1401/03/03
نگاهی به وضعیت متون آموزشی مدارس
در بازطراحی برنامه درسی، نباید نگاه کوتاه مدت داشت
![https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif)
![https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif)
رسانهKHAMENEI.IR درگفتوگویی با حجتالاسلاموالمسلمین علی ذوعلم، رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به بررسی وضعیت متون آموزشی مدارس و اقدامات لازم برای تحول در این زمینه پرداخته است.
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_2.gif)
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif)
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_2.gif)
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif)
بحث هویت، مهارت، خلاقیت، عقلانیت و تفکر، بینش و کنش سیاسی بچهها، اخلاق و آداب، توجه به توانمندی دانشآموزان برای نقش فعال در خانواده بعد از دوره آموزش مدرسه و ... همه نکاتی است که در بحثهای قبلی رهبر انقلاب بوده؛ بنابراین، این بازطراحی باید با یک نگاه جامع صورت بگیرد.
![https://idc0-cdn0.khamenei.ir/ndata/news/50285/photo_2022-05-24_15-22-34.jpg](https://idc0-cdn0.khamenei.ir/ndata/news/50285/photo_2022-05-24_15-22-34.jpg)
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_2.gif)
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif)
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_2.gif)
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif)
نکته دوم اینکه ما نباید منتظر این باشیم که این فرآیند کامل شود و ما دهها سال دیگر به این مقصود برسیم. در حال حاضر، نیازسنجیهایی شکلگرفته و پژوهشهای متعددی در پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش وجود دارد که نشان میدهد نگاه دانشآموزان به چه بخشهایی از محتوای فعلی ما مثبت نیست یا اساساً به آن نیاز ندارند و چون برخی مطالب هستند که باید در کنکور از آنها سؤال شود، اعتبار پیدا میکند. اینجا من به نکتهای اشاره میکنم و آنهم بحث مانعیت شدید کنکور برای تحول در محتوای آموزشوپرورش در وضعیت فعلی است؛ حتی برخی میگویند اگر ما این مطلب دشوار را از کتاب درسی حذف کنیم پس چگونه در کنکور بین دانشآموزان مختلف سنجش انجام دهیم. چقدر ما در این لایههای کارشناسی عکس قضیه فکر میکنیم. دو سال پیش هم، رهبر انقلاب بحث کنکور را مطرح کردند و خواستند که روی آن کار شود و ارزیابی جدی صورت بگیرد. اینها مطالب بههمپیوستهای است که باید به آن توجه کرد. ما به آن طراحی جامع و یکپارچهای که باید برای تحول صورت گیرد، نیاز داریم. امیدواریم آموزشوپرورش بتواند با استفاده از ظرفیتهای مختلف و با شجاعتی که در این طراحیهای تحولی موردنیاز هست به این مسئله بپردازد.
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_2.gif)
یک نکته مهمی که رهبر انقلاب مطرح کردند، بحث توانمندی معلمان و دبیران هست. ارتقاء توانمندی مهارتی و تعمیق نگرشی و فکری معلمان نیاز به یک سازوکار دارد. این درست است که خود معلمان تلاشهایی میکنند و رهبر انقلاب هم این را موردتوجه قرار دادند و تقدیر کردند، اما ما باید بتوانیم در سطح گسترده به معلمان کمک کنیم. ما به کارگاههای آموزشی و دورههای فکری مؤثر برای توانمندسازی معلمان نیاز داریم که خوشبختانه این استقبال و اقبال در بدنه آموزشوپرورش وجود دارد. هر بار که برای معلمان در هر دورهای از دورههای تحصیلی، در هر شاخهای از شاخههای تخصصی و در هر نقطهای از کشور دورهای برگزار شد، معلمان بسیار استقبال کردند. اگر این تمهیدات ساختاری در آموزشوپرورش فراهم نشود، ما نمیتوانیم در این زمینه انتظار کار جدی داشته باشیم؛ بنابراین، باید در کنار بحث معیشت و منزلت معلمان، روی بحثهای توانمندسازی و مهارت و تعمیق نگرشی و فکری و علمی معلمان کار شود، آنوقت خود معلمان خودبهخود در کلاس درس و مدرسهشان این یافتهها را مستقل میکنند و به ارتقاء کیفیت تربیتی ما کمک خواهند کرد.