• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1387/09/17

حمیدرضا آصفی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در امارات متحده عربی: شکاف بین مذاهب اسلام؛ آسیب حج

حمیدرضا آصفی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در امارات متحده عربی:
شکاف بین مذاهب اسلام؛ آسیب حج
محمد علی بدری

» بازگشت به صفحه‌ی حج
با توجه به علت غایی حج که وحدت جهان اسلام است، فکر نمی‌کنید مسلمانان نسبت به این هدف غافل‌اند؟
متاسفانه تا کنون از این ظرفیت استفاده نشده. حجاج که از اقوام و ملل مختلف هستند و از شرق و غرب زمین در مراسم عظیم حج در زمان واحد و در مکان معین گرد هم می‌آیند، تنها زیارت می‌کنند و به کشورهایشان برمی‌گردند. در حالی‌که فکر می‌کنم مناسب‌ترین و بهترین فرصت برای آشنایی و ارتباط مسلمانان با یکدیگر مراسم حج است. و این تنها بخشی از تمام ظرفیت است.
حضرت صادق(ع) در این زمینه همین مفهوم را یادآوری می‌کند. ایشان می‌فرماید: «إنّ الله خلق الخلق و أمرهم بما یکون من أمر الطاعة فی الدین و مصلحتهم من امر دنیاهم فجعل فیه الاجتماع من الشرق و الغرب لیتعارفوا...»
« خداوند این بندگان را آفرید... و فرمان‌هائی در طریق مصلحت دین و دنیا به آن‌ها داد، از جمله اجتماع مردم شرق و غرب را (در آئین حج ) مقرر داشت تا مسلمانان به خوبی یکدیگر را بشناسند و از حال هم آگاه شوند...»
این بعد اجتماعی حج است:
«...و لینزع کلّ قوم من التجارات من بلد إلی بلد و لینتفع بذلک المکاری و الجمّال»
«...و هر گروهی سرمایه‌های تجاری را از شهری به شهر دیگر منتقل کنند...»
این وجه اقتصادی موضوع است:
«...و لتعرف آثار رسول الله(صلی الله علیه وآله) و تعرف أخباره و یذکر و لاینسی»
«...و برای این‌که آثار پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) و اخبار او شناخته شود، مردم آن‌ها را به خاطر آوردند و هرگز فراموش نکنند»
این هم ظرفیتی است که در زمینه‌ی فرهنگی و اعتقادی حج نهفته است. اما متاسفانه از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌شود.

- دولت‌های مسلمان و از سوی دیگر امت اسلام، برای به فعلیت رساندن این ظرفیت چه باید کنند؟
تحلیل و توجه مشکلات مسلمانان در سال گذشته و راه‌کارهای پیشگیری از مشکلات سال آینده.

- آقای آصفی، جدی‌ترین آسیب حج چیست؟
جدی‌ترین آسیب شکاف بین مذاهب اسلام است. شکافی که عده‌ای مدام با غلظت زیاد تولید می‌کنند و به آن دامن می‌زنند.

- منظورتان از «این عده» چیست؟
این عده، این گروه‌ها، این افراد، نه سنی‌اند و نه شیعه، اصلاً مسلمان نیستند. اختلافاتی که بین شیعه و سنی مطرح می‌کنند یک طرح بیگانه و اسلام‌ستیزانه است. اساساً اختلاف، یک موضوع وارداتی در حج است. برخی هم در طرفین، بی‌اختیار تحت تاثیر این محصول وارداتی نامبارک قرار می‌گیرند.
چندی پیش عمره مشرف شده بودم، نماز می‌خواندم ، جوانی آمد و دید شیعه هستم، مطالبی را گفت که مشخص بود متأثر از القائات مصنوعی ضد وحدت ‌اسلامی است. در حالی‌که در حج و اجتماع بزرگ مسلمانان، بحث شیعه و سنی حاشیه است. اصل قرآن است، اسلام است، پیامبر است. مشترکاتی که مسلمانان از هر مذهبی، صدها سال بر محور این مشترکات، گردهم می‌آمده‌اند و کنار هم زندگی می‌کرده‌اند.

- این آسیب را چطور می‌توان رفع کرد؟
خیرخواهان مسلمان می‌توانند فهم مذاهب را از یکدیگر بالا ببرند و به تقریب مسلمانان کمک کنند. فکر می‌کنم حج بهترین فرصتی است که می‌تواند بستر این اتفاق باشد.
برائت از مشرکین عامل عینی استکبارستیزی جهان اسلام در کنگره‌ی عظیم حج است. با این حال گویی برخی دولت‌ها و ملت‌های اسلام در مواجهه با این مسأله، گرفتار خوف و رجا هستند. این خوف و رجا از کجا ناشی می‌شود؟

این که برخی به موضوع برائت از مشرکین نمی‌پردازند و به قول شما در خوف و رجا هستند، دو علت دارد. یکی این که بعضی می‌ترسند و دیگر این که بعضی بر اهمیت این مسأله واقف نیستند.

- یعنی این امتناع ناآگاهانه است؟
بیشتر ناآگانه است. برخی فکر می‌کنند موضوع برائت از مشرکین سیاسی است، بلکه این کار دقیقاً عبادی و دینی است، اگرچه رنگ سیاسی دارد. برائت از مشرکین از مصادیق تعلیمات اسلام است. دستور الهی است.
خدا در قرآن می‌فرماید: «براءة من الله و رسوله الی الذین عادهدتم من المشرکین...» «این[اعلام] بیزاری و لغو پیمان از سوی خدا و پیامبرش به کسانی از مشرکان است که با آنان پیمان بسته‌اید»

- قطعاً راه حلی برای رفع این سوءتفاهم‌ها وجود دارد...
البته، باید تبیین شود. باید برایشان روشن شود این «برائت» یعنی چه. وقتی می‌گوییم برائت از مشرکین، این یک نمونه‌ی عینی، رسمی و مصداقی در زندگی کنونی ماست. اگر توجیه شوند، آن‌وقت استقبال می‌کنند – همانطور که اکنون هم غالب ملت‌های مسلمان نشان می‌دهند-

- دولت و ملت امارات درقبال این واجب حج، چه موضعی دارند؟
دولت امارات هم در جهت وحدت مسلمانان گام برمی‌دارد. باید توجه کرد که مذاهب مختلفی در امارات وجود دارد، با این حال دولت و ملت امارات هم در جهت اعتلای ارزش‌های حج حرکت می‌کنند.
» بازگشت به صفحه‌ی حج