زدن به قانون، به کشور لگد زد؛ این را مردم دیدند. یکی از پدیدههای برجستهی امروز این است که مردم نگاهشان، گرایششان قانونگرایی است.» ۱۳۹۲/۳/۲۲ قانونگرایی در هنگامه آشوب و فتنه، نشانه حرکت هوشمندانه مردم بوده است که این نکته در قضایای سال ۸۸ نیز خود را نشان داد. «در تهران یک عدهای به نام بازاری آمدند در خیابانها اغتشاش کنند، فوراً بازاریهای محترم با موقعشناسی اعلامیه دادند، اعلان کردند که اینها دروغ میگویند، اینها از ما نیستند. این کارِ درستی است. اگر هشیاری قشرهای مختلف مردم و موقعشناسی آنها بوقت به سراغشان بیاید، این باارزش است. این کار، کار باارزشی بود که انجام دادند.» ۱۳۹۱/۷/۱۹
این باور مردم ایران به فتنهزدایی در مواجهه با دشمنان این سرزمین، در سالهای اخیر نیز مشهود است. در سال ۱۳۹۸، «یک توطئهی عمیقِ وسیعِ بسیار خطرناکی که آن همه هم پول خرجش شده بود، چقدر زحمت کشیده بودند که بتوانند در یک بزنگاهی، در یک فرصتی این حرکت تخریب و تحریق و آدمکشی و شرارت و مانند اینها را انجام بدهند و به مناسبت این قضیّهی بنزین فکر کردند که حالا این فرصت برایشان پیدا شده و لشکر خودشان را وارد میدان کردند، [لکن] این حرکت به وسیلهی مردم نابود شد... [یعنی] این کاری که از زنجان و تبریز شروع شد، بعد به همهی شهرهای کشور بلکه حتّی ... به بعضی از روستاها رسید» ۱۳۹۸/۹/۶ و نقشآفرینی مردم را در خنثیسازی نقشههای دشمن آشکار ساخت.
بصیرت؛ راز نقشآفرینی هوشمندانه مردم
بهطور قطع میتوان گفت راز نقشآفرینی ملت ایران و حمایت از انقلاب اسلامی در برابر فتنههای ترکیبی و پیچیده دشمن، بصیرت این مردم است. در واقع، بصیرت موجب تصمیمگیری منطقی و بههنگام مردم میشود و بههنگام عملکردن، «مبنی بر این است که دشمن را بشناسیم، سمت و سوی کار دشمن را بدانیم، آنقدر بصیرت پیدا کنیم که هر حرکتی که دشمن انجام میدهد، بفهمیم که هدفش چیست. اگر متوجّه ما و متعرّض به ما است، علاج کنیم آن را، بِایستیم، مقاومت کنیم.» ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
پیروزی ملی در گرو بصیرت مردم
در حقیقت «با بصیرت در امور پیرامونی و مسائل جاری، با بصیرت نسبت به دشمن و بصیرت نسبت به میدان عمل و جبههی مبارزه، پیروزی قطعی است» ۱۳۹۲/۱۰/۱۹ و «هرگاه ملتی، جماعتی، فردی در مقابل یک محنتی که بر آن جمع یا بر آن فرد یا بر آن ملت وارد میشود، صبر و بصیرت به خرج داد، آن محنت برای او تبدیل میشود به نعمت. راز پیروزی حق، پیروزی کلمهی حق، انتشار حق، انتشار توحید در طول تاریخ در میان بشر همین نکته است.» ۱۳۹۰/۴/۶ بر اساس همین رمز پیروزی الهی و تاریخی، «ملت ایران یک راهی را شروع کرده است، در امتحانهای بسیاری پیروز شده است. امتحان جنگ تحمیلی، یک امتحان بزرگ بود؛ ملت در این امتحان پیروز شد... مهمتر از آن، پیروزی در معیارهای معنوی و الهی بود؛ چون صبرِ خود را نشان داد، ایثارِ خود را نشان داد، بصیرت خود را، فداکاری خود را، آمادگی خود را برای حرکت در راه خدا نشان داد» ۱۳۸۹/۱۰/۱۹ در شاخصههای معنوی و الهی نیز پیروز شد و در نتیجه باتوجهبه این بصیرت و ایستادگی عمومی «همهی آرمانهای این ملّت و انقلاب را میشود با پشتیبانی این مردم مؤمن و غیور به نتیجه رساند.» ۱۳۸۵/۸/۱۹
از شاخصههای مهم پویایی انقلاب اسلامی در طول ادوار مختلف، درک اقشار مردم از فتنههای مهیاشده توسط دشمن است. آخرین نمونه این پدیده، «در اغتشاشات [۱۴۰۱] آمریکا نقش روشنی داشت... برای تهران، برای شهرهای بزرگ، برای شهرهای کوچک نشستهاند نقشه کشیدهاند، برنامهریزی کردهاند.» ۱۴۰۱/۸/۱۱ «انگیزهی آنها این است که احساس میکنند کشور در حال پیشرفت به سمت قدرت همهجانبه است و این را نمیتوانند تحمّل کنند... برنامهریزی کردهاند برای دانشگاه، برنامهریزی کردهاند برای خیابان... اینها کارهایی است که برای این دارد ایجاد میشود و تحریک میشود که حرکت پیشروندهی کشور را متوقّف کنند.» ۱۴۰۱/۷/۱۱ اما «ملّت در این حادثه هم مثل حوادث دیگر کاملاً قوی ظاهر شد؛ مثل همیشه، مثل گذشته ...آن که بیش از همه سینه سپر میکند و بیش از همه اثر میگذارد، ملّت شجاع و مؤمن ایران است؛ وارد میدان میشوند؛ و وارد میدان شدند.» ۱۴۰۱/۷/۱۱ بهجهت این فهم عمیق ملی در اغتشاشات ۱۴۰۱ « بحمدالله دشمن شکست خورده[است]. قصد دشمن این بود که مردم را وارد میدان کند، مردم نشان دادند که با دشمن همراه نیستند. البتّه دشمن در رسانهها لشکرسازی میکند؛ لشکرسازی کاذب، انبوهسازی دروغ ... آنچه انبوه است، آنچه عظیم است، حضور مردم در خدمت انقلاب و در میدانهای انقلاب است؛ این بله، این خیلی عظیم است؛ امّا آن طرف نه. خواستند مردم را وارد کنند، [امّا] مردم زدند توی دهنشان.» ۱۴۰۱/۸/۲۸
پیشینه ممتاز مردم ایران در رخدادهای فتنهانگیز
مواجهه هوشمندانه مردم ایران در قبال حوادث فتنهگون، پیشینهای ممتاز در طول انقلاب اسلامی به خود اختصاص داده است که ویژه اقشار یا مناطق خاصی نبوده و عامه مردم در تقابل مدبرانه با دشمن، سهیم بودهاند. در سالهای ابتدایی انقلاب، «در فتنهی خلق مسلمان، خود تبریزیها [در صحنه] بودند... و امام این را همان وقت گفتند؛ گفتند کسی نمیخواهد دخالت بکند، خود مردم تبریز جواب آنها را خواهند داد» ۱۳۹۹/۱۱/۲۹ «آن کسی که علاج کرد فتنه را خود مردم تبریز بودند» ۱۳۹۸/۱۱/۲۹ این رویه و ایفای نقش اساسی مردم نسبت به وقایع و بحرانها، در پیشامدهای پس از آن نیز بهگونهای مستمر به وفور مشاهده میشود. در سال ۱۳۷۸، «در فتنهی هجدهم تیر، پنج روز بعد از اینکه فتنهگران فتنهی خود را شروع کردند، مردم آن حرکت عظیمِ ۲۳ تیر را، نه فقط در تهران، بلکه در سایر شهرها به راه انداختند» ۱۳۹۰/۷/۲۰ «مردم آمدند در خیابانها، توطئهی دشمن را که سالها برایش برنامهریزی کرده بودند، در یک روز باطل کردند. آن روز گذشت. موج دوم، باز یک برنامهریزی دهساله بود تا سال ۸۸. به نظرشان فرصتی به دست میآمد. به خیال خودشان زمینهها را آماده کرده بودند. مطالباتی هم مردم داشتند - مردمی که وابستهی به نظامند، وفادار به نظامند - فکر کردند از این مطالبات بتوانند استفاده کنند؛ لذا آن قضایای سال ۸۸ به وجود آمد... اینجا هم مردم آمدند توی میدان. بعد از آنکه باطنها ظاهر شد، در روز قدس مردم دیدند که اینها حرف دلشان چیست، در روز عاشورا فهمیدند که اینها عمق خواستههاشان تا کجاست، مردم عزیز ما به میدان آمدند و حماسهی نُه دی را به راه انداختند ،نه فقط در تهران، بلکه در سراسر کشور، میلیونها نفر در روز نهم دی، بعد هم بلافاصله در بیست و دوی بهمن آمدند توی میدان، غائله را ختم کردند. این، هنر مردم است» ۱۳۹۰/۳/۱۴ بنابراین در این کشمکش سیاسی، اتفاق پراهمیتی که ساختار واقعی ارتباط مردم و انقلاب را نشان داد، آن بود که «ناگهان حرکت عمومی نهم دی همه را مبهوت کرد.!» ۱۳۹۵/۱۰/۱۹ و دلیل وقوع آن اتفاق ملی، نهادینهشدن مردممحوری در روح انقلاب اسلامی بود و بهعبارتی دیگر « ۹ دی یک نمونهای بود از همان خصوصیتی که در خود انقلاب وجود داشت؛ یعنی مردم احساس وظیفهی دینی کردند و دنبال این وظیفه، عمل صالحِ خودشان را انجام دادند. عمل صالح این بود که توی خیابان بیایند، نشان بدهند، بگویند مردم ایران اینند. با این حرکت مردم، آن حجم عظیم تبلیغات دشمن که میخواست فتنهگران را مردم ایران معرفی کند و اینجور نشان بدهد که مردم ایران از انقلابشان، از نظامشان برگشتند، بکلی نقش بر آب شد؛ ... تحلیلگران خارجی وقتی نگاه کردند، گفتند از بعد از رحلت امام بزرگوار، یا شاید بعضی گفتند از بعد از حرکات اول انقلاب، هیچ اجتماعی با این بزرگی، با این تپش، با این شور و هیجان وجود نداشته، که مردم وارد میدان شدند. این، حقیقت ۹ دی است.» ۱۳۹۰/۹/۲۱ علت دیگر ایجاد حماسه مردمی دیماه، آن بود که «در سال ۸۸ عدم تبعیّت از قانون، لگد زدن به قانون، به کشور لگد زد؛ این را مردم دیدند. یکی از پدیدههای برجستهی امروز این است که مردم نگاهشان، گرایششان قانونگرایی است.» ۱۳۹۲/۳/۲۲ قانونگرایی در هنگامه آشوب و فتنه، نشانه حرکت هوشمندانه مردم بوده است که این نکته در قضایای سال ۸۸ نیز خود را نشان داد. «در تهران یک عدهای به نام بازاری آمدند در خیابانها اغتشاش کنند، فوراً بازاریهای محترم با موقعشناسی اعلامیه دادند، اعلان کردند که اینها دروغ میگویند، اینها از ما نیستند. این کارِ درستی است. اگر هشیاری قشرهای مختلف مردم و موقعشناسی آنها بوقت به سراغشان بیاید، این باارزش است. این کار، کار باارزشی بود که انجام دادند.» ۱۳۹۱/۷/۱۹
این باور مردم ایران به فتنهزدایی در مواجهه با دشمنان این سرزمین، در سالهای اخیر نیز مشهود است. در سال ۱۳۹۸، «یک توطئهی عمیقِ وسیعِ بسیار خطرناکی که آن همه هم پول خرجش شده بود، چقدر زحمت کشیده بودند که بتوانند در یک بزنگاهی، در یک فرصتی این حرکت تخریب و تحریق و آدمکشی و شرارت و مانند اینها را انجام بدهند و به مناسبت این قضیّهی بنزین فکر کردند که حالا این فرصت برایشان پیدا شده و لشکر خودشان را وارد میدان کردند، [لکن] این حرکت به وسیلهی مردم نابود شد... [یعنی] این کاری که از زنجان و تبریز شروع شد، بعد به همهی شهرهای کشور بلکه حتّی ... به بعضی از روستاها رسید» ۱۳۹۸/۹/۶ و نقشآفرینی مردم را در خنثیسازی نقشههای دشمن آشکار ساخت.
بصیرت؛ راز نقشآفرینی هوشمندانه مردم
بهطور قطع میتوان گفت راز نقشآفرینی ملت ایران و حمایت از انقلاب اسلامی در برابر فتنههای ترکیبی و پیچیده دشمن، بصیرت این مردم است. در واقع، بصیرت موجب تصمیمگیری منطقی و بههنگام مردم میشود و بههنگام عملکردن، «مبنی بر این است که دشمن را بشناسیم، سمت و سوی کار دشمن را بدانیم، آنقدر بصیرت پیدا کنیم که هر حرکتی که دشمن انجام میدهد، بفهمیم که هدفش چیست. اگر متوجّه ما و متعرّض به ما است، علاج کنیم آن را، بِایستیم، مقاومت کنیم.» ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
پیروزی ملی در گرو بصیرت مردم
در حقیقت «با بصیرت در امور پیرامونی و مسائل جاری، با بصیرت نسبت به دشمن و بصیرت نسبت به میدان عمل و جبههی مبارزه، پیروزی قطعی است» ۱۳۹۲/۱۰/۱۹ و «هرگاه ملتی، جماعتی، فردی در مقابل یک محنتی که بر آن جمع یا بر آن فرد یا بر آن ملت وارد میشود، صبر و بصیرت به خرج داد، آن محنت برای او تبدیل میشود به نعمت. راز پیروزی حق، پیروزی کلمهی حق، انتشار حق، انتشار توحید در طول تاریخ در میان بشر همین نکته است.» ۱۳۹۰/۴/۶ بر اساس همین رمز پیروزی الهی و تاریخی، «ملت ایران یک راهی را شروع کرده است، در امتحانهای بسیاری پیروز شده است. امتحان جنگ تحمیلی، یک امتحان بزرگ بود؛ ملت در این امتحان پیروز شد... مهمتر از آن، پیروزی در معیارهای معنوی و الهی بود؛ چون صبرِ خود را نشان داد، ایثارِ خود را نشان داد، بصیرت خود را، فداکاری خود را، آمادگی خود را برای حرکت در راه خدا نشان داد» ۱۳۸۹/۱۰/۱۹ در شاخصههای معنوی و الهی نیز پیروز شد و در نتیجه باتوجهبه این بصیرت و ایستادگی عمومی «همهی آرمانهای این ملّت و انقلاب را میشود با پشتیبانی این مردم مؤمن و غیور به نتیجه رساند.» ۱۳۸۵/۸/۱۹