1400/04/12
«خط حزب الله» گام مهمِ بعد از انتخابات برای پیشرفت کشور را بررسی میکند
همه با هم برای تحولآفرینی
انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ایران در حالی برگزار شد که مردم با حضور پرشور خود در پای صندوقهای رأی، منتخب خود را برگزیدند و فصل جدیدی را در تاریخ تحولات سیاسی- فرهنگی جمهوری اسلامی ایران رقم زدند؛ این انتخابات یکی از مهمترین مقاطع کشور بود که مردم در شرایط فراگیری بیماری کرونا و وجود تنگناهای اقتصادی، سکان مدیریت عالی اجرایی کشور را به مدت چهارسال به منتخب خود سپردند.
مؤثرترین مسئول اجراییِ کشور
ریاست جمهوری جایگاهی است که بر اساس قانون اساسی پس از مقام رهبری، عالیترین مقام رسمی کشوراست: «رئیسجمهور یکی از مؤثرترین و در دستگاه اجرایی مؤثرترین عنصر برای حل مسائل کشور است. در میان مسئولان کشور، هیچ مسئولی به قدر رئیسجمهور در قانون اساسی ما امکانات و تواناییها و عرصه عظیم خدمتگزاری ندارد. بودجه کشور و همه مسؤولان طراز اول اجرایی کشور در اختیار اوست؛ اوست که میتواند کشور را آباد کند و از لحاظ علمی و صنعتی و مسائل انسانی و یا از لحاظ امنیت، کشور را به پیش ببرد»۱۳۸۴/۲/۱۱
از منظر قانون اساسی، رئیسجمهور وظیفه دارد که پاسدار نظام جمهوری اسلامی باشد و بتواند مسائل کلان اجرایی و مدیریتی کشور را حل کند: «در قانون اساسی، رجال سیاسی و مذهبی را بهعنوان رئیسجمهور، رئیس دولت، رئیس قوّه مجریّه، یعنی همهکاره مسائل کشور قرار داده. این قید «رجال سیاسی و مذهبی» برای چیست؟ برای این است که در میدان سیاست بتواند مصلحت کشور را در نظر بگیرد، در میدان اعتقادات مردم و دین مردم هم بتواند مردم را هدایت کند و کمک کند و در هر دو مورد خردمندانه عمل بکند.»۱۴۰۰/۳/۱۴
در انتظارِ دولت اسلامی ...
با نگاه به امکانات و اختیارات فراوان رئیسجمهور، نقش وی در مسیر رشد و تعالی انقلاب اسلامی در جهت تحقق آرمانها قابل توجه است. آرمان و خطی که انقلاب اسلامی دنبال میکند، رسیدن به «تمدن نوین اسلامی» است که از مسیر تحققِ «دولت اسلامی» میگذرد: «امروز هم که بحمدالله نظام اسلامی بهوجود آمده، تشکیلشده، ما منتظریم که دولت اسلامیِ بهمعنای واقعی و سپس جامعه اسلامیِ بهمعنای واقعی و سپس تمدّن اسلامیِ بهمعنای حقیقی بهوجود بیاید.» ۱۳۸۹/۲/۱۸
امّا سؤال اساسی این است که دولت اسلامی چیست؟ و انقلاب اسلامی چگونه و با چه فرآیندی میخواهد این آرمان بلند خود را محقق سازد؟ شناخت این مفهوم مهم است که «آنچه ما بهعنوان دولت اسلامی و حکومت اسلامی بایستی بهطور دائم در نظر داشته باشیم این است که باید حکومت علوی را معیار خودمان قرار بدهیم، خودمان را با حکومت علوی بسنجیم؛ هر مقداری که بین ما و آن حکومت فاصله است، آن را عقبماندگی بهحساب بیاوریم ... شاخص عمده در حکومت علوی، یکی عدالت است، یکی پارسایی و پاکدامنی است، یکی مردمیبودن و با مردمبودن است.» ۱۳۹۷/۶/۷
در تشکیل دولت اسلامی که دولتی بر اساس الگوها و معیارهای کاملاً اسلامی است، توجه به «مردم» و خدمت به آنان نقش اساسی دارد: «گفتمان اصلی دولت اسلامی خدمت است؛ اصلاً فلسفهی وجود ما جز این نیست؛ ما آمدهایم خدمت کنیم به مردم و هیچ چیز نباید ما را از این وظیفه غافل کند.» ۱۳۹۲/۶/۶ امروز انقلاب اسلامی ایران در گام دوم خود در بستر تکامل قرار گرفته و تحقق دولتسازی اسلامی نیازمند اقدامات تحولی است: «تحوّل لازم است و نیاز امروز ما است.» ۱۴۰۰/۲/۲۱ و «راه ایجاد تحوّل عبارت است از تشکیل یک دولت معتقد به تحوّل و معتقد به عنصر تحوّلآفرین.» ۱۴۰۰/۲/۲۱
مؤثرترین مسئول اجراییِ کشور
ریاست جمهوری جایگاهی است که بر اساس قانون اساسی پس از مقام رهبری، عالیترین مقام رسمی کشوراست: «رئیسجمهور یکی از مؤثرترین و در دستگاه اجرایی مؤثرترین عنصر برای حل مسائل کشور است. در میان مسئولان کشور، هیچ مسئولی به قدر رئیسجمهور در قانون اساسی ما امکانات و تواناییها و عرصه عظیم خدمتگزاری ندارد. بودجه کشور و همه مسؤولان طراز اول اجرایی کشور در اختیار اوست؛ اوست که میتواند کشور را آباد کند و از لحاظ علمی و صنعتی و مسائل انسانی و یا از لحاظ امنیت، کشور را به پیش ببرد»۱۳۸۴/۲/۱۱
از منظر قانون اساسی، رئیسجمهور وظیفه دارد که پاسدار نظام جمهوری اسلامی باشد و بتواند مسائل کلان اجرایی و مدیریتی کشور را حل کند: «در قانون اساسی، رجال سیاسی و مذهبی را بهعنوان رئیسجمهور، رئیس دولت، رئیس قوّه مجریّه، یعنی همهکاره مسائل کشور قرار داده. این قید «رجال سیاسی و مذهبی» برای چیست؟ برای این است که در میدان سیاست بتواند مصلحت کشور را در نظر بگیرد، در میدان اعتقادات مردم و دین مردم هم بتواند مردم را هدایت کند و کمک کند و در هر دو مورد خردمندانه عمل بکند.»۱۴۰۰/۳/۱۴
در انتظارِ دولت اسلامی ...
با نگاه به امکانات و اختیارات فراوان رئیسجمهور، نقش وی در مسیر رشد و تعالی انقلاب اسلامی در جهت تحقق آرمانها قابل توجه است. آرمان و خطی که انقلاب اسلامی دنبال میکند، رسیدن به «تمدن نوین اسلامی» است که از مسیر تحققِ «دولت اسلامی» میگذرد: «امروز هم که بحمدالله نظام اسلامی بهوجود آمده، تشکیلشده، ما منتظریم که دولت اسلامیِ بهمعنای واقعی و سپس جامعه اسلامیِ بهمعنای واقعی و سپس تمدّن اسلامیِ بهمعنای حقیقی بهوجود بیاید.» ۱۳۸۹/۲/۱۸
امّا سؤال اساسی این است که دولت اسلامی چیست؟ و انقلاب اسلامی چگونه و با چه فرآیندی میخواهد این آرمان بلند خود را محقق سازد؟ شناخت این مفهوم مهم است که «آنچه ما بهعنوان دولت اسلامی و حکومت اسلامی بایستی بهطور دائم در نظر داشته باشیم این است که باید حکومت علوی را معیار خودمان قرار بدهیم، خودمان را با حکومت علوی بسنجیم؛ هر مقداری که بین ما و آن حکومت فاصله است، آن را عقبماندگی بهحساب بیاوریم ... شاخص عمده در حکومت علوی، یکی عدالت است، یکی پارسایی و پاکدامنی است، یکی مردمیبودن و با مردمبودن است.» ۱۳۹۷/۶/۷
در تشکیل دولت اسلامی که دولتی بر اساس الگوها و معیارهای کاملاً اسلامی است، توجه به «مردم» و خدمت به آنان نقش اساسی دارد: «گفتمان اصلی دولت اسلامی خدمت است؛ اصلاً فلسفهی وجود ما جز این نیست؛ ما آمدهایم خدمت کنیم به مردم و هیچ چیز نباید ما را از این وظیفه غافل کند.» ۱۳۹۲/۶/۶ امروز انقلاب اسلامی ایران در گام دوم خود در بستر تکامل قرار گرفته و تحقق دولتسازی اسلامی نیازمند اقدامات تحولی است: «تحوّل لازم است و نیاز امروز ما است.» ۱۴۰۰/۲/۲۱ و «راه ایجاد تحوّل عبارت است از تشکیل یک دولت معتقد به تحوّل و معتقد به عنصر تحوّلآفرین.» ۱۴۰۰/۲/۲۱
همدلی و همکاری برای تحولآفرینی
انتخابات فصل رقابت نامزدها با تنوّع سلیقههای گوناگون است که در یک نظام مردم سالار دینی، اختلاف نظرها پس از انتخابات، به عرصه همکاری و تعامل مبدل میشود: «بعد از انتخابات و پیروزی نامزد مورد قبول مردم با رأی خوب و درصد بالا، برخورد مسئولان کشور، برخورد خوبی بود؛ این نشان طمأنینه و آرامش روحی لازم در کشور است. اینکه مسئولین درجهی اوّل و طراز اوّل کشور بیایند با رئیسجمهور منتخب ملاقات کنند و دیدار کنند و حرف بزنند و اظهارنظر کنند، تبادل نظر کنند، کار خیلی خوبی است؛ اینکه نامزدهایی که رأی نیاوردند به نامزدی که رأی آورده تبریک بگویند و اظهار علاقه و ارادت بکنند، کار خیلی خوبی است؛ این هم جزو نِعَم الهی است.» ۱۴۰۰/۴/۷
امّا تحولآفرینی دولت بدون همدلی و کمک مردم امکانپذیر نیست: «هرچه بین ملّت و دولت صمیمیّت بیشتر و همکاری بیشتر و همدلی بیشتری باشد، کارها بهتر پیش خواهد رفت.» ۱/۱/۱۳۹۴ همدلی، همزبانی و همکاری دولت و ملت میتواند مسیرهای سخت را آسان کند: «ملّت و دولت باید همدل و همزبان باشند؛ این را یادتان نرود. همه باید کار کنند و به دولت باید کمک کنند. اگر راهنماییای هم دارند، راهنمایی را به دولت بکنند. باید به دولت کمک کنند.» ۱۳۹۵/۱/۱ بدون شک: «وقتی که دولت و یک مجموعه خدمتگزار از پشتیبانیهای مردمی مطمئن هستند، آن وقت با خیال راحت به ادارهی کشور میپردازند و مشکلات را برطرف میکنند و اقدامهای لازم را انجام میدهند.» ۱۳۷۷/۷/۲۹
البته باید به این نکته مهم هم توجه داشت که: «رئیسجمهور منتخب، رئیسجمهور همه ملت است. همه باید برای دستیافتن به آرمانهای بزرگی که رئیسجمهور و همکاران وی در دولت، متعهد و مسئول تحقق آنند، به آنان کمک و با آنان همکاری صمیمانه کنند.» ۱۳۹۲/۳/۲۵ «از هر جناحی میخواهد باشد؛ کمک به دولت، کمک به کشور است.» ۱۳۸۵/۷/۱۷ لذا: «دولتها در نظام اسلامی باید مورد حمایت مردم قرار بگیرند؛ حتّی از سوی آن کسانی که به این شخص خاص در دولت رأی ندادند هم باید مورد پشتیبانی و حمایت قرار بگیرند؛ این حرفِ حقیقی و لبّ معنای انسجام اجتماعی و ملّی در کشور اسلامی ما است.» ۱۳۹۴/۱/۱ همه باید بدانیم که: «شرط مهم موفقیتهای آینده، وحدت کلمه و تلاش پرحوصله و اعتماد به وعده الهی است و در این صورت تحقق آرمانهای نظام اسلامی قطعی است» ۱۳۸۵/۱۲/۱
نکته پایانی اینکه نظام مردمسالاری دینی یک نظام تعاملی و دوجانبه بین ملت و مسئولان است. حضور ملت در انتخابات و رأیدادن بخشی از موضوع است و بخش مهم دیگر هم کار و خدمتِ همهجانبه و مسئولانه منتخبین و پاسخگویی آنها در پیشگاه ملت است. بر همین اساس: «مسئولان بالای کشور و بخشهای مختلف، باید بزرگترین مظهر تقوایشان این باشد که آن مسئولیتی را که بر حسب قانون بر عهده گرفتهاند، به بهترین وجه و بدون هیچ نقصی ادا کنند.» ۱۳۹۷/۳/۲