• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1387/09/17

تحول آفرینی مادی و معنوی؛ محوری اساسی در حج

تحول‌آفرینی مادی و معنوی؛ محوری اساسی در حج

غلامحسین اسلامی‌فرد
» بازگشت به صفحه‌ی حج

یکی از محورهای اساسی حج "‌تحول آفرینی در جهان اسلام در جهت مادی و معنوی " است. برای نیل به این مهم ،جهان اسلام همه‌ی ظرفیت‌های لازم و مهم چون جمعیت، ایدئولوژی و موقعیت استراتژیک را دارد. عده مسلمانان جهان اینک براساس آمارهای سازمان ملل‌متحد از یک میلیارد و دویست میلیون نفر گذشته است. این جمعیت بزرگ اگر چه در بخش‌هایی از جهان متمرکز است، اما توزیع آن‌را می‌توان با درصدهای مختلف در سرتاسر جهان دید. این جمعیت بزرگ به چیزی که در این مقطع بیش از همه نیاز دارد،"‌هویت مشترک"‌با محوریت اسلام است که در صورت تحقق آن، مسلمانان را به یک محور و نقطه ثقل در نظام و ساخت جهانی مبدل خواهد نمود. استکبار با شناختی که از اثرات و پیامدهای قدرت‌یابی مسلمین درصورت نیل به هویت مشترک دینی در نظام جهانی‌ سلطه دارد، حرکت‌هایی را سال‌هاست در جهت تضعیف وحدت و هویت مشترک مسلمانان به پیش می‌برد و در سال‌های اخیر به آن شدت و حدت هرچه بیشتری داده است. چنین شرایطی، برقراری تعامل میان مسلمانان را به عنوان یک جامعه اثرگذار در نظم نوین جهانی ضروری می‌نماید، و ایام حج بهترین زمان، و سرزمین وحی بهترین مکان برای این مهم است.

به لحاظ موقعیت مکانی، کشورهای اسلامی از ویژگی‌های منحصربه‌فردی در زمینه‌های ژئواستراتژیک، ژئوپولتیک و ژئواکونومیک برخوردارند. این قابلیت به کشورهای اسلامی امکان آن‌را داده است که بتوانند در نظام‌های جهانی تاثیرات بسیار داشته باشند. برای فعال کردن این قابلیت‌ها، اتحاد اسلامی یک ضرورت حیاتی است.

رهبر معظم انقلاب در مناسبت‌های مختلف به روشنگری در مورد اقدامات دشمن برای تفرقه میان امت اسلامی پرداخته و مسلمین را نسبت به پیامدهای وخیم تفرقه که وضعیت در فلسطین، افغانستان و عراق را می‌توانیم از جمله پیامدهای آن بدانیم آگاه ساخته‌اند. ایشان از جمله (درپیام نوروزی سال 1386) هشدار داده‌اند:"در سطح دنیای اسلام هم یک تلاش وسیع  وعمیق(برای تفرقه میان مسلمین) از سوی دشمن محسوس است." ایشان همواره و موکدا وظیفه اول همه ‌ ‌مسلمین و رهبران اسلامی را "اتحاد کلمه " و "همدلی" دانسته و توجه داده‌اند:(دشمنان به دنبال آن هستند )اختلاف مذهبی را بزرگ کنند، جنگ  شیعه و سنی را در هر نقطه‌ای از دنیا که ممکن باشد، به وجود بیاورند. "ایشان همچنین در رهنمودی دیگر در 11 مرداد 1385 خطاب به ملت‌های منطقه و به خصوص فرقه‌ها و دسته‌های مختلف لبنانی چنین توصیه فرمودند: "ملت‌های منطقه و فرقه‌های اسلامی و پیروان دین‌های مختلف در لبنان و در همه کشورهای اسلامی باید دست اتحاد به یکدیگر دهند و نگذارند تفرقه آنان موجب قوت دشمن شود. "معظم له در همین رابطه در بیاناتشان در مراسم شانزدهمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در توصیه به ملل اسلامی اظهار داشتند: "البته ملت‌های اسلامی باید بیدار باشند و نباید دشمن و توطئه و حرکت‌های او راکوچک بشمرند، باید بیداری و برحذر بودن و هشیاری خود را حفظ کنند. امروز، روز اتحاد و همدلی ملت‌ها و دولت‌های اسلامی است".

اسلام به جهت برخورداری از مفاهیم دینی جذاب و پاسخگو بودن به همه‌ی نیازهای معنوی و مادی بشر ، موقعیت ممتازی نسبت به ادیان و ایدئولوژی‌های دیگر دارد. انقلاب اسلامی ایران یک رنسانس دینی بود که امواج اسلام را بار دیگر در سرتاسر جهان گسترانید. این انقلاب بامعرفی فرهنگ متعالی اسلام ناب به جهانیان،‌ مکاتب مختلف فکری را به چالش گرفت و مسلمانان و آزاد اندیشان گیتی را به سوی درک مشترک و واقعی از مسایل جهان رهنمون ساخت که تنفر از آمریکا به عنوان "شیطان بزرگ " در سرتاسر جهان و بخصوص میان امت اسلامی یکی از نشانه های آن است. در این شرایط دشمن که حیات خود را در خطر می‌بیند، یک جنگ وسیع عقیدتی، سیاسی، فرهنگی و نظامی علیه جهان اسلام به راه انداخته است. چنین تهاجم سنگین و وسیع که همه‌ی ارکان جهان اسلام را فراگرفته، تهدید مشترک همه‌ی مسلمانان فارغ از مذاهب سنی و شیعه است. اگر جهان اسلام اندیشه‌ای برای این تهاجم بزرگ نکند، باید شاهد فرآیند استحاله فرهنگی، و سلطه استعمار و کوچک‌تر شدن سرزمین‌های اسلامی باشد. از سوی دیگر غرب مهاجم با ترفند جدید اصل تفرقه اندازی در میان مذاهب و اقوام مسلمان و تشویق افراطیون را محور راهبردهای خود قرار داده است. مبانی این راهبرد، کنترل جهان اسلام از طریق کنترل شیعه، اهل سنت و کنترل اهل سنت با شیعه از طریق شکاف مذهبی است. از این رو است که باید تاکید کنیم: جهان اسلام بیش از گذشته به انسجام و وحدت اسلامی نیازمند است و حج این ظرفیت را دارد که در جهت منافع امت اسلامی مسلمانان را حول محور خانه توحید گردهم آورد.
 
» بازگشت به صفحه‌ی حج