• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1401/03/10
دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی روز مقاومت

پیروزی سال ۲۰۰۰، رژیم صهیونیستی را در هم شکست

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif سیدحسن نصرالله، دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان، شامگاه چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ به‌مناسبت سالروز آزادسازی لبنان از چنگ رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۰ میلادی و روز مقاومت به سخنرانی پرداخت. رسانه KHAMENEI.IR بخش‌هایی از سخنان دبیرکل حزب‌الله لبنان را در ادامه منتشر می‌کند.

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif خدا را به‌خاطر اینکه ما را به‌سمت‌وسوی گزینه مقاومت هدایت کرد، حمد و سپاس می‌گوییم. واقعیت این است که ما برای تحقق پیروزی در برابر رژیم صهیونیستی، منتظر هیچ نظام عربی نماندیم. ما حتی منتظر سازمان ملل متحد و شورای امنیت هم نماندیم. لازم است در اینجا از تمامی کسانی که فداکاری کردند و با فداکاری‌هایشان پیروزی را برای مقاومت به ارمغان آوردند، قدردانی کنم.

تشکر می‌کنیم از جانبازان به‌خاطر اقداماتی که انجام دادند و از اسرایی که سال‌ها در زندان‌های اشغالگران به سر بردند. تشکر می‌کنیم همچنین از مجاهدانی که جوانی خود را در میدان‌های جهاد سپری کردند و از مردم پایدار و صبور روستاهای لبنان. ما همچنین از ارتش لبنان به‌ویژه به‌خاطر اقدامات آن‌ها در سال‌های اخیر در دهه ۹۰ به‌خاطر انسجام با مقاومت و همچنین ارتش سوریه و گروه‌های مقاومت فلسطین تشکر می‌کنیم. از جمهوری اسلامی ایران بابت کمک‌هایش و از اینکه از هیچ کمکی فروگذار نکرد، تشکر می‌کنیم. دیگر کمک آن‌ها بر کسی پوشیده نیست به‌ویژه نقشی که شهید حاج‌قاسم سلیمانی ایفا کرد.

باید جوانان لبنانی با ماهیت دشمن وحشیِ صهیونیستی که تلاش می‌کند خود را رژیمی معمولی مطرح سازد، آشنا شوند. اگر این همه فداکاری‌ها نبود، ما شاهد پیروزی که مجانی حاصل نشده، نبودیم.

ما باید مواضع رژیم اشغالگر اسرائیل از دهه هشتاد و همچنین افرادی را که توطئه و از این رژیم حمایت کرده‌اند، یادآوری کنیم.

از دستاوردهای پیروزی بر رژیم اشغالگر این است که در سال ۲۰۰۰ هیبت ارتش شکست‌ناپذیر این رژیم را شکست و به گروه‌های فلسطینی امید بخشید. پیروزی سال ۲۰۰۰ از مهم‌ترین عوامل آغاز انتفاضه در فلسطین بود و مقاومت همچنین در جریان پیروزی سال ۲۰۰۰، دستاوردی اخلاقی داشت و توانست حقیقت و اصل آن را بیان کند.

ما به‌خاطر قدرت نجنگیدیم، بلکه هدف، آزادی ملتمان و کرامت ملی بود و ورودمان به پارلمان به‌خاطر دفاع از مقاومت است. آنچه مقاومت بر ما تکلیف کرده است، وظیفه ملی، انسانی، اخلاقی و دینی ماست. این مقاومت که در سال ۲۰۰۰ پیروز شد، در سایه چنددستگی لبنان جنگید و این پیروزی در حالی شکل گرفت که هیچ اجماعی در لبنان در خصوص مقاومت وجود نداشت.

امروز مقاومت در لبنان در سایه چندگانگی مدافع لبنان است و دستاورد حمایت از آن را رقم زده است.  مقاومت جدی و قوی است که دشمن را مجبور به ارسال پیام‌های اطمینان بخش کرد.

کسی که بخواهد قانع شود، قانع می‌شود و آن‌که نخواهد نمی‌شود؛ اما همیشه افراد موافق، مخالف و بی‌طرف وجود خواهند داشت. این مقاومت قوی‌تر از آن چیزی است که پیش‌بینی و تصور می‌کنید، قوی‌تر از همیشه و روحیه‌اش بالاست.

برخی تمامی هم‌وغم‌شان مقاومت است و هیچ مسئولیتی را در قبال وضعیت امروز کشور نمی‌پذیرند. آن‌ها نمی‌دانند که مسئله اصلی امروز مردم، وضعیت اقتصادی است. زمانی که اقدامی برای حل‌وفصل این مشکلات نمی‌کنند، مسئولیت‌پذیر نیستند. آن‌ها تنها از مقاومت [لزوم مقابله با مقاومت] سخن می‌گویند.

استخراج نفت، امکان‌پذیر است و مشکلات لبنان را مرتفع خواهد کرد؛ ولی این موضوع جرئت اجراکردن می‌خواهد. لبنان ثروت‌های زیادی از نفت و گاز در آب‌های منطقه‌ای خود دارد؛ از این لحاظ دست‌بسته بوده‌ایم، در حالی که رژیم دشمن قراردادهایی برای فروش نفت منعقد کرده است.

در اینجا یک بار دیگر از موضع اقتدار، همه احزاب و جریان‌های سیاسی را به همکاری مشترک دعوت می‌کنم. ما دو گزینه بیشتر پیش روی نداریم؛ یکی لبنانِ قدرتمند و ثروتمند است و دیگری، لبنان ضعیف و متکدی. اگر بخواهیم به لبنان قوی و ثروتمند برسیم باید بر همان معادله طلایی که در طول سالیان گذشته از لبنان حمایت کرده است، تکیه کنیم. اگر لبنان ضعیف باشد عملاً نمی‌تواند اهداف خود در عرصه‌های گوناگون را محقق سازد.

در طول چند روز آینده شاید حوادثی رخ دهد که موجب انفجار اوضاع در منطقه شود. امروز مقاومت فلسطین تصمیم قاطع و نهایی خود را اتخاذ کرده و به هرگونه تعرض به مسجدالاقصی و یا برپایی راهپیمایی پرچم واکنش نشان می‌دهد. هرگونه اقدام علیه مسجدالاقصی و قبه‌الصخره، منجر به انفجاری بزرگ در منطقه خواهد شد و نتایج ناخوشایندی در پی خواهد داشت.

این اقدام، تبعات و پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی برای صهیونیست‌ها به‌دنبال خواهد داشت، چراکه موجب تحریک احساسات مسلمانان می شود. امروز ما می‌بینیم که دشمن صهیونیستی یک دشمن بحران زده است و با بحران‌های مختلف داخلی دست‌وپنجه نرم می‌کند. شکاف داخلی در رژیم صهیونیستی آشکار است.

دشمن صهیونیستی هیچ‌گاه به‌اندازه امروز ضعیف و سست نبوده است. از همین روی، من در اینجا می‌گویم که صهیونیست‌ها نباید دست به اقدامی بزنند که پیامدهای فاجعه‌باری برایشان داشته باشد؛ پیامدهایی که موجودیتِ موقت این رژیم را تهدید می‌کنند.

هنوز ۱۰ روز تا پایان رزمایش رژیم صهیونیستی باقی مانده است. ما همچنان نیز در آمادگی کامل به سر می‌بریم. تا زمان پایان رزمایش نیز این آمادگی وجود خواهد داشت.