1399/12/08
دیدارنگار ۷۵ | بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری
شمارهی ۷۵ جزوهی بیاناتی «دیدارنگار» منتشر شد. این جزوه، گزارشی جامع از محتوایِ سخنان حضرت آیتالله خامنهای است که به پیوستِ متن کامل بیانات ایشان منتشر میشود و مطالب گوناگون مطرح شده در هر یک از سخنرانیهای رهبر معظم انقلاب اسلامی را به صورتی ساده منعکس میکند.
«دیدارنگار» تلاش میکند با نگاهی دقیق و روشمند، بیانات رهبر انقلاب را دستهبندی و ارائه نموده و ضمن توجه به موضوعات اصلی هر سخنرانی ایشان، سایر نکات مطرح شده را نیز به عنوان «ضمیمه متن کامل بیانات» در اختیار کاربران قرار دهد.
بخشهای مختلف این جزوهی تبیینی شامل این موارد است:
«سرخط»، «مطالبه رهبری»، «بحث روز»، «کلیدواژههای مهم»، «موضوعات اصلی بیانات»، «جملات طلایی»، «یادآوری»، «برشمردنیها»، «نظام فکری»، «روایت تاریخی»، «شخصیت»، «آیات و روایات» و «دعا». همچنین در هر شماره مواضع کلیدی حضرت آیتالله خامنهای با استناد به نظام فکری و سایر بیانات معظم له در قالب «یادداشت بیاناتی» بررسی میشود.
شمارههای پیشین این محصول با عنوان «روزنگار» در سالهای گذشته منتشر میشد که در دورهی جدید با «بازطراحیِ محتوایی و شکلی» و عنوان جدیدِ «دیدارنگار» انتشار مییابد. شما مخاطبین ارجمند علاوه بر دریافت نسخهی مطالعهی این جزوه در پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR، میتوانید این محصول را در شبکههای اجتماعی هم دنبال کنید.
این شمارهی «دیدارنگار» با فرمت PDF که اختصاص به بیانات رهبر انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری دارد را از اینجا دریافت کنید.
نگاهی گذرا به خصوصیات مکتب فکری امام(ره) بهعنوان زیربنای فکری نظام اسلامی:
توحیدی، بهروز و قابل تحقّق
رهبر انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری دربارهی نوسازیِ عقبهی فکری نظام و ضرورتِ بروزرسانی نرمافزار حکومت اسلامی سخن گفتند: «هر چه نظام اسلامی گسترش پیدا میکند و دامنهی فعّالیّت نظام اسلامی گستردهتر میشود و افزایش پیدا میکند و میدانهای تازهای در مقابل جمهوری اسلامی باز میشود و با چالشهای جدیدی مواجه میشود به همین تناسب احتیاج دارد که آن نرمافزار را نوبهنو تجدید حیات و بهروز کند.» ۱۳۹۹/۱۲/۰۴ و این مهم را نیز از مسیرِ ترجمهی عملیِ مفاهیم اسلامی توسط متفکّرینی دانستند که از دو آفت «التقاط» و «تحجر» بهدور باشند.
حضرت آیتالله خامنهای در بخشی از بیانات خود به حرکت مهم امام خمینی (ره) در زمینهی عملیسازی مفاهیم اسلامی اشاره کردند. ایشان چند روز پیش از این نیز «بیانات امام(ره)» را تجلّیِ «زیربنای فکری نهضت» معرفی کرده بودند: «اگر مجلّدات متعدّد فرمایشات امام را ملاحظه کنید، این زیربنای فکری اسلامی و زیربنای عقیدتی کاملاً در آنجاها متجلّی است و بیانات گستردهی امام راحل، یک ذخیرهی غنی در این زمینه است.» ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
اما در نگاه حضرت آیتالله خامنهای، مکتب و منظومهی فکری امام خمینی(ره) دارای چه ویژگیهایی است؟
ایشان پیش از این ۳ خصوصیت اصلی این نظام فکری را به این شرح تبیین کرده بودند:
۱- ابتناء بر جهانبینی توحیدی
«منظومهی فکری امام دارای خصوصیّات کامل یک مکتب فکری و اجتماعی و سیاسی است. اوّلاً متّکی و مبتنی بر یک جهانبینی است که این جهانبینی عبارت است از توحید. همهی فعّالیّت او، همهی منطق او مبتنی بود بر توحید که زیربنای اصلی همهی تفکّرات اسلامی است.» ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
۲- بهروز بودن و قدرت پاسخگویی به مسائل جوامع بشری:
«منظومهی فکری امام بهروز بود؛ مسائل مورد ابتلای جوامع بشری و جامعهی ایرانی را مطرح میکرد و مخاطبان، آن را حس میکردند. در مکتب فکری امام، ضدّیت با استبداد و ضدّیت با استکبار حرف اوّل را میزند؛ این آن چیزی است که ملّت ایران هم آن را حس میکرد، ملّتهای مسلمان دیگر بلکه ملّتهای غیر مسلمان [هم] آن را حس کردند؛ برای همین این دعوت گسترش پیدا کرد.» ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
۳- عملیّاتی و قابل تحقّق بودن
«خصوصیّت دیگر این مکتب فکری این بود که زنده و پویا و پر تحرّک و عملیّاتی بود؛ مثل بعضی از اندیشهپردازیها و تئوریسازیهای روشنفکرانه نبود که در محفل بحث، حرفهای زیبا و قشنگی است امّا در میدان عمل کارایی ندارد؛ منطق امام، فکر امام، راه امام، عملیّاتی بود؛ قابل تحقّق در میدان عمل بود؛ به همین دلیل هم به پیروزی رسید و پیش رفت.» ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
و این است که «مکتب امام به عنوان راه روشن و خط روشن حرکت عمومی و همگانی ملت ایران یک راهنمای نظری و عملی است که کشور و ملت را به عزت و پیشرفت و عدالت میرساند.» ۱۳۹۰/۰۳/۱۴
نگاهی گذرا به خصوصیات مکتب فکری امام(ره) بهعنوان زیربنای فکری نظام اسلامی:
توحیدی، بهروز و قابل تحقّق
رهبر انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری دربارهی نوسازیِ عقبهی فکری نظام و ضرورتِ بروزرسانی نرمافزار حکومت اسلامی سخن گفتند: «هر چه نظام اسلامی گسترش پیدا میکند و دامنهی فعّالیّت نظام اسلامی گستردهتر میشود و افزایش پیدا میکند و میدانهای تازهای در مقابل جمهوری اسلامی باز میشود و با چالشهای جدیدی مواجه میشود به همین تناسب احتیاج دارد که آن نرمافزار را نوبهنو تجدید حیات و بهروز کند.» ۱۳۹۹/۱۲/۰۴ و این مهم را نیز از مسیرِ ترجمهی عملیِ مفاهیم اسلامی توسط متفکّرینی دانستند که از دو آفت «التقاط» و «تحجر» بهدور باشند.
حضرت آیتالله خامنهای در بخشی از بیانات خود به حرکت مهم امام خمینی (ره) در زمینهی عملیسازی مفاهیم اسلامی اشاره کردند. ایشان چند روز پیش از این نیز «بیانات امام(ره)» را تجلّیِ «زیربنای فکری نهضت» معرفی کرده بودند: «اگر مجلّدات متعدّد فرمایشات امام را ملاحظه کنید، این زیربنای فکری اسلامی و زیربنای عقیدتی کاملاً در آنجاها متجلّی است و بیانات گستردهی امام راحل، یک ذخیرهی غنی در این زمینه است.» ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
اما در نگاه حضرت آیتالله خامنهای، مکتب و منظومهی فکری امام خمینی(ره) دارای چه ویژگیهایی است؟
ایشان پیش از این ۳ خصوصیت اصلی این نظام فکری را به این شرح تبیین کرده بودند:
۱- ابتناء بر جهانبینی توحیدی
«منظومهی فکری امام دارای خصوصیّات کامل یک مکتب فکری و اجتماعی و سیاسی است. اوّلاً متّکی و مبتنی بر یک جهانبینی است که این جهانبینی عبارت است از توحید. همهی فعّالیّت او، همهی منطق او مبتنی بود بر توحید که زیربنای اصلی همهی تفکّرات اسلامی است.» ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
۲- بهروز بودن و قدرت پاسخگویی به مسائل جوامع بشری:
«منظومهی فکری امام بهروز بود؛ مسائل مورد ابتلای جوامع بشری و جامعهی ایرانی را مطرح میکرد و مخاطبان، آن را حس میکردند. در مکتب فکری امام، ضدّیت با استبداد و ضدّیت با استکبار حرف اوّل را میزند؛ این آن چیزی است که ملّت ایران هم آن را حس میکرد، ملّتهای مسلمان دیگر بلکه ملّتهای غیر مسلمان [هم] آن را حس کردند؛ برای همین این دعوت گسترش پیدا کرد.» ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
۳- عملیّاتی و قابل تحقّق بودن
«خصوصیّت دیگر این مکتب فکری این بود که زنده و پویا و پر تحرّک و عملیّاتی بود؛ مثل بعضی از اندیشهپردازیها و تئوریسازیهای روشنفکرانه نبود که در محفل بحث، حرفهای زیبا و قشنگی است امّا در میدان عمل کارایی ندارد؛ منطق امام، فکر امام، راه امام، عملیّاتی بود؛ قابل تحقّق در میدان عمل بود؛ به همین دلیل هم به پیروزی رسید و پیش رفت.» ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
و این است که «مکتب امام به عنوان راه روشن و خط روشن حرکت عمومی و همگانی ملت ایران یک راهنمای نظری و عملی است که کشور و ملت را به عزت و پیشرفت و عدالت میرساند.» ۱۳۹۰/۰۳/۱۴