• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1370/04/05

دیدار مسئولان دستگاه قضایی و جمعی از قضات کشور با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز در دیدار مسئولین دستگاه قضایی و قضات سراسر کشور با ایشان از قضاء بعنوان معیار سلامت یک جامعه یاد کردند و ضرورت عدم تبعیض در شمول قوانین قضایی را بعنوان یکی از عمده ترین ضوابط و موازین اسلامی در تأمین عدالت مورد تأکید قرار دادند.

در این دیدار که آیت‌الله یزدی رئیس قوه قضائیه و اعضای شورایعالی قضایی نیز حضور داشتند مقام معظم رهبری جامعه قضات را مجموعه ای وزین، عالیقدر و برخوردار از فضائل علمی، اخلاقی و تقوایی خواندند و افزودند: اگر دستگاه قضایی در یک کشور سالم باشد می توان نتیجه گرفت که آن جامه به لحاظ برخورداری از عدالت و دوری از تبعیض، ستم ، اجحاف و تجاوز در یک وضع سالمی قرار دارد. وجود قضات عادل و قاطع در یک سیستم و سازمان منسجم و کارآمد همراه با قوانین حساب شده و عادلانه نتایج مثبتی را در بسیاری از مسائل عمومی کشور بدست می دهد بنابراین قضاء ‌معیار سلامت یک جامعه محسوب می شود.

رهبر انقلاب اسلامی حرکت دستگاه و سیستم قضایی کشور را به سمت کمال تنها با رعایت کامل ضوابط و موازین اسلامی در امر تأمین عدالت ممکن دانستند و افزودند: عدم تبعیض در شمول قوانین کشور و قوانین قضایی یکی از اساسی ترین کارها در دستگاه قضایی است و به جز علل مخففه و مشدده که خود جزو معیارهای قضایی است هیچ چیز دیگری نباید بین شمول قوانین نسبت به افراد مختلف تفکیک ایجاد کند. اصلاح سازی دستگاه قضایی در درجه اول به این است که قضاوت نسبت به تمامی افراد جامعه یکسان باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به بیان مواردی از اجرای عدالت توسط امیرالمؤمنین علی(ع) نسبت به افراد سرشناس در دستگاه آن حضرت پرداختند و ضمن تأکید بر لزوم تصحیح تفکرات امروز و حرکت به سمت عدالت حضرت علی بن ابی‌طالب (ع) فرموند: دستگاه قضایی حقیقتآ قابل مقایسه باقضاء‌ در رژیم گذشته نیست. قضات ما امروز بر اساس دین و ایمان قضاوت می کنند. ما ادعا نمی کنیم که همانند امیرالمؤمین(ع) می توان کار کرد اما جهت حرکت باید به سمت عدالت آن حضرت باشد. زیرا در این صورت است که دستگاه قضایی مورد اعتماد و امید مردم خواهد شد.

مقام معظم رهبری سرعت عمل در صدور و اجرای احکام عادلانه قضایی را موجب شور و شوق مردم و بالا رفتن اعتبار دستگاه قضایی دانستند و فرمودند: آقای یزدی یک ذخیره الهی، برکت و نعمتی برای دستگاه قضایی هستند و من لازم می دانم از زحمات ایشان،‌ قضات و مسئولین دستگاه قضایی کشور تقدیر و تشکر کنم و امیدوارم شاهد پیشرفت در امر قضاء به سمت الگویی که از اسلام و در اعمال امیرالمؤمنین علی(ع) دراختیار داریم باشیم.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان یاد شهید مظلوم آیت الله بهشتی را گرامی داشتند و از ایشان بعنوان شخصیتی برجسته، فاضل، عالم،با اراده، متقی و با درایت که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران را براساس قضاء اسلامی پی ریزی کرده و در بسیاری از امور انقلاب نقشی اساسی داشت تجلیل کردند.

بر پایه همین گزارش در این دیدار که در آستانه دهمین سالگرد فاجعه هفتم تیر و بزرگداشت خاطره شهدای آن و همزمان با برگزاری سمینار سراسری قضات انجام شد آیت‌الله یزدی رئیس قوه قضائیه نیز طی سخنان کوتاهی به اهداف برگزاری این سمینار اشاره کرد و گفت: محور اصلی بحثهای سمینار قضات لایحه ای است که با تلاش هیئتی مرکب ازاعضای شورای عالی قضایی و کمیسیون امور قضایی مجلس شورای اسلامی تنظیم شده و کلیات آن نیز به تصویب رسیده است. اساس این لایحه همان اصالتهای اسلامی است که بر وحدت دادگاه،‌ وحدت حکم و اصل عدم جواز مراجعه به قاضی تأکید دارد.

آیت‌الله یزدی تصریح کرد که با تصویب نهایی این لایحه در مجلس شورای اسلامی یک تغییر اساسی در تشکیلات قوه قضائیه بوجود خواهد آمد.