1401/03/04
دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رهبر انقلاب
رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فتح خرمشهر را نماد تغییر یک معادله تلخ به یک معادله شیرین و تحقق نجات ملی دانستند و با اشاره به عوامل این تغییر معادله گفتند: قاعده عبور از شرایط سخت، پیچیده و تلخ و رسیدن به پیروزی و موفقیت، عملکرد جهادی، عزم راسخ، ابتکار عمل، از خود گذشتگی، نگاه بلندمدت و در رأس همه آنها اخلاص و توکل به خداوند متعال است.
ایشان مجلس شورای اسلامی را از ارکان اصلی مدیریت کشور برشمردند و با اشاره به دشواریها و پیچیدگیهای مدیریت کشورها در شرایط خطیر کنونی بینالمللی، همه قوا و دستگاهها را به درک اهمیت جایگاه خود و همکاری صمیمانه با یکدیگر فراخواندند و تأکید کردند: شناخت صحیح تواناییها و آسیبپذیریها یکی از مسائل بسیار ضروری است زیرا دشمن بیش از آنکه به تواناییهای خود امیدوار باشد به خطا و اشتباههای ما چشم دوخته است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ایام سالروز فتح خرمشهر، این حادثه عظیم را فراتر از باز پسگیری یک شهر دانستند و گفتند: فتح خرمشهر در واقع تغییر یک معادله تلخ و حیاتی به سود رزمندگان اسلامی و تبدیل آن به یک معادله شیرین بود.
حضرت آیتالله خامنهای در تبیین علت این تغییر معادله افزودند: عوامل نجات ملی که با فتح خرمشهر محقق شد عبارتند از: عملکرد جهادی، از خود گذشتگی، عزم راسخ، ابتکار عمل، نگاه بلند به اهداف و آرمانها، و بالاتر از همه اخلاص و توکل بر خداوند.
ایشان این عوامل و قاعده کلی را نسخه نجات بخش در همه امور و در همه زمانها دانستند و تأکید کردند: مبنای این قاعده نجاتبخش، وعده تخلف ناپذیر خداوند در قرآن مبنی بر پیروز گرداندن افراد و جامعهای است که به این عوامل پایبند باشند و خداوند عمل و مجاهدتهای افراد چنین جامعهای را ضایع نخواهد کرد.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: از خود گذشتگی به معنای اسیر نشدن در پنجه خواستههای حقیر است و بسیاری از مشکلات افراد و جوامع از تن دادن به خواستههای حقیر آغاز میشود.
حضرت آیتالله خامنهای سپس وارد موضوع مجلس شدند و با تأکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی یکی از ارکان و اضلاع اصلی مدیریت کشور و دارای جایگاه مهمی است، خاطرنشان کردند: نمایندگان مجلس از شهرهای مختلف و حتی از شهرهای کم جمعیت نیز باید به جایگاه مجلس چنین دیدگاهی داشته باشند و متوجه سختی و پیچیدگی مدیریت کشور باشند.
ایشان با اشاره به وسعت، جمعیت، جغرافیا، تاریخ و اقلیم متنوع ایران تأکید کردند: مدیریت کشوری با موقعیت ایران عزیز، کاری مهم و با توجه به شرایط ویژه کنونی دنیا، طبیعتاً دشوار و پیچیده است.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: البته در شرایط امروز دنیا، مدیریت برای همه کشورها سخت شده است.
حضرت آیتالله خامنهای در تبیین دلایل شرایط خاص حاکم بر دنیا، گفتند: رقابتهای خصمانه قدرتها و تهدیدهای قدرتهای اتمی علیه یکدیگر، تحرکات و تهدیدهای فزاینده نظامی و جنگ در نزدیکی اروپا به عنوان یکی از جنگخیزترین مناطق جهان، فراگیری کمسابقه یک بیماری و تهدیدهای غذایی در سطح جهان، همه عواملی هستند که شرایط کنونی دنیا را ویژه کرده اند و در چنین شرایطی مدیریت کشورها، سخت تر و پیچیده تر شده است.
ایشان خاطرنشان کردند: ایران، علاوه بر شرایطی که بر همه کشورها حاکم است، به دلیل ارائه الگویی نو که عبارت از مردم سالاری دینی است و موجب بر هم خوردن جدول تنظیمی نظام سلطه شده است، با قدرتهای جهانی درگیر چالش مستمر در ابعاد مختلف است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی در برابر همه خصومت ها و دشمنی ها، سینه سپر کرده و در حال پیشرفت و موفقیت است، افزودند: نمایندگان مجلس، دولت و قوه قضاییه و دستگاههای دیگر همه باید بدانند که در چه مدیریت بزرگ و مهمی دخیل هستند و به تناسب این جایگاه، مراقبت از خود را افزایش دهند.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: باید هم توانایی ها و هم آسیب پذیری ها را به درستی شناخت و مراقب بود خطا و اشتباهی رخ ندهد زیرا دشمن بیش از آنکه به توانایی های خود امیدوار باشد، به اشتباههای ما امید بسته است.
رهبر انقلاب با اشاره به تعبیر سابق خود از مجلس یازدهم بهعنوان مجلس انقلابی افزودند: بعضیها از این تعبیر خوششان نیامد اما این یک تعبیر حقیقی بود چرا که مردم نمایندگانی را برای این مجلس انتخاب کردند که شعارها و جهتگیریها آنها انقلابی بود.
ایشان اظهارات برخی افراد که شعارهای انقلاب را دردسر برای کشور میدانند، مردود دانستند و گفتند: حرکت به سمت آرمانهای انقلاب به نفع کشور و موجب درمان دردهای آن است.
حضرت آیتالله خامنهای، انقلابی ماندن را مهمتر از انقلابی بودن خواندند و خاطرنشان کردند: بعضی افراد در سالهای اول انقلاب بسیار پر شور و حرارت و به تعبیری سوپرانقلابی بودند اما استقامت و طاقت ماندن در این راه را نداشتند و نتوانستند در مسیر بمانند بنابراین مشکلتر از انقلابی بودن، انقلابی ماندن فردی و جمعیِ مجلس است.
ایشان با تحسین اقدامات خوب انجام شده در دو سال گذشتهی مجلس یازدهم، در ادامه به بیان شاخصهای «نماینده انقلابی» پرداختند و گفتند: اولین شاخص، «سادهزیستی، و اسیر تجملات و اعیاننشینی نشدن» است و نباید زندگی نمایندگان با قبل از دوره نمایندگی تفاوت کند.
«مسئولیتپذیری» دومین شاخص یک نماینده انقلابی بود که رهبر انقلاب با تأکید بر آن، گفتند: پای قانون خوبی که تصویب میکنید محکم بایستید و از طرف دیگر اینگونه نباشد که با آگاهی از رد شدن آن در شورای نگهبان یا ناتوانی دولت در اجرای آن، قانونی تصویب کنید تا فقط مسئولیت آن را از دوش خود بردارید.
ایشان «مردمی بودن» را شاخص دیگری از انقلابیگری یک نماینده برشمردند و افزودند: مردمی بودن یعنی علاوه بر نشست و برخاست با مردم، گوش شنوا برای شنیدن حرف آنها داشته باشید اما در جایی که امکان اجرای خواسته مردم ممکن نیست با زبان گویا دلایل آن را توضیح دهید که این کار از مصادیق جهاد تبیین است.
حضرت آیتالله خامنهای، «اصلی- فرعی کردن مسائل کشور و مقدم داشتن حل مسائل اصلی» را از دیگر شاخصهای نماینده انقلابی دانستند و گفتند: شاخص دیگر، «اجتناب جدی از تبعیض و فساد» چه در قبال فساد دیگران و چه مراقبت از خود در مقابل فساد است.
ایشان «همکاری صمیمانه با قوا و دستگاههای دیگر و همچنین بدنه آنها» و پرهیز از گروکشی و معارضه را از جمله الزامات مجلس انقلابی دانستند و خاطرنشان کردند: نماینده انقلابی با عموم مردم همراه است اما عوامزده و جوّ زده نیست بنابراین در قوانین و اقدامات مجلس، چنانچه مخالفتها منطقی بود آنها را بپذیرید اما در غیر اینصورت، جنجال و فضاسازی علیه مجلس و قانون نباید شما را از انجام وظیفه باز بدارد.
رهبر انقلاب، «پایبندی کامل به قانون اساسی و تکالیف آن» را شاخصه دیگر نماینده انقلابی دانستند و در جمعبندی این بخش از سخنان خود گفتند: البته یکی از چیزهایی که نشانه انقلابی بودن نیست نطقهای میاندستورِ پر شورِ همراه با اعتراض و عصبانیت است.
حضرت آیتالله خامنهای سپس به بیان چند توصیه درباره مسائل قانونگذاری پرداختند.
ایشان با تأکید بر «وضع قوانین با نگاه جامع و بلندمدت و پرهیز از قانونگذاری برای هر امر جزیی»، توجه به سیاستهای کلیِ ابلاغی در قوانین را با اهمیت خواندند و افزودند: وظیفه مجلس، قانونگذاری بر اساس این سیاستها است نه در تعارض با آنها، البته بعضی از سیاستهای کلی مانند سیاستهای کلی انتخابات یا سیاستهای کلی قانونگذاری نیاز به قانون دارند که با وجود گذشت چند سال از ابلاغ آنها هنوز قوانین مربوطه تصویب نشده است.
رهبر انقلاب، پیشنهاد طرح از طرف نمایندگان را بخصوص در مواردی که خلأ و نیاز کشور است اما دولت درباره آنها لایحه نداده است، جزو حقوق و وظایف مجلس خواندند و گفتند: البته شنیدم که در این مجلس تعداد طرحها بیش از مجالس قبلی است که این کار چندان مناسب نیست و کار کارشناسی و اجرای آنها دچار مشکل میشود و با اجرا نشدن قانون، مسئولیتها لوث میشود.
ایشان در این زمینه افزودند: با تشکیل مجالس جدید، طرحهای در جریان بررسیِ مجلس قبل که وقت و زحمت زیادی صرف آنها شده، کنار گذاشته میشود که این مسئله نیاز به اصلاح دارد.
توصیه دیگر حضرت آیتالله خامنهای «اصلاح ساختار بودجه» بود که گفتند: ترکیب غلط بودجه هنوز اصلاح نشده که مخاطب این موضوع بیشتر دولت است اما در مجلس نیز نباید با افزایش هزینهها بدون تعیین درآمدهای واقعی و قابل تحقق، به کسری بودجه که امالخبائث مشکلات اقتصادی است، اضافه شود.
ایشان با تأکید بر «تقویت بنیه کارشناسی مجلس چه در مرکز پژوهشها و چه در کمیسیونهای تخصصی»، به تدوین برنامه هفتم توسعه اشاره کردند و گفتند: در این برنامههای پنجساله نباید به کلیگویی اکتفا شود بلکه دولت و مجلس با نگارش مسئلهمحور برنامه، راه را برای دستاندرکاران کشور روشن کنند.
رهبر انقلاب اسلامی با بیان چند نمونه از مسائلی که باید در برنامه هفتم مورد توجه قرار بگیرد، افزودند: در برنامه هفتم برای مسائلی مانند کشاورزی، یا مسئله معدن که ظرفیتهای کشور در آن دستنخورده یا با استحصال بدون ارزش افزوده است، و یا مسئله صنعت که راهبرد کشور در این بخش نامعلوم است، به صورت علمی و مسئلهمحور سند و برنامه نوشته شود. البته امکانات کشور و موضوع آمایش سرزمینی نیز در نظر گرفته شود.
ایشان در توصیه بعدی، «توجه به ابعاد رسانهای مصوبات و اقدامات مجلس و توضیح آنها برای مردم» را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: توضیح درست ندادن به مردم، موجب میشود فرصت فضاسازی و هیاهو علیه قانون ایجاد شود و شما از تصویب آن پشیمان شوید.
حضرت آیتالله خامنهای با تمجید از چابکی و گزارشهای بهموقع دیوان محاسبات در چند سال اخیر، افزودند: اخیراً دیوان محاسبات بررسی بودجه بعضی از شرکتهای دولتی را نیز آغاز کرده که اگر آن را به همه شرکتهای دولتی تعمیم دهید از جمله امتیازات این مجلس خواهد بود.
رهبر انقلاب با اشاره به توصیه سابق خود به نمایندگان مبنی بر پرهیز از دخالت در انتصابات خاطرنشان کردند: رئیس مجلس گفتند بعضی از نمایندگان از این توصیه دلخور شدهاند، در حالیکه این توصیه به مصلحت خود شما است چرا که اگر در یک منطقه با پیشنهاد یا فشار یک نماینده، مسئولی منصوب شود اما عملکرد او مطلوب نباشد، مشخص نیست باید از چه کسی بازخواست شود.
ایشان در این زمینه افزودند: یکی از مسائل مهم در قانون اساسی بحث تفکیک قوا است و هر کسی باید به وظایف خود عمل کند، البته همواره به دولتیها نیز توصیه کردهایم از مشورت و نظرات نمایندگان استفاده کنند.
حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر اهمیت حفظ آبروی افراد و پرهیز از بیان مطالب اثباتنشده از تریبون پر اهمیت مجلس، گفتند: هر چه مسئولیت بیشتر میشود، عبادت و تضرع انسان به درگاه خداوند متعال و شفیع قرار دادن ائمه هدی به درگاه الهی باید بیشتر باشد.
ایشان در پایان با درود بر ارواح مطهر امام بزرگوار و شهیدان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، یاد شهید صیاد خدایی را که سه روز قبل در یک عملیات تروریستی به شهادت رسید، گرامی داشتند.
در ابتدای این دیدار، آقای دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، ضمن تشریح اقدامات دو سال اخیر مجلس یازدهم، «توجه به خنثیسازی تحریمها» را راهبرد اصلی این مجلس خواند و گفت: مجلس درچارچوب این راهبرد، به دنبال تحقق «بسته تحول در قوانین اقتصادی» است.
رئیس مجلس با بیان اینکه مجلس همزمان با حل ریشهای مسائل بر تدبیر برای کاهش مشکلات مقطعی مردم نیز تأکید دارد، تصویب بازتوزیع یارانه ارز ترجیحی به صورت کالابرگ برای کالاهای ضروری را از اقدامات نمایندگان در این خصوص برشمرد.
تشریح اقدامات قانونی در جهت تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، تصویب قوانین در زمینه مالیات بر خانههای خالی، حمایت از دانشبنیانها، شفافیت، واردات خودرو، حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اولویتبخشی به مناطق محروم و مناطق حاشیهنشین در بودجه و مصوبات، پیگیری بهبود مشکلات سربازان از دیگر محورهای گزارش آقای قالیباف در این دیدار بود.
آنچه در ادامه در اختیار مخاطبان قرار میگیرد، «بستههای خبری» است که صرفاً جهت بازنشر سریع بیانات رهبر انقلاب اسلامی در رسانه KHAMENEI.IR و حسابهای رسمی آن در شبکههای اجتماعی منتشر شده و «متن کامل بیانات حضرت آیتالله خامنهای» طبق روال مرسوم، در این پایگاه در بخش «بیانات» منتشر خواهد شد.
بخشهایی از بیانات رهبر انقلاب در این دیدار:
ایشان مجلس شورای اسلامی را از ارکان اصلی مدیریت کشور برشمردند و با اشاره به دشواریها و پیچیدگیهای مدیریت کشورها در شرایط خطیر کنونی بینالمللی، همه قوا و دستگاهها را به درک اهمیت جایگاه خود و همکاری صمیمانه با یکدیگر فراخواندند و تأکید کردند: شناخت صحیح تواناییها و آسیبپذیریها یکی از مسائل بسیار ضروری است زیرا دشمن بیش از آنکه به تواناییهای خود امیدوار باشد به خطا و اشتباههای ما چشم دوخته است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ایام سالروز فتح خرمشهر، این حادثه عظیم را فراتر از باز پسگیری یک شهر دانستند و گفتند: فتح خرمشهر در واقع تغییر یک معادله تلخ و حیاتی به سود رزمندگان اسلامی و تبدیل آن به یک معادله شیرین بود.
حضرت آیتالله خامنهای در تبیین علت این تغییر معادله افزودند: عوامل نجات ملی که با فتح خرمشهر محقق شد عبارتند از: عملکرد جهادی، از خود گذشتگی، عزم راسخ، ابتکار عمل، نگاه بلند به اهداف و آرمانها، و بالاتر از همه اخلاص و توکل بر خداوند.
ایشان این عوامل و قاعده کلی را نسخه نجات بخش در همه امور و در همه زمانها دانستند و تأکید کردند: مبنای این قاعده نجاتبخش، وعده تخلف ناپذیر خداوند در قرآن مبنی بر پیروز گرداندن افراد و جامعهای است که به این عوامل پایبند باشند و خداوند عمل و مجاهدتهای افراد چنین جامعهای را ضایع نخواهد کرد.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: از خود گذشتگی به معنای اسیر نشدن در پنجه خواستههای حقیر است و بسیاری از مشکلات افراد و جوامع از تن دادن به خواستههای حقیر آغاز میشود.
حضرت آیتالله خامنهای سپس وارد موضوع مجلس شدند و با تأکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی یکی از ارکان و اضلاع اصلی مدیریت کشور و دارای جایگاه مهمی است، خاطرنشان کردند: نمایندگان مجلس از شهرهای مختلف و حتی از شهرهای کم جمعیت نیز باید به جایگاه مجلس چنین دیدگاهی داشته باشند و متوجه سختی و پیچیدگی مدیریت کشور باشند.
ایشان با اشاره به وسعت، جمعیت، جغرافیا، تاریخ و اقلیم متنوع ایران تأکید کردند: مدیریت کشوری با موقعیت ایران عزیز، کاری مهم و با توجه به شرایط ویژه کنونی دنیا، طبیعتاً دشوار و پیچیده است.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: البته در شرایط امروز دنیا، مدیریت برای همه کشورها سخت شده است.
حضرت آیتالله خامنهای در تبیین دلایل شرایط خاص حاکم بر دنیا، گفتند: رقابتهای خصمانه قدرتها و تهدیدهای قدرتهای اتمی علیه یکدیگر، تحرکات و تهدیدهای فزاینده نظامی و جنگ در نزدیکی اروپا به عنوان یکی از جنگخیزترین مناطق جهان، فراگیری کمسابقه یک بیماری و تهدیدهای غذایی در سطح جهان، همه عواملی هستند که شرایط کنونی دنیا را ویژه کرده اند و در چنین شرایطی مدیریت کشورها، سخت تر و پیچیده تر شده است.
ایشان خاطرنشان کردند: ایران، علاوه بر شرایطی که بر همه کشورها حاکم است، به دلیل ارائه الگویی نو که عبارت از مردم سالاری دینی است و موجب بر هم خوردن جدول تنظیمی نظام سلطه شده است، با قدرتهای جهانی درگیر چالش مستمر در ابعاد مختلف است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی در برابر همه خصومت ها و دشمنی ها، سینه سپر کرده و در حال پیشرفت و موفقیت است، افزودند: نمایندگان مجلس، دولت و قوه قضاییه و دستگاههای دیگر همه باید بدانند که در چه مدیریت بزرگ و مهمی دخیل هستند و به تناسب این جایگاه، مراقبت از خود را افزایش دهند.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: باید هم توانایی ها و هم آسیب پذیری ها را به درستی شناخت و مراقب بود خطا و اشتباهی رخ ندهد زیرا دشمن بیش از آنکه به توانایی های خود امیدوار باشد، به اشتباههای ما امید بسته است.
رهبر انقلاب با اشاره به تعبیر سابق خود از مجلس یازدهم بهعنوان مجلس انقلابی افزودند: بعضیها از این تعبیر خوششان نیامد اما این یک تعبیر حقیقی بود چرا که مردم نمایندگانی را برای این مجلس انتخاب کردند که شعارها و جهتگیریها آنها انقلابی بود.
ایشان اظهارات برخی افراد که شعارهای انقلاب را دردسر برای کشور میدانند، مردود دانستند و گفتند: حرکت به سمت آرمانهای انقلاب به نفع کشور و موجب درمان دردهای آن است.
حضرت آیتالله خامنهای، انقلابی ماندن را مهمتر از انقلابی بودن خواندند و خاطرنشان کردند: بعضی افراد در سالهای اول انقلاب بسیار پر شور و حرارت و به تعبیری سوپرانقلابی بودند اما استقامت و طاقت ماندن در این راه را نداشتند و نتوانستند در مسیر بمانند بنابراین مشکلتر از انقلابی بودن، انقلابی ماندن فردی و جمعیِ مجلس است.
ایشان با تحسین اقدامات خوب انجام شده در دو سال گذشتهی مجلس یازدهم، در ادامه به بیان شاخصهای «نماینده انقلابی» پرداختند و گفتند: اولین شاخص، «سادهزیستی، و اسیر تجملات و اعیاننشینی نشدن» است و نباید زندگی نمایندگان با قبل از دوره نمایندگی تفاوت کند.
«مسئولیتپذیری» دومین شاخص یک نماینده انقلابی بود که رهبر انقلاب با تأکید بر آن، گفتند: پای قانون خوبی که تصویب میکنید محکم بایستید و از طرف دیگر اینگونه نباشد که با آگاهی از رد شدن آن در شورای نگهبان یا ناتوانی دولت در اجرای آن، قانونی تصویب کنید تا فقط مسئولیت آن را از دوش خود بردارید.
ایشان «مردمی بودن» را شاخص دیگری از انقلابیگری یک نماینده برشمردند و افزودند: مردمی بودن یعنی علاوه بر نشست و برخاست با مردم، گوش شنوا برای شنیدن حرف آنها داشته باشید اما در جایی که امکان اجرای خواسته مردم ممکن نیست با زبان گویا دلایل آن را توضیح دهید که این کار از مصادیق جهاد تبیین است.
حضرت آیتالله خامنهای، «اصلی- فرعی کردن مسائل کشور و مقدم داشتن حل مسائل اصلی» را از دیگر شاخصهای نماینده انقلابی دانستند و گفتند: شاخص دیگر، «اجتناب جدی از تبعیض و فساد» چه در قبال فساد دیگران و چه مراقبت از خود در مقابل فساد است.
ایشان «همکاری صمیمانه با قوا و دستگاههای دیگر و همچنین بدنه آنها» و پرهیز از گروکشی و معارضه را از جمله الزامات مجلس انقلابی دانستند و خاطرنشان کردند: نماینده انقلابی با عموم مردم همراه است اما عوامزده و جوّ زده نیست بنابراین در قوانین و اقدامات مجلس، چنانچه مخالفتها منطقی بود آنها را بپذیرید اما در غیر اینصورت، جنجال و فضاسازی علیه مجلس و قانون نباید شما را از انجام وظیفه باز بدارد.
رهبر انقلاب، «پایبندی کامل به قانون اساسی و تکالیف آن» را شاخصه دیگر نماینده انقلابی دانستند و در جمعبندی این بخش از سخنان خود گفتند: البته یکی از چیزهایی که نشانه انقلابی بودن نیست نطقهای میاندستورِ پر شورِ همراه با اعتراض و عصبانیت است.
حضرت آیتالله خامنهای سپس به بیان چند توصیه درباره مسائل قانونگذاری پرداختند.
ایشان با تأکید بر «وضع قوانین با نگاه جامع و بلندمدت و پرهیز از قانونگذاری برای هر امر جزیی»، توجه به سیاستهای کلیِ ابلاغی در قوانین را با اهمیت خواندند و افزودند: وظیفه مجلس، قانونگذاری بر اساس این سیاستها است نه در تعارض با آنها، البته بعضی از سیاستهای کلی مانند سیاستهای کلی انتخابات یا سیاستهای کلی قانونگذاری نیاز به قانون دارند که با وجود گذشت چند سال از ابلاغ آنها هنوز قوانین مربوطه تصویب نشده است.
رهبر انقلاب، پیشنهاد طرح از طرف نمایندگان را بخصوص در مواردی که خلأ و نیاز کشور است اما دولت درباره آنها لایحه نداده است، جزو حقوق و وظایف مجلس خواندند و گفتند: البته شنیدم که در این مجلس تعداد طرحها بیش از مجالس قبلی است که این کار چندان مناسب نیست و کار کارشناسی و اجرای آنها دچار مشکل میشود و با اجرا نشدن قانون، مسئولیتها لوث میشود.
ایشان در این زمینه افزودند: با تشکیل مجالس جدید، طرحهای در جریان بررسیِ مجلس قبل که وقت و زحمت زیادی صرف آنها شده، کنار گذاشته میشود که این مسئله نیاز به اصلاح دارد.
توصیه دیگر حضرت آیتالله خامنهای «اصلاح ساختار بودجه» بود که گفتند: ترکیب غلط بودجه هنوز اصلاح نشده که مخاطب این موضوع بیشتر دولت است اما در مجلس نیز نباید با افزایش هزینهها بدون تعیین درآمدهای واقعی و قابل تحقق، به کسری بودجه که امالخبائث مشکلات اقتصادی است، اضافه شود.
ایشان با تأکید بر «تقویت بنیه کارشناسی مجلس چه در مرکز پژوهشها و چه در کمیسیونهای تخصصی»، به تدوین برنامه هفتم توسعه اشاره کردند و گفتند: در این برنامههای پنجساله نباید به کلیگویی اکتفا شود بلکه دولت و مجلس با نگارش مسئلهمحور برنامه، راه را برای دستاندرکاران کشور روشن کنند.
رهبر انقلاب اسلامی با بیان چند نمونه از مسائلی که باید در برنامه هفتم مورد توجه قرار بگیرد، افزودند: در برنامه هفتم برای مسائلی مانند کشاورزی، یا مسئله معدن که ظرفیتهای کشور در آن دستنخورده یا با استحصال بدون ارزش افزوده است، و یا مسئله صنعت که راهبرد کشور در این بخش نامعلوم است، به صورت علمی و مسئلهمحور سند و برنامه نوشته شود. البته امکانات کشور و موضوع آمایش سرزمینی نیز در نظر گرفته شود.
ایشان در توصیه بعدی، «توجه به ابعاد رسانهای مصوبات و اقدامات مجلس و توضیح آنها برای مردم» را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: توضیح درست ندادن به مردم، موجب میشود فرصت فضاسازی و هیاهو علیه قانون ایجاد شود و شما از تصویب آن پشیمان شوید.
حضرت آیتالله خامنهای با تمجید از چابکی و گزارشهای بهموقع دیوان محاسبات در چند سال اخیر، افزودند: اخیراً دیوان محاسبات بررسی بودجه بعضی از شرکتهای دولتی را نیز آغاز کرده که اگر آن را به همه شرکتهای دولتی تعمیم دهید از جمله امتیازات این مجلس خواهد بود.
رهبر انقلاب با اشاره به توصیه سابق خود به نمایندگان مبنی بر پرهیز از دخالت در انتصابات خاطرنشان کردند: رئیس مجلس گفتند بعضی از نمایندگان از این توصیه دلخور شدهاند، در حالیکه این توصیه به مصلحت خود شما است چرا که اگر در یک منطقه با پیشنهاد یا فشار یک نماینده، مسئولی منصوب شود اما عملکرد او مطلوب نباشد، مشخص نیست باید از چه کسی بازخواست شود.
ایشان در این زمینه افزودند: یکی از مسائل مهم در قانون اساسی بحث تفکیک قوا است و هر کسی باید به وظایف خود عمل کند، البته همواره به دولتیها نیز توصیه کردهایم از مشورت و نظرات نمایندگان استفاده کنند.
حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر اهمیت حفظ آبروی افراد و پرهیز از بیان مطالب اثباتنشده از تریبون پر اهمیت مجلس، گفتند: هر چه مسئولیت بیشتر میشود، عبادت و تضرع انسان به درگاه خداوند متعال و شفیع قرار دادن ائمه هدی به درگاه الهی باید بیشتر باشد.
ایشان در پایان با درود بر ارواح مطهر امام بزرگوار و شهیدان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، یاد شهید صیاد خدایی را که سه روز قبل در یک عملیات تروریستی به شهادت رسید، گرامی داشتند.
در ابتدای این دیدار، آقای دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، ضمن تشریح اقدامات دو سال اخیر مجلس یازدهم، «توجه به خنثیسازی تحریمها» را راهبرد اصلی این مجلس خواند و گفت: مجلس درچارچوب این راهبرد، به دنبال تحقق «بسته تحول در قوانین اقتصادی» است.
رئیس مجلس با بیان اینکه مجلس همزمان با حل ریشهای مسائل بر تدبیر برای کاهش مشکلات مقطعی مردم نیز تأکید دارد، تصویب بازتوزیع یارانه ارز ترجیحی به صورت کالابرگ برای کالاهای ضروری را از اقدامات نمایندگان در این خصوص برشمرد.
تشریح اقدامات قانونی در جهت تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، تصویب قوانین در زمینه مالیات بر خانههای خالی، حمایت از دانشبنیانها، شفافیت، واردات خودرو، حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اولویتبخشی به مناطق محروم و مناطق حاشیهنشین در بودجه و مصوبات، پیگیری بهبود مشکلات سربازان از دیگر محورهای گزارش آقای قالیباف در این دیدار بود.
آنچه در ادامه در اختیار مخاطبان قرار میگیرد، «بستههای خبری» است که صرفاً جهت بازنشر سریع بیانات رهبر انقلاب اسلامی در رسانه KHAMENEI.IR و حسابهای رسمی آن در شبکههای اجتماعی منتشر شده و «متن کامل بیانات حضرت آیتالله خامنهای» طبق روال مرسوم، در این پایگاه در بخش «بیانات» منتشر خواهد شد.
بخشهایی از بیانات رهبر انقلاب در این دیدار:
فتح خرمشهر درواقع تغییر یک معادلهی تلخ به یک معادلهی شیرین بود؛ ملت ایران نجات پیدا کرد. حالا خیلی از مردم شاید اطلاعات زیادی از وضع جنگ نداشتند اما آنهایی که اطلاع داشتند دائم در نگرانی و تلخی و عسرت زندگی میکردند.
این نجات ملی ناشی از چه بود؟ فتح خرمشهر و آن حوادث قبل مولود چه عاملی بود؟ جهاد، از خودگذشتگی، عزم راسخ، ابتکار عمل، دنبال کارها و راههای ابتکاری گشتن. روح همهی اینها هم اخلاص لله و توکل علیالله بود؛ برای خدا کار کردن و به خدای متعال توکل کردن.
حالا من میخواهم بگویم این مخصوص آن برهه و آن حادثه نبود و در همهی حوادث گوناگون کشور که شماها با آن مواجهید مانند مسائل داخلی، خارجی، مسائل سختافزاری و مسائل نرمافزاری، میتوان پیروز شد به کمک همین چند عامل: مجاهدت در راه خدا و عمل جهادی، اخلاص لله، عزم راسخ، ابتکار عمل و امثال اینها.
ما گفتیم مجلس انقلابی! یک عدهای خوششان نیامد. خب ولی ما حقیقت را گفتیم حالا بعضیها خوششان میآید، بعضیها خوششان نمیآید، عیبی ندارد؛ حقیقت همین بود که این مجلس با شعارهای انقلاب تشکیل شد. مردم نگاه کردند گزینههایی را انتخاب کردند که حرکتشان، جهتگیریشان، شعارشان، حرفشان حرف انقلاب بود.
شعارهای انقلاب بهنفع کشور است، برخلاف کسانی که میخواهند وانمود کنند که آقا انقلاب دردسرِ برای کشور است، نه بعکس انقلاب و شعارهای انقلابی و آرمانهای انقلابی -که البته هنوز به آرمانها نرسیدیم هنوز اما- توجه به این آرمانها و رفتن به سمت این آرمانها دوای درمان دردهای کشور است؛ دردسر نیست، رفع دردسر است.
البته یک نکتهی اساسیای انقلابی ماندن است. برادران عزیز! خواهران عزیز! بنده الان کاملاً جلوی چشمم است، کسانی بودند که سال ۵۸ مثلاً که بنده عضو شورای انقلاب بودم، آن وقت آنها -هنوز رئیسجمهور هم نبودم- میآمدند پیش ما مینشستند، -ما که حالا خودمان جزو بچههای انقلاب بودیم وبا سوابق مبارزاتی- حالا مثلاً فلان حرفهایی میزدند تند، داغ، آتشین که ما چشممان خیره میماند که اینها که هستند دیگر، اینها اینقدر یعنی باصطلاح به تعبیر فرنگی مابها سوپر انقلابی، خب بعد برگشتند همانها، انقلابی نماندند، همان افراد با آن شیوهی برخورد، با آن شیوهی نگاه نتوانستند خط را ادامه بدهند طاقت نیاوردند. مشکلتر از انقلابی بودن و گرایش انقلابی داشتن، انقلابی ماندن است، چه فرد، چه جمع، چه کل مجلس باشد.
یکی از مشکلات کشور ناهماهنگی بوده، ناهماهنگی مسئولان سه قوه و بدنهی سه قوه. حالا گاهی مسئولان هم باهم رفیقاند مینشینند دور هم و توافق میکنند، بدنه توافق نمیکند، این اشکال ایجاد میکند در ادارهی کشور. این دیگر یک تجربهی سالهای متمادی ما است. باید همکاری صمیمانه وجود داشته باشد. گروکشی نباید وجود داشته باشد، معارضهی بیمعنا نباید وجود داشته باشد. همکاری صمیمانه با دولت با دستگاه قضایی با دیگران حالا هرکسی که به نحوی سروکار دارد همکاری کنند برای پیشرفت کارهای درست کشور، البته اگر چنانچه خطایی در آن طرف آدم مشاهده میکند، باید صریح آن خطا را متذکر بشود. اما آنجایی که واقعا جای همکاری است، همکاری کند.
ما گفتیم مجلس انقلابی! یک عدهای خوششان نیامد. خب ولی ما حقیقت را گفتیم حالا بعضیها خوششان میآید، بعضیها خوششان نمیآید، عیبی ندارد؛ حقیقت همین بود که این مجلس با شعارهای انقلاب تشکیل شد. مردم نگاه کردند گزینههایی را انتخاب کردند که حرکتشان، جهتگیریشان، شعارشان، حرفشان حرف انقلاب بود.
شعارهای انقلاب بهنفع کشور است، برخلاف کسانی که میخواهند وانمود کنند که آقا انقلاب دردسرِ برای کشور است، نه بعکس انقلاب و شعارهای انقلابی و آرمانهای انقلابی -که البته هنوز به آرمانها نرسیدیم هنوز اما- توجه به این آرمانها و رفتن به سمت این آرمانها دوای درمان دردهای کشور است؛ دردسر نیست، رفع دردسر است.
البته یک نکتهی اساسیای انقلابی ماندن است. برادران عزیز! خواهران عزیز! بنده الان کاملاً جلوی چشمم است، کسانی بودند که سال ۵۸ مثلاً که بنده عضو شورای انقلاب بودم، آن وقت آنها -هنوز رئیسجمهور هم نبودم- میآمدند پیش ما مینشستند، -ما که حالا خودمان جزو بچههای انقلاب بودیم وبا سوابق مبارزاتی- حالا مثلاً فلان حرفهایی میزدند تند، داغ، آتشین که ما چشممان خیره میماند که اینها که هستند دیگر، اینها اینقدر یعنی باصطلاح به تعبیر فرنگی مابها سوپر انقلابی، خب بعد برگشتند همانها، انقلابی نماندند، همان افراد با آن شیوهی برخورد، با آن شیوهی نگاه نتوانستند خط را ادامه بدهند طاقت نیاوردند. مشکلتر از انقلابی بودن و گرایش انقلابی داشتن، انقلابی ماندن است، چه فرد، چه جمع، چه کل مجلس باشد.
یکی از مشکلات کشور ناهماهنگی بوده، ناهماهنگی مسئولان سه قوه و بدنهی سه قوه. حالا گاهی مسئولان هم باهم رفیقاند مینشینند دور هم و توافق میکنند، بدنه توافق نمیکند، این اشکال ایجاد میکند در ادارهی کشور. این دیگر یک تجربهی سالهای متمادی ما است. باید همکاری صمیمانه وجود داشته باشد. گروکشی نباید وجود داشته باشد، معارضهی بیمعنا نباید وجود داشته باشد. همکاری صمیمانه با دولت با دستگاه قضایی با دیگران حالا هرکسی که به نحوی سروکار دارد همکاری کنند برای پیشرفت کارهای درست کشور، البته اگر چنانچه خطایی در آن طرف آدم مشاهده میکند، باید صریح آن خطا را متذکر بشود. اما آنجایی که واقعا جای همکاری است، همکاری کند.
در مسائل کشور، مسائل اصلی وجود دارد مسائل فرعی وجود دارد. تا وقتی مسائل اصلی پیش پای ما است، نوبت به مسائل فرعی نمیرسد. سراغ مسائل فرعی رفتن در حالیکه ما مسائل اصلی جلوی چشم داریم ،جایز نیست، دنبال حل مشکلات اساسی باشید. مسائل و موضوعات را اصلی و فرعی کنید.
یک توصیهی دیگر ما مسئلهی تبیین رسانهای است، حالا شما میگویید رسانهی ملی، خیلی خب رسانهی ملی یک وظیفهای دارد، گاهی میکند، گاهی هم ممکن است نکند، اما خود شما هم وظیفه دارید. شما یک قانونی تنظیم میکنید، روی آن کار میکنید، مطالعه میکنید، با سروصدا و هیاهو تصویب میکنید، اما به مردم توضیح نمیدهید این قانون چیست و چرا تصویب شده. خب وقتی توضیح نمیدهید، یک عدهای فرصت پیدا میکنند علیه آن قانون بنا کنند جوسازی و هیاهو کردن تا شما را از تصویب این قانون پشیمان میکنند.
بنابراین تبیین رسانهای قوانین هم یکی از کارهایی است که خود شما یعنی مجلس بایستی انجام بدهد.
یک مسئله هم مسئلهی آبروی افراد است، مراقب آبروی افراد باشید. گاهی اوقات انسان میبیند، فرض کنید در یک صحبتی، در یک نطقی در مجلس که بلندگوی مجلس با مثلاً فلان پایگاه اینترنتی و نمیدانم فضای مجازی فرق دارد، اینجا یک مرکز مهم مسئول است، از این بلندگو گاهی اوقات راجع به یک کسی یک چیزی گفته میشود که تحقیق نشده است. خب این وزر و وبالش پاک شدنی نیست. اگر بعد ثابت شد برای خودتان که این خلاف بوده -مثلاً فرض کنید این حرف- چهجوری میخواهد آدم جبران کند؟ خیلی مشکل است. یعنی حالا البته ممکن هست جبرانش، اما بسیار مشکل است مراقب باشید این انجام نگیرد.
یک سفارش مؤکد هم بکنم، البته آقای قالیباف حالا که میآمدیم، به من گفتند که «شما یکی از این سالها راجع به اینکه نمایندگان درمورد انتصابها و اینها دخالت کنند یک چیزی گفتید، بعضی از همکاران ما ناراحت شدند»؛ بنده ناراحتی شما را که اصلاً نمیخواهم و نمیپسندم، اما شما را هم خیلی دوست دارم، مصلحت شما را میخواهم؛ واقعاً نباید دخالت کنید در انتصابات!
شما وقتی که فرض کنید راجع به فلان مدیرکل، راجع به فلان فرماندار و حتی راجع به استاندار چه مثلاً به آن وزیر مربوط پیشنهاد میکنید یا احیاناً مثلاً خدایی ناکرده فشار وارد میکنید این موجب میشود که اگر چنانچه آن مأمور بد عمل کرد، آدم نداند یقهی چه کسی را باید گرفت، نه مردم بدانند، نه دستگاه قضایی بداند، یقهی آن وزیر را باید گرفت که چرا این را گذاشتید؟ یقهی این نماینده را باید گرفت که چرا فشار آورده؟
چرا این کار را بکنید؟ یکی از مسائل مهم قانون اساسی همین مسئلهی تفکیک قوا است یعنی شما بگذارید او کار خودش را بکند، شما کار خودتان را بکنید، البته من توصیهام به دولتیها هم این بوده همیشه قبلاً هم همیشه توصیه کردم حالا هم توصیه میکنم از نظرات نمایندگان استفاده کنند.
یک مسئله هم مسئلهی آبروی افراد است، مراقب آبروی افراد باشید. گاهی اوقات انسان میبیند، فرض کنید در یک صحبتی، در یک نطقی در مجلس که بلندگوی مجلس با مثلاً فلان پایگاه اینترنتی و نمیدانم فضای مجازی فرق دارد، اینجا یک مرکز مهم مسئول است، از این بلندگو گاهی اوقات راجع به یک کسی یک چیزی گفته میشود که تحقیق نشده است. خب این وزر و وبالش پاک شدنی نیست. اگر بعد ثابت شد برای خودتان که این خلاف بوده -مثلاً فرض کنید این حرف- چهجوری میخواهد آدم جبران کند؟ خیلی مشکل است. یعنی حالا البته ممکن هست جبرانش، اما بسیار مشکل است مراقب باشید این انجام نگیرد.
یک سفارش مؤکد هم بکنم، البته آقای قالیباف حالا که میآمدیم، به من گفتند که «شما یکی از این سالها راجع به اینکه نمایندگان درمورد انتصابها و اینها دخالت کنند یک چیزی گفتید، بعضی از همکاران ما ناراحت شدند»؛ بنده ناراحتی شما را که اصلاً نمیخواهم و نمیپسندم، اما شما را هم خیلی دوست دارم، مصلحت شما را میخواهم؛ واقعاً نباید دخالت کنید در انتصابات!
شما وقتی که فرض کنید راجع به فلان مدیرکل، راجع به فلان فرماندار و حتی راجع به استاندار چه مثلاً به آن وزیر مربوط پیشنهاد میکنید یا احیاناً مثلاً خدایی ناکرده فشار وارد میکنید این موجب میشود که اگر چنانچه آن مأمور بد عمل کرد، آدم نداند یقهی چه کسی را باید گرفت، نه مردم بدانند، نه دستگاه قضایی بداند، یقهی آن وزیر را باید گرفت که چرا این را گذاشتید؟ یقهی این نماینده را باید گرفت که چرا فشار آورده؟
چرا این کار را بکنید؟ یکی از مسائل مهم قانون اساسی همین مسئلهی تفکیک قوا است یعنی شما بگذارید او کار خودش را بکند، شما کار خودتان را بکنید، البته من توصیهام به دولتیها هم این بوده همیشه قبلاً هم همیشه توصیه کردم حالا هم توصیه میکنم از نظرات نمایندگان استفاده کنند.