• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1400/01/06

راهبرد جوان حزب‌اللهی

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif در گام دوم انقلاب، راهبرد «جوان + حزب‌اللهی»، علاوه بر «دولت» در افق «تمدن» راه می‌سپرد؛ حرکت اسلامی، در گام دوم، وارد مرحله‌ای از «مجاهدت تمدن‌پروری» می‌شود که فراسوی دسته‌بندی‌های سیاسی پیشین که به گام «دولت‌پروری» تعلق داشت، حرکت خواهد کرد؛ جوانان باید خود را با چنین اقتضایی همگام کنند. وقت آن است که تنوع سلیقه‌های انقلابی، وفق دیدگاه‌های تمدنی فعالان جوان خود، به فراسوی چپ و راست بنگرند، و خود را در نسبت با مسیر آرمانی انقلاب، با «حبل‌الله» تعیین نسبت مجدد کنند.

این، یک راهبرد برای پیشبرد مسیر «تمدن اسلامی»، در گام‌های پیش روست. مجاهد گام دوم انقلاب، باید با حریت و آزادفکری جوانی، در کسوت «حزب‌اللهی»، همه جوانان مسلمان تمدن اسلامی را به اتحاد و اقدام در مسیر «تمدن اسلامی» فرابخواند. از این قرار، «جوان» به مثابه «سرزندگی» و «تُؤتی أُکُلَها کُلَّ حینٍ بِإِذنِ رَبِّها» است که خود را با روندهای شتابان دگرگونی‌های تمدنی هماهنگ می‌کند؛ و «حزب‌اللهی» عبارت از «اعتصام به حبل‌الله» است که در این تندباد دگرگونی‌ها، جای پای خود را در اصول الهی مستحکم می‌سازد و معانی مطمئن و معاددار برای زندگی خویش به دست می‌آورد؛ ”کَشَجَرَةٍ طَیبَةٍ، أَصلُها ثابِتٌ، وَ فَرعُها فِی السَّماءِ؛ تُؤتی أُکُلَها کُلَّ حینٍ بِإِذنِ رَبِّها وَ یضرِبُ اللَّهُ الأَمثالَ لِلنّاسِ لَعَلَّهُم یتَذَکَّرونَ“.
 
«تکیه‌ی‌ بنده‌ روی جوان‌هاست؛ می‌بینید که غالباً دل‌بسته‌ی جوان‌ها و امیدوار به جوان‌ها هستم برای آینده؛ منتها آن جوانی که می‌تواند پیشران حرکت عظیم کشور به سوی تمدّن نوین اسلامی باشد کدام جوان است؟ چه ‌جور جوانی است؟ بنیه‌ی معنوی اینجا معنا پیدا می‌کند؛ جوانی که با انگیزه است، با ایمان است، با خِرد است، قدردان توان خویش است، اهل کار است، اهل ابتکار است، توکّل به خدا دارد، اعتماد به نفس دارد.»
(بیانات در دیدار بسیجیان، ۱۳۹۸/۰۹/۰۶).
 
شتاب سرسام‌آور تغییرات در عین فقدان نوآوری بهنگام و سردرگمی، و نهایتاً، واهمه از شکست در انتخاباتی که همیشه خیلی زود فرامی‌رسد، اغلب سیاستمداران جهان را وادار به تکرار تجربه‌های گذشته کرده است، و آن‌ها، به رسم عادت یا به دلیل عدم درک درست، همچنان متکی بر جناح‌بندی‌های قدیمی که از گذشته به ارث برده‌اند، هستند. در چنین فضایی است که رهبر انقلاب، عرصه کنشگری سیاسی را به «جوانی» و «گام نو»، به اتکاء انگیزه‌ها و آرمان‌های متعالی «حزب خدا» فرا می‌خوانند.

فضای نوین فعالیت سیاسی چنین تعریف می‌شود: «فرصت‌های بسیار بسیار بسیار اندک، در زمان‌های بسیار بسیار بسیار کوتاه، در جغرافیای بسیار بسیار بسیار جهانی، و خطاناپذیری بسیار بسیار بسیار ضروری؛ و هر چه زمانه می‌شتابد، بر شمار این «بسیار»ها، هم در الزام دقت، هم در گستره جغرافیایی، هم در تنگنای زمان، و هم در مضایق فرصت افزوده می‌شود». با این تعریف از فضای سیاست، هیچ کنشگری بدون کسب چابکی فزاینده در عین ریشه گرفتن در یک مکتب مطمئن و معادنگر، قادر به استمرار حیات نخواهد بود. این در حالی است که در روند تربیت نیروهای سیاسی مسئول و متعهد و اخلاقی، در متن فرهنگ‌های مختلف جهان امروز، وقفه‌ای طولانی رخ داده است، و دنیا به بحرانی از فقدان معنویت غلطیده است. ولی فرهنگ اسلامی همچنان سرزنده و سرحال و معنوی است. غرب و شرق در بحران ضعف معنویت غوطه خورده است، ولی جوان مسلمان به برکت رویداد تاریخی انقلاب اسلامی، همچنان معنویت و هویت را در خود نیرومند می‌یابد.
 
«امروز جوان‌ها در دنیایی که مادیگری بر آن حاکم است، غرق در حیرت و آشفتگی‌اند؛ دوری از معنویت آن‌ها را دچار آشفتگی کرده است؛ نمی‌دانند چه بکنند؛ متفکرانشان هم مانده‌اند؛ و بعضی از آن‌ها فهمیده‌اند که راه اصلاح کارهایشان مراجعه به معنویت است. ولی چه جور می‌توانند معنویت از دست‌رفته را، معنویتی را که دو قرن است در کشورهای غربی دائماً با وسایل گوناگون کوبیده شده است، می‌خواهند برگردانند؛ کار آسانی نیست، اما، ملت ما این‌جور نیست. ملت ما در این مجرای عظیم معنویت حرکت کرد، با معنویت توانست یک انقلابِ با این عظمت را به پیروزی برساند، با معنویت توانست در این دنیای مادی یک نظام اسلامی را که متکی به معنویت است، برافرازد، پایه‌های آن را محکم کند و آن را در مقابل، تهاجم‌ها و طوفان‌های گوناگون حفظ کند. ملت ما یک جنگ هشت‌ساله تحمیلی را با تکیه به همین معنویت توانست با سرافرازی و پیروزی طی کند. امروز هم جوان‌های ما اکثراً جوان‌های مؤمن و معنوی هستند. حتّی آن کسانی که به ظاهر گرایش معنوی در سیمای آن‌ها نیست، انسان در مواقع حساس می‌بیند دل‌هایشان متوجه خداست. بارها من عرض کرده‌ام که در این شب‌های قدر، در این روزهای اعتکاف، در این مراسم نماز عید فطر، چه افرادی، چه اشخاصی که انسان گمان نمی‌کند، دل‌هایشان را متوجه خدا می‌کنند.» (خطبه نمازجمعه مورخ ۱۳۸۸/۰۳/۲۹).
 
از این قرار، نیروهای جوانی در دسترس برنامه گسترش تمدن اسلامی قرار دارند، که ضمن بهره‌مندی از انگیزه و تعهد نیرومند دینی، برای حضور بر سکوها/پلتفرم‌های دیجیتال ارتباطات فرامرزی، گرایش و مهارت قابل ملاحظه‌ای از خود بروز می‌دهند. شیوه نوین کنشگری جوانان مسلمان به این ترتیب است: مبتنی بر تفکر اصولی اعتصام به حبل‌الله، با فرضیات روزآمد، و دیده‌بانی دائمی محیط، و عملکرد متناسب با دگرگونی‌ها، تیم‌های پیشتاز جهادی معماری و اعزام می‌شوند. این گروه‌های جهادی برای موفقیت در زمان‌هایی به مراتب زودتر از رقبا، در موقعیت‌ها حضور می‌یابند و ضمن برقراری ارتباط با همه ظرفیت‌های مؤثر بر موضوع، آن‌ها را فعال می‌کنند. و هر چه این فرصت‌یابی بهنگام‌تر و سریع‌تر انجام شود فاصله با رقبای جهانی نیز معنادارتر خواهد شد.

در چنین رویکردی، «تشخیص فرصت» در کنار «حفظ انگیزه‌ها»، بزرگ‌ترین مهارت در فعالیت سیاسی است؛ فعالان سیاسی جوان باید مهیا گردند تا به «قدرشناسی» و «بسیج» همه ظرفیت‌های تمدن اسلامی همت گمارند، و افق دید خود را فراتر از رقابت‌های سیاسی متعارف بپرورند. آن‌ها باید آماده تعامل گسترده با نه تنها جوانان منطقه، بلکه جوانان اروپا و امریکا، و بلکه جوانان جهان شوند، و این کار با دسته‌بندی‌های پیر و کهنه راست و چپ میسر نمی‌گردد. باید موجی از سرزندگی و گشادگی، اغتنام و احترام به فرصت‌ها و ظرفیت‌ها، در عین پایبندی به اصول و حبل‌الله، فضای فعالیت سیاسی و فرهنگی ما را پر کند؛ همان طور که پیش از این، در فضای جهاد نظامی، این، روح و روحیه، به همت «سردار» محقق شده بود.