• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1387/09/17

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: هر زائر ایرانی سخنگوی ملت است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:
زائر ایرانی سخنگوی ملت است

» بازگشت به صفحه‌ی حج
سیدمحمد رضا میرتاج الدینی از اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسون فرهنگی مجلس فرصت حج را زمانی برای به نمایش گذاشتن فرهنگ و اندیشه شیعی می داند که باید زائران ایرانی به درستی از آن استفاده کنند.
 

آقای میرتاج الدینی! با توجه مدت زمان نسبتا طولانی بین ثبت نام و مشرف شدن حجاج ایرانی به این سفر روحانی چه برنامه و طرح هایی باید در دستور کار سازمان حج و زیارت و نهاد های مربوط قرار گیرد؟

سازمان حج وزیارت و بعثه مقام معظم رهبری ظرفیت‌های نسبتا خوبی برای برنامه‌ریزی فرهنگی جهت حجاج و روحانیون حج دارند و در سالهای گذشته کارهای شایسته‌ای نیز به انجام رسانیده اند، لذا می‌توانند با استفاده از این تجربه خوب و سرمایه بالا یک قدم به جلو گذاشته و به برنامه‌ها وطرح‌هایشان گستره بیشتری دهند. از جمله می‌توانند یکسری نشریات مخصوص را به طور منظم برای کسانی که قصد حج دارند و ثبت نام کرده‌اند ارسال کنند و حتی می‌توانند بخشی از هزینه آن را که زیاد هم نمی‌شود با موافقت خود حاجی از سود سپرده وی محاسبه و کم کنند. در طول برنامه‌ها هرچه نوبت افراد نزدیکتر می‌شود برنامه‌های جمعی در شهرستانها و استان‌ها بگذارند و کم کم به طرف برنامه‌های گروهی خود کاروان‌ها بروند واین مجموعه عظیم را که مخاطبین خوبی برای ارتقاع فرهنگ دینی و آموزه ها واحکام و معارف و اعتقادات جامعه هستند، با اتمام دوره آماده برای این سفر روحانی و ملکوتی کنند.

به عقیده شما عدم آمادگی حجاج بیت الله حرام می تواند چه تبعات منفی را داشته باشد؟

حجاج باید توجه داشته باشند که حج یک فرصت طلایی است که همیشه به دست نمی‌آید و حتی خیلی از افراد با آرزوی حج از دنیا می‌روند و تا آخر عمر این توفیق نصیبشان نمی‌شود؛ بنابراین باید برنامه‌ریزی شود تا با هماهنگی کامل به این سفر معنوی مشرف شوند که بخشی از آن در دست زایران است و بخشی از آن دست متولیان است.
سازمان حج و زیارت باید با برنامه ریزی آمادگی روحی و فکری برای حجاج ایجاد کنند تا خدای نخواسته این مهم بدون آمادگی انجام نشود و منجربه پشیمانی نگردد.

ایام حج فرصت مناسبی برای ارایه و نمایش وترویج فرهنگ کشورمان است، به نظر شما ما تا چه میزان توانستیم از این فرصت بهره ببریم و باید برای ارتقای آن چه کارهایی را در دستور کار قرار بدهیم؟

شما به نکته مهمی اشاره کردید؛تک تک زایران حج ما سفیران این مرز و بوم وانقلاب و نظام اسلامی ما هستند و نیز سفیران مکتب جعفری و تشیع هستند و همه اعمال و رفتار ما زیر ذره بین قرار گرفته است. لذا باید همه زائران نسبت به تمام ابعاد توجیه گشته و بتوانند فرهنگ اصیل اسلامی را نماینده باشند.

همانگونه که اکثریت افراد شرکت کننده در مراسم حج از برادران اهل تسنن هستند بنابراین وظیفه یک حاجی شیعه ایرانی سنگین تر می شود.یکی از مواردی که باید مورد توجه زایران باشد شرکت در نمازهای جماعت است که اکثریت ایرانیان شرکت دارند و یک اقلی هم که شرکت نمی کنند تامدی ندارند ولی به هر حال باید سعی شود که در نمازهای جماعت شرکت داشته باشند تا انگشت نمای دیگر مسلمانان نشوند که خلاف توصیه ائمه اطهار به خصوص امام جعفر صادق(ع) است. رئیس مکتب تشیع توصیه دارند که شیعیان ما در نماز های جماعت پررنگ حضور داشته باشند.

مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با کارگزاران حج توصیه ای برای شناساندن چهره واقعی نظام جمهوری اسلامی فرمودند و اینکه جمهوری اسلامی ایران نظامی است که شامل شیعه وسنی می شود؛ ما تا کنون در این زمینه به چه موفقیت هایی دست پیدا کردیم و برای ارتقای آن چکار باید کنیم؟

ایران اسلامی همواره حامی تمام مسلمانان بوده واست و پرچم اسلام را در گیتی بر دستان خود برافراشته و بلند گرفته است. این حقیقتی است که همه آزاداندیشان دنیای اسلام اعمم از شیعه و سنی بر آن اذعان دارند و همه ایران اسلامی را حامی خود می پندارند. کشور ما نیز یک کشور اسلامی است که نسبت به حمایت ازهمه مسلمانان اعمم از شیعه و سنی لحظه ای به خود تردید نمی دهد و همچنان همانگونه که حامی شیعیان لبنان و دیگر کشورها است، حامی مسلمانان سنی نظیر فلسطین است و این حقیقت در تجمعات و نشست هایی که در طول ایام حج از سوی در سرزمین وحی برگزار می شود نمایان است. آنجا که در نطق بعثه و نماینده مقام معظم رهبری از همه مسلمانان و ملل مسلمان دفاع می‌شود و از مسایل همه کشورهای اسلامی سخن به میان می‌آید.

» بازگشت به صفحه‌ی حج