1400/11/25
|گفتوگو|
از جهان اسلام تا عمق اروپا، از انقلاب اسلامی مردم ایران حمایت کردند
![https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif)
![https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif)
بخش عربی پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفتوگویی با آقای عباس خامهیار، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان درباره تأثیر انقلاب بر ملتهای منطقه انجام داده است.
متن این گفتوگو به زبان عربی را از اینجا میتوانید مطالعه کنید.
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_2.gif)
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif)
از سوی دیگر، در تونس نیز همین اتفاق افتاد. راشد الغنوشی، نظریهپردازِ شناختهشده در دنیای سیاست و رهبر حزب نهضت تونس و دیگر شخصیتهای این کشور حمایت بسیاری در این زمینه به عمل آوردند. در آن زمان، جنبش الاتجاه الاسلامی که بعدها تبدیل به جمعیت النهضه الاسلامیه شد بهشدت از انقلاب اسلامی حمایت کردند. در همین حال، مجله المعرفه که نشردهنده اندیشههای روشنفکران و مذهبیونِ اسلامگرایِ تونسی بود، مقالات زیادی را به رشته تحریر در آورد. یک مرتبه در پشت جلد نشریه راجع به امام نوشتند: «عمامة لا کالعمائم»؛ یعنی این عمامه همچون دیگر عمامهها نیست و متفاوت است. در این کشور همچنین شاهد وصف ویژگیهای امام خمینی رحمةاللهعلیه در قالب شعر بودیم. خودِ راشد الغنوشی مقالهای به رشته تحریر در آورد و بهگونهای از زبانِ پیامبر اکرم با نوشتن حدیث، امام خمینی رحمةاللهعلیه را کاندیدای خلافت مسلمین معرفی کرد. این اقدام بزرگی بود.
در دیگر کشورها نیز وضعیت به همین شکل بود. بهعنوان نمونه، مصریها در حمایت از انقلاب اسلامی به خیابانها ریختند. جنبش اخوانالمسلمین بهعنوان ستون فقرات اسلام سیاسیِ جوامع اهل سنت و بزرگترین، فراگیرترین و مؤثرترین جریان اسلامگرای جامعه اهل سنت بهشدت از انقلاب اسلامی و اندیشههای امام طرفداری کرد و نسبت به گسترش این اندیشه مبادرت ورزید. افزون بر این، با سفر شاه به مصر و نیز دفنش در این کشور مخالفت جدی صورت گرفت. در اردن علیرغم تمامی فشارهایی که وجود داشت، اردنیها بهشدت از انقلاب اسلامی دفاع کردند. این حمایتها بهویژه در لبنان جانانه و همگانی بود. شخصیتهای نظیری همچون فتحی یکن که اندیشمند بزرگ اهل سنت است و نیز شیخ سعید شعبان از انقلاب اسلامی حمایت کردند. شخصیتهایی شیعی مانند علامه محمدحسین فضلالله، علامه شیخ شمسالدین، شیخ محمدجواد مغنیه جملگی شخصیتهای بزرگی بودند که اندیشههای امام را بازنشر دادند. در عرصه عمل نیز اولین هیئتی که به ایران آمد، از کویت بود. به محض پیروزی انقلاب اسلامی، هیئت بلندمرتبهای از کویت بهمنظور تبریک پیروزی انقلاب خدمت حضرت امام رفتند. هیئت دیگری متشکل از تمامی طوائف و گروهها اعم از سنی، شیعی و مسیحی، ناسیونالیستها و ملیگراها از لبنان برای تبریک نزد امام رفتند.
در پاریس نیز شاهد آن بودیم که برخی هیئتها از کشورهای مختلف عربی نزد امام رحمةاللهعلیه رفتند. تمامی مطبوعات، رسانهها و مجلاتی نظیر «المعرفه»، «الطلیعه الاسلامیه» و «الأمه» که در واقع ارگان این تشکلها و جریانهای بزرگ اسلامی محسوب میشدند، تمامی شمارههای خود را به انقلاب اسلامی، تبیین اندیشههای امام رحمةاللهعلیه و اهداف انقلاب اسلامی اختصاص دادند. این بدان معناست که یک حمایت گسترده و بیسابقه از انقلاب اسلامی به عمل آمد. در آمریکای لاتین نیز همین اتفاق افتاد و انقلاب بهعنوان ادبیات مقاومت و ادبیات الهیات مطرح شد و در آنجا امام رحمةاللهعلیه را احیاگر دین خواندند. در فلسطین، انقلاب اسلامی یک بارقه امیدی را بهوجود آورد. شخصیتهای بزرگ مسیحی و رهبران مذهبی مانند اسقف کابوچی به دیدن امام رحمةاللهعلیه آمدند و با ایشان بیعت کردند. این یک سنت بیسابقهای در میان مسیحیان بود. افزون بر این، در شبهقاره هند، پاکستان، بنگلادش و هندوستان این حمایتها وجود داشت. علمای بزرگی مانند امام بخاری و ابوالأعلی مودودی و ابوالحسن ندوی جملگی رهبران بزرگ جریان اسلامی جماعت اسلامی بودند و هر کدام بهنحوی با انقلاب اسلامی بیعت کردند. حمایتها از انقلاب اسلامی در سطح افکار عمومی، در سطح جریانهای سیاسی و نیز در سطح نخبگان و علمای دینی و مذهبی بیسابقه بود. به نظر من هیچ انقلابی تا این سطح مورد حمایت فراگیر جریانهای مذهبی و فرامذهبی و حتی ناسیونالیسم قرار گرفت.
هجمه گسترده و پس از آن جنگ فراگیر تحمیلی رژیم صدام علیه انقلاب اسلامی را در همین چهارچوب میتوان تعریف و تبیین کرد. در واقع، حمایتهای گسترده، بیسابقه و بیمانند در حال تبدیلشدن به خطر بزرگی برای رژیمهای حاکم بود و تنها راهی که مدنظر آنها قرار گرفت، تهاجم گسترده فیزیکی علیه انقلاب بود. بنابراین، جنگ در این راستا قابل تعریف و تحلیل است. شمار نگاشتهها در حمایت از انقلاب اسلامی امروز از صدها اثر نیز عبور کرده است. کتاب محمد حسنین هیکل تحت عنوان «مدافع آیة الله» (توپهای آیتالله) در همان ابتدای جانگرفتن انقلاب اسلامی نگاشته شد. پس از آن، بهمحض پیروزی انقلاب اسلامی، شخصیتی مانند فهمی هویدی، کتاب ماندگار «ایران از درون» را به رشته تحریر درآورد. تمامی این اقدامات در تنویر افکار عمومی جهان عرب و کشورهای اسلامی نقش بزرگی ایفاء کردند. کشورهای عربی هم که در آن زمان بهعنوان کشورهای جبهه پایداری معرفی میشدند، لیبی، الجزایر، سوریه بودند که هم حکومتهایشان و هم مردمشان از انقلاب اسلامی حمایت کردند. این دولتها فضای بیشتری را برای مردم خود جهت حمایت از انقلاب اسلامی، فراهم کردند. طبیعتاً اقلیتهای دینی و یا مسلمانانی که در جایجای اروپا و یا آمریکا حضور داشتند همین حمایتها را به عمل آوردند. حامد الگار، روژه گارودی، کلیم صدیقی و ظفر بکداش، کتابهایی را در حمایت از انقلاب اسلامی نگاشتند. این شخصیتها همگی هم در انگلیس، هم در کانادا و هم در آمریکا بهمنظور تبیین انقلاب اسلامی، همایشهای بزرگی را در جایجای کشورهای مذکور برپا کردند. آنها در چهارچوب قوانین کشورهای میزبان، اندیشههای انقلاب اسلامی را نشر میدادند. بنابراین، آنها نقش بزرگی بر عهده داشتند. همچنین من به یاد دارم که روزنامه کرسنت که توسط کلیم صدیقی و ظفر بکداش در لندن و کانادا بهصورت همزمان منتشر میشد، این نقش را ایفاء کرد. این فضا یک فضای حمایتی گسترده بود.
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_2.gif)
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif)
روزنامههای ترکیه و متعلق به اسلامگرایان نیز این حمایت را به عمل آوردند. رهبر جریان اسلامی ترکیه بزرگترین حمایت را از انقلاب اسلامی به عمل آورد. اساساً میتوان گفت که یک حمایت یکپارچه توسط رسانهها از انقلاب اسلامی انجام شد بهگونهای که حتی برخی از رسانههای رادیویی آن زمان علیرغم وابستگیشان به قدرتهای بزرگ به اجبار مجبور بودند موضعی نسبتاً بیطرفانهای را تا جایی که برایشان مقدور بود، اعمال کنند. رادیو لندن عربی و رادیو مونتکارلو که یکی از بزرگترین رادیوهای جهان عرب بود و به دولت فرانسه وابستگی داشت بهعنوان منبعی برای افکار عمومی جهان عرب محسوب میشد و تلاش میکرد تا جایی که امکان داشت و محدودیتها اجازه میداد، به انعکاس اخبار انقلاب اسلامی بپردازد. همین وضعیت در تمامی رسانههای آن زمانِ جبهه پایداری نظیر سوریه، تونس، الجزایر و سودان وجود داشت.
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_2.gif)
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif)
به این مسئله نیز باید اشاره کنم که تقریباً بدون استثناء تمامی فرهیختگان، شخصیتها و اندیشمندان مسلمان یا بهصورت هیئت، یا جداگانه و یا در قالب کنفرانسهای بزرگی که در آن زمان تحت عنوان کنفرانسهای ائمه جمعه جهان برگزار میشدند، در ایران حضور یافتند و پیروزی انقلاب را تبریک گفتند. آنها در مراسمهایی که بهمناسبت سالهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی و سالگرد انقلاب تشکیل میشد و یا در همایشهایی که به نام همایشهای جنبشهای اسلامی در تهران برپا میشد، مشارکت داشتند. در واقع، آنها فضایی را ایجاد کردند که میتوان گفت که بدون استثناء تمامی محبان، طرفداران و هواداران فرهیخته انقلاب اسلامی و آزادیخواهان، رهبران مذهبی جملگی هر کدام به یک مناسبت یا بنا بر دعوتی که از پیش هماهنگ می شد، به ایران می آمدند و از نزدیک، پیروزی انقلاب اسلامی را به رهبران و مسئولان ایران تبریک میگفتند؛ حتی برخی از شخصیتها هواپیماهای اختصاصی کرایه میکردند و بهوسیله آنها به ایران میآمدند.
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_2.gif)
![*](https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif)
این رویداد با اقدامات بعدی که امام رحمةاللهعلیه انجام دادند نظیر اعلام آخرین جمعه ماه رمضان بهعنوان روز قدس و معرفی هفته وحدت، همراه شد. مصوبات مجلس شورای اسلامی در رابطه با حمایت از انتفاضه فلسطینیان در طول سالیان بعد نیز از جمله دیگر حمایتهای انقلاب اسلامی از فلسطین محسوب میشود. این حمایتها تا به امروز نیز به اشکال مختلف ادامه دارد. این مسئله گویای اهداف والای انقلاب اسلامی در قبال مستضعفان و آزادیخواهان و در قبال قبله اول مسلمانان است. اتفاقاً یکی از نکات اساسی که امروز ملتها و اندیشمندان بر اساس آن، انقلاب اسلامی ایران را مورد ارزیابی قرار میدهند و تأکید میکنند که انقلاب اسلامی باثبات است و از اهداف اولیه خود عدول نکرده است، بحث حمایت رهبران و ملت ایران از قدس، از فلسطین و مردم فلسطین است. این یکی از شاقولهای اساسی و سنگ محکی برای انقلاب اسلامی و پایداربودن آن در راستای تحقق اهداف اولیه خود محسوب میشود.