1401/04/15
گفتوگو با نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی
معیشت مردم، اولویت مجلس است
![https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif)
![https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif)
حلّ مشکلات اساسی کشور، همکاری با سایر قوا و قانونگذاری با نگاه جامع و بلندمدّت از جمله توصیههای رهبر انقلاب در دیدار خردادماه امسال با نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود. رسانه KHAMENEI.IR به همین بهانه به گفتوگو با آقای علی نیکزاد، نایبرئیس اول مجلس شورای اسلامی پرداخته است.
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_2.gif)
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif)
ما در شروع اجلاسیه سوم مجلس شورای اسلامی توفیق دیدار حضوری با رهبر انقلاب را پیدا کردیم و ایشان در این دیدار مجلس را چند پله بالا بردند. ایشان تریبون مجلس را بسیار مقدس دانستند و فرمودند تریبون مجلس جای صحبتکردن، دادزدن، فریادزدن و عصبانیت نیست. تریبون مجلس جایی است که باید حرف منطقی گفته شود و در شأن نماینده کشور بزرگ ایران صحبت کند. ایشان قانون مقطعی را قبول نکردند و گفتند قانون باید بلندمدت باشد. در مورد برنامه هفتم سند توسعه پنجساله کشور هم فرمودند این برنامهای که مینویسید مسئلهمحور باشد. انتظار رهبر انقلاب این است که دولت برنامه هفتمی بنویسد که مسئلهمحور باشد و مجلس هم تصویب کند.
استنباط من این بود که رهبر انقلاب با فرمایشاتشان، قانونگذاری، نظارت، نطق، موضعگیریها و تصویب اسناد بالادستی مجلس را چند پله بالا بردند و همگان را به این نکته توجه دادند که ما سلطهپذیری و سلطهگری را قبول نداریم و خودمان ایدئولوژی و دیدگاه و نوع جدیدی از مدیریت را داریم.
![](https://idc0-cdn0.khamenei.ir/ndata/news/50585/C/14010415_0650585.jpg)
ما با در نظر گرفتن مواضعی که بر آن موضوعات هم تأثیرگذاری خواهد داشت، باید اقدام کنیم؛ مثلاً، ما وقتی به حوزهمان میرویم، عدهای میگویند آب و برق و گاز و مباحث اقتصادی و جهاد کشاورزی چه شد. این مطالبات خوب است و باید پیگیری شود؛ چون افکار عمومی از نماینده چنین انتظاری دارد و این در سطح منطقهای و در خارج از تریبونها و موضعگیریها و تصویبها و صحنها خوب است؛ اما فراتر از این، کمیسیونها باید با پشتوانه بدنه کارشناسی تشکیل شوند. رهبر انقلاب هم به این نکته اشاره کردند و فرمودند کار کارشناسی قوی باید انجام شود. به استنباط من، نماینده باید در مباحث بینالمللی بر اساس تجربیات گذشته کشور در سطح ملی که به تمدن اسلامی نزدیک است، کار کند و به مردم هم پاسخگو باشد، به نظرم ایشان سطح نماینده و نمایندگی و مجلس شورای اسلامی را چند تراز بالاتر بردند و فرمودند که مجلس شورای اسلامی یکی از ارکان اصلی مدیریت کشور است و هر کسی که وارد مجلس میشود، نماینده ملت ایران است و در مقابل ملت ایران و همه اتفاقاتی که در کشور میافتد مسئول است.
ما فکر میکنیم کسی که نماینده میشود، فقط باید برای حوزه انتخابیه خودش فکر کند؛ اما رهبر انقلاب سطح مجلس را بسیار فراتر از آنچه ما میدیدیم، دیدند. با شروع بهکار این دوره مجلس، در وهله اول دو موضوع تقنین و نظارت مدنظر مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. در بحث تقنین مقرر شد هر کمیسیون سه قانون مهم و اساسی با محوریت اقتصادی و معیشتی مردم در اولویت قرار دهد. در کنار آن، نظارت بر اجرای قوانین بود که با این ریلگذاری قوای دیگر بهخصوص قوه مجریه بتوانند روی این ریل حرکت کنند.
ما باید حواسمان باشد که بهخاطر اسلام ناب و راه شهدا دشمنان قسمخوردهای داریم. ما نه سلطهگریم، نه سلطهپذیر، بلکه حکومت اسلامی هستیم که نوع جدید حکمرانی را در جهان رقم زدیم. با در نظر گرفتن این موقعیتمان در دنیای کنونی مجلس شورای اسلامی موفق بوده است.
همچنین رهبر انقلاب فرمودند این مجلس انقلابی است و حقیقت قضیه هم همین است؛ چراکه در شروع اجلاسیه اول ایشان از مجلس بهعنوان یک مجلس انقلابی نام بردند. آن موقع بنده بهعنوان یکی از اعضاء مجلس شورای اسلامی هم بسیار خوشحال شدم، هم بسیار نگران! خوشحالیام از این بابت بود که قاطبه افرادی که شامل سه طیف جوانان انقلابی، صاحبان فکر و مدیران اجرایی انقلابی در مجلس شورای اسلامی با آراء مردمی حضور پیدا کرده بودند بنابه سوابق گذشتهشان هنوز امتحانشان را پس نداده بودند، ولی وقتی رهبر انقلاب این را فرمودند من نگاهی کردم و دیدم حداقل هفتاد هشتاد نفر مدیرکل، معاون رئیسجمهور و وزیر و سفیر در بین همکاران عزیزمان در مجلس شورای اسلامی هستند؛ کسانی که صاحب تجربه ارزشمندی در تقنین و قانونگذاری هستند. رهبر انقلاب با تقسیمبندی این سه طیف مجلس را انقلابی نامگذاری کردند.
از معظّمله درخواست شد که در این نظر مبارکشان تجدیدنظر کنند و ایشان در شروع اجلاسیه سوم مجلس شورای اسلامی بر فرمایش خودشان تأکید فرمودند. به نظرم انقلابی نام نهادن بنا به عملکرد افراد در گذشته است. انقلابی ماندن بنا به عملکرد افراد در آن مسئولیت و در آن مقطع زمانی است. ما نمیگوییم خیلی خوب بودیم، ولی خدا را شاکریم حداقل قبولی را نزد ولیفقیه زمان در این عملکرد دوساله در مجلس شورای اسلامی داشتیم.
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_2.gif)
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif)
بنابراین، سرعت و شتاب و عمل به آنچه باید کشور را در عرصه سیاسی، امنیتی، اقتصادی، زیربنایی و عمرانی پیش ببرد، مدنظر نمایندگان بود. بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم، هماهنگی خوبی در جهت آنچه ما باید بهعنوان تقنین در اختیار دولت فعلی قرار دهیم، شکل گرفت.
در آخرین جلسه بین دولت و مجلس که مجلس میزبان دولت در ساختمان اجلاس بود، بهصراحت گفته شد دولت برای پیشبرد اهداف خود بهخصوص در مباحث اقتصادی و معیشتی هر آنچه لازم است، مجلس آمادگی دارد که قانون وضع کند؛ حتی لایحه دو فوریتی بفرستند و ما در کوتاهترین زمان ممکن این کار را انجام میدهیم. در کنار این، ما دولت را دولت اسلامی و مردمی میدانیم. وقتی دولت انقلابی و مردمی است، مجلس هم انقلابی و مردمی است باید با هم تعامل و همکاری سازنده داشته باشند. چنانکه رهبر انقلاب در دیدار اخیرشان فرمودند همکاری صمیمانه؛ یعنی دغدغه قوه مجریه دغدغه قوه مقننه باشد و دغدغه قوه مقننه دغدغه قوه مجریه باشد و هر کدام از بتوانند هرچه سریعتر دغدغه کشور را با حفظ استقلال قوا حل کنند. این همکاری صمیمانه یک تبصره هم دارد و آن حفظ استقلال قوا و جایگاه مجلس است.
ما در هفته سه روز صحن علنی داریم. سهشنبهها به گزارشدهی مباحث کلان بهخصوص مباحث امنیتی، سیاسی، بینالمللی، اقتصادی، معیشتی، تنظیم بازار، اجرای تبصرههای قانون بودجه و نحوه اجرا و یا سؤال و تحقیق و تفحص اختصاص داده میشود که مجلس با نظارت و تقنین، شتاب و سرعت بیشتری به کارهای اساسی دولت برای پیشرفت توأم با عدالت دولت انقلابی بدهد. برای این کار، ما قوانین متعددی تصویب کردیم و در اختیار دولت گذاشتیم. دولت و مجلس هم دست دوستی به هم دادند تا بتوانند در خدمت مردم باشند. دولت و مجلس و قوه قضائیه با همه توان دارند کار را پیش میبرند. شاید شما از من بپرسید از عملکرد دوستان راضی هستید یا نه؟ من میگویم باید حتماً خیلی مهمتر، سریعتر، قویتر و بافکرتر از این کار شود؛ چون خروجی قضیه زندگی مردم است.
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_2.gif)
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif)
رهبر انقلاب در بحث برنامه هفتم فرمودند ما بهجای اینکه موضوعی را کلی بنویسیم مسئلهمحور بنویسیم؛ مثلاً، مسئله ریزگرد را چهجوری میخواهیم حل کنیم. مسئله استقرار صنعت را چهجوری میخواهیم حل کنیم. مسئله مهار آبهایمان را چهجوری میخواهیم حل کنیم. مسئله کشاورزی و امنیت غذاییمان را چهجوری میخواهیم حل کنیم؛ بنابراین، این دو مطلب، مطلب بحقی بود که تکلیف مهمی بر گردن قوا قرار داده است. البته من نمیخواهم توپ را در زمین دولت بیندازم. برنامه هفتم را دولت ارائه میدهد. حالا دولتی بیاید برنامهای به مجلس بدهد و مجلس ۹۰درصد این برنامه را جابهجا کند اصلاً این شدنی است؟ همچنان مجلس بودجه را رسیدگی میکند نهایتاً پنج الی ده درصد بودجه را میتواند جابهجا کند. نمیشود که بودجهای که ۹۰درصد آن را تأییدکرده، برگرداند. من اگر دولت باشم، میگویم مجلس خودت بودجه را بنویس!
![](https://idc0-cdn0.khamenei.ir/ndata/news/50585/C/14010415_0550585.jpg)
دولت باید یک تشکیلات و ستادی را از نخبگان، رئیس کمیسیونهای مرتبط و افراد صاحبنظر مجلس تشکیل بدهد تا این کمیته بتواند گامبهگام این کار را پیش ببرد؛ چون قاطبه صاحبنظران مجلس و دولت با همدیگر توافق کردند کار را پیش ببرند، ارسال و تصویب آن سند و بودجه در صحن هم بسیار سهل و آسان خواهد بود.
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_2.gif)
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif)